Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om vissa frågor rörande forskning vid de mindre och medelstora högskolorna, Dir. 1988:47
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-07-28
Dir. 1988:47
Beslut vid regeringssammanträde l988-07-28.
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Bodström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda
vissa frågor rörande forskning vid de mindre och medelstora högskolorna.
Bakgrund
1977 års högskolereform innebar att det nära och nödvändiga sambandet
mellan forskning och utbildning betonades. En av högskolereformens
grundprinciper var att all högskoleutbildning skulle bygga på
vetenskaplig grund. Samtidigt underströks att detta samband inte
nödvändigtvis måste innebära att grundutbildning, forskarutbildning och
forskning på hävdvunnet sätt etablerades inom en och samma institution.
I den nya, breddade och differentierade högskolan skulle det vara
praktiskt omöjligt att över hela fältet basera kontakten mellan
grundläggande utbildning, forskarutbildning och forskning på en
permanent institutionell gemenskap. Statlig högskoleutbildning kom genom
reformen att finnas permanent på över trettio orter i landet.
Fakultetsorganisation för forskarutbildning och forskning inom högskolan
finns i dag vid elva högskoleenheter på sju orter. De senast tillkomna
fakulteterna är de i Linköping och Luleå.
Verksamheten inom högskolan måste vara av likvärdig kvalitet oavsett var
den är lokaliserad. Det innebär bl.a att också lärare vid högskolor utan
fasta forskningsresurser bör hålla kontakt med aktiva forskningsmiljöer
och kunna ägna sig åt eget självständigt forskningsarbete. Det
förhållandet att fakultetsorganisation för forskarutbildning och
vetenskaplig kvalitetsbedömning bara finns vid vissa högskoleenheter
innebär således inte att forskning måste utföras enbart vid dessa.
Tvärtom bör forskning bedrivas också vid de mindre och medelstora
högskolorna. Vid dessa högskolor bygger dock verksamheten på
projektfinansiering.
Fakultetsnämndernas ansvar gäller med andra ord inte bara de elva
enheter, där sådana ingår i organisationen. Skyldigheten består också i
att lärarna vid de mindre och medelstora högskolorna skall kunna
utvecklas i sitt yrke. Detta sker förnämligast genom egen forskning -
vid de enheter som har egen fakultetsorganisation lika väl som vid de
enheter som inte har någon sådan. Nämndernas uppgift är att inlemma
samtliga högskolelärare i en fruktbar yrkesmässig gemenskap, oavsett om
högskoleenheten har egen fakultetsorganisation eller ej.
Strävan till en hög och likvärdig kvalitet är grundläggande. Inte minst
gäller detta, om vi ser till samhällsutvecklingen i landet som helhet.
Ju mer vi inom alla delar av Sverige och svenskt samhällsliv önskar bli
en del av världen i stort, desto viktigare blir det att ingen del av
högskolan tillåts etablera egna kvalitetskriterier. Också av långsiktigt
ekonomiska och regionalpolitiska skäl bör verksamheten vid samtliga
enheter som rättesnöre ha den standard som gäller internationellt.
I detta allmänna perspektiv synes utvecklingen vid de mindre och
medelstora högskolorna gå åt rätt håll. Under de år som gått sedan
högskolereformen har projektverksamheten vid dessa enheter fått en allt
större omfattning.
Samtidigt finns det skäl att hysa viss oro. Balansen mellan uppdrag och
verksamhet på eget programansvar är inte vad den borde vara. Flertalet
projekt vid de mindre och medelstora högskolorna avser utredningar och
utvecklingsarbete av uppdragskaraktär. Utmärkande för sådana projekt är
att de bara undantagsvis redovisas i en sådan form, att frågeställningar
och undersökningsresultat sätts in i sitt vetenskapliga sammanhang.
Projekt som är stödda av forskningsråd och statliga sektorsorgan
förekommer ännu i förhållandevis ringa omfattning.
För både utbildningen och uppdragsverksamheten vid de mindre och
medelstora högskolorna är det angeläget att den forskning, som bedrivs
på den enskilda lärarens eget ansvar och vars uppläggning prövas
vetenskapligt, vid dessa högskolor ökar. I annat fall är risken stor att
det kommer att råda påtagliga skillnader i kvalitet mellan den
grundläggande utbildning, de utbildningsuppdrag och de forskningsuppdrag
som lärare utför vid de mindre och medelstora högskolorna å ena sidan
och vid de enheter som har fakultetsorganisation å den andra.
Uppdraget
En särskild utredare bör nu tillkallas för att göra en samlad bedömning
av vilka åtgärder som krävs för att forskning på eget programansvar i
rimlig utsträckning kan fortgå också vid de mindre och medelstora
högskolorna. Forskning på eget programansvar innebär att forskare ges
hela ansvaret för hur problemen ställs och uppgifterna löses och
redovisas. Forskning på eget programansvar kan avse både över
högskolebudgeten och över forskningsråden finansierad forskning och
sektoriellt och industriellt motiverad forskning som syftar till
långsiktig kunskapsuppbyggnad inom ett visst område (jfr UbU 1986/87:26,
s. 11).
Problemet bör angripas längs två huvudlinjer, den ena avsedd att öka
andelen forskarutbildade lärare vid de mindre och medelstora
högskolorna, den andra avsedd att förbättra dessa lärares möjligheter
att hävda sig i konkurrensen om medel från fakultetsnämnder,
forskningsråd och sektorsorgan.
En utgångspunkt för utredningsarbetet skall vara statsmakternas tidigare
beslut om lokaliseringen av fasta resurser för forskning.
Utredningsarbetet skall inte avse antalet fakulteter eller storleken och
inriktningen av de resurser som ställs till förfogande för högskolorna.
Inte heller förutsätts någon förändring då det gäller sättet att bedöma
vetenskaplig kvalitet. Vägledande skall konsekvent vara de kriterier som
gäller internationellt.
I flera olika sammanhang har uppgifter lämnats om omfattningen och
inriktningen av forskning, utvecklings- och utredningsarbete vid de
mindre och medelstora högskolorna. Det är angeläget att utredaren som
bakgrund till sina förslag lämnar ett aktuellt och relativt omfattande
faktamaterial om verksamheten.
De medel som i form av framför allt fakultets- och forskningsrådsanslag
ställs till förfogande för forskning på eget programansvar, fördelas
efter vetenskapliga kvalitetsbedömningar. Tillgängliga uppgifter tyder
på att endast en mindre del av lärarna vid de mindre och medelstora
högskolorna har genomgått forskarutbildning. Det ligger då i sakens
natur att denna kategori av lärare som kollektiv betraktat har svårt att
hävda sig i konkurrensen om detta slags forskningsresurser.
Jag har i årets budgetproposition (prop 1987/88:100 bil. 10 s. 332)
föreslagit att vissa medel bör få användas för olika former av stöd till
lärarnas forskarutbildning. Utredaren bör redovisa vilka insatser som nu
görs i detta syfte och göra en bedömning av vilka ytterligare åtgärder
som erfordras.
Även för de lärare vid de berörda högskolorna som har genomgått
forskarutbildning kan särskilda åtgärder behövas för att
forskningsmöjligheterna skall kunna förbättras. En rad insatser görs
redan för att på olika sätt underlätta för lärare vid mindre och
medelstora högskolor att få tillgång till resurser för
forskningsprojekt.
Högskolelektorer och högskoleadjunkter, som avlagt doktorsexamen, har
möjlighet att få arbetstid för forskning finansierad med den rörliga
resurs som avsätts av fakultetsanslagen. Lärarna vid de mindre och
medelstora högskolorna är för närvarande garanterade viss del av de
rörliga resurserna.
Särskilda medel har vidare ställts till de mindre och medelstora
högskolornas förfogande för kontaktskapande åtgärder och för att
stimulera till ökat arbete på eget programansvar. Till följd av förslag
i 1987 års forskningsproposition har medlen ökat kraftigt. Medlen skall
bl.a. användas som stöd i lärarnas arbete med att utarbeta
konkurrenskraftiga ansökningar till fakultetsnämnder, forskningsråd och
sektorsorgan genom att exempelvis anordna seminarier, konferenser och
speciell handledning i anslutning till projekt. Budgetåret 1987/88
uppgår de särskilda medlen till sammanlagt 8,6 milj.kr. Under
treårsperioden fram till och med budgetåret 1989/90 kommer beloppet att
öka till ca 11 milj.kr. per år. Universitets- och högskoleämbetet
fördelar medlen mellan högskoleenheterna.
Utredaren bör göra en samlad redovisning av hittills gjorda insatser och
lämna förslag till de åtgärder som bedöms erforderliga i fortsättningen.
För forskarutbildningen och forskningen inom högskolan finns
fakultetsnämnder/sektionsnämnder. Nämndernas verksamhet skall enligt
högskolelagen och högskoleförordningen inte bara avse de universitet och
högskolor, till vilka de är direkt knutna. Verksamheten skall också avse
omgivande högskolor, som saknar fasta forskningsresurser. Utredaren bör
redovisa hur detta närmare har konkretiserats och lämna förslag till hur
samarbetet mellan fakultets/sektionsnämnder och högskolor utan fasta
forskningsresurser kan förbättras.
Ramar för utredarens arbete
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, organisationer och
statliga kommittéer.
För utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningens förslag och
konsekvenser.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att utreda vissa frågor rörande forskning vid
de mindre och medelstora högskolorna,
att besluta om sakkunniga, referensgrupper, experter, sekreterare och
annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)