Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om krigsmaterielexporten, Dir. 1988:41
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1988-06-22
Dir. 1988:41
Beslut vid regeringssammanträde 1988-06-22.
Statsrådet Gradin anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att analysera sambandet
mellan en fortsatt livskraftig svensk försvarsindustri och denna
industris export. Kommittén bör även utreda konsekvenserna av och
villkoren för försvarsindustriellt samarbete med utlandet. Vidare bör
kommittén pröva behovet av ändringar i nu gällande riktlinjer för
krigsmaterielexporten och i förekommande fall formulera förslag till
sådana förändringar.
Bakgrund
I prop. 1986/87:154 om totalförsvarets fortsatta utveckling inför 1987
års försvarsbeslut som antagits av riksdagen (FöU 1986/87:11, rskr. 310)
framhölls att en inhemsk kapacitet att utveckla, tillverka och
underhålla försvarsmateriel är en för Sverige betydande
säkerhetspolitisk tillgång. Den bidrar till att skapa respekt för vår
vilja och förmåga att föra en långsiktig, fast och konsekvent alliansfri
utrikespolitik och att värna vårt land. Vidare framhölls att vi med en
egen försvarsindustri kan förse försvarsmakten med materiel som är
anpassad till våra speciella behov. För viss materiel är därtill kraven
på sekretess så höga att anskaffning i utlandet är omöjlig eller
olämplig. Det föreligger således en mycket bred politisk enighet om att
Sveriges industriella förmåga att sammanhålla utveckling och
tillverkning av kvalificerad försvarsmateriel så långt möjligt bör
bevaras.
Vid flera olika tillfällen har statsmakterna uttalat att export av
krigsmateriel är nödvändig för att bevara väsentliga delar av svensk
försvarsindustri. Samtidigt talar andra utrikes- och
neutralitetspolitiska överväganden för en restriktiv
krigsmaterielexport. Exporten bör inte vara större än vad de
säkerhetspolitiska behoven motiverar.
Liksom inom andra industrisektorer har försvarsindustrins utvecklings-
och produktionssamarbete med utlandet fått växande betydelse under
senare år. Detta förhållande har bl.a. belysts i utredningsbetänkandet
(SOU 1987:8) Försvarsindustrins Utlandsverksamhet som lades fram i april
1987. Det internationella samarbetet innebär i ökande utsträckning
långsiktiga och omfattande åtaganden. I flera fall har det befunnits
motiverat att sådana åtaganden blir föremål för stöd och garantier genom
avtal på regeringsnivå. Den svenska regeringen har under senare år
ingått tre sådana överenskommelser (Memorandum of Understanding) med
främmande regeringar.
Nu gällande riktlinjer för krigsmaterielexporten antogs av riksdagen år
1971 (prop. 1971:146, UU 21, rskr. 343) och bekräftades ånyo år 1982
(prop. 1981/82:196, UU 26, rskr. 345). I den proposition med förslag
till ny lag om förbud mot utförsel av krigsmateriel, m.m. som nyligen
antagits av riksdagen (prop. 1987/88:154, UU 30, rskr. 331) uttalas, att
riktlinjerna bör ges en mer restriktiv tillämpning. Det finns även skäl
att förändra dem i restriktiv riktning. Utrikesutskottet har i sitt
betänkande betonat vikten av en översyn av riktlinjerna. Den av
regeringen i april 1987 tillsatta medborgarkommissionen för granskning
av viss vapenexport har i sin rapport (SOU 1988:15) föreslagit två
lagfästa kriterier för krigsmaterielexport. Enligt dessa bör export av
krigsmateriel kunna tillåtas förutsatt att a) den bedöms nödvändig för
att trygga en erforderlig försörjning med materiel till det svenska
försvaret, b) den är förenlig med principerna och målen för svensk
utrikespolitik.
Utredningsuppdraget
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att göra en grundlig analys
av sambandet mellan bibehållandet av en inhemsk försvarsindustri, till
stöd för vår säkerhetspolitik, och denna industris export. På basis av
en sådan analys bör kommittén klarlägga de ekonomiska och
statsfinansiella konsekvenserna av olika begränsningar av exporten
jämfört med den nuvarande. Även effekterna av ett totalt avbrytande av
krigsmaterielexporten bör utredas.
En särskild expertgrupp skall samtidigt inkallas för att beräkna hur en
vapenexport från Sverige påverkar försvarskostnaderna. Inte endast de
rent företagsekonomiska effekterna av en svensk vapenexport bör tas med
i bedömningen utan det bör även göras ett försök att belysa de
samhällsekonomiska konsekvenserna i en vidare mening. I ett särskilt
alternativ bör gruppen analysera konsekvenserna för de svenska
försvarskostnaderna av ett fullständigt avbrytande av den svenska
krigsmaterielexporten.
Dessa olika analyser skall tjäna som ett underlag för kommitténs
bedömningar och slutsatser. Expertgruppen skall utarbeta en särskild
rapport som skall biläggas kommitténs betänkande.
Kommittén bör företa en fördjupad granskning av vilken betydelse
krigsmaterielexporten har för den svenska försvarsindustrins kompetens,
kapacitet och konkurrenskraft och därigenom även för våra möjligheter
att upprätthålla de av riksdagen fastlagda målen för vår
säkerhetspolitik. Exportbehovet bör värderas från såväl ekonomiska och
tekniska som allmänpolitiska utgångspunkter. Kommittén skall göra en
bedömning av möjligheterna att ytterligare begränsa, eller helt avbryta,
den svenska krigsmaterielexporten.
Kommittén bör i detta sammanhang även studera frågan om omställning till
civil produktion inom den del av försvarsindustrin, som vid minskad
export i fredstid inte skulle tas i anspråk för krigsmaterielproduktion.
Härvid bör beaktas de förslag som framlagts av den interdepartementala
arbetsgruppen för nedrustning och utveckling i dess rapport ''En politik
för nedrustning och utveckling'' den 16 mars 1988.
I arbetet bör även ingå att från säkerhetspolitiska utgångspunkter
studera krigsmaterielexportens sammansättning och geografiska
fördelning. Kommittén bör härvid överväga huruvida exportbehovet med
hänsyn till det svenska försvarets intressen är större eller mindre
beträffande olika givna materielslag, resp. konsekvenserna av en
begränsning av exporten till vissa länderregioner.
Arten och innebörden av det nuvarande svenska utlandsberoendet inom
krigsmaterielsektorn bör ges en allsidig belysning. Om en minskad export
kan förväntas leda till ett ökat beroende av direktimport av
krigsmateriel, bör såväl de säkerhetspolitiska som ekonomiska och
industriella följderna härav studeras.
Kommittén bör ägna särskild uppmärksamhet åt frågan om behovet av
försvarsindustriellt utvecklings- och produktionssamarbete med utlandet.
Det är angeläget att kommittén dels studerar de långsiktiga följderna
för svensk säkerhetspolitik av försvarsindustrins ökade internationella
engagemang, dels överväger vilka villkor som i framtiden bör gälla för
sådana engagemang. Kommittén bör analysera erfarenheterna av de
samarbetsavtal som den svenska försvarsindustrin ingått med utländsk
part, huruvida sådana avtal regelmässigt bör underkastas regeringens
prövning, samt vilka villkor som i så fall bör knytas till regeringens
godkännande av dessa avtal, i synnerhet beträffande reexportaspekterna.
Upplåtelser och överlåtelser av tillverkningsrätter liksom avtal med
någon utom riket om att för dennes räkning utveckla krigsmateriel eller
metod för framställning av sådan materiel är underkastade
tillståndstvång enligt den nya lagen (1988:558) om förbud mot utförsel
av krigsmateriel, m.m. som träder i kraft den 1 juli i år. Utredningen
bör överväga huruvida även annan kunskapsöverföring, t.ex. i form av
konsultverksamhet eller systemkunnande inom krigsmaterielområdet, bör
regleras.
Frågan om principerna och formerna för regeringsöverenskommelser till
stöd för försvarsindustriellt samarbete bör också belysas i kommitténs
arbete.
Eftersom klassificeringen av krigsmateriel har stor betydelse för
vapenexportpolitiken, bör kommittén ha nära samråd med den särskilde
utredare som jag senare idag kommer att föreslå skall tillsättas för att
göra en översyn av klassificeringsbegreppet.
I enlighet med vad utrikesutskottet anfört i sitt betänkande 1987/88:30
bör kommittén se över arbetsformerna hos den rådgivande nämnden för
krigsmaterielexportfrågor.
Kommitténs analys bör syfta till att ge underlag för en bedömning av om,
och i så fall i vilka avseenden, riktlinjerna för svensk
krigsmaterielexport bör förändras. Frågan om en eventuell lagreglering
av riktlinjerna bör också belysas. Om kommittén finner en förändring av
riktlinjerna vara befogad, bör den formulera förslag till sådana
förändringar. Kommittén bör även företa en folkrättslig analys av
neutralitetsregler som har relevans vid krigsmaterielexport.
Kommittén bör beakta utrikesutskottets betänkande 1987/88:30,
medborgarkommissionens rapport, tidigare utredningar av relevans för
arbetet samt regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning. Samråd
bör ske med berörda myndigheter.
Kommittén bör slutföra sitt arbete senast den 1 oktober 1989. Den
särskilda expertgruppen för beräkning av den ekonomiska betydelsen av
vapenexporten bör redovisa sitt arbete senast den 1 mars 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
förbud mot in- och utförsel av krigsmateriel
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst sju ledamöter med uppgift att företa en sådan utredning som
jag nyss sagt,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén,
samt att förordna om en särskild ekonomisk expertgrupp för kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tredje huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utrikesdepartementet)