Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av informationsverksamheten inom utvecklingssamarbetet med u-länderna, Dir. 1987:56
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1987-12-10
Dir. 1987:56
Beslut vid regeringssammanträde 1987-12-10.
Statsrådet Hjelm-Wallén anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att se över den
statligt finansierade informationen om u-länder och
utvecklingssamarbete.
Bakgrund
Information kring u-länder och utvecklingsbistånd är angelägen för att
skapa förståelse och stöd för Sveriges internationella
solidaritetspolitik. En fortlöpande statligt finansierad
upplysningsverksamhet om u-länderna har förekommit sedan början av
1950-talet. Hela organisations-Sverige engagerade sig i dessa frågor
inom ramen för centralkommittén för tekniskt bistånd till mindre
utvecklade länder (CK) som var det första särskilda organet för
biståndsfrågor.
När nämnden för internationellt bistånd (NIB) bildades år 1962 gavs
informationsverksamheten stor vikt. När sedan styrelsen för
internationell utveckling (SIDA) år 1965 ersatte NIB gavs verket ett
brett informationsuppdrag, att informera om u-länder och svenskt
utvecklingsbistånd.
Målen för informationsverksamheten har under åren omformulerats vid
några tillfällen. I samband med riksdagens behandling 1978 av
regeringens proposition (1978/79:113) med anledning av den
biståndspolitiska utredningens betänkande (SOU 1977:73) lade riksdagen
fast följande mål för informationsverksamheten.
"Målet för informationsverksamheten är att utveckla människors kunskaper
om och intresse för förhållanden av betydelse för u-ländernas
utveckling. Därmed kan engagemanget för Sveriges internationella
solidaritetspolitik fördjupas."
Denna målformulering gäller än i dag. Regeringen har dock under
1980-talet alltmer kommit att betona vikten av att det ges information
om resultaten i det statligt finansierade biståndet. Detta synsätt har
också återspeglats i SIDA:s egna riktlinjer för verkets
informationsverksamhet.
Folkrörelsernas engagemang i u-ländernas problem och Sveriges
möjligheter att bistå kom mycket tidigt till uttryck också i
informationen om u-länder och biståndssamarbete. Den tidigaste kunskapen
om förhållandena i u-länderna hade t.ex. de olika kyrkorna genom den
missionsverksamhet som bedrivits sedan senare hälften av 1800-talet.
I början av 1970-talet utarbetade SIDA på statsmakternas uppdrag en
fyraårsplan för den statliga informationsverksamheten på
biståndsområdet. Genom planen och statsmakternas behandling av denna kom
folkrörelserna att få en huvudroll i informationen om u-länder och
bistånd.
Studieförbund och löntagarorganisationer gavs en särskild, central
ställning i detta arbete. Genom generella informationsbidrag skulle
förbunden nå ett stort antal organisationer knutna till dessa.
Organisationer som inte var studieförbund eller tillhörde
fackföreningsrörelsen skulle kunna få bidrag efter ansökan.
Ursprungligen utgick de generella informationsbidragen till tio
organisationer. I samband med riksdagsbehandlingen av biståndspolitiska
utredningen år 1978, och även vid senare riksdagsbehandlingar, har nya
organisationer tillförts gruppen som erhåller generella bidrag.
Folkrörelserna medverkar i informationsarbetet också genom sin
representation i beredningen för u-landsinformation. Beredningen var
ursprungligen ett rådgivande organ till regeringen men ombildades år
1978 till att bli ett rådgivande organ till SIDA.
Såväl SIDA:s som folkrörelsernas informationsverksamhet har kommit att
behandla både u-ländernas situation och svenska biståndsinsatser i
u-länderna. När det gäller information om biståndet har en koncentration
skett kring organisationernas och SIDA:s egna verksamheter. Övriga
biståndsmyndigheters verksamhet och det svenska multilaterala biståndet
har också uppmärksammats men endast i mindre omfattning.
För närvarande är det sammanlagt 24 organisationer som får generella
bidrag. Tillsammans delar de på 16 milj.kr. av de 18,0 milj.kr. som
budgetåret 1987/88 totalt går till folkrörelsernas
informationsverksamhet. Resterande 2 milj.kr. fördelas efter ansökan på
ett hundratal organisationer. Budgeten för SIDA:s egen
informationsverksamhet uppgår budgetåret 1987/88 till 9,2 milj.kr.
Utrymmet för nya mottagare är begränsat. I samband med behandlingen av
två motioner under riksmötet 1986/87 konstaterade riksdagen att det var
svårt att inom ramen för anslaget utöka kretsen av fasta
bidragsmottagare ytterligare och därmed minska utrymmet för projektstöd.
Eftersom det var många år sedan systemet med generella bidrag
etablerades och dessa bidrag tog så stor del av utrymmet för enskilda
organisationers informationsverksamhet fanns det enligt utskottets
mening skäl att se över systemet i dess helhet (UU 1986/87:10).
Utredningsuppdraget
Jag anser mot denna bakgrund att en översyn bör genomföras av den
statligt finansierade informationen på biståndsområdet och att en
särskild utredare bör tillkallas.
Utredaren bör beskriva mål och riktlinjer för information på
biståndsområdet inom statliga biståndsmyndigheter och andra
organisationer och deras återspegling i praktisk verksamhet.
Utredaren bör analysera om nu varande mål för informationsverksamheten
är ändamålsenliga eller om det finns behov av förändringar. Vidare bör
det utredas om biståndsmyndigheterna och folkrörelserna bör ha delvis
åtskilda roller i informationsarbetet och var för sig lägga särskild
vikt vid någon av de två huvuduppgifterna inom informationsuppdraget,
verksamheten att informera om u-länderna eller det svenska biståndet.
En beskrivning bör göras av hittillsvarande och nuvarande
informationsverksamhet, såväl SIDA:s egen som annan statligt finansierad
informationsverksamhet på biståndsområdet. I enlighet med riksdagens
uttalande bör systemet med generella informationsbidrag analyseras
grundligt. Utredaren bör bl.a. lämna förslag om vilka organisationer som
är lämpliga som mottagare av generella informationsbidrag samt andra
förändringar som kan bli följden av kartläggningen.
Utredaren skall även analysera hur ansvaret för informationen om det
multilaterala utvecklingssamarbetet och biståndet genom andra
biståndsmyndigheter än SIDA lämpligen skall fördelas. Förslag bör ges om
organisatoriska lösningar för denna verksamhet.
Utredaren bör även belysa de arbetsuppgifter och den roll som
beredningen för u-landsinformation har i dag och samtidigt lämna förslag
om eventuella förändringar, bl.a. i ljuset av att regeringen år 1986
inrättade ett särskilt folkrörelseråd för biståndsfrågor.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Utredaren skall ha kontakt med utredningen om ett ökat ansvar för
folkrörelser, föreningar och kooperativ (dir. 1986:17) som skall se över
statsbidragen till folkrörelserna i syfte att minska antalet
bidragsformer samt föreslå förenklingar och åtgärder för en bättre
samordning av den totala bidragsgivningen.
Översynen bör vara slutförd före utgången av april månad 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
internationellt utvecklingssamarbete
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1987:119) -- med uppdrag att se över den statligt finansierade
informationen om u-länder och bistånd
att besluta om sekreterare, sakkunniga och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tredje huvudtitelns reservationsanslag C
8. Övriga u-landspolitiska insatser m.m. delposten F. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utrikesdepartementet)