Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om hushållens skuldsättning, Dir. 1988:32
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-04-21
Dir 1988:32
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-21
Statsrådet Johansson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillsätts med uppgift att kartlägga
omfattningen och utbredningen av hushållens skuldsättning samt föreslå
åtgärder i syfte att begränsa denna skuldsättning och så långt möjligt
undanröja de sociala skadeverkningar som den i vissa fall medför.
Bakgrund
Hushållen har under senare år väsentligt ökat sin skuldsättning.
Bankernas, finansbolagens och bostadsinstitutens nettoutlåning till
hushållen uppgick under åren 1986 och 1987 till 87,3 resp. 75,2
miljarder kr. jämfört med 25,0 miljarder kr. år 1985. En del av denna
expansion är dock skenbar, eftersom krediter från den grå
kreditmarknaden under dessa år flyttades över till den reguljära
kreditmarknaden och därigenom kom in i statistiken.
Flera faktorer har bidragit till att hushållen ökat sin skuldsättning.
För det första har avregleringen på kreditmarknaden medfört att
möjligheten att få lån i reguljära kreditinstitut ökat, i många fall
också till en lägre nominell ränta än grålånemarknadens. Denna
utveckling har i huvudsak varit positiv genom de välfärdsvinster som
detta inneburit för många hushåll. För det andra har
förmögenhetsökningar i form av värdestegringar på aktier, egna hem och
bostadsrätter gett underlag för ökad skuldsättning. För det tredje har
hushållen till följd av realinkomstökningar och mer optimistiska
förväntningar om den framtida ekonomiska utvecklingen varit villiga att
delvis finansiera ökad konsumtion via lån. Hushållens sparkvot har
därför varit negativ de senaste två åren.
Sannolikt har tillgången på och marknadsföringen av krediter påverkat
konsumtionsutvecklingen. Hushållen har i allt större utsträckning blivit
en primär målgrupp för kreditinstituten. Dessutom har villkoren för
krediter - ofta felaktigt - framställts som mycket förmånliga.
Mycket tyder på att den ökade skuldsättningen har lett till en ökning av
de sociala och privatekonomiska problemen. Problemen uppstår när
hushållen överskattar sin förmåga att bära ränteutgifter och
amorteringar. Marknadsföringen av krediter kan i vissa fall ha bidragit
till detta genom att den varit utformad så att det varit svårt för
hushållen att uppskatta de faktiska kostnaderna.
Den fortgående ökningen i hushållens skuldsättning gör att problemen kan
befaras bli förvärrade framöver.
När hushållen inte längre kan hantera sin ekonomiska situation tvingas
de söka ekonomisk hjälp, bl.a. i form av socialbidrag. Kostnaderna för
kreditförluster belastar därigenom i vissa fall kommunerna och i viss
utsträckning staten.
Utredningar m.m.
I syfte att främja sparandet har regeringen vidtagit flera åtgärder,
bl.a.introduktionen och vidareutvecklingen av allemanssparandet,
inrättandet av spardelegationen samt höjningen av det allmänna
sparavdraget från 800 kr. till 1600 kr.
Spardelegationen verkar för att långsiktigt främja hushållssparandet
samt ansvarar för statens informationsinsatser avseende
allemanssparandet. För närvarande utreder spardelegationen vissa frågor
rörande hushållssparandet på uppdrag av regeringen. Delegationen skall
bl.a. analysera vilka faktorer som påverkar hushållens sparande. Ett av
delprojekten i utredningen är en studie av hur avregleringen på
kreditmarknaden påverkat hushållssparandet. Spardelegationen väntas
redovisa resultatet av utredningsarbetet före utgången av år 1988.
Konsumentverket arbetar med att utveckla metoder för att stödja
hushållen i deras strävan att på bästa sätt använda sina resurser av
tid, pengar och kunskap. Det innebär bl.a. att följa och beskriva
hushållens ekonomiska utveckling, verka för att hushållen får tillgång
till kvalificerad budgetrådgivning och hjälp med kreditsanering samt att
bevaka marknadsföring och avtalsregler vid kreditgivning till hushållen.
På uppdrag av regeringen och i samråd med bankinspektionen har
konsumentverket fört diskussioner med företrädare för kontokortföretag
och banker angående vissa frågor inom konsumentkreditområdet. Dessa
diskussioner har lett fram till att det i dag finns frivilliga
överenskommelser i form av regler och rekommendationer som bl.a. gäller
kontokortföretagens och bankernas marknadsföring och kreditgivning.
Överenskommelserna har av konsumentverket redovisats i delrapporter. Det
har emellertid, med de hittills överenskomna reglerna och
rekommendationerna, varit svårt att uppnå en effektiv sanering av
marknadsföringen.
I det nämnda regeringsuppdraget till konsumentverket ingick även att
åstadkomma ett samordnat och aktivt biträde till konsumenter med
betalningsproblem. Detta har lett till bildandet av en s.k. kontonämnd
med uppgift att under en försöksperiod på 18 månader hjälpa
betalningssvaga konsumenter att sanera sina låneskulder genom av- eller
nedskrivning av skulderna. I verksamheten deltar fyra socialdistrikt i
Stockholm och ett i Trollhättan. Försöksverksamheten skall pågå t.o.m.
den 31 juli 1988 och kommer med stor sannolikhet att förlängas.
Ett projekt med hushållsekonomisk rådgivning inom socialtjänsten har
genomförts i samma socialdistrikt som tidigare nämnts. För projektet
svarade socialstyrelsen, konsumentverket och Konsument Stockholm. Av
rapporten, som redovisades i februari 1988, framgår bl.a. att
hushållsekonomisk rådgivning ofta är ett nödvändigt komplement till
sedvanlig socialbidragsprövning. För socialtjänsten innebar rådgivningen
avsevärda kostnadsminskningar.
I Sverige saknar en fysisk person möjlighet att komma ifrån sina skulder
genom en konkurs. Detta innebär att en fysisk person som råkar i konkurs
ofta för lång tid framöver saknar möjlighet att uppnå ordnade ekonomiska
förhållanden, vilket inte sällan medför en socialt sett besvärlig
situation för honom eller henne. Mot bakgrund av detta förordas i
lagutskottets betänkande 1987/88:12 bl.a. att frågan om gäldsanering för
fysiska personer skall bli föremål för en översyn. För närvarande
övervägs formerna för det fortsatta arbetet i denna fråga inom
justitiedepartementet.
Åtgärder för att begränsa hushållens skuldsättning bör vidtas
Jag anser det angeläget att hushållens skuldsättning begränsas. Av
övergripande stabiliseringspolitiska skäl är det nödvändigt att bromsa
den privata konsumtionens tillväxt och förbättra hushållssparandet.
Dessutom är det av sociala skäl väsentligt att förhindra att hushåll
råkar illa ut genom att ta på sig för stora lån. Åtgärder bör därför
vidtas för att begränsa hushållens skuldsättning och så långt möjligt
undanröja de sociala skadeverkningar som en överdriven skuldsättning i
vissa fall medför.
Utredningsuppdraget
Kommittén bör skapa sig en bild av skuldsättningens omfattning och
utbredning samt de sociala missförhållanden som orsakats av överdriven
skuldsättning. Kommittén bör utifrån sin egen kartläggning och den
utredningsverksamhet som genomförts eller pågår inom detta område
föreslå konkreta åtgärder med syfte att kreditgivning, rådgivning,
marknadsföring, information och utbildning tillsammans verkar så att en
alltför stor skuldsättning kan undvikas. Kommittén bör därvid ha stor
frihet att själv söka sig fram och finna åtgärder.
De nuvarande rekommendationer och överenskommelser som gäller
marknadsföring och kreditgivning bör utvärderas. Vidare bör kommittén
överväga åtgärder som förbättrar kreditprövning och marknadsföring.
Kommittén bör särskilt utreda om marknadsföringslagens (1975:1418)
regelsystem är tillräckligt effektivt eller om ytterligare lagstiftning
behövs på detta område. I sammanhanget bör beaktas att det inom
justitiedepartementet för närvarande förbereds en översyn av
konsumentkreditlagen (1977:981).
Under beaktande av spardelegationens arbete för att långsiktigt främja
hushållssparandet bör kommittén överväga olika åtgärder som dämpar
hushållens benägenhet att ta upp nya krediter. Åtgärderna bör, i
avvaktan på förslag från utredningen (Fi 1987:07) om reformerad
inkomstbeskattning, inte avse förändringar av inkomstskatten.
Kommittén bör undersöka omfattningen av de kreditförluster som i dag
belastar stat och kommun och överväga olika åtgärder för att minska en
sådan ekonomisk belastning. Åtgärder för att öka skuldsaneringen i
socialbyråernas regi bör övervägas. Det bör också övervägas om
kreditgivarna borde ta ett större ansvar i sådana fall då deras
kreditprövning har varit bristfällig.
Kommittén bör under arbetets gång samråda med riksbanken,
konsumentverket, socialstyrelsen , bankinspektionen, kommunförbundet,
kronofogdemyndigheterna, spardelegationen m.fl. myndigheter som är
berörda av de områden som kommittén undersöker. Kommittén bör också
samråda med inkomstskatteutredningen (Fi 1987:07), utredningen om
kostnadsutvecklingen i banksektorn (Dir. 1988:18) samt hålla nära
kontakt med den arbetsgrupp inom justitedepartementet som förbereder
översynsarbetet beträffande konsumentkreditlagen.
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt och redovisas i en första
rapport före utgången av oktober 1988.
Kommittén bör beakta vad som anförts i regeringens direktiv (Dir.
1984:5) angående utredningsförslagens inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
konsumentfrågor inom näringsrättens område
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
- med högst tre ledamöter med uppdrag att kartlägga omfattningen och
utbredningen av hushållens skuldsättning samt föreslå åtgärder i syfte
att begränsa denna skuldsättning och så långt möjligt undanröja de
sociala skadeverkningar som den i vissa fall medför,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)