Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En gemensam svensk-norsk malmbanedelegation, Dir. 1988:31
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1988-06-09
Dir. 1988:31
Beslut vid regeringssammanträde 1988-06-09.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Hulterström, anför.
Mitt förslag
En svensk delegation bör tillkallas för att gemensamt med en norsk
delegation se över rationaliserings- och samverkansmöjligheter mellan
statens järnvägar (SJ) och Norges statsbaner (NSB) i syfte att minska
transportkostnaden för järnmalmen från Luossavaara-Kiirunavaara AB
(LKAB).
Bakgrund
LKAB har sedan ett antal år svåra ekonomiska problem. För företagets
överlevnad på längre sikt är rationaliseringar och kostnadssänkningar i
alla led av malmhanteringen från brytning, sortering och anrikning till
transport och distribution till kunden förutsättning. Omfattande
åtgärder har vidtagits för att effektivisera LKAB:s produktion. Även i
distributionsledet har rationaliseringar genomförts t.ex. genom att
antalet anställda i SJ:s malmbanedivision har minskats samtidigt som
mängden transporterad malm ökat betydligt. Inom NSB och i
hamnverksamheten i Narvik har vidare en rad rationaliseringar
genomförts. LKAB har också nyligen beslutat om en strategisk plan för
sin fortsatta verksamhet. Planen innebär ytterligare stora
rationaliseringar av LKAB:s verksamhet.
Vidtagna och planerade åtgärder är dock inte tillräckliga. Kraftiga
kostnadsreduceringar för malmtransporterna är en av de förutsättningar
som är nödvändiga om malmexporten över Narvik skall kunna fortsätta.
Preliminära studier visar också att ytterligare kostnadsbesparingar kan
göras genom en närmare samordning mellan brytning, järnvägstransport och
hamnverksamhet. En sådan integration bedöms som produktionstekniskt
genomförbar men kan medföra organisatoriska omställningar. Den
förutsätter nämligen omstrukturering av två statliga
järnvägsförvaltningar, en hamnverksamhet samt ett gruvföretag.
Jag bedömer att detta endast är möjligt om det finns en klart uttalad
politisk vilja i Sverige och Norge att genomföra förändringar. Som ett
uttryck för denna förändringsvilja och i syfte att underlätta den
nödvändiga samordningen bör en svensk delegation tillkallas, för att
gemensamt med en norsk delegation, se över malmbanetrafiken. Till
utredningsarbetet bör knytas experter från de två
järnvägsförvaltningarna, LKAB och Narviks hamnförvaltning.
I första hand bör delegationen underlätta rationaliseringsarbetet genom
att så snart som möjligt kartlägga vilka åtgärder som är nödvändiga för
att trygga en fortsatt verksamhet vid LKAB, malmbanan, Ofotbanan och
Narviks hamn. Utgångspunkten bör härvid vara att det positiva ekonomiska
täckningsbidrag som malmtransporterna bidrar till i NSB:s och SJ:s
driftresultat inte förringas i förhållande till dagens nivå. Ändringar i
ägarförhållandet för Ofotbanan och för transportföretaget på den norska
sidan ingår inte i mandatet. Delegationen bör successivt avrapportera
sitt arbete till regeringen och därvid föreslå åtgärder. Delegationen
bör dock inte vara förhindrad att även direkt till berörd part redovisa
förslag till åtgärder om detta bedöms lämpligt med hänsyn till
beslutskompetensens fördelning och förslagens konsekvenser.
Utredningsarbetet bör ske i nära kontakt med berörda fackliga
organisationer.
Jag har i dessa frågor samrått med min norske kollega som förklarat sig
villig att ta motsvarande initiativ i den norska regeringen.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en svensk delegation - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med fyra ledamöter med uppdrag att i samarbete med en norsk
delegation med utgångspunkt i de angivna riktlinjerna verka för
rationaliseringar och besparingar i fråga om transporten av järnmalm
från LKAB,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sekreterare och annat biträde åt delegationen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta sjätte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)