Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordnad länsförvaltning, Dir. 1988:13
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1988-03-24
Dir. 1988:13
Beslut vid regeringssammanträde 1988-03-24.
Chefen för civildepartementet, statsrådet Holmberg, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utvärdera pågående
försök med länsförvaltningen i Norrbotten och lägga fram förslag till en
reformerad statlig länsförvaltning.
Kommittén, som bör ha parlamentariskt inslag, skall sålunda ha till
huvuduppgift
att utvärdera försöket med samordnad länsförvaltning i Norrbottens län,
att särskilt studera gjorda utredningar, utvärderingar och annat
material som rör frågan om en modernare länsförvaltning,
att därvid särskilt överväga
-- omfattningen av en reform av länsförvaltningen,
-- former som garanterar att nationella politiska mål och prioriteringar
slår igenom i länen samtidigt som förutsättningar ges att ta hänsyn till
skilda regionala förhållanden,
-- de förtroendevaldas inflytande i den nya organisationen,
-- rationaliserings- och besparingseffekter av en reform.
2 Bakgrund
2.1 En samordnad länsförvaltning
Arbetet med att öka effektiviteten i den statliga förvaltningen omfattar
även den regionala förvaltningen. Kraven på att den regionala statliga
organisationen fungerar effektivt kombineras med krav på att
förvaltningens struktur successivt anpassas till förändrade
förutsättningar och behov. 1970 års länsförvaltningsreform (prop.
1970:103, SU 132, rskr. 248, 308) som bl.a. syftade till att samordna
statens intressen och insatser på regional nivå var ett led i en sådan
utveckling.
1970 års reform var partiell. Något ingrepp i den sektoriellt uppdelade
länsnämndorganisationen skedde inte. Men utvecklingen och de krav på
verksamheten som nu ställs talar för att länsförvaltningen behöver
reformeras ytterligare.
En av de grundläggande utgångspunkterna är att minska den starka
sektoriseringen utan att de nationella målen inom olika politikområden
går förlorade eller försvagas. Ett sätt att göra detta är genom
samordning av statlig länsförvaltning i en ny länsstyrelse som skall
fungera som drivkraft i länens utveckling. En sådan samordnad
länsförvaltning måste också vara förenlig med behovet av central
styrning inom skilda sektorer och sakområden.
Regeringens uppdrag till statskontoret i slutet av år 1983 att med
utgångspunkt i en studie i Norrbottens län utforma ett förslag till
samordnad statlig länsförvaltning var ett uttryck för denna uppfattning.
Som exempel på områden av statlig verksamhet som i olika avseenden har
betydelse för utvecklingen av samhället och berörs av länsstyrelsens
samordningsansvar angavs följande i uppdraget: arbetsmarknad,
sysselsättning, industri, näringsliv, energi, hushållning med mark och
vatten, fysisk planering, bostadsförsörjning, vägbyggande, hälso- och
miljöskydd, naturvård, lantbruk, skogsbruk, fiske och jakt samt
skolväsendets utbyggnad och lokalisering.
Lagen (1985:1073) om försöksverksamhet med en samordnad länsförvaltning
trädde i kraft den 1 juli 1986 och gäller till utgången av juni 1989.
I förarbetena till lagen (prop. 1985/86:5, BoU 3, rskr. 64) redovisas
statskontorets utredningsförslag samt regeringens syn på behovet av
samlade och för samhället totalt sett effektiva lösningar på den
regionala nivån. Med stöd av lagen skall länsstyrelsen i Norrbottens län
under en treårig försöksperiod fullgöra de uppgifter som i övriga delar
av landet ankommer på länsvägnämnden, länsskolnämnden, lantbruksnämnden,
fiskenämnden och länsbostadsnämnden. Dessa myndigheters styrelser skall
ersättas av delegationer (funktionsstyrelser) tillsatta av
länsstyrelsens styrelse. Länsvägnämnden skall ersättas med ett råd för
kommunikationsfrågor och länsstyrelsen skall genom en särskild funktion
följa och påverka utvecklingen inom olika kommunikationsområden. Ett
ökat samarbete skall genomföras på regional nivå mellan länsstyrelsen
och berörda organ vad gäller sysselsättningsskapande åtgärder av
investeringskaraktär, naturvård och regional statistik.
Jag anförde i propositionen att verksamheten skulle utvärderas och att
detta arbete skulle ledas av en särskild arbetsgrupp inom
regeringskansliet.
Frågan om samordnad länsförvaltning har därutöver behandlats vid skilda
tillfällen. I prop. 1985/86:55 (BoU 1985/86:11, rskr. 82) om
sammanhållen skatteförvaltning m.m. redovisade föredraganden på följande
sätt regeringens grundläggande uppfattning om förändringarna inom den
regionala förvaltningen.
''Den grundläggande utgångspunkten är att länsstyrelsen bör ges en mer
central och verkligt ledande roll i den statliga länsförvaltningen när
det gäller frågor som rör länets utveckling och framtid och där utrymme
och behov finns för regionala avvägningar. De ökade regionala
strävandena att stärka sysselsättningen och förbättra den ekonomiska
utvecklingen visar att det finns ett behov av att utveckla
länsstyrelsens roll som forum för kraftsamlingar på regional nivå när
det gäller länets utvecklingsfrågor. I en del avseenden har
länsstyrelsen redan i dag betydelsefulla uppgifter inom detta område,
medan länsstyrelsen inom andra områden bör kunna ges ett nytt eller
vidgat ansvar. För en sådan inriktning av verksamheten krävs att
länsstyrelsen i högre grad än f.n. ges förutsättningar att kunna
koncentrera sig på frågor som rör länets utveckling och framtid.
Den närmare utformningen av en förändrad organisationsstruktur för den
regionala statsförvaltningen som gör detta möjligt behöver dock i sina
detaljer prövas i den föreslagna försöksverksamheten i Norrbottens län.
Utvärderingen av dessa försök skall göras så att en proposition kan
läggas i god tid före den 1 juli 1989.
Utgångspunkten för förändringarna är inte bara att göra marginella
justeringar i formerna för samverkan mellan länsstyrelsen och övriga
länsorgan, utan att skapa en samlad länsförvaltning inom länsstyrelsens
ram med sikte på att främja regionens utvecklingsmöjligheter. Som en
förutsättning för detta gäller att fristående länsorgan, helt eller
delvis, integreras i länsstyrelsen.''
I 1986 och i 1987 års budgetpropositioner (prop. 1985/86:100 bil. 15 s.
58, BoU 19, rskr. 239 och prop. 1986/87:100 bil. 15 s. 85, BoU 18,
rskr. 302) gav jag uttryck för i huvudsak samma tankegångar när det
gäller en reformering av den statliga länsförvaltningen. I den
sistnämnda propositionen meddelades att en proposition om samordnad
länsförvaltning skulle kunna föreläggas riksdagen under innevarande
mandatperiod, dvs. senast våren 1988.
Som jag redovisat i årets budgetproposition (prop. 1987/88:100 bil. 15
s. 15) åskådliggör försöksverksamheten i Norrbottens län vissa frågor
som behöver belysas närmare vid en nationell reform. Det gäller t.ex.
relationen mellan centrala verk och en samordnad länsförvaltning. Andra
centrala frågeställningar gäller förtroendemannainflytandet samt
ledningen och samordningen inom en förändrad länsstyrelse. Skillnader i
regionala förutsättningar och behov liksom länens storlek bör t.ex. få
påverka organisationen i de olika länen. En utgångspunkt är också att
betydande besparingar kan genomföras, framför allt vad gäller kostnader
för administrationen.
Dessa och andra frågor har studerats av en arbetsgrupp (C 1986:C) inom
civildepartementet med biträde av bl.a. statskontoret och
länsstyrelsernas organisationsnämnd (LON). Olika uppdrag har även
lämnats åt bl.a. byggnadsstyrelsen och riksrevisionsverket.
Arbetsgruppens överväganden och slutsatser, som bygger på olika
särstudier och de samlade erfarenheter som stått att vinna från den
försöksverksamhet som nu är inne i sitt andra verksamhetsår, har
redovisats i november 1987 i rapporten (Ds C 1987:10) Samordnad
länsförvaltning -- förslag.
Enligt arbetsgruppens mening skulle en reform kunna genomföras den 1
juli 1989, då försöksverksamheten i Norrbottens län upphör.
2.2 Förlängning av tiden för Norrbottenförsöket
Regeringen har tidigare i dag på förslag av mig beslutat prop.
1987/88:148 om fortsatt giltighet av lagen (1985:1073) om
försöksverksamhet med en samordnad länsförvaltning.
Mot bakgrund av att riksdagen under hösten 1987 behandlade några
motioner som tog upp frågan om beredningen av ärendet om samordnad
länsförvaltning anför jag följande i propositionen.
''I sitt betänkande (BoU 1987/88:1) hänvisade bostadsutskottet därvid
till 1985/86 års riksdagsbeslut om Norrbottenförsöket. Utskottet menade
att det får anses ha ingått som en -- om än icke uttalad --
förutsättning att åtminstone den största delen av försöksperioden skulle
tas i anspråk innan riksdagen förelades ett eventuellt förslag om
samordnad länsförvaltning. Även om det, enligt utskottet, kan hävdas att
det inte är nödvändigt att avvakta hela försöksperioden ville man dock
ifrågasätta en tidsplan som skulle innebära att en proposition föreläggs
riksdagen redan våren 1988. Försöksverksamheten borde i stället
utvärderas när försöket har pågått en längre tid. Utskottet uttalade sig
för att utvärderingen sker tidigast hösten 1988, men utan att mera i
detalj lämna synpunkter på det fortsatta beredningsarbetet. Om den
tidsplanen accepteras, torde enligt utskottet en meningsfull utvärdering
bli möjlig. På grundval av utvärderingen bör därefter en proposition
kunna föreläggas riksdagen våren 1989.
Riksdagen har (rskr. 1986/88:29) som sin mening givit regeringen till
känna vad utskottet har anfört om handläggningsordning och tidsplan.
Försöksverksamheten i Norrbottens län kommer som riksdagen har förordat
att följas även under år 1988. Därigenom blir det möjligt att ta till
vara ytterligare erfarenheter av den nya organisationen.''
I propositionen föreslås att giltighetstiden för lagen om
försöksverksamhet med en samordnad länsförvaltning förlängs med ett år,
dvs. till utgången av juni 1990.
3 Utredningsbehovet
Den statliga länsförvaltningen har fått en allt större betydelse. Dess
uppbyggnad har bl.a. utvecklats så att den präglas av en stark
sektorisering. I varje län finns således fristående myndigheter som var
för sig arbetar inom ett eget ansvarsområde. Kritik har riktats mot
sektoriseringen. Företag, kommuner och enskilda efterlyser ett mer
samordnat uppträdande från statens sida på länsplanet. En
förvaltningsmiljö som inte tillräckligt svarar mot samverkansbehoven gör
det också svårare att ta till vara regionens speciella förutsättningar.
Mot den här bakgrunden har behovet av en modernare och mer samordnad
länsförvaltning vuxit fram.
Det är också mot denna bakgrund som riksdagsbeslutet om
försöksverksamhet med samordnad länsförvaltning i Norrbotten skall ses.
Flera länsorgan ingår nu som enheter i länsstyrelsen. Den nya
länsstyrelsen skall härigenom bättre kunna fullfölja regeringens och
riksdagens beslut och samtidigt göra de avvägningar mellan olika
verksamhetsområden som är motiverade av länets särskilda situation. I
försöket ges också de förtroendevalda ett starkt inflytande på
länsstyrelsens beslut. Försöksverksamheten skall enligt prop. 1985/86:5
efter utvärdering ligga till grund för mer generella överväganden om den
framtida statliga länsförvaltningens uppgifter och organisation.
Den hittillsvarande försöksverksamheten har bedömts vara för kort för
det arbete som gäller utvärderingsunderlaget. Försöksverksamheten i
Norrbottens län bör därför följas även under år 1988.
Under beredningen av ärendet har också vissa frågor uppmärksammats som
motiverar ytterligare överväganden i anslutning till att man följer
försöksverksamheten, nämligen:
-- reformens omfattning,
-- möjligheterna att garantera att nationella politiska mål och
prioriteringar slår igenom i länen samtidigt som förutsättningar ges att
ta hänsyn till skilda regionala förhållanden,
-- de förtroendevaldas inflytande i den nya organisationen.
Det är viktigt att de besparings- och rationaliseringseffekter som på
sikt kan nås i en samordnad länsförvaltning ägnas särskild
uppmärksamhet.
Få frågor har ägnats en så omfattande reform- och utredningsverksamhet
som den statliga länsförvaltningen. Endast en begränsad del av de
förslag som avlämnats har dock genomförts.
Även om allmän enighet råder om att länsförvaltningen nu behöver
reformeras framstår det dock som nödvändigt att utredningsarbetet
avslutas genom en parlamentarisk kommitté. Därmed kan de frågor som
bedöms vara viktiga belysas genom principiellt inriktade överväganden.
4 Uppdraget
Som utgångspunkt för arbetet bör gälla tidigare ställningstaganden från
regering och riksdag om reformarbetets huvudsyfte samt vad jag nyss har
anfört.
Kommittén bör således med beaktande av erfarenheterna från
Norrbottenförsöket utarbeta förslag om hur en reformerad länsförvaltning
bör utformas. Även erfarenheter från andra län där nya former för en
utvecklad samverkan mellan olika verksamhetsområden prövas bör tas till
vara. Kommittén bör också uppmärksamma aktuella regerings- och
riksdagsbeslut som kan påverka den framtida länsförvaltningens
omfattning och inriktning. Som exempel kan nämnas föreslagna
förändringar inom miljö- och trafikområdena.
I utredningsarbetet bör kommittén i hög grad kunna utnyttja befintligt
material. Vidare bör de kunskaper som finns hos statskontoret, LON och
centrala verk kunna tas i anspråk.
Den förut nämnda rapporten Samordnad länsförvaltning -- förslag
innehåller en noggrann genomgång och beskrivning av försöksverksamheten
med samordnad länsförvaltning i Norrbottens län samt förutsättningarna
för ett genomförande av en samordnad länsförvaltning i hela landet.
Centrala verk och länsstyrelser har redovisat sin syn på
försöksverksamheten och den regionala statsförvaltningens framtida
uppbyggnad. Särskilda sektorstudier har gjorts inom utbildning, bostad,
arbetsmarknad och areella näringar. Vidare finns en utvärderingsrapport
med hittillsvarande erfarenheter från den nya organisationen i
Norrbotten. Dessa har remissbehandlats. Särskilda utredningar finns
angående dels rationaliserings- och besparingseffekter som kan uppnås
genom en samordnad länsförvaltning enligt den modell som prövas i
Norrbottens län, dels budget- och redovisningssystem för en samordnad
länsförvaltning. Därtill kommer annat utredningsmaterial som bygger på
erfarenheter från andra län där nya samverkansformer prövas, bl.a. den
s.k. Kronobergsmodellen.
Allt detta utredningsmaterial ger enligt min mening en god grund för den
fortsatta diskussionen och överväganden i de frågor som kommittén skall
behandla. Kommitténs arbete behöver därför inte inriktas på insamling av
nytt material och uppgifter utan mera på att -- utöver att följa och
lämna synpunkter på försöksverksamheten i Norrbottens län -- analysera
och bedöma tillgängligt material. Det bör därigenom vara möjligt för
kommittén att slutföra sitt arbete i år. På så sätt blir det också
möjligt att, som riksdagen uttalat, under våren 1989 förelägga riksdagen
en proposition om samordnad länsförvaltning i hela landet.
5 Arbetets bedrivande
Kommitténs arbete bör bedrivas skyndsamt och vara avslutat vid
årsskiftet 1988--1989.
Kommittén bör under arbetets gång ha kontakt med utredningen (I 1987:02)
om regionalpolitikens inriktning m.m. (Dir. 1987:48).
Jag erinrar om regeringens allmänna direktiv (Dir. 1984:5) för
kommittéer.
Kommittén bör när arbetet påbörjats och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer -- och i förekommande fall annan
berörd arbetstagarorganisation, som staten har eller brukar ha avtal om
löner och andra anställningsvillkor med -- samt bereda dem tillfälle att
föra fram synpunkter.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst nio ledamöter med uppdrag att pröva vissa frågor kring
samordnad länsförvaltning,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att kostnaderna skall belasta trettonde
huvudtitelns utredningsanslag.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)