Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av folkhögskolan, Dir. 1988:16
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-04-21
Dir. 1988:16
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-21
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Bodström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår, att en kommitté tillkallas för att utreda vissa frågor som
rör folkhögskoleverksamheten. En viktig uppgift för kommittén är därvid
att överväga folkhögskolans roll och uppgifter i förhållande till andra
utbildningsanordnare. En annan är att utvärdera folkhögskolans nuvarande
statsbidragssystem.
Bakgrund
Tidigare utredningar
Folkhögskolan har tidigare vid ett par tillfällen varit föremål för
översyn. Den senaste utredningen, 1973 års folkhögskoleutredning,
överlämnade år 1976 sitt huvudbetänkande (SOU 1976:16) Folkhögskolan.
Det lades till grund för regeringens proposition om folkhögskolan (prop.
1976/77:55). 1977 års riksdagsbeslut med anledning av propositionen (UbU
30, rskr. 318) innebar bl.a. att de statliga bestämmelserna förenklades
och att ett schabloniserat statsbidrag infördes. Med anledning av
riksdagsbeslutet utfärdade regeringen en ny folkhögskoleförordning
(1977:55 1, omtryckt 1983:510).
Folkhögskolans uppgifter och verksamhet
Vid tiden för tillkallandet av 1973 års folkhögskoleutredning hade
förutsättningarna för folkhögskolans verksamhet i skilda avseenden
förändrats. Mot bakgrund härav ansågs det angeläget att klargöra vilken
roll folkhögskolan kunde och borde spela i kulturliv och
utbildningssamhälle. Resultatet av utredningens överväganden blev, att
det inte fanns anledning att verka för någon principiellt förändrad
uppgift för den svenska folkhögskolan -- varken i kulturpolitiken eller
inom ramen för utbildningspolitiken i dess helhet. Folkhögskolans frihet
att själv profilera sin verksamhet utgör alltfort en av de viktigaste
förutsättningarna för dess särställning. Oavsett om den enskilda skolan
har direkt anknytning till en folkrörelse eller ej utgör rätten till
profilering en förutsättning såväl för huvudmannens engagemang som för
skolans möjlighet att svara mot de förväntningar som huvudmannen kan ha.
Folkhögskolan har, inom vida ramar, frihet att själv utforma sin
verksamhet, anpassa utbildningens innehåll och arbetssätt efter de
studerandes behov och förutsättningar samt anpassa verksamheten till nya
situationer och till växlande behov. Detta gör att skolformen -- trots
att skolorna sinsemellan är mycket olika vad gäller exempelvis
verksamhetens omfattning och inriktning -- har givna förutsättningar att
framstå som ett urskiljbart och annorlunda alternativ till annan
utbildning. Därutöver kan folkhögskolan ha viktiga uppgifter som
kulturinstitution såväl för den omgivande bygden som inom kulturområdet
som helhet.
Verksamheten i de olika folkhögskolorna är således mycket varierad och
mångskiftande. Skolformens huvuduppgift, att främja allmän medborgerlig
bildning och därigenom bidra till deltagarnas personliga och sociala
utveckling, kan fullföljas i många skilda former och utifrån skilda
förutsättningar.
Basen i folkhögskolans verksamhet utgörs av de långa allmänna kurserna,
dvs. kurser om minst 15 veckor som kännetecknas av ett brett
ämnesinnehåll. Enligt 19 § folkhögskoleförordningen skall varje
folkhögskola under ett arbetsår anordna minst två sådana kurser eller en
kurs om minst 30 veckor. Därutöver står det skolan fritt att anordna
kurser av mycket skiftande slag. Dessa kan t.ex. vara allmänna kurser
med särskild inriktning, andra längre kurser eller korta kurser i olika
ämnen ner till två dagar. Fr.o.m. den 1 juli 1987 finns det även
möjlighet att anordna endagskurser vid folkhögskolan. Dessa kurser skall
syfta till att informera om och motivera korttidsutbildade till olika
studier. Sedan den 1 januari 1986 har folkhögskolan också möjlighet att
genomföra uppdragsutbildning (SFS 1986:117).
Från att tidigare ha varit ett mycket utpräglat kännetecken för
folkhögskolan har internatverksamheten minskat relativt sett även om
antalet kursdeltagare som bor på internat i absoluta tal har ökat. För
närvarande beräknas ungefär hälften av eleverna på kurser om minst 15
veckor bo i internat. Det finns dock stora skillnader i detta avseende
mellan olika skolor. Skolöverstyrelsen (SÖ) har i en för budgetåret
1986/87 anslagsframställning markerat sin uppfattning, att
förutsättningarna för att nå folkhögskolans mål är större i de fall
skolorna bygger sin verksamhet på tillgång till internat. Att internatet
är en betydande pedagogisk resurs innebär emellertid inte, enligt SÖ,
att varje internatfolkhögskola uppvisar positivare effekter beträffande
studier och social utveckling än externaten. Det finns skolor som inte
tar vara på de möjligheter internaten rymmer och det finns
externatskolor som skapar en mycket god pedagogisk miljö.
Förändringar som påverkat folkhögskolan
Under det senaste decenniet har samhällets utbildningsutbud byggts ut
väsentligt när det gäller såväl gymnasieskolan som kommunal utbildning
för vuxna, högskolan och arbetsmarknadsutbildningen. Benägenheten att
fortsätta utbilda sig i gymnasieskolan har ökat. Alla 16-åringar erbjuds
numera plats i gymnasieskolan och 95 procent av en årskull påbörjar en
gymnasieutbildning. Detta påverkar givetvis förutsättningarna för
folkhögskolans kursutbud och elevrekrytering.
Den uppgift som folkhögskolan har att komplettera det allmänna
utbildningsväsendet har således förändrats. I takt med att
utbildningsväsendet har förändrats och förutsättningarna för
folkhögskolan därmed har begränsats har folkhögskolan samtidigt sökt sig
till nya målgrupper och uppgifter. Det finns därför skäl att på nytt se
över folkhögskolans möjligheter och roll i förhållande till annan
utbildning. Jag anser att denna uppgift bör anförtros en kommitté med
särskilda sakkunniga.
Utredningsuppdraget
Med hänsyn till att förutsättningarna för folkhögskoleverksamheten har
förändrats är det allt mer angeläget att få vissa frågeställningar
belysta och övervägda. Exempel på sådana är: Kommer det även
fortsättningsvis att finnas målgrupper och uppgifter för folkhögskolan
när det gäller att förmedla kunskaper inom allmänna ämnesområden? Finns
det anledning att överväga större förändringar vad gäller folkhögskolans
uppgifter inom det kulturpolitiska området? Hur förenas olika slag av
verksamhetsförändringar med folkhögskolans övergripande mål att förmedla
allmän medborgerlig bildning? Bör folkhögskolan tilldelas ytterligare
uppgifter inom yrkesutbildningen eller inom den yrkesförberedande
utbildningen? Vad innebär uppdragsutbildningen för
folkhögskoleverksamheten i stort?
Huvuduppgiften för kommittén bör vara att överväga folkhögskolans roll
och uppgifter i förhållande till andra utbildningsanordnare. En viktig
utgångspunkt bör därvid vara att de övergripande mål, som har
fastställts för skolformens verksamhet skall ligga fast. Kommittén bör
särskilt beakta huvudmannens möjligheter att utveckla verksamheten vid
skolan i överensstämmelse med sina grundläggande idéer. Detta för att
folkhögskolan i sin verksamhet, utöver sina uppgifter inom
utbildningsväsendet, folkbildningsarbetet och kulturlivet, också skall
vara ett instrument för en levande demokrati. Den utbildning som
anordnas vid folkhögskolan skall således ha en ideologisk, eller
innehållsmässig utbildningsprofil, som innebär att denna utbildning
utgör ett tydligt alternativ till övriga utbildningsformer. Det faktum
att det övriga utbildningsväsendet har byggts ut talar för att
profileringen av verksamheten vid folkhögskolorna bör bli tydligare i
framtiden. Det är därför viktigt att kommittén belyser och analyserar
folkhögskolans samlade kursutbud samt redovisar skäl som kan finnas för
att även i fortsättningen som förutsättning för statsbidrag ställa krav
om en allmän kurs av visst innehåll.
Kommittén bör också göra en inventering av existerande folkhögskolors
utbildningsprofiler. Finner kommittén folkhögskolor som inte
representerar självständighet och särart i förhållande till övriga
utbildningsväsendet bör sådana folkhögskolors inriktning ytterligare
belysas. Kommittén bör härvid föreslå åtgärder som är förenliga med de
övergripande målen för folkhögskolans verksamhet.
Kommittén bör vidare utifrån tillgänglig statistik ge en översiktlig
beskrivning av vilka grupper som söker sig till utbildningar vid
folkhögskolan. En stor grupp av folkhögskolans elever studerar i syfte
att erhålla grundskolekunskaper. Sammansättningen av denna grupp bör
närmare analyseras.
En annan grupp studerar med sikte på behörighet för högskolestudier.
Riksdagen har med anledning av prop. 1987/88:109 om urval m.m. till
högskoleutbildning att ta ställning till regeringens förslag om att
studerande som enbart har folkhögskola som behörighetsgrund skall kunna
antas både inom provurvalet och inom betygsurvalet. Kommittén bör bedöma
i vilken utsträckning folkhögskolan därigenom kan komma att medverka
till att behörighet för högskolestudier erhålls av studerande som inte
på annat sätt har sådan behörighet. Genom att förslagen i nämnda
proposition innebär att folkhögskoleelever skall kunna antas till
högskolan på grund av sina studieomdömen, bör kommittén beakta de krav
på normering av studieomdömet som detta ställer. Kommittén bör lägga
fram förslag till utformning och finansiering av en sådan normering.
I det följande kommer jag bl.a. att ta upp frågor som rör olika
utbildningar vid folkhögskolan och därefter följer ett avsnitt, där
uppdraget att se över statsbidragssystemet närmare preciseras. Därefter
följer frågor som rör den statliga regleringen av tjänster vid
folkhögskolan m.m. Slutligen behandlas bl.a. en översyn av
folkhögskoleförordningen samt ett uppdrag att utarbeta ett förslag till
folkhögskolelag.
Utbildning vid folkhögskolan
Vid tiden för 1973 års folkhögskoleutredning fanns det två självständiga
externatfolkhögskolor och tre s.k. filialer. Läsåret 1974/75 fanns
dessutom 18 skolor som tillsammans hade 19 långa externatkurser. Det
sammanlagda elevantalet uppgick till ca 1 500 personer. För närvarande
finns det nio externatfolkhögskolor och många internatskolor anordnar
även utbildning i dagfolkhögskolor. Kommittén bör belysa vad den ökade
andelen externatverksamhet innebär för folkhögskoleverksamheten i stort
samt i vad mån verksamheten vid externatskolorna generellt sett skiljer
sig såväl från internatfolkhögskolor som från annan vuxenutbildning på
orten eller i regionen.
Den expansion av antalet korta kurser som ägde rum i slutet av 1970-
talet har numera avtagit och denna verksamhet ligger sedan några år på
en relativt stabil nivå. Ca 230 000 personer deltar årligen i korta
kurser av skilda slag. I prop. 1976/77:55 om folkhögkolan betonades
vikten av att samverkanskurser -- såväl de som hålls vid skolan, som de
som är förlagda utanför skolans lokaler -- genomförs i enlighet med
folkhögskolans målsättning och arbetssätt.
Riksdagen har tidigare som sin mening uttalat att en undersökning bör
göras av verksamheten med de korta kurserna (UbU 1981/82:12, rskr. 191).
Med anledning av riksdagens uttalande har SÖ sammanställt visst material
om dessa kurser.
Kommittén bör utvärdera om den hittills genomförda verksamheten med
samverkanskurser ligger i linje med vad som angavs i prop. 1976/77:55.
På grundval av sina slutsatser i denna del bör kommittén pröva om
nuvarande bestämmelser för de s.k. samverkanskurserna är ändamålsenliga
och lägga fram förslag till sådana förändringar som bedöms nödvändiga.
Kommittén bör vidare undersöka och redovisa verksamheten med de korta
kurserna i enlighet med vad riksdagen har sagt. Därvid bör det material
beaktas som SÖ har sammanställt i denna fråga.
Den pedagogiska och sociala miljö, som folkhögskolan kan erbjuda,
innebär goda utbildningsmöjligheter för grupper med olika
funktionshinder. Kommittén bör analysera i vilken utsträckning
handikappades behov av utbildning i dag kan tillgodoses genom
folkhögskolan samt klargöra förutsättningarna för en fortsatt utveckling
av folkhögskoleverksamhet som svarar mot de handikappades behov.
Kommittén bör belysa i vad mån möjligheterna att anordna s.k.
uppdragsutbildning har kommit att innebära förändringar för
folkhögskoleverksamheten i stort.
Statsbidragssystem
Med anledning av förslag i prop. 1976/77:55 om folkhögskolan fattade
riksdagen beslut om ett nytt statsbidragssystem för folkhögskolan (UbU
30). Detta system innebär att de statliga bidragen, med några
bidragsposter undantagna, beräknas enligt en schablonmetod knuten till
lärarlönekostnaden. Lärarlönerna är statligt reglerade.
Inför varje budgetår fastställs den totala bidragsberättigade
undervisningsvolymen för folkhögskoleverksamheten. För budgetåret
1987/88 uppgår denna volym till 703 700 bidragsveckor. Sedan budgetåret
1983/84 beräknas den statsbidragsberättigade volymen på så sätt att
varje folkhögskola för ett kommande verksamhetsår garanteras statsbidrag
för en verksamhet som motsvarar genomsnittet av de två närmast
redovisade budgetåren. Om verksamheten överstiger den tilldelade kvoten,
kan ytterligare statsbidrag lämnas i den mån utrymme finns i den
fastställda totalvolymen för den samlade folkhögskoleverksamheten.
Regeringen har tidigare uppdragit åt SÖ att utreda om det är möjligt att
schablonisera det allmänna bidraget ytterligare (prop. 1984/85:100 bil.
10, UbU 22, rskr. 200). I uppdraget ingick även att utreda om det är
lämpligt att låta förekommande delar av tilläggsbidrag ingå i
beräkningsgrunderna för det allmänna bidraget. I samband med
anslagsframställningen för budgetåret 1987/88 har SÖ redovisat detta
uppdrag.
En av kommitténs viktigaste uppgifter är att utvärdera folkhögskolans
statsbidragssystem. Denna utvärdering bör göras så att kommittén får
underlag att göra dels en generell bedömning av statsbidragssystemets
effekter, dels en mer specifik bedömning där hänsyn bör tas till olika
skolors ekonomiska situation utifrån t.ex. huvudmannaskap, kommun- och
landstingsbidrag, undervisningsvolym, kortkursverksamhet och
internat/externatverksamhet. Kommittén bör föreslå ett
statsbidragssystem där kontroll över kostnadsutvecklingen kan
upprätthållas. Vidare bör verkan av systemet vara lätt att avläsa,
vilket i sin tur förutsätter enkla administrativa rutiner. Den
administrativa hanteringen underlättas av att systemet är
schabloniserat. Kommittén bör i detta sammanhang tillgodogöra sig det
material som SÖ har sammanställt beträffande en ytterligare
schablonisering av statsbidraget.
Kommittén bör vidare komma med förslag till fördelning av den
bidragsberättigade undervisningsvolymen. Även i fortsättningen är det
nödvändigt att tillämpa ett system som begränsar den totala
bidragsberättigade undervisningsvolymen vid folkhögskolorna. Enligt nu
gällande regler erhåller folkhögskolorna fullt statsbidrag upp till en
verksamhetsvolym om 5 100 elevveckor. Vid konstruktionen av ett nytt
fördelningssystem bör kommittén överväga om det finns skäl att även
sätta en nedre verksamhetsgräns vid vilken fullt statsbidrag skall utgå.
Personal
Rektorer och lärare vid folkhögskolorna har statligt reglerade
anställningar, dvs. avlöningsförmånerna fastställs under medverkan av
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer (statens
arbetsgivarverk). I folkhögskoleförordningen finns en ganska ingående
reglering av tjänsternas konstruktion, behörighetsvillkor, tillsättning
m.m.
Statligt reglerade tjänster för främst rektorer och lärare finns inom
stora delar av det statsunderstödda utbildningsväsendet, bl.a. i
grundskolan, gymnasieskolan och kommunal utbildning för vuxna. Att ett
sådant system med s.k. dubbelt huvudmannaskap tillämpas beror bl.a. på
statsbidragens konstruktion. Av betydelse är också hur ingående statlig
reglering av personalfrågorna som behövs med hänsyn till bl.a. den
kompetens som eleverna skall uppnå genom utbildningen. Önskvärdheten av
en över landet likvärdig utbildning är ett annat motiv för en statlig
reglering. Systemet med statligt reglerade tjänster är emellertid
komplicerat. Kommittén bör närmare analysera dessa frågor.
Kommittén bör överväga möjligheterna att avveckla den statliga
regleringen av tjänster vid folkhögskolorna. Vidare bör kommittén se
över nuvarande föreskrifter om behörighetsvillkor m.m. i
folkhögskoleförordningen.
Övrigt
Efter förslag från regeringen har riksdagen att ta ställning till om nya
självständiga folkhögskolor skall inrättas. Riksdagen har i anslutning
till 1979 års budgetproposition (prop. 1978/79:100, bil. 12, UbU 21 sid.
4) uttalat att vad gäller statsbidrag till nya folkhögskolor bör
ansökningar från folkrörelser som inte har någon egen folkhögskola
prioriteras. I detta sammmanhang uttalade riksdagen även att en ökning
av antalet självständiga folkhögskolor bör bedömas restriktivt.
Inom vissa landsting förs diskussioner om att överföra huvudmannaskapet
från de egna skolorna till folkrörelser av olika slag. Det förekommer
också diskussioner om omfattningen av landstingens
folkhögskoleverksamhet. Kommittén bör göra en kartläggning av
landstingens intentioner i frågan, intresset från berörda folkrörelser
samt göra bedömningar av vilka effekter sådana omläggningar kan komma
att innebära för såväl de direkt berörda skolorna som för
folkhögskoleverksamheten i stort.
Styrningsberedningen har i sitt betänkande behandlat den statliga
skoladministrationens tillsynsuppgifter avseende skola och kommunal
vuxenutbildning. Beredningen har också förordat att möjligheterna att
avlasta SÖ förvaltningsuppgifter bör prövas i takt med att styrsystemet
för olika utbildningsformer ses över mera i detalj.
SÖ har för närvarande såväl tillsynsuppgifter som vissa administrativa
uppgifter avseende folkhögskolorna. Mot bakgrund av vad
styrningsberedningen anfört och med beaktande av sina överväganden och
förslag i övrigt bör kommittén pröva formerna för den statliga tillsynen
över folkhögskolorna och vilka förvaltningsuppgifter rörande dessa som
även fortsättningsvis bör hanteras av statlig myndighet samt lägga fram
de förslag detta kan föranleda.
Kommittén bör även i andra avseenden än dem jag här tagit upp göra en
översyn av de föreskrifter som nu finns i folkhögskoleförordningen för
att se vilka som bör ändras. En förenkling av regleringen bör
eftersträvas. I detta sammanhang bör kommittén överväga om det nuvarande
kravet på särskild styrelse för folkhögskolor med kommunal huvudman bör
kvarstå.
Regleringen av folkhögskolorna bör ske i form av lag eller genom
bestämmelser som meddelas med stöd av lag. Kommittén bör därför utreda
vilka föreskrifter som är av sådan art att de bör ges i lagform och
vilka bestämmelser som det lämpligen bör ankomma på regeringen att
meddela. Kommittén bör utarbeta ett förslag till folkhögskolelag och ett
förslag till den förordning som kan behöva knytas till lagen.
Samråd och tidsplan
Under sitt arbete bör kommittén samråda med berörda myndigheter,
utredningar och organisationer. Vid behov bör den bilda särskilda
referensgrupper för sådant samråd. Kommittén bör bedriva arbetet så att
förslagen kan föreligga i maj 1990.
För kommittén gäller regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst 8 ledamöter med uppdrag att utreda
folkhögskoleverksamheten.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)