Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
S.k. leasing av fast och lös egendom, Dir. 1988:15
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1988-04-07
Dir. 1988:15
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-07
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Leijon, anför efter samråd
med statsråden Feldt, Holmberg och Johansson.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att
-- undersöka i vilka former och i vilken omfattning s.k. leasing av fast
och lös egendom förekommer i Sverige; arbetet bör särskilt inriktas på
att belysa orsakerna till att leasing vuxit fram som finansieringsform,
-- analysera de rättsliga förutsättningarna för leasing samt belysa de
samhällsekonomiska, statsfinansiella, företagsekonomiska och
privatekonomiska fördelar och nackdelar som leasing för med sig, samt
-- ta ställning till om och i vilken utsträckning lagstiftningsåtgärder
behövs och lämna förslag till sådan lagstiftning.
Utredaren bör först behandla s.k. fastighetsleasing och redovisa sina
överväganden i den delen i ett delbetänkande.
Bakgrund
Inledning
Det engelska ordet leasing kan översättas med uthyrning eller
förhyrning. När det gäller traditionella hyresavtal rörande lösa saker
används ibland beteckningen operationell leasing. Från operationell
leasing är att skilja finansiell leasing, som till sin funktion närmast
är en kreditgivning.
Utmärkande för finansiell leasing är att en leverantör av en vara och
dennes kund kommer överens om att vända sig till en finansiär för ett
avtal om leasing. Finansiären köper sedan varan av leverantören och hyr
ut den till kunden. Hyrestiden bestäms normalt så att den motsvarar
utrustningens ekonomiska livslängd, vanligen 3-7 år. Summan av de
avgifter som erläggs skall då ge finansiären ersättning för det pris som
han har betalat för varan samt för räntekostnader, andra kostnader och
vinst. Finansiären tar inte något ansvar för objektet under hyrestiden.
Kunden är skyldig att betala avgifterna även om objektet förstörs och
kan få ersättning för fel på objektet bara om leverantören betalar.
Konstruktionen kännetecknas av att finansiärens äganderätt till objektet
huvudsakligen syftar till att utgöra säkerhet för fordringarna på
avgifter.
Finansiell leasing introducerades i början av 1950-talet i USA och fick
snabbt internationell spridning. Finansiell leasing är i dag etablerad i
stora delar av världen och expanderar starkt. På den svenska marknaden
började leasing användas i början av 1960-talet. Efter en förhållandevis
långsam utveckling fram till år 1975 har volymerna ökat kraftigt. I dag
finansieras uppskattningsvis 15-20 % av näringslivets investeringar i
maskiner och andra inventarier genom leasing. Under år 1987 tecknades
nya kontrakt om finansiell leasing av lös egendom till ett värde av ca
18 miljarder kronor. Det bokförda värdet av finansbolagens uthyrda
objekt uppgick vid utgången av samma år till ca 24 miljarder kronor.
Framväxten av leasing i finansieringssyfte i Sverige kan ses mot
bakgrund av näringslivets låga självfinansieringsförmåga under senare
delen av 1970- talet och början av 1980-talet. För en näringsidkare kan
finansiell leasing medföra vissa fördelar i jämförelse med annan
finansiering. Han får full finansiering och rörelsekapitalet lämnas
orört. Normalt krävs ingen säkerhet utöver den hyrda egendomen, varför
näringsidkarens kreditmöjligheter inte nämnvärt försämras. Varken den
förhyrda egendomen eller skyldigheten att betala återstående avgifter
påverkar balansräkningen.
Under senare år har en särskild form av leasing,
''sale-and-lease-back'', vuxit fram. Finansiären köper här ett företags
egendom och hyr därefter ut den till det företaget. Konstruktionen kan
användas för en balansmässig rekonstruktion hos det säljande företaget,
samtidigt som egendomen kan utnyttjas på samma sätt som tidigare.
Avtalet innehåller oftast en bestämmelse om att företaget har rätt att
köpa tillbaka egendomen (en s.k. opitionsklausul).
Avtal av detta slag är vanligast i fråga om fast egendom. Man brukar då
tala om fastighetsleasing eller fastighetsrenting. Modellen
introducerades i Sverige i slutet av 1970-talet av försäkringsbolaget
SPP. Genom olika former av sådana avtal torde hittills ha överlåtits
egendom till ett värde av omkring 25 miljarder kronor, och marknaden
växer snabbt.
Föreningen auktoriserade revisorer (FAR) rekommenderade tidigare att en
bokföringsmässig vinst vid överlåtelse av egendom i ett
''sale-and-lease-back''-arrangemang inte skulle anses som realiserad, om
arrangemanget till sitt verkliga innehåll utgjorde en lånetransaktion.
Vinsten borde då i stället reserveras som en skuld i balansräkningen.
Eftersom det ansågs svårt att bedöma när det är fråga om en
lånetransaktion, har rekommendationen emellertid upphävts. FAR:s
redovisningskommitté har senare uttalat att det i normalfallet kan
godtas att den bokföringsmässiga vinsten inte reserveras som en skuld i
balansräkningen.
Närmare om finansiell leasing av lös egendom
Beträffande hyra av hus eller delar av hus gäller reglerna i jordabalken
(JB). Bortsett från de kortfattade bestämmelserna i 13 kap.
handelsbalken finns däremot inte någon särskild lagstiftning med
inriktning på hyra av lösa saker. Enligt allmänna avtalsrättsliga
principer gäller dock att uthyraren svarar för dröjsmål och ursprungligt
fel i objektet. Han står också risken för att objektet skadas eller
förstörs, om inte annat har avtalats eller förlusten har vållats av
någon på hyrestagarens sida.
Vid avtal om finansiell leasing sätts dessa allmänna principer som regel
ur spel genom avtalsvillkoren. Vad som i det följande redovisas om
reglerna vid leasing bygger på villkoren i de avtalsformulär som brukar
användas.
Som angetts ovan avser avtalstiden vid finansiell leasing som regel hela
eller större delen av objektets ekonomiska livslängd. Vid avtalstidens
slut har kunden ofta rätt att förlänga avtalsförhållandet. Avgift utgår
då med ett lägre belopp, som ofta motsvarar 1/12 av avgiften under den
första perioden. Avtalet kan också innehålla en optionsklausul som ger
kunden rätt att köpa objektet. Avstår han från sin rätt att förlänga
avtalet eller att köpa objektet, upphör nyttjanderätten och objektet
skall överlämnas till finansiären.
Vid ''sale-and-lease-back'' överlåts visserligen äganderätten till
finansiären, men säljaren behåller egendomen och nyttjar den som förut.
Om överlåtelsen avser lösöre, faller den in under lagen (1845:50 s. 1)
om handel med lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva
(lösöreköpslagen). För att ett köp av lösöre skall bli gällande mot
säljarens borgenärer, när egendomen inte har överlämnats till köparen,
krävs enligt lösöreköpslagen att avtalet underkastas publicitet genom
annonsering m.m. Lösöreköpslagen anses gälla såväl rena omsättningsköp
som s.k. säkerhetsköp, dvs. köp där säljaren skall ha rätt att behålla
objektet om han fullgör prestationen (betalar ''hyran''). Såvitt angår
rättsförhållandet parterna emellan torde ett säkerhetsköp vara att
bedöma som pantavtal. Skattemässigt har motsvarande bedömning gjorts vid
en överlåtelse enligt lösöreköpslagen (RÅ 1956:5).
Vid finansiell leasing tar finansiären som tidigare sagts, inte något
ansvar för objektet. I praktiken är kunden i den delen hänvisad till
leverantören. Enligt de formulär som används föreligger dock inte något
avtalsförhållande mellan dem; det är ju finansiären som har köpt
objektet av leverantören. Detta problem brukar man lösa genom att
föreskriva att finansiären skall ge kunden fullmakt att företräda honom
mot leverantören eller genom att finansiären till kunden överlåter sin
rätt att framställa krav mot leverantören. Från finansbolagens sida har
också hävdats att kunden kan framställa anspråk mot leverantören på
''kvasikontraktsrättslig'' grund.
Avtalet mellan finansiären och hans kund är i princip ouppsägbart från
kundens sida. Däremot har finansiären rätt att omedelbart säga upp
avtalet och återta objektet, om kunden kommer på obestånd eller
åsidosätter avtalets bestämmelser. Vid förtida uppsägning inträder
enligt avtalen påföljder mot kunden av förverkandekaraktär. Objektet
återtas av finansiären. Schabloniserade skadestånd utgår efter sådana
principer att kunden skall erlägga det fulla värdet av objektet. En
variant är att skadeståndet skall utgöra tre fjärdedelar av resterande
avgifter plus ersättning för extra kostnader. En bestämmelse av
sistnämnda slag har bedömts som oskälig av Finlands högsta domstol, som
satte ned skadeståndet till en tredjedel av resterande avgifter plus
ersättning för kostnader (se Nordisk Domssamling 1986 s. 444).
Både när avtalet upphör i förtid och när det upphör vid avtalstidens
slut skall avräkning mellan parterna äga rum. Avräkningsförfarandet är
ofta oklart reglerat i avtalen. Ibland lämnas frågan oreglerad.
En viktig sakrättslig fråga är om nyttjanderätt till lös sak är skyddad
mot tredje man. Huvudregeln är visserligen att något sådant skydd inte
finns, men i doktrinen har ifrågasatts om den regeln gäller i alla
sammanhang (jfr NJA 1905 s. 329 och 1917 A 429 samt Torgny Håstad,
Sakrätt 3 s. 322 ff med hänvisningar). Däremot är det klart att en
uthyrare normalt är skyddad mot hyrestagarens borgenärer genom att
äganderätten skall respekteras vid utmätning och konkurs.
Närmare om fastighetsleasing
Uttrycket fastighetsleasing används för att beteckna en affär som
genomförs med följande tre handlingar.
1. Ett köpeavtal enligt vilket en fastighetsägare överlåter sin
fastighet till en finansiär. Förvärvet lagfars på vanligt sätt.
2. Ett hyresavtal enligt vilket säljaren hyr fastigheten av köparen.
Hyrestagaren svarar enligt avtalet för fastighetens underhåll och för
kostnader som finansiären har på grund av fastighetsägandet.
Hyrestagaren svarar också för försäkringskostnaderna och eventuella
nyinvesteringar på fastigheten. Hyran beräknas med utgångspunkt i det
krav på förräntning av köpeskillingen som finansiären har. Räntekravet
torde som regel avse viss realränta eller grundas på den korta räntan. I
hyran kan också ingå en avskrivningsdel (jfr punkt 3).
3. En skriftlig utfästelse av finansiären att sälja tillbaka fastigheten
till hyrestagaren. Denne får en option att återköpa fastigheten för ett
i förväg bestämt pris, antingen sedan en viss tid förflutit eller också
sedan viss tid förflutit efter uppsägning av hyresavtalet.
Återköpspriset motsvarar som regel finansiärens inköpspris med avdrag
för avskrivningsdel enligt punkt 2.
Fastighetsleasing kan också förekomma i den formen att överlåtelsen sker
till ett av finansiären för ändamålet speciellt bildat dotterföretag.
Detta företag, som i princip har fastigheten som enda tillgång, torde
oftast vara ett handelsbolag eller ett kommanditbolag. Hyresavtalet
träffas i detta fall med dotterföretaget, och optionen gäller inte
fastigheten utan andelarna i företaget.
Om man ger begreppet fastighetsleasing en vidsträckt betydelse, omfattar
det även följande fall. Ett industriföretag säljer andelarna i ett
dotterföretag till en finansiär. Industriföretaget förbehåller sig rätt
att återköpa andelarna till ett på förhand bestämt pris. Det överlåtna
dotterföretaget har i princip viss fast egendom som enda tillgång. Till
denna egendom får industriföretaget nyttjanderätten.
För fastighetsköp gäller sedan gammalt ett krav på skriftlig form. Av
formkravet anses följa att utfästelser att sälja fast egendom inte är
bindande. I fråga om utfästelser som utgör köpevillkor, dvs. en
utfästelse av köparen att sälja tillbaka fastigheten till säljaren,
gäller särskilda bestämmelser.
Enligt 4 kap. 4 § första stycket JB får ett köps fullbordan eller
bestånd inte göras beroende av t.ex. ett villkor om återköpsrätt under
mer än två år från den dag då köpehandlingen upprättades. Har längre tid
avtalats, är köpet ogiltigt. Om ett sådant villkor om återköpsrätt inte
tas in i köpehandlingen, är villkoret inte gällande (4 kap. 3 § 1 JB).
I fråga om lös egendom finns inte några motsvarigheter till de nu
berörda reglerna. Utfästelser att sälja eller återsälja t.ex.
bolagsandelar är alltså bindande. Det följer av detta att den av köparen
lämnade utfästelsen att sälja tillbaka egendomen torde vara
civilrättsligt bindande, om utfästelsen inte avser fastigheten som sådan
utan andelarna i ett företag där fastigheten är den enda tillgången.
Det sagda gäller vid omsättningsköp. Vid säkerhetsköp är rättsläget mer
komplicerat. Bl.a. finns här en viss motsättning mellan, å ena sidan,
JB:s regel om att villkor om återköpsrätt är ogiltiga om de inte tas in
i köpehandlingen och, å andra sidan, förbudet i 37 § avtalslagen mot
s.k. förfallopant. Vid en av justitiedepartementet i slutet av december
1987 anordnad hearing om fastighetsleasing framfördes den meningen att
säkerhetsköp av fast egendom nog är ogiltiga.
Internationella förhållanden
Civilrättslig lagstiftning om leasing finns inte i något nordiskt land.
Däremot finns sådan lagstiftning bl.a. i Belgien, Frankrike och
Portugal.
En utgångspunkt i t.ex. fransk rätt är att finansiären är ägare till det
uthyrda objektet och därför har både de rättigheter och de skyldigheter
som följer av ägarskapet. En helt annan syn på leasing har man i USA.
Där uppfattas leasing enbart som en form av kreditgivning. I USA
accepteras därför i stor utsträckning att finansiären friskriver sig
från sådana skyldigheter som följer av att han är ägare till objektet.
Inom Unidroit (International Institute for the Unification of Private
Law) har ett konventionsförslag om internationell finansiell leasing
lagts fram. Förslaget är begränsat till en civilrättslig reglering av
vissa viktigare frågor. Konventionsförslaget skall behandlas på en
diplomatkonferens i maj 1988.
När det gäller den bokföringsmässiga behandlingen av olika avtal om
leasing pågår det ett internationellt arbete inom OECD. Bakgrunden är
bl.a. den olikhet som föreligger mellan regelsystemen i olika länder i
fråga om vem -- finansiären eller kunden -- som skall göra avskrivningar
på egendomen. Utomlands tar man ofta fasta på det lånemoment som
föreligger vid leasing i finansieringssyfte.
Behovet av en utredning
Allmänt sett måste det betraktas som en fördel med en marknad som
erbjuder olika alternativ varigenom behov av varor m.m. kan tillgodoses.
Ett varierat utbud av finansieringsmöjligheter är i princip också något
positivt.
En självklar förutsättning för att de avtalskonstruktioner och
alternativa finansieringsformer som utvecklas skall kunna accepteras är
dock att dessa står i överensstämmelse med grundläggande värderingar på
rättsområdet och att utvecklingen inte sker på bekostnad av andra
väsentliga samhällsintressen. Detta medför bl.a. att avtal med villkor
som ensidigt gynnar eller missgynnar en av avtalsparterna och vars
konstruktion kan medföra nackdelar även för tredje man måste
ifrågasättas. Detsamma gäller för konstruktioner vars enda eller
huvudsakliga syfte är att undgå skatt eller att skaffa skattekrediter.
Riksskatteverket har i en rapport (RSV Rapport 1985:8) redovisat
skatteförvaltningens erfarenheter av leasing och beskrivit olika
möjligheter att styra finansieringsformens utveckling. Ett återkommande
drag i avtal om leasing är att villkoren anpassas till parternas
skattemässiga situation. Villkoren kan alltså se annorlunda ut om kunden
träffas av en effektiv beskattning för sina inkomster än om han -- som
fallet är med kommuner och affärsverk -- inte beskattas alls.
Från allmän synpunkt är det angeläget att de konstruktioner som används
är förenliga med en sund utveckling av kreditväsendet och att de följer
de principer som gäller i fråga om god redovisningssed. I det
sammanhanget kan noteras att bokföringsnämnden i ett visst fall inte
ansett det finnas skäl att periodisera den totala avgiften enligt ett
avtal om leasing på annat sätt än proportionellt över avtalstiden (BFN U
87:7).
Marknaden för leasing har expanderat kraftigt under senare år.
Lagutskottet har i betänkandet LU 1987/88:3 konstaterat att avsaknaden
av särskilda regler om leasing av lös egendom innebär påtagliga
nackdelar för kunderna. Avsaknaden av regler skapar också osäkerhet om
vad som gäller i fråga om redovisning och beskattning av olika
transaktioner. Detta gäller särskilt fastighetsleasing. På det området
ifrågasätts ju t.o.m. om transaktionen är rättsligt giltig.
Mot den angivna bakgrunden anser jag att det behövs en kartläggning av
marknaden för leasing samt en bedömning av hur eventuella
missförhållanden kan rättas till bl.a. genom lagstiftning. Detta arbete
bör utföras av en särskild utredare.
Utredningsuppdraget
Leasing av lös egendom
Utredarens huvuduppgift när det gäller leasing av lös egendom blir att
utreda finansiell leasing. Utredaren bör dock kunna behandla även andra
former av leasing. I första hand skall lagstiftningsarbetet inriktas på
leasing av lös sak. Det ankommer på utredaren att överväga om det finns
behov av lagstiftning även beträffande finansiell leasing av lös egendom
i övrigt, t.ex. byggnad på annans mark.
Leasing i Sverige bygger i dag i stor utsträckning på villkoren i de
avtalsformulär som används. Formulären har utarbetats av
finansieringsföretagen, vilket har medfört att villkoren i första hand
tillvaratar deras intressen. Ofta är villkoren mycket hårda mot
kunderna. En viktig uppgift för utredaren är därför att undersöka hur
kundernas skydd skall kunna ökas. Det bör övervägas i vilken
utsträckning det behövs tvingande regler för att uppnå ett tillräckligt
skydd för kunden när denne intar en underlägsen ställning i förhållande
till sin motpart. Särskilt i konsumentförhållanden framstår behovet av
skyddsregler som påtagligt.
I det sammanhanget bör övervägas bl.a. vad som bör gälla om kundens
betalningsskyldighet när han av olika orsaker inte kan använda objektet
och vad som skall gälla beträffande finansiärens rätt att säga upp
avtalet samt den avräkning som då skall ske. Utredaren bör undersöka om
det finns behov av bestämmelser som hindrar att kunden drabbas av
alltför stränga påföljder vid försummelse att fullgöra de skyldigheter
som avtalet ålägger honom. Det bör övervägas om kunden skall ha rätt att
säga upp avtalet vid ändrade förhållanden och vad som i så fall skall
gälla beträffande avräkningen med finansiären. Utredaren bör också
överväga om kunden i vissa situationer skall ha en rätt att lösa till
sig objektet.
Även om finansiären i dag betecknas som ägare till det uthyrda objektet,
måste det beaktas att finansiell leasing egentligen har tillkommit som
en kreditform. Olikheterna mot vanliga hyresavtal är stora. Finansiären
har inte den befattning med det uthyrda objektet som en uthyrare typiskt
sett har. Normalt har han inte ens deltagit i valet av objekt, och han
förvärvar objektet uteslutande för att kunna hyra ut det. Det kan
ifrågasättas om finansiären genomgående bör få åberopa att han är ägare
till objektet när han har fördel av det, t.ex. för att få sakrättsligt
skydd, och samtidigt få åberopa att han blott är finansiär när det
gäller sådana rättsverkningar av ägarskapet som är till nackdel för
honom. Vid leasing ingår finansiären -- i motsats till t.ex. en bank som
lånar ut pengar till en köpare -- ett avtal med leverantören. Detta bör
beaktas vid utformningen av en lagstiftning om leasing.
Vid finansiell leasing uppstår vissa gränsdragningsproblem i förhållande
till avbetalningsköp och kreditköp. Utredaren bör belysa dessa frågor
och därvid också ta ställning till de olika former av optionsklausuler
som kan förekomma.
En viktig fråga som bör behandlas av utredaren är om det bör finnas ett
sakrättsligt skydd för nyttjanderätt till lös sak. Många skäl talar för
att åtminstone långtidshyra av lös sak bör åtnjuta sakrättsligt skydd,
bl.a. det betydande ekonomiska värde som kan vara förbundet med
hyresavtalets bestånd. Utredaren bör också överväga frågan om
sakrättsligt skydd för den optionsrätt som hyrestagaren kan ha.
Utredaren bör vidare belysa hur parternas ställning påverkas av enderas
insolvens. Utredaren bör gå in på bl.a. frågan vilken rätt en part eller
dennes konkursbo kan ha att frånträda avtalet eller, omvänt, att tvinga
fram en fortsättning av avtalsförhållandet.
Trepartsförhållandet vid finansiell leasing bör ingående belysas. Till
de viktigare frågorna hör kundens svårigheter att göra gällande de
invändningar han kan ha på grund av dröjsmål med leverans av objektet
eller fel i objektet.
Trepartsförhållandet aktualiserar också frågan i vilken utsträckning
parterna kan ändra avtalen och om ändringar i leveransavtalet bör kunna
ske genom en överenskommelse mellan leverantör och kund.
Expansionen av finansiell leasing och utformningen av transaktionerna
har till viss del sin grund i det skatterättsliga regelsystemets
uppbyggnad. Utredaren bör uppmärksamma och analysera i vilken
utsträckning parternas agerande styrs av syftet att få fördelar vid
beskattningen eller att otillbörligt utnyttja olika regler på området.
Behovet av åtgärder bör klargöras, och olika möjligheter att komma till
rätta med missförhållanden bör belysas. Utredaren bör också mer allmänt
belysa de redovisningsprinciper som tillämpas vid leasing och överväga
om dessa behöver ändras. Det står utredaren fritt att komma med de
förslag till reglering som analysen kan ge upphov till.
Fastighetsleasing
Utredningsuppdraget bör i denna del inledas med en kartläggning av
marknaden för fastighetsleasing. Verksamhetens omfattning, betydelse för
näringslivet och närmare former bör klarläggas. Utredaren bör också
bilda sig en uppfattning om vilka faktorer som är drivkraften bakom
fastighetsleasing. Av intresse är bl.a. vilka effekter i redovisnings-
och skattehänseende som uppkommer med denna avtalstyp. Utredaren bör
vidare analysera vad gällande regler om överlåtelse av fast egendom
innebär för fastighetsleasing.
På grundval av kartläggningen och den rättsliga analysen bör utredaren
sedan ta ställning till frågan om fastighetsleasing är en avtalstyp som
fyller en berättigad funktion i samhällsekonomin. Vid bedömningen av
denna fråga torde det vara av betydelse om fastighetsleasing med hänsyn
till den reella innebörden av parternas avtal rättspolitiskt bör
behandlas som ett penninglån med fastigheten som säkerhet. Den frågan
torde i sin tur böra bedömas mot bakgrund av de grundsatser som gäller i
fråga om fastighetsköp, redovisning, beskattning och
finansieringsverksamhet. Med hänsyn till att fastighetsleasing varit
aktuell även beträffande egendom som tillhör en kommun bör utredaren
också överväga om avtalstypen är förenlig med grunderna för den
kommunalrättsliga lagstiftningen.
Om utredaren kommer fram till att fastighetsleasing rättspolitiskt bör
behandlas som penninglån, bör utredaren överväga om det från allmän
synpunkt finns skäl att vidta åtgärder som leder till att avtalstypen i
olika sammanhang verkligen också följer de regler som gäller för
penninglån; bl.a. skulle fastighetsleasing anses utgöra sådan
finansieringsverksamhet som regleras av finansbolagslagen (1980:2). Det
bör stå utredaren fritt att föreslå de åtgärder som bedöms lämpliga.
Därvid bör också övervägas om det finns behov av regler på det
kreditpolitiska området (jfr Ds Fi 1987:13 s. 75 ff).
Om utredaren i stället skulle komma fram till att fastighetsleasing är
en avtalstyp som rättspolitiskt bör inordnas under det regelsystem som
gäller för förvärv av fast egendom, bör utredaren överväga om de
fastighetsrättsliga reglerna bör ändras så att avtal om
fastighetsleasing kan träffas med full giltighet. Det sagda gäller
giltigheten såväl av överlåtelsen till finansieringsföretaget som av
klausulen om rätt till återköp av fastigheten. Det bör stå utredaren
fritt att föreslå de lagändringar som detta skulle föranleda. Även med
de nu angivna utgångspunkterna för övervägandena bör utredaren bedöma
vilket behov som kan finnas av kreditpolitiska regler.
Om utredaren finner att avtalstypen bör behandlas som köp och uthyrning
men att det trots detta inte är lämpligt att införa regler som gör
återköpsklausulerna giltiga, bör utredaren överväga om det är förenligt
med en sund utveckling av kreditväsendet att en finansieringsverksamhet
byggs upp kring avtal som inte är rättsligt bindande (jfr SOU 1987:58 s.
232).
Utredarens huvuduppgift i denna del blir alltså att analysera
fastighetsleasing från allmän synpunkt och klarlägga om statsmakterna
bör vidta några åtgärder på området. Utredaren skall lämna förslag till
de åtgärder som anses behövliga. Om det är lämpligt, bör utredaren i ett
första betänkande kunna nöja sig med att redovisa endast huvuddragen av
de åtgärder som behövs. Detaljregleringen får då lösas i ett senare
skede.
Övrigt
Utredningsuppdraget är omfattande. Det är enligt min mening av flera
skäl lämpligt att utredaren i inledningsskedet koncentrerar sig på
fastighetsleasing och behandlar den frågan i ett eller flera särskilda
betänkanden. Uppdraget i den delen bör vara avslutat före den 1 juli
1989. I övrigt bör utredaren ha slutfört sitt uppdrag före den 1 juli
1991.
Utredaren bör samråda med bokföringsnämnden och med de kommittéer som
arbetar inom skatteområdet, i första hand utredningen om reformerad
företagsbeskattning (Fi 1985:06) och utredningen om indirekta skatter
(Fi 1987:06). Utredaren bör också följa rättsutvecklingen i de övriga
nordiska länderna.
Om det uppkommer behov av att i lagstiftning använda en särskild
beteckning för det som i dag kallas leasing, bör utredaren i samråd med
svenska språknämnden föreslå en svensk beteckning.
För utredningen gäller regeringens direktiv (Dir 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för justitiedepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda frågor om leasing av fast och lös
egendom,
och att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde
åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta andra huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Justitiedepartementet)