Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Miljömärkning av produkter, Dir. 1988:35
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-04-28
Dir. 1988:35
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-28
Statsrådet Johansson, finansdepartementet, anför.
1. Mitt förslag
En särskild utredare skall tillkallas för att -- i samarbete med
företrädare för statliga myndigheter och näringslivs- och
miljövårdsorganisationer -- kartlägga för- och nackdelar med
miljömärkning av produkter och utreda formerna för ett eventuellt
införande av ett frivilligt miljömärkningssystem i Sverige.
2. Bakgrund
I betänkandet (SOU 1987:32) För en bättre miljö föreslogs vissa åtgärder
för ett miljöinriktat konsumentskydd. De åtgärder som särskilt nämndes
var miljödeklarationer och s.k. positiv miljömärkning. Sådan märkning
innebär att produkten har en ur miljösynpunkt positiv egenskap. Det är
här fråga om en produkts relativa miljövänlighet i jämförelse med
konkurrerande produkter. De remissinstanser som berörde förslaget var i
huvudsak positiva. Några instanser framhöll emellertid bl.a. att ett
införande i Sverige måste föregås av närmare analyser av för- och
nackdelar med olika tänkbara system.
I propositionen 1987/88:85 Miljöpolitiken inför 1990-talet anförde
föredragande statsrådet att den enskilde medborgarens livsstil,
konsumtion och handlande i övrigt har stor betydelse i arbetet för en
bättre miljö. Tänkbara former för det miljöinriktade konsumentskyddet
bör därför utredas. Ett höjt miljömedvetande hos konsumenten gör att
marknaden för miljövänliga produkter kan öka. Detta bör i sin tur leda
till att industrin får ett ökat intresse av att utveckla miljövänlig
teknik och miljövänliga produkter.
I propositionen 1987/88:90 Energipolitiken inför 1990-talet uttalade
föredragande statsrådet att konsumentverket bör få i uppdrag bl.a. att
vidareutveckla systemet med energideklarationer för hushållsapparater.
De nordiska konsumentministrarna beslutade vid ett möte i mars 1988 att
utreda möjligheterna till en frivillig nordisk miljömärkning. Beslutet
fattades med utgångspunkt i rekommendationer av Brundtlandkommissionen
-- en oavhängig världskommission för miljö och utveckling, tillkommen på
Förenta Nationernas initiativ.
Inom EG har kommissionen nyligen inlett arbetet med ett
miljömärkningssystem. Frågan om hur EG:s system skall utformas är
emellertid ännu inte löst.
Begreppet miljömärkning har numera i viss utsträckning kommit att
innefatta märkning även med avseende på effekter på människors hälsa.
Det konsumentinriktade miljöskyddet skall ses som ett samlat system av
olika typer av åtgärder -- varav miljömärkning av produkter är en sådan
typ.
3. Olika typer av produktmärkning
Information om produkter kan ske genom bl.a. märkning direkt på
produkten. I Sverige finns ett flertal system för sådan produktmärkning.
Vissa är obligatoriska, dvs. fastslagna i författningar eller
myndighetsföreskrifter. Exempel på obligatorisk produktmärkning är
märkningsbestämmelserna i lagen (1985:426) om kemiska produkter,
livsmedelslagens (1971:511) bestämmelser om märkning av färdigförpackade
livsmedel, arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om märkning av t.ex.
personlig skyddsutrustning och marknadsdomstolens beslut med stöd av
marknadsföringslagens (1975:1418) informationsbestämmelse. Andra system
är frivilliga. Också sådana kan administreras av myndigheter, även om
flertalet frivilliga system upprätthålls av t.ex. branschorganisationer
inom näringslivet och miljö- eller konsumentorganisationer.
Tre huvudprinciper för märkning kan urskiljas: positiv, negativ och
neutral. I verkligheten kan emellertid inte en alldeles klar gräns dras
mellan olika typer av märkning; särskilt gäller detta mellan negativ och
neutral märkning. I vissa fall kan positiv märkning även utgöra
komplement till negativ märkning.
Positiv märkning är, som jag antytt tidigare, främst att betrakta som en
till konsumenten riktad rekommendation till köp. Ur den enskilde
leverantörens synvinkel kan positiv märkning uppfattas som en
premiering. Ett tilldelat positivt märke utgör således ett
konkurrensmedel. Negativ märkning skall ses som en varning med
upplysning om risker och om hur produkten skall hanteras för att skador
på hälsa eller miljö skall undvikas. Neutral märkning, slutligen,
innebär att information om t.ex. produktens innehåll eller egenskaper
lämnas utan värderande inslag.
Produktmärkning utan miljöanknytning
Den s.k. VDN-märkningen, som efter beslut av konsumentverket inte längre
får användas eftersom tillsynen upphört, är exempel på ett frivilligt
märkningssystem. VDN-systemet administrerades ursprungligen av
varudeklarationsnämnden (sedermera av konsumentverket) och byggde på att
intressenter inom ett visst varuområde utarbetade normförslag, som efter
remissförfarande fastställdes. Använda provningsmetoder skulle vara
svensk standard. Deklarerade varor märktes med en etikett, VDN-Fakta, på
varan. Oftast redovisades ett flertal egenskaper på etiketten.
Möbelfakta är ett frivilligt märkningssystem enligt vilket egenskaper
hos möbler och tre kvalitetsnivåer anges. Möbelfakta har utvecklats ur
VDN-systemet. Skillnaderna är främst att Möbelfakta ger mer koncentrerad
information och att vissa minimikrav måste vara uppfyllda för att möbeln
skall få märkas.
Produktmärkning med miljöanknytning
I Sverige har ett flertal olika positiva märkningssystem med
miljöanknytning utvecklats. De är vanligen konsument- eller
producentinitierade. Som exempel på denna typ av märkning kan nämnas
Världsnaturfondens Pandamärke (finpapper och batterier),
återvinningssymbolen (dryckesförpackningar) samt K-märket och KRAVmärket
(livsmedel).
Ett exempel på negativ miljömärkning är kraven enligt lagen (1975:1154)
om varningstext och innehållsdeklaration på tobaksvaror. Enligt lagen
(1985:426) om kemiska produkter skall genom märkning eller på annat sätt
lämnas uppgifter av betydelse från hälso- eller miljöskyddssynpunkt.
Kemikalieinspektionen kan utfärda närmare bestämmelser om märkning med
avseende på hälsofarlighet. Inspektionen håller för närvarande på att
utarbeta märkningsregler även med avseende på miljöfarlighet. Även dessa
märkningssystem kan ses som exempel på negativ märkning, men gränsen
till neutral märkning är flytande.
Som exempel på neutral miljömärkning kan nämnas de riktlinjer för
information om nya personbilars bränsleförbrukning, som konsumentverket
har fastställt.
4. Erfarenheter från Förbundsrepubliken Tyskland
I Förbundsrepubliken Tyskland finns sedan år 1977 ett system för positiv
miljömärkning. Enligt detta förses vissa produkter, som bedömts vara
mindre farliga för miljön än andra produkter inom samma produktgrupp,
med ett märke -- Förenta Nationernas miljösymbol, den blå ängeln.
Hittills har drygt 2000 produkter inom ett 50-tal olika produktgrupper
tilldelats ett sådant märke. Bland de produkter som fått miljömärkning
kan nämnas asbestfria bromsbelägg, biltvättanläggningar som återanvänder
en del av avloppsvattnet samt lackfärger som innehåller viss högsta halt
av organiskt lösningsmedel.
Förslag på produktgrupper som kan komma ifråga för miljömärkning kan
lämnas in av vem som helst till det tyska miljövårdsverket. Efter
beredning hos detta verk och hos RAL, den tyska motsvarigheten till
statens provningsanstalt, väljer en särskild jury ut dels vilka
produktgrupper som skall undersökas närmare, dels vilka minimikrav i
miljöhänseende som skall gälla. Juryn består av oberoende vetenskapsmän
och representanter för näringslivet och miljöorganisationerna.
Intresserade tillverkare ansöker hos RAL om att få använda märket med
den blå ängeln. De skall visa att produkten klarar kraven.
Provningskostnader svarar företaget för. Om produkten godkänns, tecknar
RAL ett avtal med företaget, som innebär att märket får användas på
produkten under tre år. Därefter görs en omprövning. I samband med att
avtalet undertecknas skall företaget erlägga en fast avgift. Företaget
skall också betala en årlig avgift baserad på omsättningen. Härtill
kommer en avgift som skall bidra till marknadsföringen av systemet.
Bland de nackdelar som framhållits med det tyska systemet kan nämnas det
förhållandet att bedömningen är relativ. Så kan t.ex. lackfärger med låg
halt av organiskt lösningsmedel få miljömärket medan lackfärger med
vatten som lösningsmedel -- som från miljösynpunkt är mindre skadligt --
inte kan få det. De bägge produktvarianterna har inte ansetts ersätta
varandra. Vidare kan nämnas att systemet i stort medger hänsyn bara till
en enda miljöegenskap. Någon sammanvägning av flera olika
miljöegenskaper sker i regel ej och oftast beaktas inte heller alla de
miljöeffekter som kan uppstå under produktens hela livscykel:
produktion, konsumtion och destruktion. De största fördelarna anses vara
att systemet är relativt enkelt att administrera och att
symbolmärkningen är slagkraftig och lätt att förstå för konsumenterna.
5. Utredningsuppdraget
Miljömärkningen innefattar en del problem och frågeställningar som är av
den art att en särskild utredare bör analysera dem närmare. Med
utgångspunkt i en sådan analys bör utredaren lämna förslag till
utformningen av ett miljömärkningssystem.
En utgångspunkt för utredaren bör vara att det tilltänkta systemet skall
vara frivilligt. Det innebär att endast produkter som säljs av företag,
vilka själva ansöker om miljömärkning, skall bli föremål för bedömning.
Den märkning som då kan komma ifråga är positiv miljömärkning.
Utredarens huvuduppgift är att redovisa för- och nackdelar med
miljömärkning av produkter samt lämna förslag till utformningen av ett
frivilligt miljömärkningssystem. I detta sammanhang bör utredaren
kartlägga olika system för redovisning av miljöegenskaper. Utredaren bör
särskilt beakta att miljöegenskaperna kan variera väsentligt för en och
samma produkt under hela dess livscykel.
Utredaren bör också bedöma hur den föreslagna utformningen av systemet
kan komma att förhålla sig till andra system för produktmärkning, såväl
obligatoriska som frivilliga, för de produktgrupper som kan tänkas bli
berörda.
Frågan om vilken typografi själva märkningen skall ha hänger nära samman
med de nyss nämnda frågeställningarna och bör bedömas av utredaren. För-
och nackdelar med att använda Förenta Nationernas, Världsnaturfondens
eller andra existerande miljösymboler jämfört med en ny symbol bör
redovisas.
Utredaren bör redovisa tänkbara alternativ för hur ett
miljömärkningssystem lämpligen kan administreras och föreslå ett av
alternativen. Det bör då särskilt beaktas att själva bedömning en av
vilka produktgrupper som kan komma i fråga för miljömärkning och av
vilka minimikrav i miljöavseende som skall gälla, bör utföras av en
opartisk instans. En utgångspunkt skall vara att denna instans och dess
verksamhet inte är en statlig angelägenhet. Utredaren bör även beakta
frågan om hur samverkan skall ske mellan å ena sidan den instans som
handhar systemet och å andra sidan de myndigheter som tillämpar sådan
lagstiftning som kan komma att beröras av det föreslagna
miljömärkningssystemet.
Utredaren bör också lämna förslag till finansieringen av sitt föreslagna
system. Kostnaderna skall vara statsbudgetmässigt neutrala.
Utgångspunkten är att systemet bör finansieras i huvudsak genom avgifter
från berörda företag. Avgiftssystemet bör konstrueras så att
avsättningen av de miljömärkta produkterna inte hämmas genom t.ex. en
stark koppling mellan avgiftens storlek och omsättningen på produkten i
fråga. Systemet bör också vara utformat så, att intäkterna säkerställer
kontinuiteten i verksamheten.
Utredaren bör överväga om det föreslagna miljömärkningssystemet skall
tillämpas på försök under en begränsad tid eller redan från början göras
permanent. Om en försöksverksamhet föreslås, bör utredaren även beakta
behovet av en utvärdering.
Utredaren bör i detta sammanhang också redovisa vilka effekter som det
framlagda förslaget kan ha på konkurrensen i de branscher som kan tänkas
bli berörda av det.
Slutligen bör utredaren särskilt beakta förslagets förenlighet med
Sveriges internationella åtaganden. En redovisning av sådana aspekter
bör lämnas särskilt med avseende på EG:s planerade miljömärkningssystem
och det arbete som avses ske på det nordiska planet.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (Dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredningsarbetet bör redovisas senast vid årsskiftet 1988/1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
konsumentfrågor inom näringsrättens område
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att, i samarbete med företrädare för statliga
myndigheter och näringslivs- och miljövårdsorganisationer, kartlägga
för- och nackdelar med miljömärkning av produkter och utreda formerna
för ett eventuellt införande av ett frivilligt miljömärkningssystem i
Sverige,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag
att regeringen beslutar att kostnaderna skall belasta sjunde
huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)