Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av värnpliktslagstiftningen m.m., Dir. 1988:21
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1988-04-28
Dir. 1988:21
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-28.
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet R. Carlsson, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare skall tillkallas för att se över värnpliktslagen
(1941:967) och dess följdförfattningar.
Utredaren skall också lämna förslag om ändringar i disciplinsystemet för
vapenfria tjänstepliktiga.
1941 års värnpliktslag
De grundläggande bestämmelserna om värnplikten finns i värnpliktslagen
(1941:967). Där föreskrivs att varje svensk man är värnpliktig från och
med det år han fyller 18 år till och med det han fyller 47 år.
Värnpliktslagen innehåller också bestämmelser om de värnpliktigas
tjänstgöring i form av grundutbildning, repetitionsutbildning,
beredskapsövning och tjänstgöring då rikets försvar annars kräver det.
I värnpliktslagen regleras också översiktligt förfarandet vid
inskrivning och uttagning av värnpliktiga liksom frågor om förmåner
under tjänstgöringen. Även regler om frikallelse, befrielse eller andra
undantag från tjänstgöringsskyldighet finns i lagen.
Andra frågor som också behandlas i värnpliktslagen rör skyldigheten att
göra adressanmälan samt att kvittera ut och ta del av postförsändelser
från militära myndigheter. Bestämmelser finns också i lagen om påföljder
då man inte följer föreskrifterna i den samt om laga förfall för att
utebli från tjänstgöring.
Nuvarande lagstiftning är föråldrad
Den nu gällande värnpliktslagen beslutades år 1941. Bakgrunden till
lagens tillkomst var ett behov av att öka de värnpliktigas
tjänstgöringsskyldighet till följd av kriget. 1941 års lagstiftning
innebar i övrigt inte några större förändringar i förhållande till det
då gällande regelsystemet i 1901 års värnpliktslag.
Under åren efter 1941 har värnpliktslagen ändrats åtskilliga gånger.
Ändringarna har dock avsett enskildheter, medan grunddragen varit i
stort sett oförändrade.
Detta innebär att vi till stor del haft samma rättsliga reglering av
värnplikten under hela 1900-talet.
Värnpliktslagen har därigenom blivit en mycket omodern lag. Detta kommer
till uttryck inte bara i ett ålderdomligt språk utan även i en
svåröverskådlig utformning i övrigt. Det finns t.ex. centrala
bestämmelser som samlats i en enda paragraf med ett omfång över flera
trycksidor. Också smärre ändringar av sådana bestämmelser blir
komplicerade då stora textmängder måste tryckas om med åtföljande risker
för fel.
Också i andra avseenden är värnpliktslagen föråldrad. Den innehåller
t.ex. i vissa delar en detaljreglering som är främmande för modern
lagstiftning. I lagen finns sålunda bestämmelser om handläggningen av
värnpliktsärenden som i andra motsvarande sammanhang tas in i
myndighetsinstruktioner eller i motsvarande föreskrifter som regeringen
meddelar. Vissa bestämmelser i värnpliktslagen är också sådana att de
kanske inte alls behöver utfärdas av riksdag eller regering. Andra
regler som nu finns i olika regeringsförfattningar är i stället av sådan
art att de enligt regeringsformen kräver lagform.
Verkställighetsföreskrifterna till värnpliktslagen
Till värnpliktslagen hör ett stort antal regeringsförfattningar med
ytterligare reglering av de värnpliktigas tjänstgöringsförhållanden
m.m.
Kungörelsen (1969:379) om inskrivning och redovisning av värnpliktiga
lägger närmare fast organisationen av det militära inskrivningsväsendet
och reglerar förfarandet vid inskrivningen av de värnpliktiga. I
kungörelsen (1969:380) om värnpliktigas tjänstgöring m.m., den s.k.
tjänstgöringskungörelsen, finns bestämmelser om inkallelseförfarandet,
anstånd med tjänstgöring, hemförlovning och beräkning av
tjänstgöringstid. I tjänstgöringskungörelsen finns också reglerna om
krigsplacering av försvarsmaktens personal och om vad som gäller i fråga
om den fast anställda militära personalens tjänstgöringsskyldighet
enligt värnpliktslagen.
De värnpliktigas skyldighet att genomgå utbildning regleras i
värnpliktsutbildningsförordningen (1980:1035). I denna förordning
preciseras tjänstgöringsskyldigheten inom de ramar för grundutbildning
och repetitionsutbildning som anges i värnpliktslagen.
De närmare bestämmelserna om förmånerna till värnpliktiga ges i
värnpliktsförmånsförordningen (1976:1008). Där finns således reglerna om
dagersättning, dagpenning, befattningspenning, utbildningspremier och
särskilda kontantersättningar.
Värnpliktsförmånsförordningen innehåller också de grundläggande reglerna
om reserförmåner och om fri förplägnad, inkvartering, hälso- och
sjukvård m.m.
Andra författningar som också kan anses utgå från de grundläggande
föreskrifterna i värnpliktslagen är t.ex. uppskovskungörelsen (1979:939)
och förordningen (1983:276) om verksamheten inom försvarsmakten. Den
förstnämnda författningen ger möjlighet för andra delar av
totalförsvaret än försvarsmakten att ta i anspråk värnpliktiga för
tjänstgöring. Den s.k. verksamhetsförordningen innehåller
instruktionsmässiga föreskrifter om värnpliktsverkets centrala och
regionala delar.
Slutligen kan man nämna kungörelsen (1942:840) angående hämtning av
värnpliktiga, som uteblivit från inskrivningsförrättning eller
tjänstgöring, m.m. samt kungörelsen (1942:841) med vissa föreskrifter
angående efterspaning av värnpliktiga m.fl. för överlämnande av order
eller andra meddelanden från militär myndighet.
1983 års värnpliktsutbildningskommitté
År 1983 tillkallade chefen för försvarsdepartementet en kommitté med
uppdrag att utreda värnpliktsutbildningen. I direktiven till kommittén
(dir. 1983:51) angavs att denna borde klarlägga hur värnpliktssystemet
skulle utformas för att tillgodose kraven på snabba insatser med olika
typer av förband året runt. Kommittén skulle också överväga hur
värnpliktsutbildningen skulle utformas för att man skulle kunna ta till
vara de möjligheter till effektivare utbildning och besparingar som kan
skapas genom att man ger de värnpliktiga ett ökat ansvar för
genomförandet av olika ubildningsmoment inom ramen för deras egen
utbildning. I kommitténs uppdrag ingick också att överväga hur
utformningen av värnpliktsutbildningen kunde förenas med kravet på
besparingar inom försvarsmaktens fredsorganisation.
Kommittén, som antog namnet 1983 års värnpliktsutbildningskommitté
(VK-83), lämnade i juli 1984 betänkandet (SOU 1984:71) Värnplikten i
framtiden. I betänkandet lämnades förslag om en förbättrad
insatsberedskap av förband och funktioner i fred. Kommittén förordade
också en ändrad veckoövningsrytm under den senare delen av
värnpliktsutbildningen. När det gällde de värnpliktigas eget engagemang
i utbildningen föreslogs införandet av en konsekvent s.k.
förstegsutbildning, dvs. en ordning där de befälsuttagna värnpliktiga
rycker in före övriga värnpliktiga för att de skall lära sig att
medverka i utbildningen av dessa.
I fråga om värnpliktslagen uttalade VK-83 att den inte ger utrymme för
den flexibilitet i utbildningen som är önskvärd. VK-83 föreslog en
översyn av lagen i linje med en idéskiss som bifogades betänkandet
(s. 225).
VK-83:s förslag i det nämnda betänkandet har lett till åtgärder av olika
slag. Här kan nämnas att den tidigare mycket utförliga regleringen av de
värnpliktigas in- och utryckningstider i
värnpliktsutbildningsförordningen (1980:1035) slopades den 1 juli 1987
för att underlätta för myndigheterna att genomföra förstegsutbildning av
befälsuttagna värnpliktiga.
VK-83 gavs genom tilläggsdirektiv i mars 1984 (dir. 1984:15) i uppdrag
att se över dels utbildningen av vapenfria tjänstepliktiga, dels den
gällande ordningen om frikallelse från värnplikt. Resultatet av det
senare uppdraget presenterades i juni 1986 i betänkandet (SOU 1986:43)
Befrielse från värnpliktstjänstgöring.
VK-83 föreslog att begreppen frikallelse från värnpliktens fullgörande,
undantagande från tjänstgöringsskyldighet och befrielse från
värnpliktstjänstgöring skulle samlas under det gemensamma uttrycket
befrielse från värnpliktstjänstgöring samt att reglerna om värnpliktigas
tillhörighet till militärområde m.m. skulle slopas. Kommittén föreslog
också att de bestämmelser i värnpliktslagstiftningen som undantog
renskötande samer samt sjömän från tjänstgöringsskyldighet skulle slopas
samt att möjligheten till inskrivning av underåriga värnpliktiga, dvs.
pojkar mellan 16 och 18 år, skulle upphöra. I betänkandet upprepade
VK-83 kravet på en översyn av värnpliktslagstiftningen som helhet.
En annan fråga som VK-83 behandlade var inskrivningsnämndernas funktion.
I värnpliktslagen förskrivs att det skall finnas en inskrivningsnämnd
och att det är inskrivningsnämnden som beslutar om de värnpliktigas
inskrivning m.m. Inskrivningsnämndens beslut kan överklagas till
värnpliktsnämnden. Inskrivning pågår numera under större delen av året
vid värnpliktskontoren. Inskrivningsnämndens formella uppgifter har
därvid i realiteten övertagits av värnpliktskontoren. VK-83 föreslog att
inskrivningsnämndens beslutsfunktioner förs över till värnpliktsverket.
Kommittén fann dock att det behövdes ett visst lekmannainflytande i
inskrivningsprocessen. Kommittén föreslog därför att
inskrivningsnämnderna med en förstärkning av lekmannainflytandet
omvandlas till organ för omprövning av värnpliktsverkets beslut i
inskrivningsärenden m.m.
1987 års värnpliktsproposition
På grundval av VK-83:s förslag lade regeringen i november 1987 fram en
proposition (1987/88:54) om ändring i värnpliktslagen, m.m.
I propositionen föreslogs en ändrad begreppsbildning vad gäller
befrielse, frikallelse etc. i huvudsaklig överensstämmelse med vad
kommittén föreslagit. Förslaget om att slopa möjligheten till förtida
inskrivning godtogs också i propositionen.
När det gäller tjänstgöringsskyldigheten för sjömän och samer anfördes i
propositionen att VK-83:s förslag krävde ytterligare överväganden och
att förslagen borde ses mot bakgrund också av reglerna om uppskov för
tjänstgöring inom andra delar av totalförsvaret.
Värnpliktslagen förutsätter att arméns värnpliktiga fullgör
krigsförbandsövningen i en följd. För att möjliggöra en uppdelning av
övningen på delövningar har det därför varit nödvändigt att lagstifta
särskilt om detta. Så har också skett, senast genom lagen (1983:1080) om
försök med uppdelning av krigsförbandsövningar inom armén. I 1987 års
proposition föreslogs att denna möjlighet till uppdelning görs permanent
och relgeras i värnpliktslagen.
I propositionen ställde sig försvarsministern bakom VK 83:s krav på en
översyn av värnpliktslagen och meddelade sin avsikt att ta initiativ
till en sådan.
Propositionen har antagits av riksdagen (FöU 1987/88:4, rskr. 116)
Disciplinsystemet för vapenfria tjänstepliktiga
En vapenfri tjänstepliktig som av försummelse, oförstånd eller
oskicklighet åsidosätter vad som åligger honom enligt reglemente,
instruktion eller annan allmän bestämmelse, särskild föreskrift eller
tjänstens beskaffenhet skall enligt 16 § lagen (1966:413) om vapenfri
tjänst dömas till böter eller, vid grovt brott, till fängelse.
Särskilda straffbestämmelser för den som olovligen avviker eller uteblir
från tjänstgöringsstället samt för den som är påverkad av alkohol eller
annat berusningsmedel under tjänsteutövning finns i 14 och 15 §§ lagen
om vapenfri tjänst.
Om en vapenfri tjänstepliktig begår ett brott av nyssnämnt slag och
brottet är att anse som ringa, kan han i stället för straff meddelas
tillrättavisning i form av varning, extratjänst eller utegångsförbud
(18 § lagen om vapenfri tjänst).
Befogenhet att besluta om tillrättavisning tillkommer civilförsvars-,
räddnings- eller arbetschef i fråga om vapenfria tjänstepliktiga som är
underställda chefen (19 §).
Beslut om tillrättavisning skall omedelbart gå i verställighet utan
hinder av att omprövning av beslutet kan ha begärts (20 §).
För värnpliktiga har det sedan lång tid funnits ett straffrättsligt
disciplinsystem som i huvudsak reglerats genom militära rättegångslagen
(1948:472). Detta system har den 1 juni 1987 ersatts av disciplinregler
som vilar på förvaltningsrättslig grund och som har åtskilliga likheter
med de motsvarande bestämmelserna för vapenfria tjänstepliktiga (lag,
1986:644, om disciplinförseelser av krigsmän, m.m.). Det finns dock
också vissa viktiga skillnader mellan de båda disciplinsystemen. En
skillnad är t.ex. att en disciplinpåföljd som har beslutats mot en
värnpliktig som huvudregel inte kan verkställas förrän beslutet har
vunnit laga kraft medan disciplinbeslut mot vapenfria verkställs
omedelbart.
VK-83, som enligt vad som har nämnts i det föregående också har haft
till uppgift att se över utbildningen av vapenfria tjänstepliktiga, har
i sitt betänkande (SOU 1986:30). Vapenfriutbildningen i framtiden
föreslagit att disciplinsystemet för de vapenfria anpassas till de nya
disciplinreglerna för värnpliktiga.
Detta förslag behandlas i propositionen om ändring i lagen om vapenfri
tjänst m.m. (prop. 1987/88:81) som nyligen lämnades till riksdagen.
Föredragande statsrådet anför att en anpassning av de vapenfrias
disciplinsystem till vad som sedan år 1987 gäller för de värnpliktiga
innebär en del tekniska problem som lämpligtvis bör lösas i särskild
ordning.
Lagstiftning bör ses över
Som framgår av det föregående bör värnpliktslagen och dess
följdförfattningar ses över.
Översynen bör också omfatta de vapenfrias disciplinsystem.
Uppdraget att göra översynen bör lämnas till en särskild utredare.
Kraven på värnpliktsförfattningarna
Syftet med översynen av värnpliktsförfattningarna skall vara att
åstadkomma ett regelverk som språkligt och redigeringsmässigt fyller de
krav som kan ställas på en modern lagstiftning. Eftersom detta är regler
som berör en mycket stor del av befolkningen är den språkliga
utformningen av dem särskilt viktig.
En ny värnpliktslag skall i princip inte vara mera detaljerad än vad som
följer av regeringsformens krav på lagform för regler som innebär
förpliktelser för enskilda. Lagen skall t.ex. beträffande
tjänstgöringstidens längd innehålla regler som tillräckligt preciserar
vad som krävs av den värnpliktige samtidigt som behoven av flexibilitet
i utbildningssystemet beaktas.
En särskild fråga är i vilken utsträckning en lag om värnplikten också
bör innehålla regler som tar sikte på vad som följer med värnplikten i
form av skyldighet för den värnpliktige att förläggas på andra orter än
hemorten, att uppträda i militär uniform, att genomgå
läkarundersökningar, att vidkännas inskränkningar i friheten att
utnyttja fritiden osv. Problemställningen är alltså om grundlagen kan
anses kräva eller om det av andra skäl är lämpligt att delar av det som
för närvarande finns i förordningen (FFS 1983:31) med
tjänsteföreskrifter för försvarsmaktens personal skall tas in i
värnpliktslagen.
En annan fråga som bör klarläggas av utredaren är värnpliktens
förhållande till andra tjänsteplikter, exempelvis civilförsvarsplikt och
allmän tjänsteplikt.
Utredaren bör också lägga fram förslag till konsekvensändringar i andra
lagar som berörs, såsom lagen (1966:413) om vapenfri tjänst och lagen
(1980:1021) om militär grundutbildning för kvinnor.
Översynen skall också avse de regeringsförordningar som kan anses utgöra
verkställighetsföreskrifter till värnpliktslagen. Också här bör
översynen i första hand ta sikte på den språkliga och redaktionella
utformningen. Utredaren bör dock pröva om bemyndiganden bör lämnas till
myndigheterna under regeringen att reglera frågor där regeringens
medverkan inte krävs. Över huvud taget skall utredaren sträva efter att
lämna förslag som främjar delegeringen av ärenden från regeringen till
myndigheterna.
Det är önskvärt med en koncentration av regeringens föreskrifter till
färre författningar än för närvarande. Utredaren bör därför pröva om
inte huvuddelen av föreskrifterna kan sammanställas till en författning
-- en värnpliktsförordning -- som eventuellt i skilda kapitel redovisar
föreskrifter som i dag finns i olika författningar.
Behovet av reformer
Utredaren skall utgå från de nuvarande principerna vad gäller
värnpliktens innehåll och omfattning. I några begränsade avseenden bör
dock reformer övervägas.
Jag har i det föregående nämnt behandlingen av sjömän och renskötande
samer. Undantagsbestämmelserna har motiverats av att dessa grupper har
så viktiga uppgifter inom andra samhällssektorer att värnplikten i deras
fall fått stå tillbaka. Utredaren bör alltså pröva om de skäl som ligger
bakom den hittillsvarande särbehandlingen i värnpliktslagen av samer och
sjömän alltjämt är giltiga. Om visst undantag alltjämt bör göras, bör
utredaren pröva om inte andra vägar kan finnas, exempelvis befrielse
eller, som anfördes i 1987 års värnpliktsproposition, att sådant
undantag prövas inom ramen för uppskovsinstitutet.
Utredaren bör också pröva om det finns något behov av särskilda regler i
värnpliktsförfattningarna om tillhörighet för värnpliktiga till visst
militärområde m.m.
Riksrevisionsverket (RRV) genomförde år 1985 en förvaltningsrevision för
att belysa försvarsmaktens förmåga att dimensionera och inrikta den
tekniska utbildningen i förhållande till behovet i krigsorganisationen.
RRV har under år 1987 som ett led i sin uppföljande verksamhet på nytt
studerat krigsplaceringsläget inom det tekniska området. Undersökningen
har därvid omfattat ett begränsat antal tekniska utbildningar för
värnpliktiga inom armén och kustartilleriet. Resultatet av
undersökningen redovisas i rapporten Krigsplacering av värnpliktiga
tekniker (Dnr 1987:159). Undersökningen visar bl.a. att vakansläget i de
studerade befattningarna inom armén genomsnittligt sett inte är
tillfredsställande. RRV anser därför att det bör övervägas
att öka antalet kurser med fackutbildning (s.k. teknisk
repetitionsutbildning) för att i vissa fall ersätta utbildning av nya
tekniker. I vissa fall torde enligt RRV även kursernas längd behöva
utökas. RRV anför att en större flexibilitet i jämförelse med gällande
regler skulle dock krävas vad gäller förläggningen av det antal
tjänstgöringsdagar som den värnpliktige kan tas i anspråk för sådan
utbildning. RRV menar att denna fråga borde kunna prövas i samband med
den aviserade översynen av värnpliktsförfattningarna.
RRV:s överväganden ligger i linje med tankar både inom försvarsmakten
och på andra håll om en mer flexibel värnpliktsutbildning. Framför allt
är det den av överbefälhavaren ledda s.k. försvarsmaktsutredningen (FU
88) som kan visa på ytterligare behov av systemförändringar för
värnpliktstjänstgöringen. Utredaren bör därför väga in RRV:s förslag i
sina överväganden men också hålla en fortlöpande kontakt med
överbefälhavaren för att få underlag för överväganden om andra
förändringar av nu nämnt slag som bör göras i värnpliktsutbildningen.
Utredaren bör vidare utreda förutsättningarna för att låta
värnpliktsverket (värnpliktskontoren) ta över inskrivningsnämndernas
uppgifter utan att allmänhetens insyn i verksamheten därigenom
försämras.
En annan fråga som utredaren bör belysa gäller möjligheterna att få
tillgodoräkna sig annan tjänstgöring som värnpliktstjänstgöring. Det är
främst tjänstgöring vid svensk beredskapsstyrka för FN-tjänst som
aktualiserar en sådan avräkning i förhållande till värnplikten.
Regeringen har ibland att ta ställning till framställningar av detta
slag varvid en viss praxis har utbildats. Utredaren bör pröva om denna
praxis eller några andra principer bör författningsregleras.
Ändringar i de vapenfrias disciplinsystem
Som jag har berört i det föregående finns det behov av att anpassa de
vapenfrias disciplinsystem till det särskilda förvaltningsrättsliga
disciplinsystem som sedan år 1987 gäller inom försvarsmakten. Behovet av
reformer är här inte särskilt stort, då reglerna för de vapenfria har en
modern prägel och de skillnader som finns kan motiveras av olikheter i
tjänstgöringsförhållandena. I ett viktigt avseende behöver reglerna dock
ändras. Föreskrifterna om omedelbar verkställighet i lagen om vapenfri
tjänst kan, som jag ser det, inte längre motiveras, när motsvarande
regel inom det militära försvaret har förändrats väsentligt. Också i
andra delar kan ändringar behöva göras i lagen om vapenfri tjänst för
att undanröja omotiverade skillnader mellan de båda disciplinsystemen.
Övriga frågor
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete före utgången av
första halvåret 1990.
Utredaren skall beakta vad som anförs i direktiven (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Utredaren skall fortlöpande hålla kontakt med företrädare för
värnpliktsrörelsen (Sveriges Centrala Värnpliktsråd) och, när det gäller
frågor som berör de vapenfria tjänstepliktiga, med den arbetsgrupp som
centralt företräder de vapenfria.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för försvarsdepartementet
-- att tillkalla en särskild utredare -- som skall omfattas av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att se över
värnpliktslagstiftningen och delar av lagstiftningen om vapenfri tjänst,
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
-- att kostnaderna skall belasta fjärde huvudtitelns anslag A 2.
Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)