Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om åtgärder för att förbättra underlaget för massmediepolitiska bedömningar m.m., Dir. 1988:14
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1988-04-14
Dir. 1988:14
Beslut vid regeringssammanträde 1988-04-14
Statsrådet Göransson anför.
1 Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att i huvudsaklig överensstämmelse
med vad som anges i 1987 års forskningsproposition (prop. 1986/87:80
bil. 6 s. 157 f.) förbereda insatser för att förbättra underlaget för
massmediepolitiska bedömningar och beslut.
2 Bakgrund
2.l Forskningspropositionen år 1987
Enligt riksdagens beslut (prop. 1986/87:80 bil. 6, s. 157 f., KrU 16,
rskr 282) skall en utredning ges i uppdrag att förbereda inrättandet av
en forskningsresurs med massmediepolitisk inriktning. Avsikten är att
förbättra arbetsbetingelserna för massmedieforskningen samt att
underlätta för dem som på olika sätt berörs av utvecklingen inom
massmedieområdet att skaffa underlag för sina bedömningar. Detta gäller
både statliga och kommunala organ, organisationsvärlden, näringslivet
och allmänheten.
Enligt forskningspropositionen bör utredningsarbetet inriktas på att i
första hand finna former för att samordna och effektivisera utnyttjandet
av de resurser som i dag finns hos myndigheter och institutioner på
området. Dessa är, förutom forskningsverksamheten inom Sveriges Radio
(SR), arkivet för ljud och bild (ALB) och viss verksamhet inom Svenska
Filminstitutet. Vidare berörs bl.a. kabelnämnden, närradionämnden samt
radionämnden.
I propositionen erinras om att SR har att -- i enlighet med uttalanden
av regering och riksdag i samband med beslutet med anledning av prop.
l985/86:99 om Sveriges Radios verksamhet m.m. -- redovisa om den
forskningsverksamhet som bedrivs inom koncernen kan delas upp i sådan
forskning som är avsedd att tjäna som beslutsunderlag för koncernen och
mera allmän forskning.
Den skisserade verksamheten skall enligt propositionen kunna starta i
början av år 1990. En ekonomisk ram för ändamålet anges.
2.2 Vissa skrivelser
Med anledning av de refererade uttalandena i forskningspropositionen har
Föreningen Svenska Masskommunikationsforskare (FSMK) i en särskild
skrivelse rest vissa invändningar. Föreningen anför bl.a. att hittills
genomförda statliga utredningar på medieområdet byggt på den forskning
som förekommer på universitet och högskolor samt inom andra
forskningsinstitutioner. Enligt föreningen bör en långsiktig
kunskapsuppbyggnad eftersträvas i stället för den enligt föreningen
kortsiktiga verksamhet som den i propositionen skisserade resursen
skulle utgöra.
I samband med anslagsframställningen för budgetåret l988/ 89 har
Sveriges Radio AB redovisat sina överväganden med anledning av de
förutnämnda uttalandena om koncernens forskningsverksamhet. En studie av
verksamheten vid publik- och programforskningsavdelningen vid Sveriges
Radio (PUB) som företagits utmynnar i slutsatsen att koncernens egna
behov motiverar en sammanhållen forskningsverksamhet inom koncernen.
Enligt SR skulle en uppdelning av det slag som antyds i prop. 1986/87:99
medföra komplikationer, eftersom resurserna är tätt integrerade med
varandra.
2.3 Forskning och utredningsarbete av mediepolitiskt intresse
Forskning och utredningsarbete av mediepolitiskt intresse, liksom
löpande bevakning av medieutvecklingen, pågår för närvarande i olika
sammanhang.
Filminstitutet, kabelnämnden, närradionämnden, statens biografbyrå och
presstödsnämnden har bevakningsuppgifter inom sina resp. områden. ALB
skall bevara det som offentliggörs som ljud och rörlig bild samt
tillhandahålla samlingarna för forskningsändamål. Statens kulturråd
bevakar utvecklingen när det gäller vissa tidskriftskategorier, fonogram
samt bokbranschen. Statistiska centralbyrån och statens pris- och
kartellnämnd samlar in statistik och branschdata av betydelse i
sammanhanget.
Under de senaste decennierna har statliga utredningar tillkallats för
att belysa utvecklingen inom delar av medieområdet och lämna förslag
till mediepolitiska bedömningar eller åtgärder. Dessa utredningar har
bl.a. gällt dagspressen, organisations- och kulturtidskrifterna,
bokbranschen, filmbranschen, ny informationsteknologi och effekter av
TV-reklam. Utredningarna har i flertalet fall resulterat i
kartläggningar och viktig dokumentation. Ofta har dock gällt, att när
väl utredningen avslutats, ingen uppföljning skett av den
uppgiftsinsamling och bevakning av utvecklingen som inletts.
Inom universitetsvärlden har en relativt omfattande
masskommunikationsforskning vuxit fram såväl inom enskilda discipliner
som på tvärvetenskaplig grund. Olika strukturer har utvecklats lokalt.
Statistikinsamling och bearbetning sker i viss utsträckning. Forskningen
är till övervägande del grundforskning, men det förekommer också många
kortsiktiga projekt som finansieras av myndigheter, statliga utredningar
och branschorgan. Från forskarhåll har tid efter annan påtalats att
metodologiskt intressanta projekt stundom avslutats i förtid därför att
anslagsgivaren/finansiären inte fortsatt att stödja projektet i fråga
när väl de efterfrågade uppgifterna levererats.
Den största enheten för masskommunikationsforskning i landet är den
förut nämnda publik- och programforskningsavdelningen vid Sveriges Radio
(PUB). Förutom den forskning som har direkt anknytning till koncernens
programverksamhet driver PUB vissa projekt med extern finansiering,
bl.a. från kulturrådet.
Löpande information om forskningsprojekt och delar av medieutvecklingen
finns att tillgå bl.a. genom den särskilda dokumentationscentralen för
masskommunikationsforskning (NORDICOM) som ger ut nyhetsblad och en
årsbibliografi. Andra informationskällor är årsböcker och vissa
återkommande studier utgivna av PUB samt det branschanknutna
Dagspresskollegiet. Nyhetsbrev om medieutvecklingen ges ut av bl.a.
Sveriges Radio och Nordiska Ministerrådet samt -- till helt nyligen --
Filminstitutet (det s.k. Medierådet).
3 Utredningsuppdraget
3.l Utgångspunkter
Jag vill först något kommentera FSMK:s tidigare refererade synpunkter på
inriktningen av utredningsarbetet.
Såsom anges i propositionen skall de planerade insatserna ses mot
bakgrund av behovet att förbättra bevakningen av medieutvecklingen. Det
primära är således att förbättra underlaget för ett strategiskt
beslutsfattande på olika nivåer. En grundläggande förutsättning för
kunskapsuppbyggnaden inom detta område är den
masskommunikationsforskning som förekommer framför allt inom högskolan.
Det är angeläget att de åtgärder som nu planeras för att förbättra
handlingsberedskapen på det mediepolitiska området utformas så att de så
långt möjligt kan bli till stöd också för denna forskning. De förslag
som FSMK lägger fram till hur masskommunikationsforskningen skall
stärkas organisatoriskt får bedömas i ett sammanhang inför nästa
forskningsproposition. Jag har i denna fråga samrått med chefen för
utbildningsdepartementet.
Den resursförstärkning som aviseras i forskningspropositionen är att se
som ett komplement till de insatser som redan görs för att tillgodose
behovet av ett medie- och kulturpolitiskt helhetsperspektiv. Detta är
angeläget mot bakgrund både av den med nödvändighet sektorsvisa
uppdelningen i myndigheternas och institutionernas bevakning och av att
medier som tidigare varit åtskilda nu blir alltmer integrerade med
varandra.
Resursförstärkningen bör vidare kunna användas för att möjliggöra
kontinuitet i bl.a. sådan informationsinsamling som initierats av
statliga utredningar och branschorgan som bedöms vara värdefull från
massmediepolitisk synpunkt.
En grundläggande förutsättning bör vara att tillämpningen av en
förändrad massmedieteknologi bör anpassas till medborgarnas och
samhällets behov. Följaktligen bör ensidig bevakning och
informationsspridning gällande tekniska utvecklingsfrågor undvikas.
Prioriteringar blir alltså nödvändiga, med utgångspunkt i dels en
behovsanalys, dels en kartläggning av de insatser inom forskning,
dokumentation, information som för närvarande görs inom den offentliga
sektorn och på privat initiativ.
Av forskningspropositionen framgår att -- sedan hänsyn tagits till vissa
andra ändamål -- 750 000 kr. i l986/87 års prisläge står till förfogande
för de nya insatserna. Denna ram bör vara utgångspunkten för bedömningen
av vad som skall prioriteras om staten ensam skall finansiera den
planerade verksamheten. Utredaren bör sondera möjligheterna till
kompletterande finansiering från t.ex. kommunalt, landstingskommunalt
och privat håll. Dessa sonderingar samt berörda myndigheters och
institutioners åtaganden får sedan utvisa om det finns förutsättningar
för en expansion av verksamheten på sikt.
3.2 Uppläggning av utredningsarbetet
Från de angivna utgångspunkterna bör en kartläggning göras av vilka
aktiviteter av intresse som pågår inom såväl den offentliga som den
privata sektorn när det gäller mediepolitiskt betingade utredningar,
bevakning av medieutvecklingen, dokumentationsverksamhet och information
till olika intressenter om medieutvecklingen.
Kartläggningen bör sedan ställas mot en behovsanalys för berörda
statliga och kommunala organ, organisationer m.fl. och en bedömning av
vilka insatser som borde kunna tillgodoses av dem själva och vad som bör
stödjas med de medel som står till förfogande för ändamålet.
Jag har berört finansieringsförutsättningarna i det föregående. En
bedömning bör göras av vilken typ av projekt som torde kunna finansieras
avgiftsvägen. Riktlinjer för en avgiftsfinansiering bör skisseras.
Som jag har anfört i propositionen bör stor vikt fästas vid
samordningsmöjligheterna mellan berörda myndigheter. Jag tänker då bl.a.
på den pågående datoriseringen inom flera av myndigheterna, som bör
underlätta uppgiftsinsamling för de här aktuella syftena. Gemensamma
biblioteks- och dokumentationsfunktioner bör också övervägas liksom
sambruk av specialistkompetens. I största möjliga utsträckning bör de
medel som ställs till förfogande vara öronmärkta och skall således inte
räknas in i resp. myndighets ordinarie budget. Av stor betydelse i
sammanhanget är givetvis om en samlokalisering går att realisera mellan
i första hand ALB och närradio - och kabelnämnderna samt radionämnden.
Jag vill hänvisa till vad jag anförde i frågan i mina direktiv till den
tidigare organisationskommittén för kabel- och närradionämnderna (dir.
l985:26).
Vid min anmälan av anslagsberäkningar m.m. för Sveriges Radio i 1988 års
budgetproposition (prop.1987/88:100 bil. 10 s. 511) har jag redovisat
att jag med hänvisning till vad SR anfört i frågan inte anser att en
eventuell utbrytning av delar av PUB från SR bör övervägas. Utredaren
bör emellertid vara oförhindrad att inventera olika samarbetsområden för
PUB mot bakgrund av de föreslagna insatserna.
Hur de nya insatserna skall organiseras får givetvis bestämmas mot
bakgrund av vilken typ av aktiviteter som prioriteras. I första hand bör
övervägas att anknyta verksamheten till existerande institutioner på
området. En flexibel organisation bör eftersträvas.
Utredningen bör bedrivas skyndsamt för att resultatet skall kunna
presenteras i sådan tid att regeringen kan redovisa anslagsberäkningar i
l989 års budgetproposition. Förslag till medelsanvändning bör därför
inlämnas senast den 30 augusti 1988.
Utredaren bör beakta vad som anförts i regeringens direktiv (dir.
l984:5) angående utredningsförslagens inriktning.
4 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
arkiv, bibliotek, litteratur, film, videogram, rundradioverksamhet samt
stöd till dagspress och tidskrifter
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(l976:119) -- med uppgift att förbereda insatser för att förbättra
underlaget för massmediepolitiska bedömningar och beslut samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaden skall belasta det under åttonde huvudtiteln uppförda
reservationsanslaget Utredningar m.m.
5 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)