Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av naturvårdslagen m.m., Dir. 1988:36
Departement: Miljö- och Energidepartementet
Beslut: 1988-06-09
Dir. 1988:36
Beslut vid regeringssammanträde 1988-06-09.
Chefen för miljö- och energidepartementet, statsrådet Dahl, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av naturvårdslagen (1964:822). Översynen skall syfta till att kartlägga
om den nuvarande lagstiftningen tar till vara naturvårdens intressen i
tillräcklig omfattning. Utgångspunkten skall därvid vara att ge
naturvårdslagen ökad tyngd i förhållande till annan lagstiftning på
området liksom att skapa förutsättningar för en bättre samordning av de
aktuella regelsystemen.
Bakgrund
Vid min föredragning till prop. 1987/88:85 om miljöpolitiken inför
1990-talet anmälde jag att jag ansåg att en samlad översyn av
naturvårdslagstiftningen borde ske. Jag vill nu ta upp denna fråga.
Den nu gällande naturvårdslagen trädde i kraft den 1 januari 1965 och
ersatte då naturskyddslagen (1952:688) och strandlagen (1952:382). Genom
naturvårdslagen fick naturvården en starkare ställning än tidigare.
Strandskyddet förstärktes, samhällets möjligheter att avsätta mark för
friluftsändamål förbättrades avsevärt och krav på tillstånd infördes för
täkt av grus och annat material.
Naturvårdslagen har bidragit till att naturvårdsarbetet har kunnat
bedrivas enligt de av statsmakterna år 1963 antagna riktlinjerna för
naturvårdspolitiken. I dessa riktlinjer har säkerställandet av
naturvärden i områden som bedöms ha särskild betydelse från
naturvårdssynpunkt intagit en framträdande plats. Behovet av att kunna
slå vakt om värdefulla naturområden kan enligt lagen tillgodoses genom
olika skyddsinstitut, såsom nationalpark, naturreservat,
naturvårdsområde och naturminne. Därutöver finns särskilda bestämmelser
till skydd för växt- och djurarter, till skydd för friluftslivet och
naturmiljön samt till skydd mot nedskräpning och reklam. Med stöd av
lagen och genom insatser av statliga medel har betydande markområden
säkrats för friluftsliv och rekreation men också för vetenskapliga och
kulturella ändamål. I vårt land finns i dag 20 nationalparker, över
1 200 naturreservat, ett 70-tal naturvårdsområden, drygt
600 djurskyddsområden och 1 300 naturminnen, dvs. mer än
3 000 naturvårdsobjekt omfattande en totalareal av ca 2 milj. ha.
Naturvårdslagen har ändrats flera gånger under 1970- och 1980-talen. År
1974 infördes det generella strandskyddet. Vidare markerades
allemansrättens betydelse i lagens inledande bestämmelser, infördes den
nya skyddsformen naturvårdsområde samt utökades samrådsskyldigheten vid
arbetsföretag som kan förändra naturmiljön (prop. 1974:166, JoU 52,
rskr. 405). Möjligheter till omprövning av äldre täkttillstånd samt
behovsprövning av nya tillstånd har också införts. Vidare har
bestämmelser om naturvårdshänsyn införts i skogsvårdslagen (1979:429)
och lagen (1979:425) om skötsel av jordbruksmark. De senaste ändringarna
av betydelse i naturvårdslagen är de bestämmelser om krav på tillstånd
av länsstyrelsen för markavvattningsföretag som trädde i kraft den 1
juli 1986 och följdändringarna i anledning av plan- och bygglagen
(1987:10) och lagen (1987:12) om hushållning med naturresurser, m.m.,
naturresurslagen.
Den sistnämnda lagstiftningen har principiell betydelse bl.a. när det
gäller ansvarsfördelningen mellan staten och kommunerna och samordningen
mellan de olika myndigheter som prövar frågor om markens och vattnets
användning för olika ändamål.
Skäl för en översyn
Trots de ändringar som genomförts under de senaste två decennierna är
naturvårdslagen i sina huvuddrag i princip oförändrad sedan den infördes
år 1965. Utvecklingen har medfört att lagen nu är delvis föråldrad.
Under den tid lagen har funnits har de tekniska och ekonomiska
förutsättningarna för många verksamheter förändrats vad gäller
utnyttjandet av naturmiljön. Under efterkrigstiden har stora
förändringar skett i odlingslandskapet. Denna förändring har inneburit
bl.a. sammanläggningar av mindre jordbruk, nedläggning, minskning av
betesmarksarealer, främst naturliga beten, minskning av antalet
nötkreatur, borttagande av odlingshinder, invallning och utdikning. I
samband med nedläggningen av jordbruk har stora arealer åkermark kommit
att planteras med skog eller vuxit igen på naturlig väg. Från
naturvårds- och kulturmiljösynpunkt utgör den beskrivna förändringen ett
problem genom att vissa biotoper, växt- och djurarter samt kulturmiljöer
hotas.
Den svenska skogsindustrin förutsätter ett rationellt bedrivet
skogsbruk. Dagens högmekaniserade skogsbruk påverkar naturmiljön, t.ex.
genom ökad utdikning av våtmarker och sumpskogar.
Expansionen av våra tätorter och utbyggnaden av större allmänna vägar,
flygplatser, hamnar m.m. samt byggandet av kraftverksanläggningar och
större kraftledningar kan ha betydande konsekvenser för naturmiljön.
I olika sammanhang har det påtalats att de nuvarande reglerna i
naturvårdslagen, som ställer krav på att hänsyn skall tas vid
utnyttjandet av naturmiljön och kravet på naturvårdshänsyn vid
arbetsföretag, ofta har visat sig otillräckliga. Det är angeläget att
lagstiftning som reglerar arbetsföretag som utnyttjar naturmiljön ger
ett fullgott skydd för viktiga naturvårdsintressen samtidigt som
tillbörlig hänsyn tas till övriga allmänna och enskilda intressen.
Statens naturvårdsverk och Svenska naturskyddsföreningen har till
regeringen framfört krav på en översyn av naturvårdslagen.
Den nya naturresurslagens bestämmelser bl.a. om skydd för ekologiskt
särskilt känsliga områden och områden som har särskilda natur- och
kulturvärden ger anledning att överväga behovet av ytterligare
samordning mellan denna lag och naturvårdslagen.
Slutsatsen av min redovisning är att jag anser det motiverat att en
samlad översyn görs av naturvårdslagstiftningen. En särskild utredare
bör tillkallas för detta ändamål.
Riktlinjer för en översyn
Den allmänna utgångspunkten för översynen bör i enlighet med
naturresurslagens inledande bestämmelser vara att användningen av marken
och vattnet och av den fysiska miljön i övrigt skall syfta till en god
hushållning från ekologisk, social och samhällsekonomisk synpunkt. Målet
för det fortsatta arbetet med att bevara naturtyper bör, såsom det anges
i prop. 1987/88:85 om miljöpolitiken inför 1990-talet, vara att
säkerställa exempel på alla förekommande naturtyper, såväl naturliga som
kulturpräglade, och på ett sådant sätt att de långsiktigt kan bibehållas
i ekologisk stabilitet och med bevarat artinnehåll. För att uppnå detta
mål kan man dels skydda särskilt värdefulla eller känsliga områden, dels
främja en allmän varsamhet om naturtyperna inom alla samhälleliga
verksamheter. Ett annat viktigt mål är att en rik och varierad fauna och
flora bibehålls. Inom ramen för rimliga krav på hänsyn och
resursinsatser bör förutsättningar skapas för att de naturligt
förekommande växt- och djurarterna kan bevaras i livskraftiga och
reproducerande populationer.
Ett annat viktigt mål för naturvårdsarbetet är att tillgodose det från
social synpunkt angelägna behovet av mark för rekreation och
friluftsliv. I den nuvarande naturvårdslagen är den sociala sidan av
naturvården helt jämställd med den kulturella och vetenskapliga sidan.
Också i framtiden måste ett av huvudsyftena med naturvårdslagstiftningen
vara att tillräckliga naturområden kan bevaras för rekreation och
friluftsliv. Jag räknar med att allmänhetens behov och intresse av att
få tillträde till kuster, sjöstränder och andra värdefulla natur- och
rekreationsområden kommer att öka ytterligare som en följd av bl.a. ökad
fritid och ökat intresse för naturen och för miljöfrågor. Som jag mer
utförligt beskriver i det följande är det viktigt att kommunerna här tar
ett ansvar.
Allemansrätten bör liksom hittills vara den huvudsakliga grunden för att
tillförsäkra människor möjligheter att komma ut i naturen. Härutöver
behövs emellertid dels insatser för att bl.a. genom bildande av
naturreservat avsätta områden av särskilt intresse för friluftslivet,
dels regler för att motverka okontrollerad bebyggelse eller annan
exploatering av bl.a stränder och kustområden.
Strandskyddsbestämmelserna är av fundamental betydelse i detta
sammanhang. Utredaren bör undersöka i vad mån de nu gällande
strandskyddsbestämmelserna tillgodoser det avsedda syftet och om så
behövs lägga fram förslag till sådana förändringar av lagstiftningen som
kan medföra att skyddet av de värdefulla strandområdena upprätthålls så
effektivt som möjligt. Utredaren bör också i övrigt överväga hur behovet
av natur för närrekreation och övrigt friluftsliv skall beaktas i
naturvårdslagstiftningen.
Frågor om naturvården och dess mål måste bedömas långsiktigt. En
lagstiftning som i ett modernt tekniksamhälle skall värna skyddsvärda
naturmiljöer mot utarmning måste ges en ökad tyngd. För att bevara
mångfalden av arter och naturtyper räcker det inte att skydda särskilt
värdefulla naturområden som naturreservat eller motsvarande. Det är lika
väsentligt att en allmän varsamhet och hänsyn visas vid användningen av
våra naturresurser och att i ''vardagslandskapet'' bevara viktiga
miljöer för växter och djur samt för människors friluftsliv och
rekreation. Detta synsätt kommer till uttryck i lagen om skötsel av
jordbruksmark och i skogsvårdslagen.
När det gäller åtskilliga tillståndspliktiga verksamheter ställs numera
kraven på miljöhänsyn i naturresurslagen. I fråga om jord- och
skogsbruket finns som jag nyss nämnt bestämmelser om hänsynstagande i
lagen om skötsel av jordbruksmark och i skogsvårdslagen. Vad åter gäller
naturvårdslagen bör närmare undersökas hur kravet på hänsyn från olika
verksamheter som påverkar naturmiljön skall formuleras så att det ger
uttryck för ett långsiktigt ekologiskt synsätt.
En viktig fråga som närmare bör övervägas av utredaren är behovet av att
i lagstiftningen införa krav på miljökonsekvensbeskrivningar i samband
med tillståndsprövning enligt naturvårdslagen av arbetsföretag som
påverkar naturmiljön. Från naturmiljösynpunkt är det naturligtvis
särskilt viktigt att miljökonsekvenserna av ett planerat arbetsföretag
blir belysta på ett så tidigt stadium som möjligt, framför allt i
områden som är särskilt känsliga från ekologisk synpunkt eller som i
övrigt har särskilda naturvärden. Om sådana områden utpekas i förväg i
den kommunala planeringen enligt intentionerna i naturresurslagen, finns
i allmänhet möjligheter att vidta effektiva åtgärder till skydd för
naturmiljön. Så t.ex. bör möjligheterna att påverka ett företags
lokalisering vara jämförelsevis större i ett tidigt planeringsskede. I
den mån förslag läggs fram om krav på miljökonsekvensbeskrivningar bör
också anges vem som skall utföra och bekosta sådana beskrivningar. En
utgångspunkt skall därvid vara att exploatören skall stå för
kostnaderna.
Bestämmelserna i naturresurslagen om användning av och hushållning med
marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt skall som tidigare
framhålits tillämpas vid prövning av mål och ärenden enligt flertalet av
de lagar som reglerar förändringar i nyttjandet av mark och vatten. De
skall också tillämpas i den kommunala planeringen enligt plan- och
bygglagen. I samband med tillkomsten av naturresurslagen infördes en
bestämmelse i naturvårdslagen att naturresurslagen skall tillämpas vid
prövning av naturvårdsfrågor. Behovet av en ytterligare samordning
mellan naturresurslagen och naturvårdslagen bör belysas av utredaren.
Naturvården är en såväl statlig som kommunal angelägenhet. Under de
senaste åren har kommunerna i ökad utsträckning sökt tillgodose
kommuninvånarnas behov av mark för friluftsliv och naturvård. Genom
ändringar i naturvårdslagen i samband med den nya plan- och bygglagen
har kommunerna fått möjlighet att själva besluta om naturreservat och
naturvårdsområden för i första hand det tätortsnära friluftslivets
intressen. I förarbetena till den nya lagen beskrivs den roll kommunerna
förväntas spela i naturvårdsarbetet.
I de fall då kommunerna inrättar kommunala naturreservat eller
naturvårdsområden tar kommunerna också på sig det ekonomiska ansvaret
för sådana objekt. Om kommunerna skall ta på sig kostnader för skötsel
m.m. av naturvårdsobjekt som beslutas av staten kan detta däremot endast
ske genom frivilliga avtal. Det är viktigt att varje kommun medverkar i
naturvården inom sina kommungränser. Detta bör gälla särskilt
kommuninvånarnas behov av mark för friluftsliv. Mot bakgrund av såväl
naturresurslagen och plan- och bygglagen som delegationsbestämmelserna i
naturvårdslagen bör utredaren belysa behovet av ett förtydligande av det
kommunala ansvaret i naturvårdslagen.
Jag vill i detta sammanhang även ta upp ädellövskogslagen (1984:112),
vilken syftar till att bevara landets ädellövskogar för framtiden.
Enligt lagen, som trädde i kraft den 1 juli 1984, skall huvuddelen av
landets ädellövskog bevaras genom ett aktivt ädellövskogsbruk. I lagen
finns inte några bestämmelser som medger så ingripande skyddsåtgärder i
naturvårdens intresse att ett rationellt ädellövskogsbruk avsevärt
försvåras. Om sådana åtgärder behövs för att bevara särskilt skyddsvärda
bestånd av ädellövskog måste skyddsfrågan lösas genom naturvårdslagens
regler om naturreservat. Detta framgår också av förarbetena till
ädellövskogslagen. Utredaren bör närmare studera i vilken omfattning
naturvårdslagen har tillämpats för att ge värdefulla ädellövskogar ett
tillfredsställande skydd samt föreslå de åtgärder som översynen ger
anledning till.
Bestämmelserna om täktverksamhet har, som jag tidigare nämnt, varit
föremål för översyn vid olika tillfällen. Senast skedde detta år 1983 då
en bestämmelse infördes om rätt för länsstyrelsen att -- i samband med
ansökan om täkt -- ålägga sökanden att lägga fram en utredning som
belyser behovet av en täkt samt ålägga den som bedriver täkt- eller
stenkrossrörelse att lämna uppgifter om verksamheten som behövs för
naturvårdsplaneringen. Det är viktigt att täktverksamhet, främst grus-
och bergtäkter men även täkter av torv, kan ske på ett för naturmiljön
acceptabelt sätt. Översynen bör därför även omfatta tillämpningen av de
bestämmelser i naturvårdslagen som reglerar täktverksamhet.
Naturvårdsverket har tidigare i år föreslagit regeringen att 18 §
naturvårdslagen kompletteras med en bestämmelse som innebär att
täkttillstånd får vägras den som inte fullgjort sina skyldigheter enligt
tidigare tillstånd. Förslaget bör behandlas inom ramen för
utredningsuppdraget.
I olika sammanhang har bl.a. av Svenska naturskyddsföreningen förts fram
behovet av någon form av särskilt skyddsinstitut för hotade arter och
deras biotoper samt för mer skyddsvärda naturtyper, såsom strandängar,
rikkärr, alvarmarker m.m. Områden som är särskilt känsliga från
ekologisk synpunkt bör kunna skyddas på ett bättre sätt än för
närvarande. Skyddet för växtarter bör också kunna utvidgas med
tillträdesförbud av det slag som finns för att skydda djurlivet. Vidare
bör skydd kunna genomföras redan innan fara uppkommit att arten skall
försvinna, dvs. i förebyggande syfte. En utveckling av nuvarande former
av skydd för arter och biotoper skulle även innebära att Sverige på ett
bättre sätt kan fullfölja de internationella åtaganden på naturvårdens
område som följer av bl.a. Bern- och våtmarkskonventionerna. Utredaren
bör närmare bedöma behovet av och förutsättningarna för att införa en
sådan förstärkning av biotop- och artskyddet som jag nu har nämnt.
Bestämmelserna i 20 § naturvårdslagen innebär att den som avser att
utföra ett arbetsföretag i vissa fall har skyldighet att samråda med
länsstyrelsen. Detta förfarande har i praktiken visat sig vara av
begränsat värde för naturvården. Ett arbetsföretag, som inte är
tillståndspliktigt och som har anmälts för samråd, har enligt
rättspraxis aldrig ansetts kunna hindras även om det bedömts vara
skadligt för naturmiljön. Länsstyrelsen har inte heller ansetts kunna
föreskriva att ett sådant arbetsföretag skall bedrivas på en annan
lämpligare plats på fastigheten än den som anmälan avser. Detta är inte
ett tillfredsställande förhållande. Utredaren bör därför överväga vilka
förändringar av naturvårdslagen som behövs för att, i den mån det inte
kan ske med stöd av annan lagstiftning,förhindra att ett för naturmiljön
skadligt arbetsföretag kommer till stånd även i sådana fall där ett
förbud inte skulle anses innebära att pågående markanvändning avsevärt
försvåras och därmed kräva reservatsbildning eller annan form av
reglering.
Föreskrifterna för nationalpark får enligt 6 § naturvårdslagen inte
medföra inskränkningar i bl.a. vissa uppräknade rättigheter som enligt
rennäringslagen (1971:437) tillkommer samerna. Vid tillämpningen av
nämnda paragraf har det funnits olika uppfattningar hos berörda
myndigheter. Denna fråga bör belysas närmare av utredaren.
Ekonomiska bidrag och stöd utgår inte sällan till verksamheter och
arbetsföretag som påverkar naturmiljön. I områden som är särskilt
känsliga från ekologisk synpunkt eller har särskilda naturvärden kan
detta förhållande i vissa fall medföra svåra avvägningsproblem.
Konsekvenserna härav för naturvårdsintressena bör närmare belysas.
Bestämmelsen i 18 c § naturvårdslagen om skyldighet att inhämta
länsstyrelsens tillstånd till markavvattning trädde i kraft den 1 juli
1986. Det är angeläget att få en belysning av hur bestämmelsen har
tillämpats och om den har fått avsedd effekt. Jag får här erinra om vad
jag i prop. 1987/88:85 om miljöpolitiken inför 1990-talet anfört om
vikten av att bevara så många våtmarker som möjligt och att i samband
med dikningsföretag begränsa eller motverka skada på naturmiljön.
Utredaren bör utvärdera tillämpningen av nämnda bestämmelse.
Naturvårdsverket har år 1986 föreslagit regeringen att vidta vissa
ändringar i naturvårdslagen och terrängkörningslagen för att förbättra
möjligheterna till bevakning och tillsyn av naturvårdsobjekten resp.
terrängkörningen. Förslaget bör behandlas inom ramen för
utredningsuppdraget.
Jag vill i detta sammanhang också erinra om att regeringen i
propositionen 1987/88:104 om kulturmiljövård lämnat förslag till lag om
kulturminnen m.m. Förslaget har nyligen antagits av riksdagen
(KrU 1987/88:21, rskr. 390). I propositionen anges (s. 130) att
utformningen av lagen är beroende av angränsande lagstiftning på det
aktuella området, särskilt naturvårdslagen som också innehåller regler
som möjliggör skydd av kulturlandskapsmiljöer. Utredaren bör överväga om
naturvårdslagens bestämmelser till skydd för kulturvärden är
ändamålsenligt utformade.
Ytterligare frågor som bör behandlas är om påföljdssystemet för brott
mot naturvårdslagen och de föreskrifter som har meddelats med stöd av
lagen är ändamålsenliga. Särskilt behöver övervägas om reglerna om
tvångsmedel för att förhindra skador eller återställa skadad naturmiljö
är effektiva. Dessa tillämpas t.ex. vid skador på naturmiljön i samband
med arbetsföretag, täktverksamhet etc. som kräver tillstånd men där
sådant saknas. Vidare bör övervägas om den nuvarande ordningen vad
gäller prövningsförfarande och överklagande kan förenklas. Det är
viktigt att reglerna för handläggning av naturvårdsärenden är enkla och
rationella. Möjligheten till ytterligare delegering av ärendegrupper
till kommunerna bör prövas.
I den mån utredaren finner det lämpligt bör förslag till ändringar i
naturvårdsförordningen (1976:484) också läggas fram.
Utredaren är oförhindrad att inom ramen för översynens syften ta upp
andra frågor än dem jag har nämnt i det föregående.
Utredaren bör i den utsträckning som kan anses motiverad beakta
lagstiftningen i andra länder, särskild i våra närmaste grannländer.
Utredaren bör vid utredningsuppdragets fullgörande samråda med berörda
intressenter.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (Dir. 1984:5) till statliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Utredningsarbetet bör bedrivas så att det kan redovisas före den 1 april
1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljö- och energidepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att göra en översyn av nuvarande
naturvårdslagstiftning m.m. och utarbeta förslag till ny lagstiftning,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljö- och energidepartementet)