Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Folkrörelsernas lotterier, Dir. 1987:9
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1987-02-19
Dir 1987:9
Beslut vid regeringssammanträde 1987-02-19
Statsrådet Lönnqvist anför.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas med uppdrag att lägga fram förslag
som underlättar för folkrörelserna att finansiera sin verksamhet genom
lotterier.
Bakgrund
Lotterilagen (1982:1011) trädde i kraft den 1 januari 1983. Till
lotterier i egentlig mening räknas sådana lotterier där antalet insatser
och vinster samt värdet av vinsterna är bestämda i förväg enligt en
uppgjord plan. Lotterilagen reglerar emellertid inte bara de
traditionella lotterierna. Som lotteri i lagens mening anses också bl.a.
tips, vadhållning i samband med hästtävlingar, roulettspel, kortspel,
tärningsspel, spel på vissa automater och bingo.
Lagens bestämmelser innebär att lotterierna ställs under en särskild
offentlig tillsyn och kontroll. Tillsynen och kontrollen syftar bl.a.
till att skapa garantier för att behållningen av lotterierna kommer de
intressen till godo som samhället vill gynna. I allmänhet krävs
tillstånd av en myndighet för att ett lotteri skall få anordnas.
Tillståndsmyndigheten är samtidigt tillsynsmyndighet med uppgift att
utöva kontroll över lotteriverksamheten. Lotterinämnden är den centrala
förvaltningsmyndigheten för lotterifrågor men också länsstyrelsen och
polismyndigheten handlägger tillstånds- och tillsynsfrågor enligt
lotterilagen.
Spel på mekaniska eller elektroniska spelautomater som inte ger spelaren
någon vinst eller vinst bara i form av frispel på automaten, s.k.
förströelsespel, omfattas inte av lotterilagen. I stället gäller här
lagen (1982:636) om anordnande av visst automatspel. Genom krav på
tillstånd av kommunens socialnämnd syftar lagen till att motverka
uppkomsten av olämpliga barn- och ungdomsmiljöer i samband med spel på
flipperspel och liknande automatspel.
Lotterilagen är, liksom den tidigare gällande lotteriförordningen
(1939:207), uppbyggd kring principen att behållningen av lotterierna
skall tillfalla ideella ändamål eller det allmänna. Vissa lotterier får
dock anordnas i kommersiellt syfte. Dit hör bl.a. automatspel,
roulettspel, tärningsspel och kortspel samt olika former av spel och
lotterier i samband med offentliga nöjestillställningar.
Enligt lotterilagen är möjligheterna att anordna lotterier med
penningpriser starkt begränsade. Rätten att ordna sådana lotterier är i
princip förbehållen staten. Med stöd av regeringens tillstånd anordnas
lotterier med penningpriser av de statliga bolagen Svenska
Penninglotteriet AB och AB Tipstjänst. Detsamma gäller den
totalisatorvadhållning som ordnas av AB Trav och Galopp. Penningvinster
får också användas vid roulettspel, kortspel, tärningsspel och
automatspel på fartyg i internationell trafik. Vidare har banker fått
tillstånd att anordna lotterier med penningvinster i syfte att främja
sparandet.
Vid de lotterier som anordnas av ideella organisationer utgörs vinsterna
följaktligen i allmänhet av varor eller presentkort på varor. Är det
fråga om lotterier som bedrivs i flera län, s.k. rikslotterier, får dock
lotterinämnden medge att vinsterna till en del utgörs av värdepapper.
För vinster i svenskt lotteri skall betalas skatt enligt lagen
(1928:376) om skatt på lotterivinster. Undantag görs bl.a. för vinster
som består av annat än pengar. Lagen gäller inte för bingo-, roulett-,
kort- och tärningsspel. Sådana spel beskattas i stället enligt lagen
(1972:820) om skatt på spel. Enligt lotteriförordningen (1982:1012) tas
vissa avgifter ut för tillstånd som meddelas enligt lotterilagen.
För många av folkrörelserna är inkomster av lotterier och bingo ett
viktigt stöd för deras ekonomi. Mot den bakgrunden har vissa åtgärder
vidtagits för att underlätta för folkrörelserna att förstärka sin
ekonomi genom lotterier. Jag kan som exempel hänvisa till att
varulotterierna har befriats från skatt från den 1 januari 1986.
Folkrörelserna har dock fått allt svårare att hävda sig på
lotterimarknaden. De statliga spelen tar allt större marknadsandelar.
Mot den bakgrunden är det angeläget att det undersöks på vad sätt
förutsättningarna för folkrörelsernas lotterier ytterligare kan
förbättras. Efter att ha samrått med statsrådet Johansson och chefen för
civildepartementet förordar jag att en särskild utredare tillkallas för
att genomföra en sådan utredning.
Uppdraget
Utredaren bör lägga fram förslag som underlättar för folkrörelserna att
förstärka sin ekonomi genom olika slag av lotterier, bl.a. bingo.
Jag vill i det följande peka på några frågor som utredaren särskilt bör
undersöka och belysa som grund för sina överväganden och förslag.
Ett sätt att underlätta för folkrörelserna att förbättra sin ekonomi kan
vara att i ökad utsträckning tillåta dem att anordna lotterier med
vinster i form av värdepapper. Vad gäller den speciella spelformen bingo
bör också frågan om penningvinster med maximerade vinstbelopp
undersökas.
I detta sammanhang bör utredaren pröva hur skattekontrollen skall kunna
ske.
Vid en uppvaktning den 22 oktober 1986 redovisade företrädare för
folkrörelserna vissa krav och önskemål. Bl.a. framfördes önskemål om en
utredning om ett folkrörelseägt myntspelbolag. Jag är beredd att
tillmötesgå framställningen om en sådan utredning. Utredaren bör
följaktligen undersöka möjligheten att med ensamrätt förbehålla
folkrörelserna vissa spelformer.
Det bör ankomma på utredaren att belysa effekterna av att folkrörelserna
tillförsäkras en sådan ensamrätt samt att redovisa ett eller flera
förslag till i vilken form detta skulle kunna ske. De för- och nackdelar
som kan vara förknippade med den ena eller andra lösningen bör därvid
anges. Ett spelföretag där folkrörelserna har stort inflytande kan vara
en lösning som bör övervägas. I utredningsarbetet bör tas till vara
erfarenheterna av den ordning som tillämpas i Finland, där
Penningautomatföreningen har ensamrätten till allt automatspel.
Utredaren bör vidare se över lotterilagens fasta beloppsgränser för
insatser och vinster och undersöka effekterna av dessa gränser.
Utredaren bör, om han finner det befogat, lämna förslag till nya sådana
gränser.
I utredarens uppdrag bör också ingå att utvärdera nuvarande regler för
tillståndsgivning och tillämpningen av dessa. Därvid bör bl.a. grunderna
för tillståndsgivningen när det gäller bingospel studeras. I detta
sammanhang bör beaktas intresset av att omfattningen av en förenings
ungdomsverksamhet är vägledande vid tillståndsprövningen. Utredaren bör
vidare undersöka vilka förenklingar som kan genomföras av bl.a. reglerna
för tillståndsgivning och hur sådana förenklingar kan förenas med kravet
på en effektiv kontroll över lotterierna.
Utredaren bör vara oförhindrad att utreda och redovisa effekterna av
också andra åtgärder än dem jag nu har angett som kan påverka
folkrörelsernas ställning på lotterimarknaden.
Inom justitiedepartementet har det nyligen påbörjats ett arbete för att
belysa erfarenheterna av lagen om anordnande av visst automatspel.
Utredaren bör följa detta arbete. Utredaren bör också samråda med
folkrörelseutredningen (C 1986:01).
Utredningsarbetet bör bedrivas skyndsamt. Förslag bör redovisas före den
1 juli 1987. För utredaren gäller regeringens direktiv (Dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning. Utredaren skall därvid analysera och
redovisa effekterna på statsbudgeten av sina förslag.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
lotterier m.m.
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att lägga fram förslag som underlättar för
folkrörelserna att finansiera sin verksamhet genom olika slag av
lotterier, bl.a. bingo,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta nionde huvudtitelns kommittéanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Jordbruksdepartementet)