Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statens regionalpolitiska och sociala ansvar på tele- och postområdena, Dir. 1988:11
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1988-05-05
Dir. 1988:11
Beslut vid regeringssammanträde 1988-05-05
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Hulterström anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att bedöma och föreslå
preciseringar av statens regionalpolitiska och sociala ansvar på tele-
och postområdena. I uppdraget ingår att precisera televerkets och
postverkets roll och uppgifter. När det gäller teleområdet skall
kommittén också bedöma effekterna av andrahandsuthyrning av
överföringskapacitet i telenätet, s.k. tredjepartstrafik. Kommittén
skall vidare föreslå lämpliga former för förankring av televerkets
nätutbyggnadsplaner på regional och lokal nivå. När det gäller
postverksamheten bör kommittén även överväga frågan om ett särskilt
porto för bl.a. bokförsändelser.
Bakgrund
Statsmakterna ställer krav på televerket och postverket att de skall
drivas effektivt, täcka sina kostnader med egna intäkter och ge en viss
ekonomisk avkastning. Investeringarna skall i betydande utsträckning
finansieras med intäkter från verksamheten. Samtidigt finns krav på
verken att ta regionalpolitiska och sociala hänsyn genom att erbjuda
tjänster som inte ger intäkter som täcker kostnaderna.
Televerkets förändrade roll
Jag har i mina förslag till regeringens proposition 1987/88:118 om
inriktning av telepolitiken redogjort för min syn på utvecklingen på
teleområdet. Som jag framhöll har den tekniska utvecklingen rubbat de
gamla mönstren och medfört att antalet ''teleföretag'', teletjänster och
produkter ökar. Detta innebär att televerkets roll förändras och att det
inte längre är lika självklart hur televerkets regionalpolitiska och
sociala ansvar på området skall komma till uttryck.
Den fråga som utvecklingen aktualiserar gäller ytterst statens ansvar
för telesystemets kvalitet, utformning och tillgänglighet. Den gäller
därmed också televerkets och andras roll och uppgifter och hur
verksamheten skall betalas.
Det finns anledning att överväga om det, utöver de åtgärder som
föreslagits i propositionen, krävs ytterligare åtgärder för att möta
utvecklingen. Som en vägledning för sådana överväganden har regeringen i
propositionen presenterat sina förslag till mål och inriktning för
telepolitiken. Förslagen innebär bl.a. att för grundläggande
telekommunikationer skall kostnaderna för regionalpolitiska och sociala
hänsynstaganden betalas solidariskt. Även kostnaderna för att tillgodose
totalförsvarets intressen skall betalas solidariskt. Förslagen
inkluderar också inrättandet av en ny telemyndighet, statens telenämnd
(STN), och avskaffandet av televerkets monopol att ansluta kontorsväxlar
och myntapparater till det allmänna telenätet.
Av propositionen framgår att målen för telepolitiken delvis kan strida
mot varandra och att det därför många gånger måste göras svåra
avvägningar. Dessa avvägningar kan leda fram till olika bedömningar av
vilken roll staten skall spela på området. Referensgruppen för
telefrågor har i rapporten (Ds K 1987:9) ''Tele i förändring''
diskuterat statens ansvar för telekommunikationerna och hur det skall
utövas. Referensgruppen har t.ex. föreslagit att staten bör ta ansvar
för en stabil, kontinuerlig tillgång på de mest betydelsefulla
tjänsterna. Staten skulle därför exempelvis kunna kräva en viss
kompetens och ekonomisk styrka av den som skall erbjuda vissa tjänster.
Gruppen pekar också på att det skulle kunna krävas tillstånd för den som
vill upphöra att sälja viktiga tjänster.
Gruppens rapport har remissbehandlats. Flera remissinstanser har berört
frågan om statens ansvar och framfört synpunkter på vilka uppgifter en
ny telemyndighet bör ha. För en närmare redovisning av gruppens
överväganden och remissinstansernas synpunkter får jag hänvisa till
rapporten och propositionen.
Jag har i propositionen förklarat att jag för närvarande inte är beredd
att ta ställning till de förslag och synpunkter som har framförts eller
mer precist ange gränserna för statens ansvar utöver vad jag redovisar
om telepolitikens mål och inriktning och om STN:s uppgifter. Det
utredningsmaterial och underlag i övrigt som finns nu är otillräckligt
och frågorna bör därför ses över ytterligare.
Riktlinjer för postverksamheten
Postverket har enligt kungörelsen (1947:175) om postverkets ensamrätt
till brevbefordran m.m. ''ensamrätt till regelbunden befordran mot
avgift av slutna brev ävensom öppna försändelser innehållande helt eller
delvis skrivna meddelanden''.
Trots detta utsätts postverket i allt högre grad för konkurrens.
Verksamheten präglas, liksom televerkets, av förändrade förhållanden. Av
särskild betydelse är den snabba elektroniska utvecklingen och den
snabba utvecklingen inom lättgodsområdet, att fler betalningar numera
sker direkt mellan konton, att bankomater används i stor utsträckning i
stället för postkassor, att antalet hushåll i glesbygden minskar och att
nya konkurrenter, svenska och utländska, etablerar sig inom bud- och
kurirmarknaden. Dessa förändringar påverkar starkt både postverkets
betalningsförmedling och hanteringen av försändelser. Förändringarna
ställer stora krav på postverket att finna vägar för att även framöver
ge god postservice till rimliga kostnader.
Enligt de riktlinjer som statsmakterna har lagt fast för postverkets
verksamhet skall kundernas efterfrågan inom områdena
informationsöverföring, varudistribution och betalningsförmedling vara
styrande för verket. Verksamheten skall syfta till att till rimligt pris
och med god servicekvalitet betjäna såväl stora som små kunder i hela
landet. Riksdagen anger genom målformulering de ramar inom vilka
postservicen skall utformas. Postservicen ordnas genom fasta postkontor
och postställen samt genom stadsbrevbäring, lantbrevbäring och
postväskor.
Postverket har redovisat att man ser som sin huvuduppgift att svara för
att varje hushåll i landet har tillgång till kontinuerlig postgång.
Möjligheterna att klara detta påverkas enligt verket av att kostnaderna
per hushåll för postservicen på landsbygden tenderar att fortsätta att
öka snabbt. Postverket anser att verket ändå bör klara sin ekonomi utan
att tillföras statliga eller kommunala medel för postservicen i
glesbygd. Detta bör vara möjligt i första hand genom en fortsatt varsam
anpassning av postorganisationen inom de serviceramar som är fastlagda.
Postverket har också framfört att det nuvarande postmonopolet borde
ersättas med ett mer ändamålsenligt institut.
Mot denna bakgrund bör även statens regionalpolitiska och sociala ansvar
på postområdet och kraven på postverket närmare preciseras.
Utredningsuppdraget
Jag anser därför att en parlamentariskt sammansatt kommitté närmare bör
utreda dessa frågor och föreslå de åtgärder som kan krävas.
Kommittén skall ha till uppgift att bedöma och precisera statens
regionalpolitiska och sociala ansvar på telekommunikationsområdet och på
postområdet. I samband därmed skall kommittén precisera televerkets och
postverkets roll.
Tele
En uppgift för kommittén är att med utgångspunkt i målen och
inriktningen för telepolitiken föreslå avgränsningar och preciseringar
av statens regionalpolitiska och sociala ansvar på teleområdet. De olika
förslag i dessa avseenden som finns i referensgruppens rapport och i
remissutlåtandena över denna bör övervägas av kommittén.
Som jag framhållit i den telepolitiska propositionen bör statens
övergripande regionalpolitiska och sociala ansvar avse grundläggande
telekommunikationer. Kommittén bör överväga och föreslå vilka
telekommunikationer som bör betraktas som grundläggande. I det
sammanhanget måste kommittén också överväga hur införande av digital
teknik och integrering av olika tjänster i det allmänna telenätet bör
påverka denna bedömning. En utgångspunkt för kommitténs överväganden och
förslag bör vara att företag, myndigheter och organisationer skall kunna
bedriva verksamhet med tillgång till tillfredsställande
telekommunikationer oavsett lokalisering i landet.
Kommittén bör bedöma vilka särskilda hänsyn som kan tas till olika
användargrupper såsom hushåll och företag i glesbygd, ideella föreningar
eller människor med funktionshinder då taxor och service bestäms för
grundläggande telekommunikationer och vilka åtgärder som krävs för att
möjliggöra sådana hänsynstaganden. Effekterna av sådana åtgärder bör
analyseras med hänsyn till hur de förhåller sig till de olika målen för
telepolitiken. Televerkets regionalpolitiska och sociala ansvar bör
formuleras av kommittén. Kommittén skall föreslå hur de uppgifter som
enligt kommittén bör läggas på televerket skall betalas.
Effekterna på televerkets ekonomi och/eller på teletaxorna av olika
hänsynstaganden och krav bör redovisas av kommittén. Kommittén bör,
efter en avvägning mellan de olika målen för telepolitiken, föreslå
konkreta krav som statsmakterna bör ställa på televerket och konkreta
åtgärder för att kraven skall kunna tillgodoses.
Kommittén skall också bedöma om även andra företag inom teleområdet än
televerket bör beröras av de regionalpolitiska, sociala och
totalförsvarsmässiga hänsynstagandena. I den mån kommittén finner att
även andra än televerket bör beröras skall kommittén föreslå åtgärder
som statsmakterna bör vidta.
Televerket har i sitt förslag till reviderad treårsplan för perioden
1988-1990 tillkännagett sin avsikt att fullt ut tillåta
andrahandsuthyrning av ledningar som verket hyr ut -- s.k.
tredjepartstrafik. Jag konstaterar i propositionen att detta är i
enlighet med den inriktning av telepolitiken som innebär att det skall
vara lätt att ansluta sig till och använda de gemensamma
teleanläggningarna. Samtidigt konstaterar jag att staten bör se till att
grundläggande telekommunikationer erbjuds med god tillgänglighet och
service och att regionalpolitiska och sociala hänsyn skall tas.
Kommittén bör med förtur studera effekterna av ett tillåtande fullt ut
av tredjepartstrafik. Bl.a. bör kommittén överväga televerkets bedömning
att andra företag också måste vara med och ekonomiskt bidra till det
regionalpolitiska åtagandet om de önskar bedriva kommersiell verksamhet
med telefonitjänst genom att utnyttja förhyrda ledningar. Även
statskontorets förslag att den som erbjuder tjänster i det allmänna
telenätet bör ha någon form av tillstånd bör övervägas. Kommittén bör
därefter föreslå åtgärder som kan krävas för att ett fullständigt
hävande av restriktionerna för tredjepartstrafik inte skall medföra
negativa effekter på grundläggande telekommunikationer.
Jag framhåller i propositionen att telepolitikens inriktning skall
utformas i dialog med intressenterna. Jag framhåller också att
televerket bör redovisa och förankra sina nätutbyggnadsplaner på
regional och lokal nivå. Kommittén bör ha till uppgift att föreslå
lämpliga former för förankringen av utbyggnadsplanerna.
Post
Även postverkets regionalpolitiska och sociala ansvar bör formuleras av
kommittén. Kommittén skall granska postverkets riktlinjer för
servicestandard i glesbygd och föreslå eventuella ändringar som bedöms
motiverade. Kommittén bör, liksom i fråga om televerket, allmänt bedöma
vilka särskilda hänsyn som kan tas till olika grupper då porton och
service bestäms och vilka åtgärder som krävs för att möjliggöra sådana
hänsynstaganden. Kommittén bör därvid även överväga frågan om ett
särskilt porto för bl.a. bokförsändelser i enlighet med vad
trafikutskottet (TU 1987/88:12) har anfört. Kommittén skall ange hur de
uppgifter som enligt kommittén bör läggas på postverket skall betalas.
Däri ingår att bedöma om det är motiverat med några förändringar av den
nuvarande finansieringen av blindskriftsförsändelser.
Effekterna på postverkets ekonomi och/eller på portot av olika
hänsynstaganden och krav bör redovisas av kommittén.
Utredningsarbetet
Kommittén bör beakta vad som anförts i direktiven (dir. 1984:5) till
samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Kommittén skall samråda med utredningen (I 1988:02) om
regionalpolitikens inriktning m.m. och hålla sig informerad om det
arbete som bedrivs inom riksrevisionsverket angående televerkets
samhällsansvar och om treårsplanerna som beslutsunderlag för
statsmakternas styrning av postverkets serviceåtaganden.
Arbetet skall vara avslutat den 31 december 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för kommunikationsdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattade av kommittéförordningen
(1979:119) -- med högst sju ledamöter med uppdrag att bedöma och föreslå
preciseringar av statens regionalpolitiska och sociala ansvar på tele-
och postområdena,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjätte huvudtitelns anslag, Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Kommunikationsdepartementet)