Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tomträttsavgälder, Dir. 1988:3
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1988-02-18
Dir. 1988:3
Beslut vid regeringssammanträde 1988-02-18
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Gustafsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att
undersöka möjligheterna att förenkla avgäldssystemet för tomträtter samt
att lämna förslag till hur ett sådant system bör vara utformat.
Behovet av översyn
Nuvarande ordning
Genom tomträtt kan mark upplåtas för olika ändamål under obestämd tid.
För rätten att utnyttja marken skall tomträttshavaren betala en viss
årlig avgift - tomträttsavgäld - till tomträttsupplåtaren, vanligen en
kommun. Tomträttsavgälden skall utgå med oförändrat belopp under vissa
tidsperioder, som skall vara minst 10 år. För den första perioden skall
parterna själva komma överens om avgälden. Vid omreglering kan
emellertid var och en av dem väcka talan vid domstol, om de inte kan
enas. Domstolen bestämmer då avgälden för den kommande perioden.
Enligt 13 kap. 11 jordabalken skall tomträttsavgälden vid omregleringen
bestämmas på grundval av det värde marken har vid tiden för
omprövningen. Markvärdet skall bestämmas med hänsyn till ändamålet med
upplåtelsen och de närmare föreskrifter som skall tillämpas i fråga om
fastighetens användning och bebyggelse. I förarbetena (se NJA II:1953 s.
370f) sägs att det får överlämnas åt rättspraxis att dra upp de
riktlinjer som bör tillämpas vid värderingen. Där sägs också att
avgälden bör motsvara skälig ränta på det uppskattade markvärdet.
Tomträttsavgälderna vid nyupplåtelser ansågs kunna tjäna som vägledning.
Vid markvärderingen har domstolarnas ställningstaganden ofta inneburit
svåra avvägningar i enskilda frågor. Beroende på omständigheterna i det
enskilda målet har såväl ortsprisbedömningar, olika avkastningsmetoder
som marktaxeringsvärdet bildat utgångspunkt för värderingen.
Vid beräkning av avgäldsräntan utgick HD i rättsfallen NJA 1975 s. 385
från långsiktiga antaganden om det totala förräntningskravet för
kapitalplacerare och om markvärdestegring. Metoden har emellertid
kritiserats. I rättsfallet NJA 1986 s. 272 tillämpade HD därför en ny
metod som innebär att avgäldsräntan fastställs med utgångspunkt från
realräntan på den allmänna kapitalmarknaden. HD anmärkte dock att denna
metod endast var användbar under vissa förutsättningar, bl.a. att marken
i fråga är realvärdesäker. Med hänsyn till att avgäldsbeloppet skall
vara oförändrat under avgäldsperioden ansåg HD att det var motiverat att
räkna upp räntesatsen i enlighet med den förväntade markvärdestegringen
(den s.k. triangeleffekten). I rättsfallet NJA 1976 s. 562, som avsåg
tomträttsupplåtelse för småhusbebyggelse, gjordes dock inte någon sådan
uppräkning, bl.a. med motivering att nackdelarna härav var mer
framträdande vid egnahemsbebyggelse än vid upplåtelser för kommersiellt
ändamål.
Kritik har riktats mot att de regler som tillämpas i rättspraxis är
svårförståeliga och att praxis är osäker. Någon generell och enkel metod
för att fastställa avgäldsunderlag och avgäldsränta har inte framkommit.
Vid omreglering leder nuvarande regler till omfattande utredningar,
långdragna processer och höga kostnader. Antalet avgäldsprocesser är
mycket stort, speciellt i Stockholm.
Konsekvensen av de långa processerna blir avgäldshöjningar i efterhand
och krav på dröjsmålsränta. De långa avgäldsperioderna leder dessutom
till kraftiga språngvisa avgäldshöjningar för tomträttshavarna.
Kommunernas metoder för avgäldsberäkning
Kommunerna tillämpar ofta schabloniserade metoder för avgäldsberäkningen
både vid nyupplåtelse och vid omreglering (Jfr SOU 1980:49 s. 56 ff och
94 f). Avgäldsunderlaget vid egnahemsbebyggelse utgörs vanligen av
kommunens kostnader för markens exploatering eller av ett från
marktaxeringsvärdet uppräknat markvärde. I det senare fallet görs
vanligen avdrag bl.a för de förbättringar av marken som tomträttshavaren
bekostat. I vissa fall tas bostadssocial hänsyn genom ytterligare avdrag
från det beräknade markvärdet. Sådan hänsyn tas ofta också vid
fastställande av avgäldsräntan. Under senare år har avtal träffats
mellan ett antal kommuner och Sveriges Villaägareförbund, som går ut på
att avgälden för småhus skall beräknas på detta sätt.
I sammanhanget bör också nämnas att tomträttshavarens möjligheter till
räntebidrag i samband med statlig belåning, ibland har inverkat höjande
på kommunernas avgäldskrav. Ett sådant fall har uppmärksammats i en
motion till riksdagen (1986/87:Bo 210), vilken dock inte föranlett någon
åtgärd från riksdagens sida (se BoU 1986/87:20, rskr 248).
Tomträttskommitténs förslag
Tomträttsinstitutet, som infördes år 1907, reformerades år 1953 (prop.
1953:177, 3LU 26, rskr 322, SFS 1953:415) i syfte att stärka
tomträttshavarens rättsliga ställning och därmed tomträttens
kreditvärde. Därefter har bestämmelserna ändrats i begränsad omfattning
den 1 januari 1968 (prop. 1967:90, 3LU 54, rskr 362, SFS 1967:869).
Bl.a. efter den kritik som riktades mot avgäldssystemet sedan HD
meddelat sina domar år 1975 och 1976 tillsattes år 1977 en kommitté,
tomträttskommittén, med uppgift att bl.a. lämna förslag till ett nytt
avgäldssystem.
Tomträttskommitténs förslag i betänkandet (SOU 1980:49) Tomträtt innebär
att enhetliga regler för avgäldsbestämningen skall gälla såväl vid
nyupplåtelse som vid omreglering och att avgälden kan justeras årligen.
Kommittén föreslår att avgäldsunderlaget skall utgöras av ett från
marktaxeringsvärdet uppräknat aktuellt marknadsvärde. Enligt förslaget
skall vissa avdrag göras från detta värde, bl.a. för de förbättringar av
marken som tomträttshavaren bekostat.
Enligt förslaget skall den högsta avgäldsränta som får tillämpas för
småhus och flerbostadshus bestämmas på grundval av ett jämförelsetal,
som utgör skillnaden mellan genomsnittet under den senast kända
tioårsperioden av räntan för tioårsbundna kommunlån och utvecklingen av
konsumentprisindex, förhöjd med 0,1 procentenhet. Avgäldsräntan skall
dock alltid få uppgå till lägst 2,75 procent. För andra fastigheter
skall man bestämma en avgäldsränta som med en procentenhet överstiger
avgäldsräntan för bostadshus. Enligt förslaget skall regeringen eller
den myndighet som regeringen bestämmer årligen fastställa den högsta
avgäldsräntan.
De flesta remissinstanser som yttrat sig över tomträttskommitténs
förslag är positiva till förenklingar av avgäldsregleringen. Flera
instanser anser emellertid att förenklingarna bör kunna drivas något
längre. Det finns också invändningar mot förslagen. Beträffande
markvärderingen anser vissa att det i brist på bättre alternativ är
acceptabelt att avgäldsunderlaget för småhus och kanske flerbostadshus
bestäms med utgångspunkt från marktaxeringsvärdet . Däremot anses
metoden mer tveksam när det gäller kommersiella fastigheter. De flesta
anser att en uppräkning av avgäldsunderlaget med konsumentprisindex är
olämplig. Beträffande avgäldsräntan vänder sig bl.a. kommunerna kraftigt
mot förslaget, som enligt deras mening skulle ge dem sämre ekonomiskt
utbyte än för närvarande. Här framhålls speciellt de likviditetsproblem
som kan uppstå i början av upplåtelsetiden. Tomträttshavarnas kritik
gäller framför allt att nivån för den lägsta garanterade avgäldsräntan
satts för högt. Riksbanken har invändningar mot det föreslagna reala
räntesystemet.
Kommitténs förslag har inte föranlett någon lagstiftning.
Överväganden
Som tidigare nämnts riktades kritik mot avgäldssystemet sedan HD
meddelat sina domar år 1975 och 1976. De avgöranden i praxis som
tillkommit därefter kan enligt min mening inte anses ha undanröjt denna
kritik.
Genom uppvaktningar och skrivelser har bl.a. Stockholms tingsrätt,
Stockholms stad, Stockholms Handelskammare, Sveriges Villaägareförbund
och Vi i Småhus VIS Riksförbund begärt en översyn av avgäldsreglerna i
syfte att åstadkomma förenklingar. Även HD har i rättsfallet NJA 1986 s.
272 framhållit att man bör eftersträva att få en modell för beräkningen
av räntan som är användbar inom stora delar av tomträttsmarknaden och
som är lätt att tillämpa. Ett sådant mera generellt tillämpligt system
torde dock enligt HD kunna uppnås endast genom lagstiftning.
Mot den nu angivna bakgrunden framstår en översyn av bestämmelserna i
syfte att åstadkomma förenklingar som angelägen. Jag föreslår därför att
en särskild utredare tillkallas för att göra en sådan översyn.
Riktlinjer för utredningsarbetet
Utgångspunkten för utredningsarbetet bör vara att tomträtten fortfarande
skall vara ett institut vid sidan av äganderätten och utgöra ett
instrument för att i rimlig omfattning förbehålla värdestegringen på
marken åt det allmänna.
Utredaren bör undersöka möjligheterna att åstadkomma förenklingar vid
bestämmandet av tomträttsavgälder och lämna förslag till hur ett
förenklat system skall utformas.Vid utformningen av systemet bör hänsyn
tas till dess kort- och långsiktiga konsekvenser för tomträttshavare och
tomträttsupplåtare. Sålunda bör förslaget utformas med beaktande av
bostadssociala hänsyn och så att tomträttens kreditvärde inte äventyras.
Samtidigt bör hänsyn tas till de kommunalekonomiska konsekvenserna så
att kommunernas intresse av att upplåta mark med tomträtt inte
äventyras.
Inom en sådan ram bör eftersträvas sådana förenklingar att man i
enskilda fall kommer ifrån både svåra avvägningar vid markvärderingen
och beräkningstekniska och andra svårigheter med att fastställa
avgäldsräntan. Förenklingarna bör drivas så långt att antalet
domstolsprocesser minskar avsevärt.
Det är naturligt att utredaren överväger om de önskvärda förenklingarna
av avgäldsbestämmningen går att åstadkomma på det sätt
tomträttskommittén föreslagit. Med hänsyn bl.a till innehållet i
remissvaren torde emellertid flera justeringar av förslaget behöva
göras. Det torde t.ex. vara nödvändigt att ta större hänsyn till de
kommunalekonomiska konsekvenserna när nivån på avgäldsräntan skall
fastläggas. Vidare vore det en fördel om de föreslagna förenklingarna
kunde drivas något längre.
En tänkbar lösning är att det i lag anges en metod för beräkningen av
högsta avgäld och att kommunerna själva - inom ramen för den tillåtna
avgälden - får bestämma systemets närmare utformning. I första hand bör
en sådan lösning sökas med utgångspunkt i fortsatt avtalsfrihet vid
nyupplåtelser. Om en förenkling av avgäldssystemet förutsätter samma
regler vid nyupplåtelse och omreglering, bör dock utredaren vara
oförhindrad att föreslå detta. Vidare bör utredaren vara oförhindrad att
föreslå skilda regler för fastigheter med olika ändamål.
En väsentlig del av problemen med nuvarande regler kan hänföras till att
avgäldsbeloppet skall vara oförändrat under en lång period. Utredaren
bör därför kunna föreslå en ändring av den nuvarande regeln om
avgäldsperiodens längd. Tomträttskommittén föreslår i sitt betänkande
att avgälden skall kunna ändras genom att avgäldsunderlaget årligen
räknas upp med konsumentprisindex. Något hinder bör enligt min mening
inte föreligga mot att använda index i ett förenklat system. Det bör
nämnas att statistiska centralbyrån fr.o.m. hösten 1986 publicerar ett
nytt index - fastighetsprisindex - som på ett bättre sätt än
konsumentprisindex torde spegla markens värdeökning.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor som är
förknippade med en förenkling av avgäldssystemet. Således bör utredaren
kunna föreslå ändrade bestämmelser på andra områden, t.ex. i fråga om
kommunernas finansiering av markförvärv i samband med upplåtelse av
tomträttsavgäld eller om reglerna för räntebidrag vid statlig belåning,
om en analys visar att dessa bestämmelser påverkar avgälden på ett
sådant sätt att de hindrar en förenkling av avgäldssystemet. Speciell
uppmärksamhet bör vidare ägnas åt övergångsfrågorna, dvs. hur de
befintliga tomträtterna skall anpassas till det nya systemet.
För utredarens arbete gäller även kommittédirektiven (dir 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning. Det innebär bl.a. att samtliga förslag skall
kostnadsberäknas. Därvid skall hänsyn tas till samtliga kostnader,
således även boendekostnaderna.
Förslag som innebär utgiftsökningar för staten skall finansieras genom
omprioritering inom utredningens område.
Det bör slutligen understrykas att arbetet bör bedrivas i nära samarbete
med berörda parter.
Tidsplan
Utredningsarbetet bör vara avslutat senast den 1 mars 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att undersöka möjligheten att åstadkomma ett
förenklat avgäldssystem för tomträtter samt att lämna förslag till hur
ett sådant system bör vara utformat,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Bostadsdepartementet)