Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om utrikesförvaltningens inriktning och organisation, Dir. 1987:51
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1987-12-03
Dir 1987:51
Beslut vid regeringssammanträde 1987-12-03.
Chefen för utrikesdepartementet, statsrådet S. Andersson, anför efter
samråd med statsrådet Hjelm-Wallén och statsrådet Gradin.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att analysera vilka
organisatoriska och andra förändringar som kan bli nödvändiga för att
utrikesförvaltningen även fortsättningsvis på ett effektivt sätt skall
kunna genomföra sin av riksdag och regering formulerade uppgift att på
neutralitetspolitikens grund främja svenska intressen gentemot andra
stater och i internationella organisationer. Utredaren bör ställa graden
av måluppfyllelse i relation till insatta resurser. De eventuella krav
på ökad kompetens och en mer rationell organisation som kan vara
förutsättningar för att uppnå dessa mål bör klarläggas.
Bakgrund
Konsekvenserna för utrikesförvaltningen av organisationsutvecklingen
inom statsförvaltningen
Bl.a. behovet av att förbättra det statsfinansiella läget har under
1980-talet skärpt kraven på ökad produktivitet inom statsförvaltningen.
Organisationsutvecklingen inom statsförvaltningen har därför
intensifierats. I prop. 1986/87:99 om ledning av den statliga
förvaltningen samt i de senaste årens budget- och
kompletteringspropositioner har en rad åtgärder angivits avsedda att
främja produktivitetsutvecklingen i statsförvaltningen.
Utrikesförvaltningen intar samtidigt i olika avseenden en annorlunda
ställning inom statsförvaltningen genom att en stor del av verksamheten
styrs av den internationella utvecklingen och händelser utomlands, vilka
Sverige endast marginellt har möjlighet att påverka.
I enlighet med av riksdag och regering formulerade utrikespolitiska
målsättningar skall utrikesförvaltningen, på neutralitetspolitikens
grund, främja svenska intressen gentemot andra stater och i
internationella organisationer. I takt med den ökande
internationaliseringen, som påverkar allt bredare sektorer av det
svenska samhället, har också kraven på utrikesförvaltningens insatser
ökat.
UD skiljer sig från övriga departement genom att det ålagts att utföra
såväl departementsfunktioner som verksfunktioner. Dessa dubbla uppgifter
är särskilt tydliga inom organisationen i Stockholm, som består av såväl
renodlade departementsfunktioner (främst vad gäller handels-, press-,
och politiska avdelningen, delar av rättsavdelningen samt avdelningen
för internationellt utvecklingssamarbete) som verksfunktioner (delar av
rättsavdelningen, informationsbyrån, protokollet och administrativa
avdelningen). Dessa dubbla funktioner återspeglas också i
utlandsmyndigheternas verksamhet.
Utredaren bör bl.a. studera möjligheterna att effektivisera verksamheten
inom givna kostnadsramar mot bakgrund av de förändringar i omvärlden som
skett och kan förutses inom den närmaste framtiden.
Huvuduppgiften för organisationsutvecklingen inom departementet blir att
säkra att utrikesförvaltningen på effektivast möjliga sätt utnyttjar
sina resurser för att, i en föränderlig omvärld, främja svenska
intressen. Flexibilitet i utrikesförvaltningens organisation för att
genom omdisponering av resurser möta ändrade arbetsuppgifter är särskilt
viktig.
Organisationsutvecklingsarbetet inom utrikesförvaltningen hitintills
Regeringskansliet har under efterkrigstiden genomgått en
omvandlingsprocess som även påverkat UD.
De organisationsöversyner som gjorts inom departementet på senare tid
har utmynnat i följande betänkanden
-- Utrikesdepartementets administrationsutredning, 1962,
-- UD-70,
-- Utrikesdepartementets organisationsutredning, 1975
-- Exportfrämjandets organisation, 1979,
-- Den framtida utrikestjänsten, 1980--82.
Utredningarna har i varierande grad sökt ta till vara erfarenheter från
och riktlinjer för den övriga statsförvaltningen i utrikesförvaltningen.
I betänkandet Den framtida utrikestjänsten analyserades inte hur
erfarenheter och målsättningar från annan statlig verksamhet kan
tillämpas inom UD. I stället koncentrerades utredningsarbetet kring
UD-specifika frågor som rekrytering, generalist/specialistkompetens och
fältorganisation.
Departementsreformen år 1982 fick till följd att en stor del av
handelsdepartementet överfördes till UD. Utrikesdepartementet fick då
också ansvaret för det lagstiftningskomplex som rör regleringen av
landets utrikeshandel inkl. tullagstiftning.
Samma år inrättades regeringskansliets förvaltningskontor (RFK) som fick
en utökad roll jämfört med departementens organisationsavdelning (OA).
Ett nära samarbete har upprätthållits mellan förvaltningskontoret och
UD:s administrativa avdelning inom relevanta områden.
ADB-strategiutredningen år 1984 angav inriktningen för
datoriseringsarbetet inom UD. Samtliga utlandsmyndigheter kommer år 1989
att ha basutrustning medan en datorisering av samtliga arbetsplatser
kommer att vara genomförd år 1995.
Hur utredningen bör bedrivas
Utredaren skall analysera utrikesförvaltningens uppgifter samt granska
dess organisation i ljuset av behovet av att uppnå en ökad effektivitet
med hänsyn till de förändringar som skett i den internationella miljön
och de framtida förändringar som kan aktualiseras under 1990-talet.
Eventuella krav på ökad kompetens, resursfördelning och en rationellare
organisation bör klarläggas. Faktorer som kan väntas medföra krav på
förändringar i utrikesförvaltningens framtida arbetsinriktning bör
identifieras. Förslag till förändringar inom dessa områden kan lämnas.
Utredaren bör särskilt beakta följande.
Beskrivning av politiska krav och mål
1. I anslutning till utredningen bör en beskrivning upprättas av de
politiska krav och mål som riksdag och regering fastställt. En sådan
beskrivning bör ligga till grund för en översyn av den nu gällande
instruktionen för utrikesrepresentationen (IFUR-1967:83). Utredningen
bör lägga fram förslag till ny förordning i ämnet, varvid den pågående
översynen av UD:s regelverk bör beaktas.
Ambitionsnivåer
2. Utredaren bör belysa sambandet mellan olika nivåer på resursinsatser
och möjligheterna att uppfylla de politiska målen, exempelvis
beträffande:
-- antalet utlandsmyndigheter
-- de olönade konsulatens funktion.
Verksfunktioner visavi departementsfunktioner
3. En förutsättningslös granskning av de eventuella effekterna på
departementets och utlandsmyndigheternas effektivitet genom blandningen
av verks- och departementsfunktioner bör företas. Förslag till
ytterligare överflyttning av verksfunktioner till
förvaltningsmyndigheter och andra organ bör övervägas. Betydelsen av att
personal roterar mellan befattningar med departements- resp.
verksfunktioner bör beaktas. Detta gäller också konsekvenserna för UD av
tillämpningen av de personalpolitiska principer som fastslagits av
riksdagen.
Utlandsmyndigheternas förvaltningsrättsliga status
4. Utlandsmyndigheternas -- såväl lönade som olönade --
förvaltningsrättsliga status bör klarläggas i syfte att tydligare
definiera ansvaret för dessa myndigheter och deras chefer.
Rekrytering och kompetensutveckling
5. Departementets behov av att kunna rekrytera och utbilda personer med
lämplig teoretisk och praktisk bakgrund för departementets verksamhet
bör särskilt uppmärksammas. Vidare bör behovet av att kunna bibehålla
och vidareutveckla departementets befintliga kompetens belysas. Därvid
bör behovet av personal med speciell kompetens och av växeltjänstgöring
beaktas. Förutsättningarna för en internationell karriär inom
statsförvaltningen bör utredas.
Familjesociala frågor och livstidskarriär m.m.
6. De familjesociala frågornas betydelse för framtida rekrytering och
bemanning måste också belysas. Utlandstilläggssystemet är här av stor
betydelse. Utredaren bör belysa olika möjligheter till insatser i syfte
att underlätta tjänstemannafamiljernas vistelse utomlands resp.
återkomsten till Sverige. Frågan om UD-tjänstemannen liksom hitintills
huvudsakligen skall vara verksam inom utrikesförvaltningen under större
delen av sitt yrkesverksamma liv eller om en ökad växeltjänstgöring
skall eftersträvas bör också beaktas.
Relationer till andra departement och den interna organisationen
7. Ansvaret för utrikespolitiken i vid bemärkelse inbegriper även
internationella aspekter på andra fackdepartements arbete. UD:s
relationer till fackdepartementen bl.a. de internationella sekretariaten
samt sekretariatet för säkerhetspolitik och långsiktsplanering inom
totalförsvaret i försvarsdepartementet bör därför studeras i syfte att
belysa huruvida en effektivare resursanvändning kan åstadkommas.
Beträffande utrikesrepresentationen finns anledning att studera
utlandsmyndigheternas relation till UD och andra sakansvariga
departement och myndigheter samt närstående organisationer. Ett exempel
är valet av organisationsform för det exportfrämjande arbetet. Härvid
bör också en utvärdering ske av den treåriga försöksverksamheten med
särskilda koordinatörer på handelsavdelningen.
Frågan om samordning av UD:s verksamhet med specialattachéernas bör
utredas för att uppnå en rationell fältorganisation med klara och snabba
informationsvägar och rimlig kostnadsfördelning och redovisning. Även i
detta sammanhang bör utredaren beakta behovet av översyn av IFUR samt
UD:s instruktion.
Det är även angeläget att studera den interna organisationen i
departementet för att, med den arbetsfördelning som finns mellan de tre
statsråden, kartlägga om effektivitetsvinster kan nås.
Möjligheten till utökad delegering av administrativa beslut till
utlandsmyndigheterna bör kartläggas. Resursfördelningen mellan
utrikesdepartementets hemmaorganisation och utrikesrepresentationen bör
även granskas liksom fördelningen av arbetsuppgifter på lokalanställd
respektive utsänd personal vid utlandsmyndigheterna.
Regionambassader, Stockholmsbaserade ambassadörer och
resurskoncentration vid utlandsmyndigheterna m.m.
8. Begreppet regionambassad, som tagits upp av tidigare UD-utredningar,
bör studeras ytterligare. Möjligheten av en effektivare bevakning av en
ländergrupp genom t.ex. koncentration av resurser bör undersökas.
Förutsättningarna för uppbyggande av särskild kompetens (bl.a.
säkerhetspolitisk bevakning, projektbevakning och administrativa
funktioner) inom vissa regioner bör också studeras. Detta kan även gälla
fördelning av personal mellan ambassad och lönade generalkonsulat.
Härvid bör även uppmärksammas erfarenheter och förslag avseende
Stockholmsbaserade ambassadörer. Det nordiska samarbetet på fältet bör
även studeras.
Relationer till vissa serviceverksamheter
9. För att uppnå en ökad effektivitet inom UD:s administration är det
angeläget att studera UD:s relationer till olika serviceverksamheter och
överväga om dessa servicefunktioner bör finnas inom eller utanför
departementet. T.ex. bör möjligheterna till effektivitetsvinster i
arbetet mellan UD och byggnadsstyrelsen resp. UD och utlandslönenämndens
kansli studeras.
Administrativ utveckling
10. Det är angeläget att de effektivitets- och rationaliseringsvinster
för organisationen som den snabba datoriseringen medför studeras samt
att möjligheten att förbättra administrativa rutiner undersöks.
Erfarenheter från utrikesförvaltningar i andra länder
11. Utrikesförvaltningarna i med Sverige jämförbara länder har av
naturliga skäl ställts inför likartade problem. De lösningar som valts i
dessa länder kan därför vara av stort intresse även för Sverige. En
naturlig uppgift för utredaren är att närmare studera ett antal
utrikesförvaltningar som valt olika organisatoriska lösningar.
Tidsplan m.m.
12. Utredaren bör bedriva arbetet i fortlöpande kontakt med
UD-personalens fackliga organisationer. Utredaren skall beakta
kommittédirektiven (Dir. 1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående utredningsförslagens inriktning. Vad gäller frågor som
berör de pågående utredningarna om Informations- och kulturutbytet med
utlandet resp. Presstjänstens ställning och uppgifter inom
utrikesförvaltningen bör samråd äga rum. Det bör stå utredaren fritt att
ta upp även andra frågor av relevans samt föreslå att större frågor blir
föremål för särskilda studier.
Översynen bör vara slutförd före den 31 december 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för utrikesdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda de frågor som jag angett i det
föregående och att avge förslag till lämpliga lösningar,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta tredje huvudtiteln anslag A. 10 Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utrikesdepartementet)