Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av jämställdhetslagen, Dir. 1988:33
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1988-06-09
Dir 1988:33
Beslut vid regeringssammanträde 1988-06-09
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Thalén, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utvärdera lagen
(1979:1118) om jämställdhet mellan kvinnor och män i arbetslivet
(jämställdhetslagen). Utredaren bör kartlägga den hittillsvarande
tillämpningen av lagen, analysera innebörden av de resultat
kartläggningen ger samt på grundval av denna analys föreslå de
förändringar av lagen som kan anses påkallade för att lagen skall bättre
kunna uppfylla sitt ändamål att främja kvinnors och mäns lika rätt i
fråga om arbete, arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter i arbetet.
Frågorna om ett förbättrat skydd mot trakasserier till följd av en
anmälan om påstådd diskriminering enligt lagen samt om lagstiftning som
ett medel att komma till rätta med trakasserier på arbetsplatserna som
har anknytning till kön (s.k. sexuella trakasserier) bör övervägas
särskilt. Utredaren bör även i övrigt lämna förslag till förändringar
som kan göra lagstiftningen mer verksam och ändamålsenlig när det gäller
att hindra könsdiskriminering och skynda på utvecklingen i riktning mot
jämställdhet i arbetslivet.
Bakgrund
Inledning
Jämställdhetslagen trädde i kraft den 1 juli 1980 (prop. 1979/80:56,
AU 10; prop. 1979/80:92, prop. 1979/80:129, AU 30). Frågan om en lag om
jämställdhet hade dessförinnan under i vart fall ett decennium varit
föremål för krav och diskussioner, bl.a. i riksdagen, samt för ett
omfattande utrednings- och förberedelsearbete. Ett viktigt skäl till de
krav som ställdes var kvinnornas mycket snabba intåg på arbetsmarknaden.
En ny syn på könsrollerna och på föräldraskap och familjeansvar hade
därigenom också börjat växa fram. Skillnaderna i kvinnors och mäns
villkor hade blivit alltmer omdiskuterade och kraven på ökad
jämställdhet allt starkare.
År 1970 arbetade 55 procent av kvinnorna i de yrkesverksamma åldrarna
utanför hemmen. År 1980 hade siffran ökat till 72 procent och i dag är
den uppe i närmare 82 procent. Hela tiden har emellertid flertalet
kvinnor, av olika men väl kända skäl, varit sysselsatta inom ett
begränsat antal yrken -- ofta med låga löner -- och i stor omfattning i
deltidsarbete. Kvinnorna har bara i liten omfattning nått arbetsledande
positioner och har, inte minst när de arbetar inom mansdominerade yrken,
ofta lägre lön än männen. Jämställdhetslagen är mot den bakgrunden ett
av flera instrument i strävandena att bredda kvinnornas arbetsmarknad
och förbättra deras arbetsvillkor.
Lagen
Jämställdhetslagens ändamål är att främja kvinnors och mäns lika rätt i
fråga om arbete, arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter i arbetet
(1 §). Lagen gäller i princip hela arbetslivet, sålunda inom både den
privata och den offentliga sektorn. Lagen sträcker sig i ett avseende
längre än annan arbetsrättslig lagstiftning. Den gäller, förutom
förhållandet arbetsgivare -- arbetstagare, också för den som är
arbetssökande.
Lagen reglerar två huvudfrågor: förbud mot könsdiskriminering (2--5 §§)
och aktiva åtgärder för jämställdhet (6--7 §§). Reglerna avser att
komplettera varandra. Könsdiskrimineringsförbudet skall garantera
rättvisa i det enskilda fallet medan regeln om arbetsgivarens skyldighet
att vidta aktiva jämställdhetsåtgärder är framåtsyftande och har till
ändamål att utgöra ett stöd på arbetsmarknaden för ett
underrepresenterat kön som kollektiv.
Lagens förbud mot könsdiskriminering uttrycks som ett förbud för en
arbetsgivare att missgynna en arbetstagare eller en arbetssökande på
grund av hans eller hennes kön (2 §). I lagen anges närmare (3 och 4 §§)
vad som utgör missgynnande i olika situationer, t.ex. vid anställning
eller befordran. Andra diskrimineringsfall som berörs är tillämpning av
sämre anställningsvillkor vid lika eller likvärdigt arbete, uppenbart
oförmånlig fördelning av arbetsuppgifter samt uppsägning m.m. på grund
av den anställdes kön. Från förbudet undantas s.k. positiv särbehandling
av en arbetssökande eller en arbetstagare som tillhör ett
underrepresenterat kön, i den mån särbehandlingen sker som ett led i
strävandena att främja jämställdhet i arbetslivet.
Lagens bestämmelser om aktiva åtgärder för jämställdhet ålägger
arbetsgivarna att inom ramen för sin verksamhet bedriva ett målinriktat
arbete för att aktivt främja jämställdhet i arbetslivet. I detta syfte
skall arbetsgivaren vidta sådana åtgärder som, med hänsyn till
arbetsgivarens resurser och omständigheterna i övrigt, kan krävas för
att arbetsförhållandena skall lämpa sig för både kvinnor och män.
Arbetsgivaren skall också verka för att lediga anställningar söks av
båda könen samt genom utbildning och andra lämpliga åtgärder främja en
jämn fördelning mellan kvinnor och män i skilda typer av arbete och inom
olika kategorier av arbetstagare. Med uttrycket jämn fördelning brukar
numera förstås att vartdera könet skall vara representerat med minst 40
procent av arbetstagarna. När det på en arbetsplats råder en ojämn
könsfördelning skall arbetsgivare särskilt anstränga sig att jämna ut
skillnaden vid nyanställningar. Från detta krav kan arbetsgivaren dock
vara befriad, om särskilda skäl talar emot det eller det inte rimligen
kan krävas med hänsyn till resurstillgången eller omständigheterna i
övrigt.
Lagreglerna mot könsdiskriminering är tvingande. Reglerna om aktiva
jämställdhetsåtgärder kan däremot ersättas eller kompletteras genom
kollektivavtal på förbundsnivå (7 §). Sådana jämställdhetsavtal har
numera träffats för så gott som hela arbetsmarknaden.
En arbetsgivare som bryter mot könsdiskrimineringsförbudet kan ådömas
ideellt -- och i vissa fall också ekonomiskt -- skadestånd. I vissa fall
kan också ett för arbetstagaren missgynnande avtal förklaras ogiltigt
(8 §). En arbetsgivare som inte vidtar nödvändiga aktiva
jämställdhetsåtgärder kan föreläggas att vid vite fullgöra sin
skyldighet. På de delar av arbetsmarknaden som täcks av
jämställdhetsavtal gäller dock i stället vanliga regler om påföljd för
kollektivavtalsbrott (9 §).
För att ha tillsyn över att lagen efterlevs finns en
jämställdhetsombudsman (JämO) och en jämställdhetsnämnd. De nyss nämnda
vitesförläggandena meddelas av nämnden på talan av JämO. JämO skall dock
i första hand sträva efter frivilliga åtgärder (10 § första stycket).
JämO skall också i övrigt medverka i strävandena att främja jämställdhet
i arbetslivet, exempelvis genom överläggningar med arbetsmarknadens
organisationer och genom information och opinionsbildning.
Jämställdhetsnämnden består av personer med insikt i förhållandena på
arbetsmarknaden och erfarenhet av jämställdhetsarbete samt företrädare
för arbetsmarknadens huvudorganisationer.
Ett viktigt undantag från JämO:s och nämndens tillsynsfunktion gäller
alltså för de områden där jämställdhetsavtal har trätt i stället för
lagens regler om aktivt jämställdhetsarbete. Tillsynen över sådana avtal
ankommer på sedvanligt sätt på arbetsgivaren och de fackliga
organisationerna.
Tvister om könsdiskriminering handläggs i huvudsak enligt reglerna i
lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister. Det innebär i fråga om
fackligt organiserade arbetstagare och arbetssökande att tvister om
könsdiskriminering liksom andra arbetstvister förs av i första hand de
fackliga organisationerna till arbetsdomstolen sedan de föregåtts av
fackliga tvisteförhandlingar (11 §). Enligt jämställdhetslagen har
emellertid också JämO getts rätt att föra talan vid arbetsdomstolen i
diskrimineringsfall av principiell beskaffenhet i den mån de fackliga
organisationerna inte gör det eller om arbetstagaren/sökanden är
oorganiserad. I båda fallen krävs att den enskilde begär JämO:s bistånd.
Något om tillämpningen av lagen hittills
I arbetsmarknadsdepartementet har samtliga mål som har gällt ifrågasatt
brott mot könsdiskrimineringsförbudet i jämställdhetslagen och som har
lett till dom i arbetsdomstolen (AD) sedan lagens ikraftträdande gåtts
igenom. Genomgången visar bl.a. följande.
AD har meddelat 34 domar. Talan i målen har förts i 18 fall av en
facklig organisation, i 13 fall av JämO, i två fall av en
arbetsgivarorganisation samt i två fall av en enskild arbetstagare. I
nio mål har talan bifallits.
Tjugosex mål har drivits på begäran av kvinnor, åtta av män.
På svarandesidan har de offentliga arbetsgivarna dominerat. Staten har
varit svarande i 10 mål, kommuner i 11, landstingskommuner i 4, en
samfällighet inom svenska kyrkan i ett och ett kommunägt bolag i ett. I
de återstående målen har talan i ett fall riktats mot en
arbetstagarorganisation och i sex fall mot arbetsgivare inom den privata
sektorn.
I 26 av de 34 målen har frågorna rört diskriminering i samband med
anställning. I 22 av dessa gällde det tjänster inom den offentliga
sektorn.
Av de 34 målen har samtliga utom två behandlats av AD som första
instans. De återstående målen har avgjorts av AD efter överklagande av
tingsrättsdomar och avsett de mål där talan fördes av enskilda
arbetstagare.
Utöver de 13 mål där dom har meddelats har JämO anhängiggjort talan i AD
i ytterligare 18. Hälften av dem ledde till förlikning, resten
återkallades utan förhandling. JämO har, enligt vad jag har erfarit,
härutöver uppnått förlikning med arbetsgivaren i 25 fall utan att föra
ärendet till domstol.
Antalet könsdiskrimineringstvister som har bilagts i facklig
tvisteförhandling utan domstolsprövning är inte känt. Inte heller är det
känt hur många diskrimineringstvister som kan ha förts vid tingsrätter
under åren utan att överklagas till AD.
Vad därefter gäller JämO:s tillsynsuppgifter ifråga om tillämpningen av
reglerna om aktiva åtgärder för jämställdhet har JämO lämnat följande
uppgifter.
Under åren 1980--1987 har omkring 60 ärenden per år anhängiggjorts.
Under de senaste tre åren har JämO haft möjlighet att agera bara i
15--20 av dessa ärenden beroende på att övriga har rört arbetsplatser
som varit omfattade av jämställdhetsavtal. Flertalet insatser har enligt
JämO:s bedömning varit framgångsrika. Vid några tillfällen har hot om
vitesföreläggande använts men endast ett fall har under åren förts till
jämställdhetsnämnden för beslut. Detta ärende har återkallats sedan
uppgörelse träffats.
Kritik mot lagen
Ett drygt år efter lagens ikraftträdande begärde JämO hos regeringen
vissa lagändringar, som enligt JämO:s bedömning hade visat sig vara
behövliga. Några av förslagen föranledde sedermera lagändringar (prop.
1984/85:60, AU 8, rskr. 102). Bl.a. infördes bestämmelsen (5 a §) att
den som anser sig missgynnad på grund av kön vid beslut om anställning,
befordran eller utbildning för befordran har rätt att av arbetsgivaren
få uppgift om meriterna beträffande den som arbetsgivaren har valt.
Andra delar av JämO:s förslag ansågs emellertid på närmare anförda skäl
inte då böra föranleda ändring i lagen. Dessa senare förslag gällde
bl.a. rätt för den som hade diskriminerats i en anställningssituation
att -- förutom att erhålla skadestånd -- också få tillträda
anställningen samt rätt för den som gör anmälan om könsdiskriminering
att få skydd mot efterföljande trakasserier på arbetsplatsen.
Vissa synpunkter på tillämpningen av lagens könsdiskrimineringsförbud
har framförts av AD i ett remissvar år 1984 (yttrande över
diskrimineringsutredningens delbetänkande /SOU 1983:18/ Lag mot etnisk
diskriminering i arbetslivet). AD har där pekat på bl.a. att de
hittillsvarande processerna kommit att i stor utsträckning domineras av
frågor om meritvärdering. Det finns en tendens enligt AD som tyder på
att AD håller på att utvecklas mot att i könsdiskrimineringstvisterna
fungera som ett slags överinstans i tillsättningsärenden på den
offentliga sektorn. AD ifrågasätter om inte ett tänkbart alternativ vore
att ta bort möjligheten att föra talan vid AD när det gäller
tillsättningsbeslut på den statligt reglerade sektorn. Skyddet för
jämställdheten skulle i dessa fall ligga i första hand i
regeringsformens regler om förtjänst och skicklighet som
befordringsgrund med möjlighet för den enskilde att överklaga i sista
hand till regeringen.
JämO har i december 1986 och i augusti 1987 till
arbetsmarknadsdepartementet överlämnat två rapporter utarbetade inom
ramen för JämO:s projekt FRID-A (Kvinnofrid i arbetslivet). I den första
rapporten återkommer JämO till sin tidigare begäran om lagstiftning till
skydd mot trakasserier för den som använder sig av möjligheten att göra
anmälan enligt jämställdhetslagen. I den andra rapporten föreslår JämO
-- mot bakgrund av en intervjuundersökning som JämO låtit utföra och som
visat att 17 % av dem som svarat på enkäten hade utsatts för sexuella
trakasserier på sin arbetsplats -- regler, t.ex. i jämställdhetslagen
eller i brottsbalken, för att motverka sexuella trakasserier i
arbetslivet. Båda rapporterna har remissbehandlats. Remissinstanserna
har genomgående uttryckt förståelse för JämO:s förslag. Flertalet har
tillstyrkt lagstiftningsåtgärder i den riktning JämO har föreslagit
sedan en närmare analys gjorts av de rättsliga aspekterna.
Motsvarande krav har också framställts i upprepade motioner till
riksdagen under senare år. I arbetsmarknadsutskottets nyligen av
riksdagen behandlade betänkande (AU 1987/88:9) har utskottet med
anledning av motionerna anfört att utskottet delar uppfattningen att det
finns ett behov av ett förbättrat skydd mot trakasserier för den som gör
anmälan om könsdiskriminering. Utskottet har också uttalat att JämO:s
undersökning av de sexuella trakasserierna är värdefull mot bakgrund av
att omfattningen av de könsdiskriminerande, däribland de sexuella,
trakasserierna är förhållandevis okänd. Mot bakgrund av de problem som
från olika håll, bl.a. från JämO:s sida, har kunnat konstateras vad
gäller tillämpningsområdet och tolkningen av jämställdhetslagen, har
utskottet också uttalat att en allmän utvärdering av lagen bör kunna ge
det underlag som krävs för en eventuell omarbetning av lagen. Utskottet
har därvid utgått från att man vid en sådan utvärdering av lagen
ingående kommer att studera frågan om skydd mot trakasserier på grund av
anmälan och att också frågan om sexuella trakasserier kommer att tas upp
i detta sammanhang (betänkandet s. 9--11).
Liknande synpunkter framförs av utskottet i betänkandet AU 1987/88:17
med anledning av regeringens proposition 1987/88:105 om
jämställdhetspolitiken inför 90-talet. Utskottet anför där bl.a. att det
enligt utskottets uppfattning är positivt att jämställdhetslagen blir
föremål för en utvärdering. Även om lagen i stort sett kan anses ha
fungerat väl är det enligt utskottet numera uppenbart att den i vissa
hänseenden kan behöva göras mera effektiv. Utskottet framhåller att en
fråga som därvid bör beaktas särskilt är -- som också har framhållits i
propositionen -- behovet av ett förbättrad skydd mot trakasserier
(betänkandet s. 33).
Behovet av en utvärdering av lagen
Det är nu snart tio år sedan jämställdhetslagen beslutades av riksdagen.
Under dessa år har utvecklingen på jämställdhetens område förvisso varit
glädjande. Andelen förvärvsarbetande kvinnor i yrkesverksam ålder,
särskilt kvinnor med hemmavarande barn, är nu så stor att det knappast
kan sägas föreligga någon skillnad i detta avseende i förhållande till
männen i motsvarande åldrar. Kvinnorna har också i ökande omfattning
vunnit inträde i traditionellt manliga yrken, t.ex. som officerare inom
försvaret, polismän osv., och också i arbetsledande befattningar. Det
bör samtidigt framhållas att även män i ökad utsträckning har kommit att
söka sig till traditionella kvinnoyrken, t.ex. inom sjukvård samt barn-
och äldreomsorg. Samtidigt visar statistiken att flertalet kvinnor
alltjämt återfinns inom ett litet antal traditionellt kvinnodominerade
yrken, att många har deltidsanställningar och att de kvinnliga
arbetsledarna återfinns främst på låg- och mellannivå.
Mycket talar för att en ökad medvetenhet om jämställdhetsfrågorna har
påverkat både kvinnors och mäns situation på arbetsmarknaden positivt.
Det kan med fog antas att jämställdhetslagen har medverkat åtminstone
genom att göra jämställdhetsfrågorna mer konkreta. Inte minst JämO:s
arbete har i detta avseende varit betydelsefullt. Men vilket stöd
jämställdhetslagen i övrigt kan ha varit är svårt att utan närmare
undersökningar ha någon uppfattning om. Jag menar att det därför nu är
tid att göra en utvärdering av lagen. En sådan utvärdering motiveras
också av den kritik som har riktats mot lagen i riksdagsmotioner, från
JämO och från AD och som tyder på att det finns problem både vad gäller
tolkningen och tillämpningen av lagen samt av de uttalanden som gjorts
av riksdagen i skilda sammanhang. Utvärderingen bör göras av en särskilt
tillkallad utredare.
Utredningsuppdraget
Utredaren bör på lämpligt sätt kartlägga hur jämställdhetslagen har
kommit att verka i praktiken. Utredaren bör självfallet ta till vara
JämO:s liksom AD:s erfarenheter av lagen. Likaså bör utredaren i sitt
arbete samråda med arbetsmarknadens parter och andra berörda
organisationer.
Av det förhållandet att hittills huvudsakligen offentliga arbetsgivare
har varit svarande i mål enligt lagen får naturligtvis inte dras
slutsatsen att diskriminering förekommer mer inom offentlig verksamhet
än inom privat. Andra orsaker, t.ex. den traditionella öppenheten i
tillsättningsförfarandet och meritvärderingssystemet, framstår som
troliga. Utredaren bör dock närmare klarlägga orsaksförhållandena. Om
möjligt bör därvid också klarläggas i vilken omfattning
jämställdhetstvister kan ha förekommit utanför JämO:s och AD:s
verksamhet och hur och med vilket resultat dessa i så fall har bilagts.
Värdefullt är att också få belyst vilka aktiva åtgärder för
jämställdhet, som vidtagits på arbetsplatserna.
Utredaren bör förutsättningslöst analysera resultatet av kartläggningen.
Med utgångspunkt i analysresultatet bör utredaren ta ställning till om
förändringar av lagen kan anses vara påkallade och i så fall lämna
förslag som kan göra lagstiftningen mer verksam och ändamålsenlig.
Uppmärksamhet bör ägnas åt frågan huruvida den sakkunskap som finns
representerad i jämställdhetsnämnden skulle kunna användas i större
utsträckning och på andra sätt än för närvarande.
Utredaren bör också särskilt överväga om det har framkommit behov av ett
lagreglerat skydd för den som vill göra gällande sin rätt enligt lagen
och i så fall hur detta lämpligen bör kunna utformas. Detsamma gäller i
fråga om trakasserier på arbetsplatsen som har anknytning till kön
(s.k. sexuella trakasserier). JämO:s två rapporter och remissvaren över
dem bör överlämnas till utredaren.
Till utredningen bör knytas en referensgrupp.
För utredarens arbete gäller de allmänna tilläggsdirektiv som regeringen
utfärdade den 16 februari 1984 till samtliga kommittéer och särskilda
utredare (dir 1984:5).
Arbetet bör vara slutfört under år 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden enligt
jämställdhetslagen
att tillkalla en särskild utredare omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) med uppdrag att utvärdera lagen (1979:1118) om jämställdhet
mellan kvinnor och män i arbetslivet (jämställdhetslagen),
att besluta om ledamöter i en till utredningen knuten referensgrupp samt
om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag för utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)