Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av en ny organisation för folkbokföringen, Dir. 1988:4
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-02-18
Dir. 1988:4
Beslut vid regeringssammanträde 1988-02-18.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår, i enlighet med vad jag anfört i propositionen 1986/87:158
om ny organisation för folkbokföring, att en kommitté tillkallas för att
lämna förslag till hur den nya organisationen för folkbokföringen
närmare bör utformas.
2 Bakgrund
Riksdagen har under hösten 1987 fattat beslut om principiella riktlinjer
för en ny organisation av folkbokföringen (prop. 1986/87:158, SkU
1987/88:2, rskr. 2). Beslutet innebär att ansvaret för den löpande
folkbokföringen skall föras över från pastorsämbetena till de lokala
skattemyndigheterna. Även försäkringskassorna förutsätts medverka i
folkbokföringsarbetet. Den nya organisationen avses bli genomförd den 1
juli 1991.
I propositionen angavs att en kommitté borde tillkallas för att lämna
förslag till den närmare utformningen av folkbokföringens organisation
m.m. Denna kommitté bör nu tillsättas.
3 Uppdraget
3.1 Allmänt
Kommittén bör, med utgångspunkt i övervägandena i propositionen och de
synpunkter riksdagen givit regeringen till känna, lämna förslag till den
närmare utformningen av folkbokföringens organisation och i övrigt lämna
förslag till andra åtgärder som kan behövas för att genomföra den nya
organisationen.
I det följande kommer jag att närmare beröra några av de frågor som
kräver särskild uppmärksamhet av kommittén.
3.2 Myndighetsorganisationen
När de lokala skattemyndigheterna blir lokala folkbokföringsmyndigheter
för hela folkbokföringen integreras folkbokföringen organisatoriskt i
skatteförvaltningen. De allmänna försäkringskassorna får samtidigt en
roll som kontaktorgan gentemot medborgarna och skulle, med
terminalåtkomst till folkbokföringsregistren, kunna medverka i alla
folkbokföringsärenden som initieras genom anmälan från den enskilde.
Kommittén bör studera vilka konsekvenser detta kan få inom
skatteförvaltningen och inom de allmänna försäkringskassornas
verksamhet. Analysen skall ske i nära samarbete med riksskatteverket och
riksförsäkringsverket.
Exempel på frågor som bör belysas är om riksskatteverkets ställning och
befogenheter inom folkbokföringen bör stärkas och vilken ställning
länsskattemyndigheterna skall ha i förhållande till de lokala
skattemyndigheterna när det gäller folkbokföringen. Vidare bör
eventuella organisatoriska förändringar inom myndigheterna övervägas.
Formerna för samarbetet med försäkringskassorna när det gäller olika
anmälningsärenden o.d. skall utvecklas av kommittén. Också formerna för
samverkan med andra myndigheter, t.ex. med postverket när det gäller
flyttningsanmälningar, bör ses över.
3.3 Personal
En viktig uppgift för kommittén är att kartlägga arbetsfördelningen
mellan de lokala skattemyndigheterna och försäkringskassorna samt vilket
personalbehov som kommer att finnas. Vidare måste kommittén överväga hur
verksamheten skall organiseras och vilken tjänstestruktur som är
lämplig. Det är naturligt att det kommer att finnas ett stort behov att
rekrytera personal från pastorsämbetena till den nya
folkbokföringsorganisationen. Därigenom kan man ta till vara de
kunskaper och erfarenheter i folkbokföringsfrågor som denna personal
besitter.
En överflyttning av huvudmannaskapet för folkbokföringen innebär en stor
förändring för den personal som i dag arbetar med dessa frågor hos
pastorsämbetena. Kommittén bör därför omsorgsfullt belysa
personalfrågorna och föreslå åtgärder som gör övergången till ny
huvudman så friktionsfri som möjligt.
3.4 Lokaler m.m .
Kommittén måste undersöka vilket behov av ytterligare kontors- och
arkivlokaler som uppstår hos främst de lokala skattemyndigheterna för
att dessa skall kunna härbärgera den nya verksamheten. Möjligheterna
till lokalmässig samordning med andra myndigheter och organ bör därvid
särskilt uppmärksammas. Kommittén bör ha kontakt med byggnadsstyrelsen i
lokalfrågorna.
Vad gäller folkbokföringens arkiv bör kommittén lämna förslag om den
framtida förvaringen av det befintliga materialet från folkbokföringen
med avseende på vad som bör övertas av de lokala skattemyndigheterna och
på vad som bör förvaras på annat sätt -- hos statliga arkivmyndigheter
eller genom kyrkans försorg. Självfallet skall kyrkans behov av
uppgifter av kyrklig karaktär i de nuvarande kyrkoböckerna tillgodoses
också efter en organisationsändring. Det är också viktigt att de
framtida arkiven upprättas och vårdas på ett sådant sätt att kontinuitet
och tillgänglighet garanteras.
3.5 Folkbokföringsregistren
Folkbokföringsregistrens viktigaste funktion i framtiden är att
tillgodose samhällets behov av basuppgifter. Mot denna bakgrund är det
väsentligt att registrens innehåll motsvarar kravet på relevanta
uppgifter. Kommittén bör därför kartlägga de faktiska behov av
basuppgifter som finns i samhället. Det kan därför finnas anledning att
inleda kommitténs arbete i denna del med en enkät till användarna av
folkbokföringsuppgifter. I detta sammanhang är det viktigt att
forskningens intresse av uppgifter beaktas, liksom att församlingarna
inom svenska kyrkan får uppgifter till sina medlemsregister.
Den nya organisationen för folkbokföringen kräver att man tar ställning
till hur de framtida registren för folkbokföringen skall utformas också
med hänsyn till försäkringskassornas roll i folkbokföringsarbetet. Det
är därvid viktigt att möjligheterna till rationaliseringar och
förenklingar uppmärksammas. Tillförlitlighet, snabbhet och god service
är andra grundläggande krav som kommer att ställas på den nya
folkbokföringsorganisationen.
Med utgångspunkt i en sådan kravanalys bör kommittén dra upp riktlinjer
för utformningen av det nya ADB-stödet. Därvid bör beaktas att
försäkringskassorna förutsätts få terminalåtkomst till
folkbokföringsregistren. Kommittén bör därför informera sig om den
utveckling som sker av ADB-stödet inom
socialförsäkringsadministrationen. En viktig del av kravanalysen för
ADB-stödet är att uppmärksamma integritetsfrågorna och därvid se till
att sekretesskyddet kan garanteras och att säkerhetsfrågorna ges en
tillfredsställande lösning. Analysen bör också utmynna i ett
ställningstagande till om och i vilken mån det nuvarande systemet med
personakter bör behållas. Mot bakgrund av folkbokföringens viktiga roll
under kriser och i krig skall kommittén även ge akt på
beredskapsfrågorna.
Folkbokföringens register förs i dag lokalt hos pastorsämbetena och
regionalt hos länsskattemyndigheterna. De ADB-baserade registren kan
föras centralt, regionalt eller lokalt. Valet av registerföringsnivå
måste föregås av en grundlig genomgång av de tekniska, sakliga och
ekonomiska förutsättningar som föreligger. Kommittén skall belysa de
för- och nackdelar som är förknippade med de olika möjligheterna. Den
analys som kommittén gör skall leda fram till ett förslag till hur
registren skall föras.
En ytterligare fråga med bl.a. tekniska konsekvenser att ta upp för
kommittén är på vilket sätt en persons samhörighet med annan person bör
komma till uttryck vid personregistreringen.
3.6 Författningsgenomgång
En organisationsförändring av det slag som beslutats förutsätter också
att reglerna inom folkbokföringen ses över och ändras. Kommittén bör
lämna förslag till de författningsändringar som kan behövas. Kommittén
bör också pröva vilka möjligheter till förenklingar m.m. som finns.
3.7 Kostnader
I propositionen har regeringen bedömt att reformen totalt sett leder
till en samhällsekonomiskt billigare folkbokföring. Reformen bedöms dock
innebära en merbelastning på statsbudgeten med ca 250 milj. kr. per år.
Inom ramen för detta ekonomiska utrymme bör kommittén lämna ett förslag
till ny organisation som tillgodoser samarbetet mellan de lokala
skattemyndigheterna och de allmänna försäkringskassorna. De
kostnadsmässiga konsekvenserna skall även i övrigt närmare belysas av
kommittén.
4 Ramar för utredningsarbetet m.m.
Utredningsarbetet bör bedrivas så att den nya organisationen kan börja
sin verksamhet den 1 juli 1991. Kommittén kan vid behov lämna sina
förslag successivt. Förslagen bör lämnas i sådan tid att eventuella
författningsändringar och upphandlingar av teknisk utrustning m.m. kan
genomföras i god tid före omorganisationen.
Kommittén bör ägna särskild uppmärksamhet åt det utredningsarbete med
anknytning till svenska kyrkan som parallellt kommer att bedrivas i
närliggande frågor och därvid se till att samverkan kommer till stånd.
För kommittén bör gälla regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Kommittén bör när arbetet påbörjas och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall andra
berörda centrala arbetstagarorganisationer med vilka staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt ge dem
tillfälle att framföra synpunkter.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fyra ledamöter med uppdrag att utarbeta förslag till
genomförande av en ny organisation för folkbokföringen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)