Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1984 års svenska Öresundsdelegation (K 1984:02), Dir. 1988:24
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1988-05-05
Dir. 1988:24
Beslut vid regeringssammanträde 1988-05-05
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Hulterström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att 1984 års svenska Öresundsdelegation får i uppdrag att
komplettera underlaget för förslag till en regeringsöverenskommelse om
fasta förbindelser över Öresund med i första hand ett närmare studium av
alternativet med enbart en borrad tunnel för järnvägstrafik mellan
Köpenhamn och Malmö. Delegationen skall också undersöka möjligheterna
att utföra en järnvägs- och vägförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö i
etapper, först en järnvägsförbindelse och sedan en vägförbindelse.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 20 juni 1984 tillkallade
dåvarande chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Boström,
samma dag en ämbetsmannadelegation (K 1984:02) med uppgift att gemensamt
med en dansk delegation utarbeta ett förslag till
regeringsöverenskommelse om fasta förbindelser över Öresund.
Överenskommelsen skulle avse dels en fast förbindelse mellan Köpenhamn
och Malmö, dels en järnvägstunnel mellan Helsingör och Helsingborg (Dir.
1984:24).
Samtidigt förordnades ett antal experter, bl.a. från berörda
myndigheter, för att under delegationens ledning ta fram underlag för en
regeringsöverenskommelse. Experternas arbete skulle bestå av en teknisk,
ekonomisk, finansiell och miljömässig genomgång av de frågor som hänger
samman med anläggandet av fasta förbindelser över Öresund.
Utredningsarbetet hittills
Gemensamt med den danska delegationen lade den svenska delegationen i
juni 1985 fram rapporten (Ds K 1985:7) Öresundsförbindelser. I rapporten
redovisades förslag till en motorvägsförbindelse med fyra körfält mellan
Köpenhamn och Malmö i kombination med en enkelspårig sänktunnel för
person- och godstrafik på järnväg mellan Helsingör och Helsingborg.
En förutsättning från dansk sida för att ingå avtal om fasta
Öresundsförbindelser hade sedan länge varit att det dessförinnan i
Danmark fattats beslut om att anlägga fasta förbindelser över Stora
Bält. Något sådant beslut förelåg inte då rapporten lades fram.
Förslaget till regeringsöverenskommelse om Öresundsförbindelserna fick
därför anstå tills vidare.
I juni 1986 träffade den danska regeringen och socialdemokraterna i
Danmark ett politiskt avtal om att anlägga fasta förbindelser över Stora
Bält. Som en följd härav konstaterade den danske trafikministern och jag
vid ett möte i augusti samma år att förhandlingarna om förbindelserna
över Öresund kunde återupptas.
Samtidigt uttalade vi att det var lämpligt att komplettera det
befintliga utredningsmaterialet i vissa avseenden. Sålunda ansågs nya
tekniska och driftmässiga förutsättningar för järnvägstrafiken motivera
att ett kombinerat förbindelsealternativ för både väg- och
järnvägstrafik mellan Köpenhamn och Malmö värderades närmare. Vidare var
det önskvärt att av bl.a. miljöskäl studera förutsättningarna för en
något sydligare sträckning än som tidigare föreslagits för en
järnvägstunnel mellan Helsingör och Helsingborg liksom för en eventuell
vägtunnel i samma sydligare läge. För olika alternativ borde också
möjligheterna övervägas att utföra förbindelserna som borrade tunnlar
under Öresund. Slutligen ansågs det angeläget att komplettera de
tidigare miljöstudierna med en mera ingående värdering av
förbindelsealternativens konsekvenser för miljön, i synnerhet
havsmiljön.
Kompletteringarna utfördes av den danska och den svenska delegationen
under första halvåret 1987. Samtidigt uppdaterades de beräkningar och
bedömningar som lagts fram i 1985 års rapport. Resultatet har sommaren
1987 redovisats i den gemensamma rapporten (SOU 1987:41) Fasta
Öresundsförbindelser. Den svenska delegationen har dessutom samtidigt i
en särskild rapport (SOU 1987:42) Miljökonsekvenser av fasta
Öresundsförbindelser redovisat genomförda miljöstudier.
Båda rapporterna har remissbehandlats i Sverige och närmare 150
yttranden och skrivelser har kommit in under hösten 1987.
Remissinstanserna
Åtskilliga remissinstanser framhåller angelägenheten av att fasta
förbindelser till Danmark och kontinenten etableras så snart som möjligt
och flera förordar samtidigt den kombinerade väg- och
järnvägsförbindelsen mellan Köpenhamn och Malmö. Ett mindre antal
avstyrker helt anläggandet av fasta förbindelser och förordar i stället
kraftiga satsningar på en modernisering och utbyggnad av den nuvarande
färjetrafiken.
Många remissinstanser anser sig i och för sig kunna vitsorda fördelarna
med fasta förbindelser framför en utbyggd och utvecklad färjetrafik men
tillstyrker endast en förbindelse för järnvägstrafik, vilken i så fall
av miljöskäl anses böra utföras som en borrad tunnel.
Andra säger sig inte kunna ta slutlig ställning i frågan utan att vissa
omständigheter och förhållanden först blir ytterligare belysta och
värderade. Främst framhålls därvid olika miljökonsekvenser, men många
pekar också på behovet av ett grundligare studium av olika aspekter på
en borrad järnvägstunnel som karaktäriseras som den mest miljövänliga
lösningen.
Överväganden
I rapporten Fasta Öresundsförbindelser diskuteras möjligheterna att
utföra en fast förbindelse i form av en borrad tunnel under Öresund. Av
tekniska skäl kan en sådan komma i fråga endast för järnvägstrafik. Med
hänsyn till de geologiska förhållandena är vidare en sträckning
Köpenhamn-Malmö sannolikt den enda möjliga.
En borrad tunnel har ansetts bli påtagligt dyrare än andra
förbindelsealternativ utan att ge trafikmässiga fördelar framför dessa.
Värderingen av ett tunnelalternativ har därför endast gjorts
översiktligt. I rapporten anges dock att såväl utformningen som
kostnaden för en borrad tunnel senare bör övervägas ytterligare.
Jag har tidigare vid flera tillfällen diskuterat behandlingen av
Öresundsfrågorna med den danske trafikministern. Vi är eniga om att
överläggningarna om fasta förbindelser skall fortsätta. Ett slutligt val
av förbindelsealternativ kräver emellertid att det hittills framtagna
utredningsmaterialet kompletteras. Utöver hittills värderade alternativ
-- en järnvägstunnel mellan Helsingör och Helsingborg i kombination med
en vägförbindelse mellan Köpenhamn och Malmö respektive en kombinerad
förbindelse för både väg- och järnvägstrafik mellan sistnämnda båda
orter -- anser jag att även andra tekniska lösningar bör övervägas.
Utredningsuppdraget
Kompletteringen bör i första hand avse ett närmare studium av
alternativet med enbart en borrad tunnel för järnvägstrafik mellan
Köpenhamn och Malmö. En sådan tunnel bör i trafikmässigt, ekonomiskt och
miljömässigt hänseende jämföras med alternativet med en kombinerad väg-
och järnvägsförbindelse i samma läge. Det är också av intresse att
undersöka möjligheterna att utföra den senare förbindelsen i etapper --
först en järnvägsförbindelse och senare en vägdel -- på det sätt som
avses i fråga om den numera beslutade fasta förbindelsen över Stora
Bält. Arbetet bör utföras av den danska och den svenska
ämbetsmannadelegationen med biträde av experterna.
Det förslag till regeringsöverenskommelse som delegationen enligt sitt
ursprungliga uppdrag därefter har att utarbeta bör avse det
förbindelsealternativ som vid en sammanvägd bedömning framstår som den
optimala lösningen från teknisk, ekonomisk, trafikmässig och miljömässig
synpunkt.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar Öresundsdelegationens uppdrag i
enlighet med vad jag nu har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)