Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rättegången i arbetstvister, Dir. 1987:7
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1987-02-19
Dir 1987:7
Beslut vid regeringssammanträde 1987-02-19
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Anna-Greta Leijon,
anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över
reglerna för rättegången i arbetstvister. Utredaren bör i första hand
undersöka hur arbetsdomstolens befattning med principiellt mindre
viktiga mål skall kunna minskas och den särskilda sakkunskap som finns i
domstolen i motsvarande mån bättre kunna tas till vara. Utredaren bör
även i övrigt föreslå åtgärder som kan underlätta och förenkla
arbetsdomstolens arbete.
2 Bakgrund
Arbetsdomstolen (AD) är en specialdomstol med uppgift att pröva
arbetstvister. Som arbetstvist räknas varje tvist som rör förhållandet
mellan arbetsgivare och arbetstagare.
AD inrättades år 1929. Domstolens ursprungliga uppgift var att döma i
tvister om kollektivavtal och om tillämpningen av 1928 års lag om
kollektivavtal. För sådana tvister var domstolen första och enda
instans. Andra tvister om anställningsförhållanden prövades av de
allmänna domstolarna.
Domstolssystemet för arbetstvister var alltså tvådelat. Arbetsrättsliga
prejudikat kunde skapas av såväl AD som högsta domstolen. Efter hand
vidgades AD:s behörighet genom tillkomsten av nya lagar. Domstolen
behöll dock sin karaktär av specialdomstol för den kollektiva
arbetsrätten fram till 1974 års reform av rättegångsordningen för
arbetstvister.
Lagen (1974:371) om rättegången i arbetstvister (arbetstvistlagen) var
ett led i det stora reformarbete på arbetsrättens område som pågick
under 1970-talet. Lagen, som trädde i kraft den 1 juli 1974, ersatte
1928 års lag om arbetsdomstol. Den viktigaste förändringen var att det
tvådelade -- ofta kritiserade -- systemet för arbetsrättsskipning
avskaffades. I stället infördes en ordning enligt vilken AD blev ensam
behörig domstol för i princip alla arbetstvister inom den organiserade
arbetsmarknaden. Övriga arbetstvister skulle stämmas in till tingsrätt,
vars avgörande sedan kunde överklagas till AD som andra och sista
instans. Hovrätterna och högsta domstolen kopplades alltså bort från
arbetsrättsskipningen. Avsikten med den nya ordningen var att främja en
enhetlig rättstillämpning.
Då man beslutade denna rättegångsreform ansågs det uppenbart att AD
skulle få en väsentligt större arbetsbörda än tidigare. Man förutsåg att
måltillströmningen skulle öka inte bara på grund av de nya
behörighetsreglerna för AD utan även på grund av andra arbetsrättsliga
reformer. Det gällde dels sådana som redan hade beslutats, främst
anställningsskyddslagen, dels andra som var planerade för en nära
framtid.
Det blev därför nödvändigt att öka antalet ledamöter i domstolen.
Tidigare hade AD bestått av en ordförande och åtta andra ledamöter,
varav sex utsedda efter förslag av arbetsmarknadens parter. Genom
arbetstvistlagen mer än fördubblades antalet ledamöter. Därigenom blev
det möjligt för domstolen att ha förhandling i mer än ett mål samtidigt.
I dag har AD tre ordförande och nitton andra ledamöter, varav tretton
utses efter förslag av parterna. För varje ledamot utom ordförandena
finns det tre ersättare. AD är domför med ordförande och högst sex och
lägst fyra andra ledamöter. I mål av enklare beskaffenhet kan domstolen
bestå av tre ledamöter. Det skall alltid finnas lika många ledamöter
från arbetsgivar- och arbetstagarsidan.
År 1977 gjordes vissa ändringar i AD:s behörighetsregler. Bakgrunden var
att måltillströmningen till AD då hade ökat avsevärt mer än beräknat och
att den befarades öka ytterligare. Enligt de behörighetsregler som
gäller sedan den 1 juli 1977 får talan väckas i AD endast av en
arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation eller av en enskild
kollektivavtalsbunden arbetsgivare. En ytterligare förutsättning är att
målet skall gälla
-- tvist om kollektivavtal,
-- tvist som avses i medbestämmandelagen eller
-- annan arbetstvist, om kollektivavtal gäller mellan parterna eller om
den arbetstagare tvisten gäller är sysselsatt i arbete för vilket gäller
kollektivavtal.
Övriga arbetstvister avgörs av tingsrätten som första instans.
Tingsrättens avgörande kan därefter överklagas till AD som är
slutinstans. Detta betyder bl.a. att en oorganiserad arbetstagare eller
en enskild medlem i en arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation, vars
talan organisationen inte vill föra, skall väcka talan vid tingsrätt och
endast kan påkalla AD:s prövning efter överklagande.
Följande tankegångar kan sägas ha varit vägledande då man valde den
ordning för arbetsrättsskipningen som gäller i dag. Domstolssystemet
skall främja en enhetlig rättstillämpning. Det bästa sättet att
åstadkomma detta är att låta AD med dess särskilda erfarenhet och
sakkunskap göra den slutliga prövningen av alla arbetstvister. En
utvidgning av AD:s verksamhet jämfört med tiden före den 1 juli 1974 är
ofrånkomlig. Utvidgningen får emellertid inte leda till att AD förlorar
sin ställning som prövningsinstans för principiellt viktiga
arbetstvister. Tyngdpunkten i AD:s verksamhet bör liksom tidigare ligga
på de mål som arbetsmarknadens organisationer har ett särskilt intresse
av att få prövade. AD:s verksamhet bör även i fortsättningen bedrivas så
att framstående företrädare för organisationerna kan tjänstgöra som
ledamöter i domstolen vid sidan av sina ordinarie arbetsuppgifter.
Ledamotsantalet bör i princip inte växa utöver dagens ramar. Ett större
antal ledamöter skulle även av andra skäl vara olyckligt. Bl.a. skulle
det kunna bli svårt att bevara kontinuiteten i dömandet.
3 Målutvecklingen
I det läge som rådde år 1974 var det av uppenbara skäl inte möjligt att
bilda sig någon säker uppfattning om hur arbetsrättsreformerna skulle
komma att påverka AD:s verksamhet. Då man bestämde sig för det nuvarande
tvåinstanssystemet utgick man likväl från vissa bedömningar om den
framtida målutvecklingen hos AD. Man fäste i 1974 års
lagstiftningsärende särskilt avseende vid vad som kunde förväntas i
fråga om tillströmningen av mål från tingsrätterna, om man valde
systemet att överklagande fick göras direkt till AD utan begränsningar
(prop. 1974:77, s. 96f). Det konstaterades att tingsrätterna i det då
rådande läget slutligt avgjorde omkring 300 arbetstvister varje år. Av
de inkomna målen var emellertid omkring hälften mål om tvistiga
fordringar i konkurs, en kategori som skulle komma att falla utanför
rättegången enligt arbetstvistlagen. Vidare överklagades blott omkring
10 procent av tingsrätternas avgöranden i arbetstvister. Även med
beaktande av den ökning av målantalet som anställningsskyddslagen skulle
komma att medföra räknade föredragande departementschefen med att bara
ett begränsat antal mål skulle komma att överklagas, om överklagande
fick ske direkt till AD enligt de planerade reglerna. Man beaktade också
AD:s möjligheter att avgöra överklagade mål av enklare beskaffenhet i
tremannasammansättning och systemet med prövningstillstånd i s.k.
småmål. Vidare uttalades att antalet mål rörande ny lagstiftning
erfarenhetsmässigt minskar efter ett inledande skede.
Bl.a. mot denna bakgrund bedömdes de resurser som AD fick genom reformen
vara tillräckliga för att klara den väntade målökningen. Samtidigt
betonades att alla sådana bedömningar måste bli mer eller mindre
godtyckliga, och att frågan om den lämpligaste ordningen för att avgöra
arbetstvister fick övervägas på nytt, om utvecklingen blev en annan än
den som hade bedömts vara mest sannolik.
Man kan nu konstatera att målutvecklingen blev en annan än den som för
tretton år sedan bedömdes som mest sannolik. Måltillströmningen till AD
efter den 1 juli 1974 blev betydligt större än man hade räknat med.
Redan under de första åren efter reformen kom det årligen in nästan fyra
gånger fler mål till AD än under motsvarande tid närmast före den nya
lagen. Under tiden den 1 januari 1970 -- den 30 juni 1974 uppgick
antalet inkomna mål till i genomsnitt 83 per år. Motsvarande siffra för
tiden därefter t.o.m. år 1978 är 307. På denna nivå har
måltillströmningen sedan stabiliserats.
Den viktigaste anledningen till målökningen var att
anställningsskyddslagen föranledde ett stort antal nya tvister. Bortemot
hälften av de mål som kom in under de två första åren var
anställningsskyddsmål. Måltillströmningen under de första åren bestod
till största delen av mål som stämdes in direkt till AD som första
domstol (A-mål). De överklagade målen (B-mål) utgjorde till en början
bara en mindre del. Fram till år 1978 var andelen B-mål omkring 9
procent av det totala antalet mål som kom in till AD.
De ändringar av arbetstvistlagen som gjordes år 1977 syftade till att
minska domstolens arbetsbörda. Problemet då var att arbetsbördan såg ut
att stadigt öka och att det alltså måste skapas bättre förutsättningar
för AD:s verksamhet. Med de ändringar som beslutades räknade man med att
den dittillsvarande måltillströmningen till AD skulle komma att minska
med 30--40 procent.
Efter år 1977 bröts alltså trenden med en ständigt ökande målingång.
Måltillströmningen stabiliserades. Därefter har det årliga antalet
inkomna mål legat mellan 300 och 350. År 1986 var dock antalet 397.
En betydelsefull förändring i målutvecklingen har likväl skett efter år
1977. Antalet arbetstvister vid tingsrätterna har vuxit år från år.
Detsamma gäller antalet till AD överklagade avgöranden. År 1977 var
andelen B-mål hos AD omkring 10 procent att jämföra med år 1986, då
andelen var 38 procent. Som jag nyss nämnde räknade man år 1974 med att
målen rörande den nya lagstiftningen efterhand skulle minska. Man kan nu
konstatera att antalet överklagade mål i stället stadigt har ökat.
Större delen av de överklagade målen är lagtillämpningsmål.
Fullföljdsfrekvensen i mål som har avgjorts i sak av tingsrätterna är
också mycket högre än vad man räknade med år 1974 och är också betydligt
större än den för tvistemål i allmänhet. Andelen överklagade mål är i
själva verket så stort att man måste säga sig att rättegången i första
instans hos tingsrätterna inte fyller sin uppgift att leda till ett
slutligt avgörande i de flesta tvister.
Utvecklingen har alltså lett till att en allt större del av AD:s
verksamhet består av att överpröva avgöranden från tingsrätterna. Dessa
mål är till den helt övervägande delen anställningsskyddsmål och andra
tvister mellan arbetsgivare och enskilda arbetstagare, utan anknytning
till något kollektivavtal och utan kollektiv prägel i övrigt. I enstaka
sådana fall kan dock t.ex. en lönetvist indirekt ha ett intresse även
från kollektiv synpunkt, såsom när tvisten går tillbaka på tolkningen av
ett kollektivavtal som tillämpas på arbetsplatsen utan att som sådant
vara bindande i förhållandet mellan arbetsgivaren och den enskilde
arbetstagaren. Jämförelsevis få av målen från tingsrätterna erbjuder
emellertid numera, sedan praxis under årens lopp har lagts fast av AD,
några rättsfrågor av principiell betydelse för anställningsskyddet. I
många mål beror avgörandet väsentligen på ett ställningstagande till en
ofta omfattande skriftlig och muntlig bevisning. Härtill kommer att en
del av de tingsrättsavgöranden som överklagas till AD rör bl.a. rent
processrättsliga frågor och frågor om rättegångskostnadsersättning eller
allmän rättshjälp, alltså frågor som inte inrymmer rent arbetsrättsliga
bedömningar.
Jag vill tillägga följande. AD förfogar över en förhållandevis liten
organisation som är sårbar för tillfälliga störningar i verksamheten.
Under perioder då måltillströmningen varit särskilt stark har domstolen
tvingats arbeta under ytterst ansträngda förhållanden. I sin senaste
anslagsframställning har AD framhållit att arbetssituationen starkt
försämrats under de senaste åren och att måltillströmningen under år
1986 kunde förväntas bli större än kanske någonsin tidigare.
4 En översyn behövs
Mot den här bakgrunden anser jag att tiden nu är mogen för att göra en
allmän översyn av de regler som gäller för rättegången i arbetstvister.
Utvecklingen aktualiserar särskilt frågan om alla tvister som i dag
prövas av AD som fullföljdsinstans verkligen fordrar den speciella
kompetens som finns i domstolen.
Den nuvarande ordningen lades fast i ett skede då verkningarna av
1970-talets arbetsrättsliga lagstiftning ännu inte gick att överblicka.
Erfarenheterna av AD:s verksamhet under de snart tretton år som gått
sedan arbetstvistlagen trädde i kraft bör nu utvärderas närmare. AD:s
ställning som specialdomstol för tvister mellan arbetsmarknadens parter
kan bli svår att upprätthålla, om AD inte avlastas en del av de
arbetsuppgifter som domstolen har i dag. Översynen bör i första hand
inriktas på att lämna förslag till vilka framtida uppgifter och
verksamhetsformer AD bör ha, särskilt som fullföljdsinstans.
Uppdraget att göra översynen bör lämnas åt en särskild utredare. Arbetet
bör bedrivas i nära samråd med arbetsmarknadens parter som bör erbjudas
att föreslå sakkunniga att biträda utredaren.
5 Utredningsuppdraget
En utgångspunkt för översynsarbetet bör självfallet vara att AD även i
framtiden skall kunna fungera som en specialdomstol med särskild
sakkunskap om förhållandena på arbetsmarknaden. Tyngdpunkten i
domstolens verksamhet bör ligga i att avgöra rättsliga tvister som berör
arbetsmarknadens organisationer. Domstolen skall leda rättstillämpningen
och rättsutvecklingen inom det arbetsrättsliga området.
Ett väsentligt problem för AD tycks i dag vara att domstolens resurser
allt mera måste tas i anspråk för att pröva andra frågor än sådana som
är av principiellt arbetsrättsligt intresse. En uppgift för utredaren
bör därför vara att kartlägga omfattningen av detta problem och dess
orsaker. På grundval av en sådan kartläggning bör utredaren undersöka om
det finns behov av att ändra den nuvarande rättegångsordningen för
arbetstvister och, om så är fallet, ta ställning till olika lösningar
som är ägnade att komma till rätta med problemet.
Utredaren bör ägna AD:s ställning som fullföljdsinstans särskild
uppmärksamhet. Om det finns ett behov av att minska den nuvarande
måltillströmningen till AD, ligger det enligt min mening närmast till
hands att begränsa rätten att till AD överklaga mål som avgjorts av
tingsrätt. Jag skall här kort peka på några lösningar som tidigare
diskuterats i olika sammanhang. Jag vill emellertid betona att utredaren
bör vara oförhindrad att pröva även andra vägar.
Utredaren bör överväga om man, med bibehållande av det gällande
tvåinstanssystemet, bör införa nya regler om prövningstillstånd för den
som vill överklaga ett tingsrättsavgörande. Invändningen att man inte på
endast ett visst rättsområde bör ha ett generellt tvåinstanssystem med
rätt till fullständig prövning i endast en instans är självfallet tungt
vägande. Med hänsyn till de speciella förhållanden som råder på
arbetsrättens område behöver invändningen dock inte nödvändigtvis vara
avgörande. Regler om prövningstillstånd finns redan i dag för vissa
arbetstvister nämligen för dem som handläggs enligt den s.k.
småmålslagen. Flertalet mål som prövas av AD får f.ö. rättslig prövning
i endast en instans, låt vara att det samtidigt är den högsta instansen.
En annan möjlighet skulle vara att införa hovrätt som fullföljdsinstans
mellan tingsrätt och AD. Denna tanke diskuterades utförligt i 1974 års
förarbeten till arbetstvistlagen. Mycket talar för att man skulle ha
valt den lösningen, om man då kunnat förutse vilken väg utvecklingen
skulle ta. En sådan lösning bör, om den väljs, kombineras med nya regler
om prövningstillstånd till AD.
I anslutning till att fullföljdsordningen övervägs kan det vara av
intresse att belysa frågan om underinstanserna bör ha särskild
sammansättning vid prövning av arbetstvister.
Utredaren bör också överväga om domförhetsreglerna för AD kan ändras så
att domstolens resurser utnyttjas på ett så ändamålsenligt sätt som
möjligt. Man kan t.ex. tänka sig att utöka domstolens möjligheter att
avgöra mål i mindre sammansättning. En annan tanke som kan övervägas är
att öppna en möjlighet i lagen att tillfälligt förstärka domstolen med
en fjärde ordförande i syfte att minska domstolens sårbarhet t.ex. i ett
fall då ett mål under längre tid kräver extra resurser.
Jag anser att utredaren bör göra en allmän genomgång av de olika
målkategorier som i dag kan prövas av AD. Genomgången bör utmynna i ett
ställningstagande till inte bara vilka mål som bör prövas av AD som
första domstol och vilka mål som i första hand bör prövas av tingsrätt
och/eller hovrätt. Utredaren bör även undersöka om tillämpningsområdet
för arbetstvistlagen i alla avseenden är tillfredsställande. Exempelvis
kan det ifrågasättas om det är den bästa lösningen att arrende- och
hyrestvister som har sitt ursprung i ett kollektivavtalsförhållande
skall avgöras av AD vare sig som första eller sista instans. En annan
fråga som utredaren bör ta ställning till är om tillämpningsområdet å
andra sidan bör utvidgas så att AD blir behörig att överpröva avgöranden
i lönegarantifrågor, en tanke som lönegarantiutredningen har diskuterat
i sitt delbetänkande (SOU 1986:9) Ny lönegarantilag.
Utöver frågor som hänger samman med reglerna om AD:s behörighet,
domförhet och instansordningen bör utredaren överväga åtgärder som kan
förenkla och underlätta AD:s arbete. Rent allmänt finns det anledning
att med utgångspunkt i de erfarenheter som gjorts undersöka om
processreglerna är ändamålsenliga eller om de i något avseende kan göras
enklare och mer lättillämpade, bl.a. i ljuset av det pågående
reformarbetet i fråga om förfarandet vid de allmänna domstolarna. Det
kan vidare finnas frågor av mer teknisk, processuell natur som nu bör
ses över. En sådan fråga är om gällande regler för prövning av
interimistiska yrkanden i AD är ändamålsenliga.
För utredarens arbete gäller de allmänna direktiv som regeringen
utfärdade den 16 februari 1984 till samtliga kommittéer och särskilda
utredare (dir. 1984:5).
Arbetet bör slutföras senast under våren 1988.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
-- att tillkalla en särskild utredare omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) med uppdrag att göra en översyn av reglerna för rättegången i
arbetstvister och
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
-- att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag för
utredningar m.m.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)