Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ersättning vid vissa viltskador, Dir. 1988:19
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1988-04-21
Dir. 1988:19
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-21
Statsrådet Lönnqvist anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas med uppdrag att se över
ersättningsbestämmelserna vid vissa viltskador.
Nuvarande bestämmelser
Ersättning vid viltskador lämnas enligt grunder som har godkänts av
riksdagen år 1980 (prop. 1979/80:111, JoU 36, rskr. 302).
Ersättningsreglerna finns i förordningen (1980:400) om ersättning vid
vissa viltskador, m.m. (viltskadeförordningen), som trädde i kraft den 1
juli 1980. Statens naturvårdsverk har i viltskadekungörelsen (SNFS
1982:3) meddelat ytterligare föreskrifter för verkställigheten av
förordningen. När det gäller ersättning av statsmedel för rovdjursrivna
tamdjur finns särskilda bestämmelser i förordningen (1976:430) om
ersättning vid vissa skador av rovdjur.
Jordbruksgrödor och trädgårdsodlingar
Enligt viltskadeförordningen kan ersättning lämnas för skada som älg,
kronhjort eller dovhjort orsakat på jordbruksgrödor eller på
trädgårdsodlingar. Ersättning lämnas endast om skadan drabbar
jordbruksföretag med minst två hektar odlad jord eller företag för
yrkesmässig odling av trädgårdsväxter som omfattar minst 200
kvadratmeter under glas eller plast eller minst 2 500 kvadratmeter
frilandsareal.
En förutsättning för att ersättning skall lämnas är bl.a. att den
skadelidande vidtagit rimliga åtgärder för att förebygga skadan.
Ersättning lämnas till den del skadan överstiger en självrisk som
beräknas för varje företag. För jordbruksföretag utgör självrisken 1,5 %
av företagets beräknade skördevärde, lägst 1 000 kr. Skördevärdet
beräknas som produkten av företagets totala areal och medelvärdet av de
normskördevärden för havre och korn som tillämpas inom
lantbruksstatistiken för området. För trädgårdsföretag utgör självrisken
250 kr. för varje hektar som företaget omfattar, lägst 1 000 kr.
Värdering av skadan utförs av gode män, som utses av länsstyrelsen.
Frågor om ersättning prövas av länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut kan
överklagas hos kammarrätten.
Skadeersättningarna lämnas ur länens viltskadefonder, som bildas av de
fällavgifter som betalas för varje fälld älg, kronhjort och dovhjort. Ur
viltskadefonderna kan bidrag även lämnas till bl.a. åtgärder för att
förebygga nu nämnda skador. Viltskadefonderna har tillförts ca 25 milj.
kr. per år.
Fällavgifterna har hittills fastställts av statens naturvårdsverk. I
fortsättningen skall länsstyrelserna själva bestämma fällavgifternas
storlek. Den högsta fällavgiften för älg har hittills varit 400 kr.
Detta belopp har gällt för flertalet län i södra Sverige på grund av
omfattande viltskador på den stora åkerarealen där. Den sena skörden
under hösten 1987 medförde stora skador av vilt, varför åtskilliga
viltskadefonder drabbats av underskott.
Skog
Regeringen har för riksdagen redovisat att bidrag i fortsättningen bör
lämnas till skogsägare när skogsplanteringar utsatts för så svåra skador
av älg att en omplantering är nödvändig enligt skogsvårdslagstiftningens
föreskrifter om skyldighet att anlägga ny skog (prop. 1986/87:58, JoU
15, rskr. 190). I enlighet med vad jag anfört i årets budgetproposition
bör bidragsgivning till omplantering av skadad skog föregås av en
försöksverksamhet i några län. En tvåårig försöksperiod torde behövas.
Sedan försöksverksamheten utvärderats bör ställning tas till
utformningen av ett bidragssystem för hela landet (prop. 1987/88:100,
bil. 11 s. 131). Riksdagen har godtagit förslaget (JoU 17 s. 62, rskr.
184).
Övriga viltskador
För andra viltskador än de nu nämnda kan i det enskilda fallet lämnas
ersättning av statsmedel eller ur jaktvårdsfonden om det är uppenbart
oskäligt att den skadelidande själv svarar för de kostnader som skadan
föranleder. På samma villkor kan bidrag lämnas till åtgärder för att
förebygga sådana skador.
Frågor om ersättning och bidrag för sådana skador prövas av
naturvårdsverket, vars beslut kan överklagas till regeringen.
Överväganden
Det nuvarande ersättningssystemet för skador på grödor och
trädgårdsodlingar har tillämpats i närmare åtta år. Det har under åren
visat sig ha brister. Skadorna och ersättningarna tenderar att öka
kraftigt, vilket medför att fällavgifterna måste höjas. Fällavgifterna
kan inte tillåtas öka så mycket att de blir oskäligt betungande för
jägarna. Enligt min mening är det lämpligt att en översyn nu görs av
ersättningssystemet. Jag föreslår därför att en särskild utredare
tillkallas för att göra en sådan översyn.
Riktlinjer för utredningsarbetet
Utgångspunkten för utredningsarbetet bör vara att viss ersättning för
skada av vilt skall lämnas även i fortsättningen. Utredaren bör
undersöka möjligheterna att finna ett system för ersättning och
finansiering som inte leder till en sådan höjning av fällavgifterna att
de blir oskäliga. Bl.a. bör frågan om ett försäkringssystem prövas.
Möjligheterna att begränsa skadorna genom förebyggande åtgärder bör
också övervägas.
Den fastlagda viltvårdspolitiken innebär bl.a. att viltstammarnas
storlek skall anpassas till födotillgången, till de areella näringarna
och till trafiksäkerheten. En stor del av landets åkerareal innehas av
jordbruksarrendatorer. I många fall har markägaren behållit jakträtten
för egen del. Arrendatorn har då inga möjligheter att genom jakt
förebygga skador. Markägaren kan på grund av sitt jaktintresse vilja ha
en betydligt större viltstam än vad den naturliga födotillgången medger.
Utredaren bör överväga åtgärder för att komma till rätta med detta
problem. Inom vissa områden samlas vintertid s.k. vandringsälgar.
Älgarna har vandrat från områden med en för området produktionsanpassad
jakt. De samlas inom begränsade områden där betestrycket och skadorna på
framför allt tallungskog kan bli stora. Utredaren bör även studera de
problem som uppstår då dessa älgar samlas i vinterbetesområdena.
För utredarens arbete bör gälla kommittédirektiven (dir. 1984: 5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning. Det innebär bl.a. att samtliga förslag skall
kostnadsberäknas och att utredaren skall redovisa hur alla förslag som
innebär utgiftsökningar eller inkomstminskningar kan finansieras genom
förslag till besparingar.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära samarbete med berörda parter.
Tidsplan
Utredningsarbetet bör vara avslutat senast den 31 december 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om jakt
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över ersättningssystemet för viltskador
samt att lämna förslag till hur ett sådant system bör vara utformat,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)