Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av de botaniska trädgårdarnas verksamhet och finansiering, Dir. 1987:54
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1987-11-19
Dir 1987:54
Beslut vid regeringssammanträde 1987-11-19
Chefen för utbildningsdepartementet, statsrådet Bodström, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att genomföra en
översyn av de botaniska trädgårdarnas verksamhet och finansiering.
Bakgrund
I anslutning till universiteten i Stockholm, Uppsala, Lund och Göteborg
finns större botaniska trädgårdar. De tre förstnämnda är statliga medan
trädgården i Göteborg är kommunal.
Trädgårdarna utnyttjas förutom för utbildning och forskning till
rekreation och som kulturhistoriska muséer. De är i första hand muséer
med levande växter, vilka i viss utsträckning även speglar olika
arkitekturhistoriska trädgårdstraditioner. Trädgårdarna medverkar i
betydande omfattning i kultur- och miljövård, t. ex. genom att rädda och
för framtiden bevara hotade vilda och odlade växter.
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) fick år 1971 i uppdrag att överväga
den framtida inriktningen av verksamheten vid vissa botaniska
trädgårdar. UKÄ redovisade år 1976 uppdraget. Som ett resultat av detta
uppdrog regeringen åt statens förhandlingsnämnd att träffa avtal med
berörda primärkommuner om ersättning för dessa trädgårdar. Ett avtal om
kommunalt bidrag träffades sedermera med Uppsala kommun. Detta avtal
sades år 1986 upp av staten som bemyndigade universitetet i Uppsala att
föra statens talan.
Statens bidrag till den kommunala botaniska trädgården i Göteborg
reglerades av ett avtal som tecknades år 1961. Även detta avtal sades
upp av staten, och efter långdragna förhandlingar tecknades ett nytt
avtal rörande driften mellan staten och kommunen hösten 1986. Det nya
avtalet innebär att statsbidraget bättre anpassats till trädgårdens
verksamhet i fråga om bl. a. utbildning och forskning.
Universitets- och högskoleämbetets (UHÄ) biologiutredning (UHÄ-rapport
1986:9) har kortfattat berört de botaniska trädgårdarnas ställning.
Utredningen konstaterar att dessa till sin huvudfunktion berör områden
som ligger utanför universitetens utbildning och forskning nämligen
kulturhistoria, folkbildning, hortikultur, genbanksfunktion etc.
Vad gäller undervisning och forskning betonar utredningen dels att den
experimentella forskningen inom systematik och ekologi har lett till ett
ökat behov av såväl växthus som odlingsutrymme, dels att sådana
försöksodlingar innebär svåra resursproblem för berörda institutioner.
Sammanfattningsvis framhåller utredningen att de botaniska trädgårdarna
har en viktig uppgift, men att denna inte i särskilt hög grad är knuten
till universitetens forskning och undervisning. Det är dock naturligt
att trädgårdarna är förlagda till universitetens närhet för att undvika
statliga dubbelsatsningar. Endast en mindre del av deras driftkostnader
bör dock belasta universiteten, varför staten bör se över
finansieringssituationen och bl.a. ta upp förhandlingar med kommunerna i
fråga om den delfunktion som kan kallas folkbildnings- och parkfunktion.
UHÄ har uttalat sitt stöd för principen att förskjuta finansieringen mot
de samhällssektorer som mest utnyttjar trädgårdarna.
Regeringen har i prop. 1986/87:80, bilaga 6, s 99, mot bakgrund av bl.a.
det tecknade avtalet avseende botaniska trädgården i Göteborg funnit det
vara lämpligt att ånyo aktualisera frågan om de botaniska trädgårdarnas
verksamhet och finansiering.
Utbildningsutskottet har vid sin behandling av propositionen och ett
antal motioner som tagit upp frågan (UbU 1986/87:26 s 82) instämt i vad
som anförs i propositionen och motionerna om att ärendet om de botaniska
trädgårdarnas verksamhet och finanisering innehåller ett antal olösta
problem. Därför bör enligt utskottet en utredning nu göras där olika
aspekter på frågorna blir belysta och där berörda instanser får
möjlighet att framlägga sina synpunkter. Riksdagen har som sin mening
gett regeringen tillkänna vad utskottet anfört (Rskr. 1986/87:282).
Uppdraget
Som anfördes i proposition 1986/87:80 och utbildningsutskottets
betänkande 1986/87:26 bör en översyn av de botaniska trädgårdarnas
verksamhet och finansiering nu göras.
En sådan översyn bör utgå från principen att trädgårdarnas organisation
och finansiering så långt det är möjligt avspeglar deras användning.
Översynen bör således innefatta en kartläggning av hur trädgårdarna
verkligen utnyttjas och hur de i dag finansieras.
För närvarande finansieras huvuddelen av kostnaderna för de statliga
trädgårdarna med medel ur högskolans fakultets- och sektorsanslag. För
flertalet trädgårdar gäller att de i stor utsträckning tillgodoser andra
behov än forskning och utbildning, t. ex. som muséer och för rekreation.
Förslag till fortsatt finansiering bör utformas med hänsyn till detta.
Även ett antal svenska företag inom växtförädling torde ha stor nytta av
trädgårdarna. Det bör undersökas om dessa kan bidra till verksamheten,
t.ex. genom ekonomiskt stöd.
En ansvarsfördelning mellan trädgårdarna kan också diskuteras i form av
att trädgårdarna ges olika uppgifter. Likaså bör för- och nackdelar med
en koncentration av resursinsatserna prövas. De trädgårdar som har
förhållandevis få besök skulle exempelvis kunna renodlas som
undervisnings- och forskningsträdgårdar.
Huvudmannaskapet för trädgårdarna bör diskuteras med utgångspunkt i den
ovannämnda kartläggningen av trädgårdarnas uppgifter och eventuella
förslag om förändrad verksamhetsinriktning. Ansvarsfördelningen mellan
stat och kommun bör avspegla parternas nytta av trädgårdarna.
Trädgårdarna fyller en rad funktioner inom skilda fält. Utöver stat,
kommun och näringsliv finns ett antal idéella organisationer med ett
starkt engagemang för trädgårdarnas verksamhet. Utredaren bör redovisa
förslag till hur olika intressenter kan ges möjlighet att medverka i
utformningen av verksamheten.
Utredningsarbetet bör genomföras i samarbete med verksamhetens
intressenter bl. a. berörda universitet och kommuner, universitets- och
högskoleämbetet, Sveriges lantbruksuniversitet, byggnadsstyrelsen,
riksantikvarieämbetet, statens förhandlingsnämnd samt andra berörda
kultur- och miljövårdsorgan.
De förslag som läggs fram skall kunna genomföras inom ramen för totalt
oförändrade resurser inom de områden som förslagen avser.
För utredningen gäller regeringens direktiv (Dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Förslag bör redovisas senast den 1 december 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) med uppgift att göra en översyn av de botaniska trädgårdarnas
verksamhet och finansiering
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag utredningar m. m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)