Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av statens stöd till företagens export i form av exportkreditgarantier och exportkrediter samt av exportfrämjande effekter av u-krediter., Dir. 1988:1
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1988-01-28
Dir. 1988:1
Beslut vid regeringssammanträde 1988-01-28.
Statsrådet Gradin anför efter samråd med chefen för
industridepartementet och statsrådet Hjelm-Wallén.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas med uppgift att göra en översyn av
de statliga system som finns för exportkreditgaranti-, exportkredit- och
u-kreditgivning. Därvid skall utredaren bl.a. uppmärksamma om
förändringar i vår omvärld motiverar förändringar i de statliga systemen
och i myndighetsstrukturen.
Bakgrund
Exportens allmänna utveckling har varit gynnsam under en följd av år.
Bidragande faktorer har bl.a. varit förbättrad konkurrenskraft i
kombination med oljeprisfall, gynnsamma växelkursförändringar och en
uppåtgående världshandel.
Samtidigt har den internationella konkurrensen hårdnat. Tillväxten i
industriländerna har avtagit. Den senaste tidens dramatiska utveckling
av börskurser m.m. har ökat risken för en försvagad ekonomisk
utveckling. Den kraftigt ökade skuldbördan hos många länder har lett
till en vikande projektmarknad med kraftigt ökad internationell
konkurrens på särskilt detta område. Den försämrade kreditvärdigheten i
många länder har också lett till att riskerna med export, framför allt
till u-länder, har ökat.
Den positiva svenska handelsbalansen under senare tid sammanhänger i
första hand med en gynnsam utveckling av ''oljenotan'' och exporten inom
ett begränsat antal produktområden, såsom papper/massa och bilar.
Samtidigt har emellertid relativpriserna på svenska exportvaror stigit,
vilket har bidragit till förluster av marknadsandelar för svensk
industri på en rad viktiga marknader.
Det är ett angeläget samhällsekonomiskt mål att bibehålla och helst
förstärka vår internationella konkurrensförmåga. Såväl sysselsättningen
som den ekonomiska och sociala välfärden är beroende av en fortsatt väl
hävdad ställning för den svenska exportindustrin.
En mycket viktig konkurrensfaktor är självfallet arbetskraftskostnaderna
per producerad enhet. Dessa har i nationell valuta fortsatt att
utvecklas ogynnsamt, vilket dock kompenserats på en rad för oss viktiga
marknader av valutakursförändringar som gjort att detta inte fullt ut
fått det negativa genomslag som annars skulle ha blivit fallet. Att
inteckna fortsatta sådana, för vår konkurrenskraft gynnsamma,
valutakursförändringar är emellertid en oförsvarlig politik. Vi måste
som en allmän utgångspunkt för vårt fortsatta ekonomisk-politiska
agerande ha en stark återhållsamhet med våra egna lönekostnadsökningar.
En annan viktig konkurrensfaktor i vid mening är de svenska företagens
kapitalkostnader. För närvarande ligger den reala räntenivån i Sverige
över flera konkurrentländers, vilket gör produktionskostnaderna i
Sverige via t.ex. lagerhållningskostnader högre än på andra håll. Den
höga räntenivån fördyrar även investeringarna och försvagar därmed
möjligheterna till viktiga produktivitetsökningar.
Många länder i vår omvärld utnyttjar olika typer av subventioner, bl. a.
på exportfinansieringsområdet. Från svensk sida kan det naturligtvis
aldrig bli tal om att kompensera en i övrigt svag konkurrenskraft med
stöd på detta område. Garantigivningen måste alltid vara en avvägning
mellan uppgiften att ge ett rimligt stöd till exporten, i huvudsak
jämförligt med det som det stora flertalet utländska konkurrenter
erhåller, och målet att få verksamheten att gå ihop på sikt. För
u-krediterna gäller särskilda mål.
Utredningsuppdraget
Det är mot denna bakgrund angeläget att analysera de statliga insatserna
på exportfinansieringsområdet och överväga huruvida förändringar bör
genomföras av nu rådande ordning på detta område. Sådana förändringar
kan vara motiverade dels mot bakgrund av behovet av att effektivisera de
nuvarande resurserna på detta område, dels på grund av förändringar i
vår omvärld.
Mot bakgrund av de engagemang som staten ikläder sig på området i form
av garantiåtaganden och vissa subventioner i statsstödda exportkrediter,
vilka dock krymper snabbt, samt bistånd i u-krediter, bör en
samhällsekonomisk analys av de existerande systemens effekter genomföras
som en allmän bakgrund för de slutliga övervägandena.
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att göra en översyn
av exportkrediterna och exportkreditsystemen. Översynen bör utgå från en
samhällsekonomisk syn på systemets effekter samt från de förändringar
som äger rum i vår omvärld och som påverkar företagens efterfrågan på
och behov av de olika typer av garanti- och kreditformer som
exportkreditnämnden (EKN), AB Svensk Exportkredt (SEK) resp. beredningen
för internationellt tekniskt-ekonomiskt samarbete (BITS) kan erbjuda.
Utredaren bör studera möjligheterna att inom ramen för målen för resp.
verksamhet åstadkomma effektiviseringar och förbättrad samverkan
systemen emellan. Härvid skall beaktas att u-krediterna är ett
biståndspolitiskt instrument.
1. När det gäller samhällsekonomisk analys, kan man konstatera att det
redan gjorts några studier på området, men att dessa varit tämligen
allmänna. En genomgång bör nu göras av dessa med syfte att utveckla dem
och mer specifikt söka kartlägga de samhällsekonomiska effekterna av det
existerande svenska systemet för exportkreditgivning. Detta arbete bör
påbörjas snarast. Resultatet av det arbetet bör läggas till grund för
utredningen i övrigt.
2. När det gäller att beskriva och analysera pågående
omvärldsförändringar bör utredningen särskilt beakta följande aspekter:
-- skuldproblemen i många u-länder har minskat efterfrågan på
kapitalvaror
-- den svenska exporten till i-länder, för vilken medel- och långfristig
exportfinansiering inte efterfrågas i nämnvärd utsträckning, har ökat
-- förändringarna av internationella regler med bl.a. höjning av
förmånlighetsgraden i blandade krediter
-- utvecklingen av den privata försäkringsmarknaden
-- den internationella konkurrensen med garanti- och kreditvillkor och
risktagande
-- den internationella synen på offentliga subventionssystem.
3. Näringslivets efterfrågan på statliga exportkrediter, inkl.
u-krediter bör beskrivas och analyseras, varvid bl.a. följande punkter
bör beaktas:
-- ett fåtal företag utnyttjar huvuddelen av exportstödet
-- allt färre företag står för huvuddelen av den svenska
kapitalvaruexporten
-- företagens, i synnerhet produktionens, internationalisering
-- sysselsättningseffekterna
-- de regionala effekterna
-- utvecklingen av storföretagens finansfunktioner.
4. När det gäller de olika systemen för exportkreditgivning inkl.
u-kreditgivning, bör en beskrivning och analys av verksamheten inom de
olika systemen göras.
För den exportkreditgarantigivning som bedrivs av EKN bör bl.a. följande
belysas:
-- utvecklingen av garantigivningen under den senaste 10-årsperioden
(utfästelser och förbindelser fördelat på olika garantityper,
marknader/marknadsförändringar)
-- inkomsterna/utgifterna och förlusterna i verksamheten
-- utvecklingen av garantiformerna
-- de åtgärder som vidtagits i syfte förbättra resultatet.
Beträffande exportkreditgivning inom SEK bör bl.a. följande belysas:
-- utvecklingen av det statsstödda exportkreditsystemet sedan år 1978
-- kostnaderna för utlåningen i statssektorn
-- de åtgärder som vidtagits i syfte att begränsa kostnaderna.
När det gäller den u-kreditgivning som bedrivs av BITS bör bl.a.
följande belysas:
-- utvecklingen av u-kreditgivningen sedan systemet infördes
-- u-kreditgivningens inriktning
-- aktuella förändringar (t.ex. införande av kombinations-krediter).
5. Utredningen bör kartlägga möjligheterna att erbjuda ett bättre stöd
för företagens exportansträngningar samt de restriktioner och problem av
olika slag som sådana utvecklingssträvanden kan möta. Utredningen bör i
anslutning till detta även kartlägga hur de olika systemen fungerar och
hur de uppfyller målen. Utredningen bör även se på möjligheterna till
närmare samarbete mellan berörda organ i Sverige och deras
motsvarigheter i andra länder, i första hand i Norden.
Det är naturligt att utredningen i detta sammanhang även belyser frågan
om samverkan mellan EKN, SEK och BITS i syfte att uppnå ett så effektivt
utnyttjande av resurserna som möjligt samt föreslå eventuella
förändringar.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningens inriktning.
Utredningen bör vara slutförd före den 1 september 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
utrikeshandel m.m.
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över statens stöd till företagens
export i form av exportkreditgarantier och exportkrediter samt av
exportfrämjande effekter av u-krediter,
att besluta om sekreterare, sakkunniga, experter och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tredje huvudtitelns anslag A 10. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utrikesdepartementet)