Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Understödsföreningarnas verksamhet, Dir. 1987:60
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1987-12-21
Dir. 1987:60
Beslut vid regeringssammanträde 1987-12-21
Statsrådet Johansson, finansdepartementet, anför:
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att göra en allmän översyn av
lagstiftningen om understödsföreningar.
Målet för arbetet skall vara att i en gemensam lag samla alla de
bestämmelser av näringsrättslig, associationsrättslig och avtalsrättslig
art som har särskild anknytning till den försäkringsverksamhet som
bedrivs inom understödsföreningar. Utredaren skall i samband med denna
översyn beakta förändringarna under senare år i lagstiftningen rörande
ekonomiska föreningar, försäkringsrörelse och försäkringsavtal.
Bakgrund
Understödsföreningar är föreningar för inbördes bistånd med uppgift att
lämna sjukhjälp, begravningshjälp, pension eller liknande understöd åt
sina medlemmar eller deras anhöriga. Föreningarna bedriver
försäkringsverksamhet och de är i princip uppbyggda som ekonomiska
föreningar. Verksamheten regleras främst i lagen (1972:262) om
understödsföreningar (UFL).
En understödsförening kan meddela pensionsförsäkring, kapitalförsäkring
eller sjukförsäkring. Allt efter arten av verksamheten indelas
understödsföreningarna i pensionskassor, sjukkassor, begravningskassor
samt sjuk- och begravningskassor. I gruppen pensionskassor ingår
tjänstepensionskassor, som meddelar försäkringar enligt på
arbetsmarknaden träffade pensionsuppgörelser och som går under
benämningen ITP-kassor. Dessa föreningar intar en särställning bland
understödsföreningarna och utgör en minoritet bland dessa. ITP-kassorna
är dock den grupp av föreningar som har den största betydelsen från
såväl allmän som enskild synpunkt.
Många av de nuvarande understödsföreningarna har gamla anor. De har sitt
ursprung i gillen och skrån som bedrev välgörenhet för nödlidande
medlemmar eller deras anhöriga som en sidoordnad verksamhet. I samband
med industrialismens genombrott i slutet av 1800-talet bildades en mängd
understödsföreningar för inbördes hjälp. Fram till mitten av 1900-talet
ökade det totala antalet medlemmar i understödsföreningarna. I början av
1950-talet uppgick det sammanlagda antalet medlemmar i andra
understödsföreningar än arbetslöshetskassor och erkända sjukkassor till
omkring 1 400 000. Därefter minskade antalet medlemmar fortlöpande. Vid
1972 års ingång, då UFL trädde i kraft, uppgick det sålunda till ca
914 000 och vid 1985 års utgång hade antalet sjunkit ytterligare eller
till ca 654 000.
Än mer markerad har nedgången varit när det gäller antalet
understödsföreningar. Nedgången har åstadkommits genom att mindre
föreningar genom överlåtelse av försäkringsbeståndet gått upp i större
föreningar eller på annat sätt lagts ner. Antalet föreningar uppgick vid
utgången av 1935 till bortåt 1 500. I början av 1972 hade antalet
föreningar sjunkit till 379 och vid utgången av 1986 till 154 stycken.
Vissa tecken tyder på att det nu finns ett intresse för att bilda nya
understödsföreningar. Under 1986 har registrerats en understödsförening
som har till uppgift att meddela pensionsförsäkring för medlemmar av
Svenska Polisförbundet. Vidare håller en understödsförening bestående av
innehavare av vinstandelar i ett av de största svenska industriföretagen
på att bildas. Endast två föreningar har mer än 100 000 medlemmar,
Konsumentkooperationens Pensionskassa och Försäkringsföreningen
Livkronan. År 1985 hade 117 föreningar högst 1 000 medlemmar. De av
föreningarna förvaltade tillgångarna uppgick år 1985 till drygt 16
miljarder kr. Av dessa tillgångar uppgick tjänstepensionskassornas andel
till 96 %.
UFL omfattar föreningar för inbördes bistånd som utan affärsmässigt
drivande av försäkringsrörelse meddelar kapital-, sjuk- eller
pensionsförsäkring och som är på sådant sätt sluten att den
huvudsakligen är avsedd för anställda i visst eller vissa företag,
personer tillhörande viss yrkesgrupp eller medlemmar i sammanslutning
med sådan intressegemenskap att en samverkan även för personförsäkring
är naturlig. I lagen anges att som understödsförening också anses
förening som inte är på angivet sätt sluten (s.k. öppen förening) men
som är registrerad som understödsförening före den 1 juli 1972. De öppna
föreningar som fanns före denna tidpunkt får alltså fortsätta sin
verksamhet. Antalet öppna föreningar uppgick vid 1986 års utgång till 24
stycken. Av dessa var 20 begravningskassor. Kriteriet att en
understödsförening skall vara till inbördes bistånd anses innebära
skyldighet för medlemmarna att erlägga de avgifter som behövs för
verksamhetens drivande. För att arbetstagare och arbetsgivare skall
kunna ordna tjänstepensionsfrågan med hjälp av en understödsförening har
i UFL särskilt angetts att en förening, vars verksamhet huvudsakligen
avser pensionsförsäkring på grund av anställning (s.k.
tjänstepensionskassa), är att anse som understödsförening även om
arbetsgivaren i stället för de anställda betalar medlemsavgifterna.
UFL innehåller dels allmänna bestämmelser om rätten att driva
försäkringsrörelse, dels vissa associationsrättsliga regler angående
förhållandet mellan föreningen och dess medlemmar, dels bestämmelser om
försäkringsfonder, försäkringsteknisk utredning och offentlig tillsyn.
Denna tillsyn utövas av försäkringsinspektionen som även registrerar
föreningarna och deras stadgar. Inspektionen skall dessutom lämna råd
och upplysningar till understödsföreningarna. Genom UFL:s tillkomst
infördes efter mönster av dåvarande försäkringsrörelselagstiftning vid
sidan av kravet på soliditet (soliditetsprincipen) krav på att
medlemsavgifterna skall vara skäliga i förhållande till de förmåner av
olika slag som föreningen tillhandahåller sina medlemmar
(skälighetsprincipen). Vidare infördes den bestämmelsen att det för
registrering av en förening krävs, förutom att den är sluten, att den
avsedda verksamheten är behövlig och även i övrigt ägnad att främja en
sund utveckling av försäkringsväsendet (behovsprincipen). Slutligen
erhöll understödsföreningarna vidgade möjligheter att placera de medel
som avsatts för försäkringsverksamheten samt höjdes högsta tillåtna
kapitalförsäkringsbelopp. Detta uppgår i dag till 15 000 kr.
På flera ställen i UFL hänvisas i fråga om förhållandet mellan
understödsföreningen och dess medlemmar till bestämmelser i 1951 års lag
om ekonomiska föreningar. Denna lag ersätts den 1 januari 1988 av en ny
lag, lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar. Genom denna lag har en
modernisering skett av bestämmelserna om ekonomiska föreningar. Lagen
innehåller också vissa materiella förändringar som är av betydelse för
utformningen av en ny lagstiftning om understödsföreningarna. I en
särskild övergångsbestämmelse till den nya lagen föreskrivs att de
hänvisningar i UFL som finns till 1951 års lag fortfarande skall gälla.
Av det förhållandet att en person som beviljas inträde i en
understödsförening i själva verket träffar ett försäkringsavtal med
föreningen följer att lagen (1927:77) om försäkringsavtal (FAL), som
behandlar rättsförhållandet mellan försäkringsgivare och
försäkringstagare, är tillämplig på rättsförhållandet mellan föreningen
och medlemmen.
Försäkringsrättskommittén (Ju 1974:09), som har till uppgift att se över
FAL, har lagt fram ett delbetänkande med förslag till
personförsäkringslag (SOU 1986:56). Avsikten är att
personförsäkringslagen skall ersätta de bestämmelser i lagen om
försäkringsavtal som är tillämpliga på personförsäkring. Förslaget
innehåller tvingande bestämmelser till försäkringstagarens skydd samt
regler som berör förhållandet till tredje man (bl.a. beträffande
förmånstagareförordnande). I förslaget ges regler om såväl individuell
försäkring som gruppförsäkring och kollektivavtalsgrundad försäkring.
De svenska försäkringsbolagens verksamhet regleras numera av
försäkringsrörelselagen (1982:713). Lagen innebär att den tidigare
lagstiftningen anpassats till bestämmelserna i aktiebolagslagen
(1975:1385) och bokföringslagen (1976:125).
Försäkringsverksamhetskommittén (E 79:01) har nyligen avslutat sitt
arbete med en allmän översyn av den svenska
försäkringsrörelselagstiftningen. Som ett resultat av kommitténs arbete
avskaffades fr.o.m. år 1985 behovsprincipen och ersattes med en
bestämmelse om att koncession för bildande av försäkringsbolag skall ges
om inte den avsedda verksamheten bedöms vara oförenlig med en sund
utveckling av försäkringsväsendet. Kommittén har vidare behandlat bl.a.
soliditets- och skälighetsprinciperna, försäkringsbolagens
kapitalförvaltning, bestämmelser om sekretess och kreditjäv samt
tillsynen över försäkringsbolagen.
Frågan om en ny lag om understödsföreningar
Som tidigare anförts innehåller UFL ett flertal hänvisningar till 1951
års lag om ekonomiska föreningar. I propositionen om UFL anförde
föredragande departementschefen att normalt torde den lämpligaste
lagtekniska utformningen av ny lagstiftning vara att ange laginnehållet
så fullständigt som möjligt utan ett flertal hänvisningar till annan
lagstiftning. Departementschefen framhöll emellertid bl.a. att UFL måste
utformas på ett redaktionellt och språkligt sätt som i vissa avseenden
väsentligen avvek från den dåvarande utformningen av 1951 års lag om
ekonomiska föreningar. Detta skulle få till följd att bestämmelser med
samma sakliga innebörd skulle få en olikartad utformning, vilket enligt
departementschefen var mindre lämpligt när det gällde tillämpningen av
de båda lagarna. Departementschefen fann därför att i de avsnitt som var
av allmän föreningsrättslig betydelse hänvisning borde ske till 1951 års
lag.
Efter en översyn inom justitiedepartementet framlades 1976 en promemoria
med förslag till en ny lag om ekonomiska föreningar. I en med anledning
av detta förslag inom justitiedepartementet utarbetad promemoria,
Följdlagstiftning till en ny föreningslag (Ds Ju 1976:17), föreslogs
ändringar i UFL innebärande att systemet med hänvisningar i UFL till
lagen om ekonomiska föreningar skulle bibehållas. Med anledning av
förslaget inkom Svenska Livförsäkringsföreningars Riksförbund, De fria
Sjukkassornas förbund, Konsumentkooperationens pensionskassa och
Pensionskassan SHB med en skrivelse till justitiedepartementet. I
skrivelsen anfördes bl.a. att det nuvarande systemet med hänvisningar
från UFL till lagen om ekonomiska föreningar varit besvärande.
Organisationerna ville i första hand att hänvisningssystemet skulle tas
bort och gällande bestämmelser helt inarbetas i UFL.
I sitt remissyttrande över nyssnämnda departementspromemoria anförde
försäkringsinspektionen att det kunde ifrågasättas om inte en lagteknisk
omarbetning av UFL borde göras. Det borde inte möta några svårigheter
att i UFL ta in de föreningsrättsliga bestämmelser som bör gälla för
föreningarna. Lagen skulle därmed bli mer överskådlig och lättillgänglig
för föreningarna.
Riksdagens näringsutskott anförde i betänkandet 1976/77:51, med
anledning av motion 1976/77:855 om en översyn av lagen om
understödsföreningar, bl.a. att det inte var lämpligt att lagen om
understödsföreningar anpassades till den tillämnade nya lagen om
ekonomiska föreningar på det sätt som skulle ske enligt
departementspromemorian. Strävan borde vara att åstadkomma en
självständig lag för reglering av understödsföreningarnas verksamhet. En
översyn med detta syfte borde verkställas. Utskottet hemställde att
riksdagen skulle ge regeringen till känna vad sålunda och i övrigt hade
anförts. Riksdagen biföll utskottets hemställan.
Något lagförslag om ny lag om ekonomiska föreningar och om ändringar i
UFL på grundval av departementspromemoriorna lades inte fram. I stället
uppdrog regeringen år 1981 åt kooperationsutredningen att göra en allmän
översyn av lagen om ekonomiska föreningar. Regeringen överlämnade
näringssutskottets ovannämnda betänkande till kooperationsutredningen. I
sitt delbetänkande Kooperativa föreningar (SOU 1984:9 s. 159) fann
utredningen att den inte borde lägga fram förslag till en helt ny lag om
understödsföreningar utan nöja sig med de konsekvensändringar som den
nya föreningslagen motiverade. I prop. 1986/87:7 uttalade
departementschefen att lagen om understödsföreningar skulle ses över
bl.a. med syftet att ersätta lagen med en självständig, ny lag utan
hänvisning till den allmänna föreningslagstiftningen.
I sitt delbetänkande Om utlänningars rättsliga ställning (Ds A 1984:6)
föreslog diskrimineringsutredningen ändringar i UFL som innebar att
styrelseledamot, firmatecknare, revisor, likvidator, likvidationsrevisor
och suppleanter för dessa inte behöver vara svenska medborgare. I prop.
1985/86:7 anförde föredragande departementschefen att
diskrimineringsutredningens förslag borde behandlas i samband med den av
riksdagen begärda översynen av lagen.
Försäkringsinspektionen har hos regeringen hemställt om en lagändring
innebärande att högsta medgivna kapitalbelopp för försäkring i
understödsförening ändras från 15 000 kr till basbeloppet enligt lagen
(1962:381) om allmän försäkring.
Försäkringsrättskommittén har i en till finansdepartementet ingiven
promemoria framlagt en skiss till vissa ändringar i UFL mot bakgrund av
kommitténs förslag till personförsäkringslag.
Skäl för en ny utredning
Understödsföreningarna har spelat en betydande roll för framväxten av
det sociala trygghetssystemet i Sverige. Deras betydelse har visserligen
gått tillbaka under efterkrigstiden. Emellertid har de fortfarande en
funktion att fylla i samhället. Framväxten av nya
gruppförsäkringslösningar på personförsäkringsområdet kan också tänkas
stimulera tillkomsten av ytterligare understödsföreningar.
Det har nu gått drygt 15 år sedan UFL trädde i kraft. UFL hänvisar på
åtskilliga ställen till 1951 års lag om ekonomiska föreningar. Då denna
lag fr.o.m. årsskiftet 1987/88 ersätts av en ny lag är det redan av
denna anledning befogat att göra en översyn av UFL. Till detta kommer de
förändringar i lagstiftningen om försäkringsbolagens verksamhet som
redan skett eller är under övervägande.
Även andra förändringar har skett eller är under övervägande i den
näringspolitiska, associationsrättsliga och avtalsrättsliga
lagstiftningen. Mot denna bakgrund och utvecklingen inom
understödsföreningarna anser jag att det nu är motiverat att tillkalla
en särskild utredare med huvuduppgift att göra en allmän översyn av
lagstiftningen om understödsföreningar. En utgångspunkt skall därvid
vara att understödsföreningar kommer att finnas kvar även i framtiden
jämsides med försäkringsbolagen.
Uppdraget
Syftet med utredningsarbetet skall vara att i en gemensam lag samla alla
de bestämmelser av näringsrättslig, associationsrättslig och
avtalsrättslig art som har särskild anknytning till den
försäkringsverksamhet som bedrivs inom understödsföreningar. Härvid bör
utredaren beakta att medlemsantalet i föreningarna ofta är starkt
begränsat och att utgående förmåner vanligtvis förhållandevis små. Det
finns därför knappast något behov av ett lika detaljerat regelsystem som
för försäkringsbolagen. Av samma skäl är det angeläget att reglerna är
lätta att överblicka och tillämpa.
Vad först gäller frågor av näringsrättslig art bör utredaren beakta de
förändringar som skett inom lagstiftningen om försäkringsrörelse. I
detta sammanhang kan man ifrågasätta om det finns skäl att bibehålla
behovsprincipen, som infördes i UFL efter förebild från nu upphävda
bestämmelser i försäkringsrörelselagstiftningen. Utredaren bör vidare ta
hänsyn till konkurrensförhållandena mellan understödsföreningarna och
försäkringsbolagen och i detta sammanhang särskilt överväga om de
nuvarande bestämmelserna om högsta och lägsta belopp för tecknande av
kapitalförsäkring bör ersättas med bestämmelser som möjliggör en smidig
anpassning till förändringar i penningvärdet.
En fråga som också bör övervägas är vilka regler som skall gälla om
understödsföreningarnas rätt att placera sina tillgångar.
I utredningsuppdraget bör det ingå att reglerna om redovisning och
revision anpassas till de förändringar som skett på dessa områden i
bl.a. försäkringsrörelselagen och 1987 års lag om ekonomiska föreningar.
Utredaren bör också överväga om hans förslag bör föranleda ändringar i
reglerna om tillsyn över understödsföreningar.
Vad sedan gäller den associationsrättsliga regleringen bör vidare en
anpassning ske till den nya lagen om ekonomiska föreningar. Utredaren
bör därvid bl.a. överväga regler om fusion mellan understödsföreningar i
syfte att underlätta samgående mellan framför allt mindre föreningar.
Vad så slutligen gäller det avtalsrättsliga förhållandet mellan en
understödsförening såsom försäkringsgivare och medlemmarna i föreningen
i deras egenskap av försäkringstagare, liksom förhållandet till tredje
man, bör utgångspunkten vara att reglerna anpassas till den lagstiftning
som kan väntas bli en följd av det inom justitiedepartementet pågående
arbetet med förslag till förändringar av lagen om försäkringsavtal.
Därvid bör utredaren ta hänsyn till de särskilda omständigheter under
vilka understödsföreningarna arbetar.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor avseeende
understödsföreningar än de som särskilt tagits upp här i den mån
utredningsarbetet föranleder det.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredningsarbetet bör redovisas senast under första kvartalet 1989.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
understödsföreningar
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en allmän översyn av lagstiftningen om
understödsföreningar,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)