Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Genomförande av en ny organisation för exekutionsväsendet, Dir. 1987:6
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1987-02-19
Dir. 1987:6
Beslut vid regeringssammanträde 1987-02-19
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår, i enlighet med vad jag anfört i propositionen 1986/87:52
om exekutionsväsendets organisation m.m., att en kommitté tillkallas för
att lämna förslag till den närmare utformningen av de nya
länskronofogdemyndigheternas organisation m.m.
2 Bakgrund
I propositionen om exekutionsväsendets organisation m.m. har regeringen
lagt fram förslag till principiella riktlinjer för en omorganisation av
kronofogdemyndigheterna. Förslaget innebär att en kronofogdemyndighet
bildas i varje län samt att riksskatteverket får i uppgift att leda
verksamheten i exekutionsväsendet. De nya kronofogdemyndigheterna skall
ledas av var sin lekmannastyrelse. Omorganisationen avses bli genomförd
den 1 juli 1988. Förslaget har antagits av riksdagen (LU 12, rskr. 103).
I propositionen angavs att en kommitté borde tillkallas för att lämna
förslag till den närmare utformningen av kronofogdemyndigheternas
organisation m. m. Denna kommitté bör nu tillkallas.
3 Uppdraget
Kommittén bör med utgångspunkt i övervägandena i propositionen och de
synpunkter riksdagen givit regeringen till känna lämna förslag till den
närmare utformningen av länskronofogdemyndigheternas organisation och i
övrigt lämna förslag till andra åtgärder som kan erfordras för att
genomföra omorganisationen. Kommittén bör även överväga att lämna
förslag till de konsekvensändringar i skattemyndigheternas
administrativa arbetsuppgifter och organisation som den nu aktuella
omorganisationen kan ge anledning till.
Kommittén bör ägna särskild uppmärksamhet åt frågan om
länskronofogdemyndigheternas administrativa funktioner. Det bör ankomma
på kommittén att beräkna länskronofogdemyndigheternas behov av resurser
för administrationen. Till kommitténs uppgifter hör också att lämna
förslag till de personal- och ekonomiadministrativa åtgärder som behöver
vidtas i och med att de nya myndigheterna bildas.
I enlighet med vad riksdagen givit regeringen till känna bör det vidare
ankomma på kommittén att överväga i vilka avseenden riksskatteverket bör
kunna styra och leda kronofogdemyndigheterna när det gäller den rent
exekutiva verksamheten, tillsynsuppgifterna i konkurs m.m. samt belysa
effekterna härav. Vid fullgörandet av uppdraget finns det enligt min
mening inte anledning för kommittén att ta upp frågor som rör
riksskatteverkets egen organisation.
I propositionen har regeringen bedömt att reformen långsiktigt bör
rymmas inom befintliga kostnadsramar även om den initialt kan få en
kostnadshöjande effekt. Kommittén skall noggrant belysa
kostnadskonsekvenserna av omorganisationen.
Under den tid kommittén arbetar kan det uppstå behov av att redan före
den 1 juli 1988 fatta vissa myndighetsbeslut. Det gäller beslut i frågor
som rör överenskommelser om administrativ samverkan i olika avseenden
mellan länskronofogdemyndighet och länsskattemyndighet. Avgörandena i
sådana frågor bör grundas på bedömningar av förhållandena i respektive
län. Jag anser det rationellt att kommittén får rätt att, inom ramen för
befintliga resurser, avgöra sådana frågor intill dess de nya
kronofogdemyndigheterna inrättats. Kommittén skall överlämna frågor som
inte kan avgöras före den 1 juli 1988 till respektive
länskronofogdemyndighet för vidare handläggning.
I detta sammanhang vill jag erinra om de skyldigheter enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet eller enligt kollektivavtal
som eventuellt kan åligga kommittén i de frågor där den vidtar åtgärder
i annan myndighets ställe.
4 Ramar för utredningsarbetet m.m.
Utredningsarbetet bör bedrivas så att den nya organisationen kan börja
sin verksamhet den 1 juli 1988. Kommittén kan vid behov lämna sina
förslag successivt. Kommitténs överväganden i fråga om riksskatteverkets
ledningsfunktioner gentemot kronofogdemyndigheterna skall redovisas i
sådan tid att eventuella författningsändringar kan göras i god tid före
omorganisationen.
För kommittén bör gälla regeringens direktiv (dir 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Kommittén bör när arbetet påbörjas och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer, och i förekommande fall andra
berörda centrala arbetstagarorganisationer med vilka staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen -- med
högst fyra ledamöter med uppdrag att utarbeta förslag till genomförande
av en ny organisation för exekutionsväsendet m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m. m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)