Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av det kommunala uppföljningsansvaret för ungdomar, Dir. 1988:37
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-06-22
Dir. 1988:37
Beslut vid regeringssammanträde 1988-06-22
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Bodström, anför.
Mitt förslag
Vid min anmälan av anslaget B 20. Bidrag till åtgärder inom kommunernas
uppföljningsansvar för ungdomar under 18 år m.m. i 1988 års
budgetproposition (prop. 1985/86:100, bil. 10 s.163) informerade jag
riksdagen om min avsikt att ta initiativ till en översyn av det
kommunala uppföljningsansvaret samt av statsbidragsgivningen härtill.
Jag föreslår därför nu att en särskild utredare tillkallas för att
utreda den framtida inriktningen och organisationen av åtgärder för
ungdomar som varken går i utbildning eller har reguljärt arbete.
I denna fråga har jag samrått med chefen för
arbetsmarknadsdepartementet.
Bakgrund
Kommunerna har enligt 3 kap. 18 § skollagen (1985:1100) ett
uppföljningsansansvar för arbetslös ungdom under 18 år. Genom
riksdagsbeslut (prop. 1982/83:100 bil.10, UbU 21, rskr 311) får
kommunerna sedan den 1 juli 1983 statsbidrag för åtgärder för dessa
ungdomar.
Statsbidragsgivningen regleras i förordningen (1983:583) om statsbidrag
till uppföljningsinsatser för ungdomar under 18 år.
Syftet med verksamheten är att underlätta för ungdomar under 18 år som
varken befinner sig i reguljär utbildning eller har ett fast arbete att
så snart som möjligt övergå till reguljär utbildning eller stadigvarande
arbete.
Verksamheten bedrivs genom en planerad varvning av arbete och
utbildning. Åtgärderna består av uppföljningsprogram och ungdomsplatser
med utbildningsinslag. Dessa åtgärder kombineras ofta med t.ex. lokalt
arbetsmarknadsanknutna specialkurser (LA-kurser) eller gymnasial
lärlingsutbildning.
Åtgärdsprogrammet skall planeras och utarbetas tillsammans med individen
och vara sammanhållet och målinriktat. Det skall omprövas regelbundet
tillsammans med den unge.
I praktiken har detta inneburit att ungdomarna i första hand
rekommenderas att skaffa sig en avslutad minst tvåårig gymnasial
utbildning för att därigenom få ett bättre fotfäste på den reguljära
arbetsmarknaden. Även om utbildningslinjen således prioriteras i
verksamheten är det dock individens önskemål och behov som är
utslagsgivande och då är arbete ofta det enda tänkbara alternativet.
Kommunerna
Den kommunala uppföljningsverksamheten företer stora variationer, både
länsvis och kommunvis. De centralt utfärdade riktlinjerna och
bestämmelserna har utgått från att verksamheten inte behöver vara
likformig i hela landet utan denna har kunnat anpassats till de
regionala och lokala förutsättningarna och till kommunernas benägenhet
att själva satsa på den uppföljande verksamheten.
Storstadskommunerna har var och en sin särprägel och inom vissa län har
kommunerna utarbetat vissa gemensamma principer för verksamheten (t.ex.
Gävleborgs län). Ibland har verksamheten knutits till gymnasieskolan
(t.ex. i Norrköping och Jönköping), ibland har man organiserat
ungdomscenter som täcker även åtgärderna för 18-19-åringarna -- i vissa
fall också beredskapsarbeten för ännu äldre grupper (t.ex. i Tyresö).
Avgörande är, vad kommunerna kan erbjuda lokalt och hur många de
arbetslösa i olika åldersgrupper är.
Ungdomarna som omfattas av uppföljningsansvaret
Antalet ungdomar i det kommunala uppföljningsansvaret har under de två
senaste åren minskat både absolut och i förhållande till det totala
antalet ungdomar i aktuella åldrar. Ungdomarna har i allt större
utsträckning sökt till gymnasieskolan direkt efter grundskolan. Dessutom
har en minskande andel av ungdomarna reguljärt arbete. Hösten 1983 hade
tre procent av 16-17-åringarna arbete jämfört med 2,4 procent hösten
1986.
Enligt skolöverstyrelsens (SÖ) rapporter har andelen ungdomar som ingått
i uppföljningsansvaret under tiden 1983/84 -- 1986/87 sjunkit från ca 10
procent av 16-17-årsgruppen till ca 7 procent. Omsättningen av ungdomar
i uppföljningsåtgärder är relativt stor: 18,8 veckor i
uppföljningsåtgärder är genomsnittstiden.
Andelen ungdomar som placeras på ungdomsplats tenderar också att minska:
under verksamheten första år hade ca tre fjärdedelar av ungdomarna i
uppföljningsansvaret en ungdomsplats; 1985/86 var det ca två
tredjedelar. Fördelningen mellan olika arbetsgivare visar vid en
jämförelse över åren 1984--1987 att andelen ungdomsplatser hos enskilda
arbetsgivare minskar medan den hos kommunala/landstingskommunala
arbetsgivare ökar. Första verksamhetsåret 1983/84 var könsfördelningen
mellan ungdomarna i uppföljningsansvaret nästan jämn. Under de följande
åren har emellertid flickornas andel ökat till nästan två tredjedelar
1986/87.
Numera består mer än hälften av ungdomarna i uppföljningsåtgärder av
studieavbrytare från gymnasieskolan eller av dem som tackat nej till
erbjuden plats i gymnasieskolan.
Enligt en undersökning som SÖ gjorde 1985 fortsätter en tredjedel av
ungdomarna i uppföljningsansvaret till reguljär utbildning, en tredjedel
får arbete och en tredjedel fortsätter till annan verksamhet, bl.a.
andra arbetsmarknadsåtgärder.
En flexiblare användning av bidrag till vissa uppföljningsåtgärder
öppnades när riksdagen vid behandlingen av 1987 års budgetproposition
beslöt att statsbidraget för ungdomsplatser och utbildningsinslag skulle
kunna omvandlas till utbildningsplatser åt ungdomar i
uppföljningsansvaret. Det kallas DELTA-försöket och omfattar 500
årselevplatser.
Sammanfattningsvis går utvecklingen inom uppföljningsansvarets åtgärder
mot att en större andel ungdomar omfattas av väglednings- och
utbildningsåtgärder och en minskande andel får ungdomsplatser. På
ungdomsplatserna tenderar den unge att stanna längre. För fr.a. pojkarna
kan en ungdomsplats leda till arbete eller till att den omvandlas till
lärlingsplats. För flickornas vidkommande blir fortsättningen oftare
förlängd ungdomsplats och därefter övergång till ungdomslag, om
insatserna inte har resulterat i fortsatt utbildning.
Riksrevisionsverket (RRV) redovisar i rapporten ''Kommunernas
uppföljningsansvar för ungdomar under 18 år'' (Dnr 1985:609) en
undersökning av ungdomar inom uppföljningsansvaret. Trots att RRV rent
allmänt sett menar att det kommunala uppföljningsansvaret fungerar väl,
anser RRV att verksamheten inte tillräckligt uppmärksammar ungdomarnas
skilda förutsättningar och behov i ett medvetet planeringstänkande som
borde vara utgångspunkten för uppläggningen och dimensioneringen av
olika insatser i kommunernas uppföljningsverksamhet. RRV redovisar och
delar den kritik som av SÖ, länsskolnämnder och enskilda kommuner riktas
mot statistik- och avrapporteringssystemet för uppföljningsåtgärderna.
RRV understryker vikten av att ett nytt statistik- och
informationssystem utvecklas för att bl.a. bättre kunna beskriva flöden
mellan olika typer av sysselsättning, ungdomarnas bakgrund och behov.
Statsbidragsfrågor
RRV för fram förslag om schablonisering av statsbidraget.
Förutsättningarna härför är att verksamheten följs upp, redovisas och
utvärderas. Detta förutsätter i sin tur ett utvecklat statistik- och
avrapporteringssystem, enligt RRV.
Uppdraget
Sedan halvårsskiftet 1983 då det nuvarande åtgärdsprogrammet för det
kommunala uppföljningsansvaret infördes har samhällsbilden i många
avseenden förändrats på ett för uppföljningsverksamheten avgörande sätt.
Arbetslösheten, särskilt bland ungdomar, kulminerade det året och har
sedan dess drastiskt sjunkit, delvis till följd av aktiva
arbetsmarknadsåtgärder men framför allt på grund av en gynnsammare
arbetsmarknad. Samtidigt har en allt större andel ungdomar, f.n. 97
procent, sökt till gymnasiala utbildningar direkt efter grundskolan. Jag
har i det föregående redovisat några av de effekter detta har haft för
uppföljningsverksamhetens del.
Den framtida utvecklingen, som redan nu kan skönjas, är, att
arbetsmarknaden kommer att ställa allt högre krav på kompetens och att
det är nödvändigt att skolan utvecklas och förnyas i takt med samhället.
Detta påverkar också situationen för ungdomarna inom
uppföljningsansvaret.
Inom hela gymnasieskolan pågår f.n. försöksverksamhet och
utvecklingsarbete som kommer att ligga till grund för en ny läroplan för
gymnasieskolan i början av 1990-talet. Inom gymnasieskolans
yrkesutbildning startar hösten 1988 en bred försöksverksamhet som en
följd av riksdagens beslut med anledning av propositionen 1987/88:102 om
utveckling av yrkesutbildningen i gymnasieskolan (UbU 31, rskr 366).
Ytterligare en viktig faktor som påverkar all planering av ungdomars
utbildning och arbete inför 1990-talet är de minskande ungdomskullarna
under det kommande decenniet.
Jag vill i detta sammanhang också erinra om riksdagens beslut med
anledning av propositionen (1987/88:105, AU 17, rskr 364, UbU 34, rskr
365) om jämställdhetspolitiken inför 90-talet. Dessa riktlinjer bör,
bl.a. mot bakgrund av den ökade andelen flickor i uppföljningsåtgärder,
beaktas av utredaren.
Utredaren bör mot denna bakgrund och med beaktande av min redovisning i
det föregående pröva om nuvarande målsättning för den kommunala
uppföljningen behöver förändras. Utredaren bör därvid förutsättningslöst
pröva om samhällsutvecklingen förändrat förutsättningarna för
statsbidrag till en fristående organisation av det kommunala
uppföljningsansvaret.
En viktig utgångspunkt för utredaren är att samhället har ett ansvar för
att ungdomar får en sådan grundutbildning att de får ett fast fotfäste
på arbetsmarknaden, att de kan bli aktiva samhällsmedborgare och kan
skapa sig ett meningsfyllt liv i övrigt.
Utredarens analys bör utgå från de nuvarande utbildnings- och
arbetsmarknadsåtgärderna och de förändringar som sedan 1980 har skett i
åtgärderna för arbetslösa ungdomar under 20 år. En sådan analys bör dels
bygga på dokumenterade erfarenheter av verksamheten under de gångna
åren, dels på aktuella undersökningar av ungdomarna i kommunernas
uppföljningsansvar med särskild hänsyn tagen till deras olika behov.
Som en följd av denna analys bör utredaren överväga om de nuvarande
åtgärdernas utformning och organisation är ändamålsenliga.
Statsbidragssystemet bör i anslutning härtill också ses över.
Till de eventuella förändringar i verksamheten som utredaren föreslår
bör också kopplas förslag till riktlinjer för ett förbättrat statistik-
och informationssystem. Utredaren bör därvid bl.a. ta del av SÖ:s och
statistiska centralbyråns hittills uppnådda resultat. Det är angeläget
att ett nytt informationssystem bygger på en effektiv och för
kommunernas administration rimlig avrapportering om ungdomarnas
arbetslöshetssituation och flödena mellan olika åtgärder.
Det kommunala uppföljningsansvaret är en del av samhällets insatser för
att ge alla ungdomar så goda förutsättningar som möjligt att klara
övergången till vuxenlivet och den reguljära arbetsmarknaden. Det är
viktigt att behovet av samordning med de insatser som görs för ungdomar
i den närmast följande åldersgruppen beaktas.
Utredaren bör därför överväga om den nuvarande ansvarsfördelningen
för ungdomar under 20 år mellan skolans och arbetsmarknadens resp.
myndigheter bör omprövas. Mot bakgrund av vad jag tidigare anfört om
arbetsmarknadens höjda kompetenskrav bör en framtida ansvarsfördelning
kunna utgå från om ungdomarna har eller inte har fullgjort en gymnasial
utbildning.
Jag är emellertid också medveten om att alla ungdomar inte kan
förutsättas skaffa sig en gymnasial utbildning direkt efter grundskolan.
Också dessa ungdomar måste kunna erbjudas en meningsfull verksamhet. Det
är viktigt att detta beaktas vid en eventuellt förändrad
ansvarsfördelning. Ambitionsnivån för dem skall vara densamma som för
alla andra ungdomar under 20 år: att ge förutsättningar för individuell
utveckling och yrkesförberedelse.
Grundläggande för utredarens överväganden om ansvarsfördelningen mellan
skol- och arbetsmarknadsmyndigheterna skall vara att gränsdragningen
myndigheterna emellan bör klargöras samt att samordningen och samarbetet
dem emellan förbättras.
Ramar för utredarens arbete
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, organisationer och
statliga kommittéer.
För utredarens arbete gäller direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning och konsekvenser.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartmentet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av åtgärder avseende det
kommunala uppföljningsansvaret för ungdomar som efter grundskolan varken
går i utbildning eller har reguljärt arbete,
att besluta om sakkunniga, referensgrupper, experter, sekreterare och
annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)