Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Finansieringen av fondbyrån vid kammarkollegiet, m.m., Dir. 1987:5
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1987-02-05
Dir 1987:5
Beslut vid regeringsammanträde 1987-02-05
Chefen för civildepartementet, statsrådet Holmberg, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda frågan
om finansieringen av kammarkollegiets fondbyrå, m.m.
Bakgrund
Enligt sin instruktion (1986:600) skall kammarkollegiet bl.a. förvalta
statliga lån och aktier samt fondmedel. Inom kollegiet handhas denna
uppgift av fondbyrån. Jag anför i årets budgetproposition (prop.
1986/87:100 bil. 15 s. 33) i fråga om kollegiet bl.a. följande:
I avvaktan på att fondöversynsutredningens betänkande (SOU 1985:60)
Statens förvaltningsfond skall slutbehandlas och kammarkollegiets
särskilda rapport, med anledning av att kollegiet ingår i försöken med
treåriga budgetramar, avlämnas föreslår jag att fondbyråns kostnader
täcks genom avgifter.
Fondbyrån skall avgiftsfinansieras fr.o.m. nästa budgetår. Jag anser
därför att det nu är angeläget att närmare utreda vissa frågor som
hänger samman med en sådan avgiftsfinansiering.
Uppdraget
För uppdraget bör en särskild utredare tillkallas. Utredaren bör föreslå
hur avgiftsfinansieringen av fondbyrån skall genomföras fr.o.m. den 1
juli 1987. Utgångspunkten skall vara att avgifterna skall täcka
fondbyråns kostnader och anpassas till jämförbara tjänster på marknaden.
Vidare bör utredaren överväga om samtliga fonder skall omfattas eller om
vissa fonder bör undantas. I sådana fall bör skälen härför redovisas.
Utredaren bör även lägga fram förslag om hur en avgiftsfinansiering av
fondbyrån kan genomföras utan att en stat fastställs för verksamheten.
Vidare bör utredaren redovisa konsekvenserna av ett sådant förslag och
analysera övriga frågor som hänger samman med det. I detta sammanhang
bör utredaren beakta de frågeställningar som behandlas i
fondöversynsutredningens betänkande. Förslaget bör vara så utformat att
det i tillämpliga delar kan användas även inom andra delar av
statsförvaltningen.
För de fonder som fondbyrån förvaltar gäller idag delvis olika regler
för placeringen. Skillnaderna i möjlighet att investera fondmedel -- och
därmed olikheter i fondernas avkastning och kapitaltillväxt -- försvårar
en rationell hantering och förvaltning. Härtill kommer att reglerna inte
anpassats till den snabba utvecklingen på marknaden under senare år. I
utredarens uppdrag ingår därför att föreslå enhetliga placeringsregler.
Hur utredningen bör bedrivas
Uppdraget skall genomföras i enlighet med regeringens särskilda direktiv
den 11 september 1986 för kammarkollegiets anslagsframställning för
perioden 1988/89--1990/91. Utredaren bör samarbeta med kammarkollegiet.
Samråd bör ske med bankinspektionen, riksrevisionsverket, statskontoret
och större fondintressenter. Utredaren skall beakta kommittédirektiven
(dir. 1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Utredarens förslag bör redovisas samtidigt med kammarkollegiets
avrapportering av försöken med treåriga budgetramar eller senast den 30
april 1987.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för civildepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- som omfattas av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om
finansieringen av kammarkollegiets fondbyrå,
att besluta om biträde till utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta trettonde huvudtitelns utredningsanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Civildepartementet)