Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (I 1985:04) rörande ägar- och inflytandefrågor i svenskt näringsliv, Dir. 1988:25
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1988-05-11
Dir. 1988:25
Beslut vid regeringssammanträde 1988-05-11
Statsrådet Peterson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att utredningen (I 1985:04) rörande ägar- och
inflytandefrågor i svenskt näringsliv får i uppdrag att beskriva och
analysera utfallet av ett tiotal större företagsförvärv och fusioner i
svenskt näringsliv.
Bakgrund
Företagsförvärv och fusioner har, med varierande intensitet, alltid
förekommit i det svenska näringslivet. Bland aktiemarknadsföretagen har
under senare år en betydande ökning av förvärvs- och fusionsaktiviteten
kunnat noteras och mycket tyder på att storleken på de inblandade
företagen ökat. Denna utveckling har varit särskilt påtaglig under det
senaste halvåret.
Förvärv och fusioner kan genomföras exempelvis i syfte att uppnå
stordriftsfördelar i produktion, distribution eller forskning och
utveckling. Andra motiv kan vara att skaffa sig större andelar på
inhemska eller utländska marknader. Förvärv och fusioner kan även
motiveras av riskspridningsskäl.
I grunden är företagsuppköp ett resultat av att olika aktörer på
marknaden värderar och avser att utnyttja företagets tillgångar på olika
sätt. Detta kan ibland leda till att finansiella eller fasta
realiserbara tillgångar frigörs ur det förvärvade företaget och används
för andra investeringar eller för utdelning till aktieägare. Förvärven
kan också helt eller delvis vara resultat av skattemässiga överväganden.
Företag med stora vinster kan exempelvis vara intresserade av att
förvärva företag med ackumulerade förlustavdrag som kan utnyttjas för
att reducera den egna beskattningsbara vinsten.
Att företag byter ägare är ett vanligt inslag i en marknadsekonomi där
flertalet större bolag låtit börsnotera sina aktier. Det kan också vara
ett viktigt led i näringslivets strukturomvandling, förnyelse och
tillväxt. Resultatet av förvärven kan emellertid i vissa fall bli en
försämrad samhällsekonomisk effektivitet. Förvärven kan exempelvis
medföra en försvagad konkurrens mellan företagen på produktmarknaden med
höjda priser och välfärdsförluster för konsumenterna som följd.
Konkurrenslagen (1982:729) innehåller särskilda regler om
företagsförvärv på den svenska marknaden. Förvärv som leder till att ett
företag får en dominerande ställning på marknaden kan prövas av
näringsfrihetsombudsmannen och i sista instans av marknadsdomstolen.
Lagen är av förhandlingskaraktär. Näringsfrihetsombudsmannen (NO) och
statens pris- och kartellnämnd (SPK) följer som underlag för sin
prövning frågor som rör marknadskoncentrationen i Sverige.
Utländska investeringar i Sverige och svenska företags investeringar i
utlandet ger svensk industri tillgång till bl. a. utländska produkt- och
finansmarknader samt avancerad teknik. Internationella investeringar kan
emellertid också leda till ett internationellt beroende. Regeringen har
bemyndigat mig att tillkalla en särskild utredare för att kartlägga
utvecklingen i vissa av de svenska företag som förvärvats av utländska
intressen. Den s. k. företagsförvärvsutredningen (I 1986:02) skall
redovisa sitt arbete under slutet av år 1988. Kontrollen av utländska
förvärv av svenska företag regleras i den s.k. företagsförvärvslagen
(1982:617). I prop.1986/87:74 redovisade jag grunderna för att bevilja
tillstånd enligt företagsförvärvslagen. Redovisningen antogs utan
erinran av riksdagen (NU 30, rskr. 271).
I maj 1985 tillkallade jag efter regeringens bemyndigande en
parlamentarisk kommitté med uppgift att utreda ägar- och
inflytandefrågor i svenskt näringsliv. Den s.k. ägarutredningen skall
kartlägga förändringar i ägar- och inflytandestrukturen under den
senaste tioårsperioden, analysera orsakerna till dessa förändringar samt
analysera effekterna av förändringarna på enskilda företags
effektivitet, kapitalförsörjningen inom industrin och fördelningen av
kapital mellan branscher och företag. I ägarutredningens uppdrag att
analysera effekter av ägarstrukturförändringar i det svenska
näringslivet ingår således redan i dag företagsförvärv och fusioner.
Utredningen skall avlämna sitt huvudbetänkande hösten 1988.
Mot bakgrund av vad jag tidigare sagt angående utvecklingen av
företagsförvärven under senare år anser jag emellertid att det finns
behov av att på en mer detaljerad nivå beskriva motiven bakom och
konsekvenserna av några större företagsförvärv och fusioner i svenskt
näringsliv. Med utgångspunkt i den metod och de resultat som
ägarutredningen presenterar i sitt huvudbetänkande bör utredningen
närmare analysera ett tiotal förvärv eller fusioner i näringslivet.
Utredningsuppdraget
Utredningen skall inledningsvis översiktligt kartlägga förvärv och
fusioner under 1980-talet. Möjlighet finns därvid att utnyttja bl. a.
SPK:s uppgifter om företagsförvärv och insamlat material i samband med
en kartläggning från statens industriverk om uppköp av familjeägda
företag (SIND 1986:5) samt statens industriverks analyser av
storföretagens utveckling.
Utredningens huvudsakliga uppgift skall vara att i fallstudier behandla
ett tiotal större förvärv och fusioner. En första del i dessa
fallstudier bör vara att redovisa de motiv som anförts till förvärven.
Särskild vikt bör därvid läggas vid skattemässiga motiv. Uppgifter om
förvärvs- och fusionsmotiven skall i möjligaste mån hämtas direkt från
inblandade parter och från fristående bedömare som deltagit i eller
analyserat de enskilda fallen. Källor för detta kan vara uttalanden och
analyser i tidskrifter, årsredovisningar, emissionsprospekt samt
intervjuer, enkäter m. m.
Som ett andra led i fallstudierna skall förvärvens konsekvenser på olika
nivåer i samhället och i olika tidsperspektiv belysas. Utredningen skall
kartlägga utvecklingen efter förvärven och ställa denna mot de
bedömningar som gjordes före förvärven. Utredningen skall också
kartlägga bl. a. produktions- och sysselsättningsutvecklingen i de
enheter som avyttrades eller gavs låg prioritet inom den nya
företagsstrukturen. I det sammanhanget bör också belysas huruvida
finansieringsbilden i de inblandade företagen förändrats på ett sätt som
kan stå i strid med en långsiktigt gynnsam industriell och kommersiell
struktur. Även i denna del kan utredningen utnyttja den typ av
källmaterial som används för att identifiera motiven.
Utredningen bör vidare belysa i vilken utsträckning NO och SPK i
enlighet med gällande regler påverkat utvecklingen i samband med
förvärven och fusionerna.
Uppdraget skall avslutas med en samlad analys mot bakgrund av de
studerade fallen, varvid kommittén, om den finner anledning till detta,
bör ange de områden inom vilka en översyn av gällande regler bör
företas.
Frågan om en maktkoncentration i samhället i ett allmänt
medborgarperspektiv utreds av den s. k. maktutredningen (Ju 1985:02) och
skall därför inte behandlas inom ramen för ägarutredningens arbete.
Vid genomförande av fallstudierna kan utredningen repliera bl. a. på de
utredningsresurser som finns vid statens industriverk. Regeringen bör
därför lämna utrymme för detta i den utredningsplan för budgetåret
1988/89 som regeringen senare fastställer för statens industriverk.
Utredningen bör i sitt arbete samråda med pågående skatteutredningar,
företagsförvärvsutredningen, maktutredningen, näringsfrihetsombudsmannen
och statens pris- och kartellnämnd.
Uppdraget bör redovisas senast den 30 juni 1989.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen uppdrar åt utredningen (I 1985:04) rörande
ägar- och inflytandefrågor i svenskt näringsliv att, efter avlämnande av
sitt huvudbetänkande, komplettera sitt arbete i enlighet med vad jag nu
har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)