Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Riksgäldskontorets uppgifter och organisation, Dir. 1988:26
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1988-05-05
Dir. 1988:26
Beslut vid regeringssammanträde 1988-05-05
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår i enlighet med vad som aviserades i propositionen
1986/87:143 om ändrat huvudmannaskap för riksgäldskontoret, att en
kommitté tillkallas för att lämna förslag på riksgäldskontorets framtida
uppgifter och organisation.
2. Bakgrund
Riksdagen har den 28 oktober 1987 som vilande antagit ett i prop.
1986/87:143 framlagt förslag till lag om ändring i regeringsformen (KU
1987/88: 1). Beslutet innebär bl.a. att huvudmannaskapet för
riksgäldskontoret fr.o.m. den 1 juli 1989 skall föras över från
riksdagen till regeringen. För ändringar i regeringsformen krävs två
riksdagsbeslut med mellankommande val till riksdagen. Det andra
riksdagsbeslutet kan fattas efter valet år 1988.
Vid ett överförande av huvudmannaskapet för riksgäldskontoret till
regeringen bör det -- som aviserades i nämnda proposition -- göras en
översyn av kontorets uppgifter och organisation. Bestämmelserna om
riksgäldskontorets nuvarande uppgifter och organisation finns i lagen
(1982:1158) om riksgäldskontoret. En kommitté bör tillkallas för att
göra denna översyn och för att lämna förslag till de
författningsändringar som kan behövas i sammanhanget, bl.a. till en
förordning med instruktion för riksgäldskontoret.
3. Uppdraget
3.1 Riksgäldskontorets uppgifter
Statens bruttoupplåning är mycket omfattande och kommer att vara det
under överskådlig tid. Denna upplåning är av central betydelse för
kreditmarknadens utveckling i stort och avkastningen på olika
finansiella tillgångar. Därmed påverkar statsskuldspolitiken centrala
samhällsekonomiska variabler, bl.a. investeringarna och den allmänna
efterfrågenivån. Ränteutgifterna på statsskulden är i dag en mycket
betydelsefull post i statsbudgeten. En kostnadseffektiv
statsskuldspolitik är därför angelägen av statsfinansiella skäl. Målen
för statsskuldspolitiken är således flera. Därav följer ett starkt behov
av samordning.
De senaste årens utveckling har gjort det lättare att skilja penning-
och statsskuldspolitiken åt. Gränsdragningen har underlättats dels av
att anbudsförfarande vid riksgäldskontorets emissioner på penning- och
obligationsmarknaden har införts, dels genom riksbankens styrning av
penningpolitiken via bl.a. öppna marknadsoperationer. Riksbanken har
möjligheter att smidigt styra ränteutvecklingen utan att använda statens
emissionsverksamhet som instrument.
Målet för statsskuldspolitiken bör inom vissa ramar vara att minimera
upplåningskostnaderna på en acceptabel risknivå. Det gäller såväl den
inhemska som den utländska statsupplåningen. Den avvägning av
statsskuldspolitiken mot övriga delar av den ekonomiska politiken som
behöver göras skall ske i former som markerar en klar rollfördelning
mellan t.ex. statsskuldspolitiken och penningpolitiken.
Kommittén bör lämna förslag på hur statsskuldspolitiken skall
organiseras så att den effektivt kan nå uppsatta mål. I detta sammanhang
bör kommittén också överväga hur statsupplåningen skall utvärderas.
I statsskuldspolitiska kommitténs betänkande, liksom i propositionen,
motiveras en ändring av huvudmannaskapet bl.a. med att den skulle
underlätta utvecklingen av den centrala statliga förvaltningsstrukturen.
Riksgäldskontoret tar i dag emot inlåning från olika fonder, myndigheter
och statliga företag. Dessutom tillhandahåller riksgäldskontoret medel
för rörliga krediter som vissa affärsverk, myndigheter och bolag får
utnyttja i sin rörelse och för investeringar. Dessa uppgifter kan
förväntas tillta i omfattning i framtiden. Mot denna bakgrund är det
motiverat at se över statens centrala finansförvaltning. Kommittén bör
undersöka vilka samordningsfördelar som kan finnas, och om statens
''cash management'' kan bli effektivare. I detta sammanhang är det också
viktigt att bedöma om det finns skäl för riksgäldskontoret att behålla
en egen kassa öppen för allmänheten.
En fråga som också bör övervägas är inlåningen i riksgäldskontoret. Den
sker i dag på olika villkor. Ett effektivt förvaltande av medlen innebär
bl.a. att marknadsmässig ersättning bör lämnas och att stor frihet bör
råda vid val av t.ex. löptid. Kommittén bör närmare undersöka
förvaltandet av dessa medel.
I dag gäller olika förutsättningar för de statliga myndigheternas,
företagens och affärsdrivande verkens rätt att få rörelsekrediter och
investeringskapital. Kommittén bör göra en samlad bedömning av formerna
för denna finansiering. Kommittén bör bl.a. överväga om det finns skäl
att samla emissionsverksamheten till riksgäldskontoret.
Riksgäldskontoret har en omfattande garantigivning. En del av
kreditgarantigivningen är tillkommen av näringspolitiska skäl och medför
betydande risker. En annan typ av garantigivning är de s.k.
grundfondförbindelserna, utfärdade för vissa kreditinstitut. Den
statliga garantigivningen har nyligen utretts av
kreditgarantiutredningen (Fi 1985:05). I kompletteringspropositionen har
därefter föreslagits vissa riktlinjer för den statliga garantigivningen.
Mot denna bakgrund och riksdagens kommande beslut bör kommittén överväga
hur riksgäldskontorets verksamhet med garantigivning skall utformas.
Riksgäldskontoret bör bl.a. ha resurser för en fortlöpande utvärdering
av garantigivningen.
Riksgäldskontoret handhar även en del andra uppgifter förutom de som
nyss berörts. Det gäller bl.a. partibidragsnämndens verksamhet,
revisionen av nordiska rådets sekretariat, redovisning och intern
revision för den inre riksdagsförvaltningen och andra riksdagens verk än
riksbanken m.m. Dessutom utser riksgäldsfullmäktige ledamöter i ett
antal styrelser liksom revisorer för några verksamheter. En del av dessa
uppgifter bör även i fortsättningen ankomma på något av riksdagens verk.
Kommittén bör lämna förslag på vilka uppgifter detta gäller och hur de
skall skötas efter 1 juli 1989.
3.2 Organisation m.m.
Det ändrade huvudmannaskapet nödvändiggör en översyn av storleken och
sammansättningen av riksgäldsfullmäktige. I propositionen uttalades att
det i styrelsen för riksgäldskontoret skall finnas ''ett väsentligt
parlamentariskt inslag''. Sammansättningen bör också vara sådan att
avvägningen av statsskuldspolitiken mot andra delar av den ekonomiska
politiken kan göras inom ramen för styrelsens arbete. Det är angeläget
att samhällsekonomisk kompetens och kunnande i kapitalmarknadsfrågor
finns representerade i styrelsen. Kommittén bör också överväga om
särskilda behörighetskrav bör ställas på styrelseledamöter och vissa
tjänstemän i riksgäldskontoret.
Kommittén bör ocskå utarbeta förslag till instruktion för
riksgäldskontoret. I instruktionen bör det framgå att det
lånebemyndigande som riksdagen ger regeringen ograverat överförs till
riksgäldskontoret. Kommittén skall också föreslå hur styr- och
anslagssystemet för riksgäldskontoret skall utformas för att möjliggöra
en effektiv förvaltning.
Kommittén bör även överväga hur revisionen av riksgäldskontoret skall
bedrivas. I det sammanhanget måste kommittén självfallet beakta de
mycket stora ekonomiska värden som kontoret omsätter och förvaltar.
4. Ramar för kommitténs arbete
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt och ett förslag lämnas före
årets slut.
Kommittén skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Kommittén bör när arbetet påbörjas och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt bereda dessa
tillfälle att framföra synpunkter.
5. Hemställan
På grund av vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en kommitté med högst fem ledamöter -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att lämna förslag om
riksgäldskontorets uppgifter och organisation m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om experter, sekreterare och annat biträde åt kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
6. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)