Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Parkeringsköp, Dir. 1987:49
Departement: Bostadsdepartementet
Beslut: 1987-11-19
Dir. 1987:49
Beslut vid regeringssammanträde 1987-11-19
Chefen för bostadsdepartementet, statsrådet Gustafsson, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att överväga hur ett system med s.k.
parkeringsköp lämpligen bör utformas. Utredaren bör undersöka hur olika
former av parkeringsköp fungerar i praktiken och mot bakgrund av bl.a.
resultatet av undersökningen lägga fram förslag till den lagstiftning
som behövs på området.
Bakgrund
Utredningsbehovet
Enligt 3 kap. 15 § plan- och bygglagen (1987:10, omtryckt 1987:246),
PBL, krävs det för tomter som tas i anspråk för bebyggelse bl.a. att
lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon i skälig
utsträckning anordnas på tomten eller i närheten av denna. Kravet gäller
i skälig utsträckning även för bebyggda tomter (3 kap. 16 §).
Under riksdagsbehandlingen av förslaget till PBL väcktes frågan om
möjligheterna att omvandla denna skyldighet att anordna
parkeringsutrymme m.m. till en skyldighet att ekonomiskt bidra till en
parkeringsanläggnings tillkomst och drift även i andra fall än då en
gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen (1973:1149) inrättas.
S.k. parkeringsköp nämndes som exempel på detta. Bostadsutskottet
uttalade i sitt betänkande (BoU 1986/87:1 s. 71) att det finns anledning
för riksdagen att föreslå att man ytterligare utreder hur ett system med
parkeringsköp skall utformas och att det borde överlåtas åt regeringen
att avgöra i vilka former detta skall göras. Riksdagen beslöt i enlighet
med utskottets uttalande (rskr. 1986/87:27).
Behovet av en sådan utredning har under hand framförts även av
företrädare för vissa organisationer och kommuner.
Jag delar uppfattningen att det är angeläget att det skapas möjlighet
att i vissa situationer omvandla skyldigheten enligt PBL att anordna
parkeringsutrymme m.m. till en ekonomisk förpliktelse för
fastighetsägarna utan att man tillämpar reglerna i anläggningslagen. En
särskild utredare bör tillkallas för att utreda frågan och lägga fram
förslag till lagstiftning på området.
Parkeringsköp i praktiken
Kravet på parkering enligt 53 § 3 mom. i den numera upphävda
byggnadsstadgan (1959:612) gällde både ny och befintlig bebyggelse.
Jämfört med gällande bestämmelser var kravet emellertid så till vida
begränsat, att det avsåg enbart skyldighet att anordna utrymme för
parkering m.m. på tomten (inom- eller utomhus). Från den generella
skyldigheten att ordna plats för parkering på tomten fick
byggnadsnämnden medge undantag om särskilda platser för fordonen
anordnats på annat ställe än på tomten eller om andra skäl talade för
undantag.
Alltsedan slutet av 1950-talet har man i en del kommuner tillämpat
parkeringsköp, främst i samband med att parkeringsfrågan har lösts med
hjälp av gemensamma parkeringsanläggningar. Förfarandet innebär att
fastighetsägaren -- som ett alternativ till att han själv ordnar
parkeringsplatser -- erbjuds av kommunen att delta finansiellt i en
sådan parkeringsanläggning. Därvid har i huvudsak två former tillämpats,
nämligen s.k. friköp och avlösen.
Friköp kan sägas innebära att -- sedan fastighetens behov av bilplatser
beräknats -- fastighetsägaren betalar ett engångsbelopp per bilplats
till kommunen och att kommunen åtar sig att anlägga bilplatser i en
kollektiv anläggning. Ofta har fastighesägaren förtur vid uthyrningen av
bilplatserna, men någon skyldighet för fastighetsägaren att hyra platser
finns inte. Det har förekommit att sådana anläggningar inte kommit till
stånd trots att fastighetsägaren betalat engångsbeloppet.
Avlösen kan sägas innebära att fastighetsägaren förbinder sig att under
ett visst antal år betala en hyra som motsvarar parkeringsanläggningens
årskostnader, minskade med årsintäkterna. I vissa fall lär det ha krävts
att fastighetsägaren på marknadsmässiga villkor lånar ut ett visst
belopp till ett pakeringsbolag som står kommunen nära. Beloppet har
motsvarat den totala anläggningskostnaden för den berörda fastighetens
bilplatser. Ansvaret för genomförande och drift av anläggningen har i
sådana fall normalt lagts på parkeringsbolaget.
Frågan om parkeringsköp togs upp av 1968 års parkeringskommitté i
betänkandet (SOU 1968:18) Parkering (s. 171 ff). Kommittén ansåg att
frågan borde lösas genom lagstiftning. Den parkeringslag som kommittén
föreslog genomfördes dock inte.
Under åren 1968-1971 skedde en markant ökning av antalet kommmuner som
använde parkeringsköp. Till en del torde detta kunna förklaras av
parkeringskommitténs betänkande och av att bl.a. Svenska kommunförbundet
och Sveriges fastighetsägareförbund under år 1970 utarbetade ett
normalförslag till avtal om parkeringsköp.
Sammanfattningsvis kan de olika formerna av parkeringsköp som tillkom
under den tid då byggnadsstadgan gällde, beskrivas så att
fastighetsägaren träffat ett avtal med kommunen eller ett
parkeringsbolag som står kommunen nära. Avtalet har inneburit att han
mot ersättning fått tillgång till bilplatser utanför den egna
fastighetens område och att detta avtal utgjort en grund för att befria
honom som fastighetsägare från skyldigheten enligt byggnadsstadgan att
ordna parkeringsutrymme.
Den ersättning som betalats synes ha varierat stort mellan och inom
kommunerna. Det finns uppgifter om att ersättningen år 1983 per bilplats
och år varierat mellan 1 500 och 50 000 kr. I viss mån torde detta kunna
förklaras av att en del avtal enbart avsett markparkering, medan andra
avtal avsett parkering i t.ex. speciella parkeringshus.
Även om lagligheten av parkeringsköpsavtalen från och till har
ifrågasatts, finns det få avgöranden av allmän domstol. Detta kan bero
på att det i avtalen ofta finns en klausul om att tvister skall avgöras
av skiljenämnd.
Parkeringsbestämmelser i PBL
I mitt anförande till propositionen om PBL (prop. 1985/86:1 s. 519)
framhöll jag bl.a. följande i anslutning till de nyss behandlade
bestämmelserna om parkering m.m. i 3 kap. 15 och 16 §§.
I vilken omfattning som utrymme för parkering skall krävas vid
bygglovsprövningen bör bestämmas med utgångspunkt i första hand i sådana
allmänna riktlinjer för parkering som kommunen har antagit. Att dra upp
sådana principiella riktlinjer för hur parkeringen skall ordnas och att
besluta efter vilka grunder som behovet av parkeringsplatser skall
bestämmas får anses tillhöra den normala trafikplaneringen i en kommun.
Den närmare utformningen av sådana riktlinjer för särskilda områden kan
lämpligen redovisas i översiktsplanen. Riktlinjerna kan sedan närmare
utvecklas i efterföljande detaljplaner. I dessa bör klargöras hur marken
skall disponeras för bl.a. parkeringsanläggningar och om dessa skall
vara gemensamma eller tillgodose enskilda fastigheters behov. Om
kommunen vill engagera sig i en anläggning i kommunal regi eller genom
ett kommunalt bolag, bör även detta utredas och bestämmas i
detaljplanen.
Om kommunen bestämmer sig för en kollektiv lösning av parkeringsfrågan
för vissa fastigheter inom planområdet, ingår det som ett led i
planarbetet att utreda förutsättningarna för att bilda en sådan
anläggning med tillämpning av bestämmelserna om gemensamhetsanläggningar
i anläggningslagen. Sådana utredningar samt en närmare beskrivning av
gemensamhetsanläggningen bör tas in i planens genomförandebeskrivning.
Om man redan vid planarbetet vill ha garantier för att
gemensamhetsanläggningen senare kommer till stånd är det nödvändigt att
anläggningen regleras i en fastighetsplan som upprättas och antas
samtidigt som detaljplanen. I fastighetsplanen kan ställning tas till
bl.a. omfattningen av parkeringsanläggningen och vilka fastigheter som
skall anslutas till denna.
I lagrådsremissen angående PBL (s. 406) uttalade jag bl.a. att kravet på
fastighetsägarna att själva eller i samverkan svara för att behovet av
parkering tillgodoses kan omvandlas till en skyldighet att ekonomiskt
bidra till en parkeringsanläggnings tillkomst och drift. Som en form av
sådan ekonomisk samverkan nämnde jag parkeringsköpen.
Lagrådet anförde följande i denna fråga (prop. 1985/86:1 bil. s. 248).
Lagrådet vill framhålla att det för närvarande råder osäkerhet om i
vilken utsträckning det är lagligen möjligt att av en byggande kräva
åtaganden av detta slag. Också frågan om förutsättningarna och formerna
för ett åtagande är oviss. Den föreslagna lagtexten kan inte anses
undanröja denna osäkerhet. Särskilt må framhållas tveksamheten i fråga
om att framtvinga skyldighet att fortlöpande bidra till driften av en
parkeringsanläggning. Frågan om framtida ägares bundenhet av den
byggandes åtaganden är också ett problem som inte belysts.
Departementschefens uttalande synes böra förtydligas i flera hänseenden.
Med anledning av lagrådets uttalande anmälde jag i mitt anförande till
propositionen om PBL att jag inte längre vidhöll rekommendationen om
parkeringsköp (prop. 1985/86:1 s. 521).
Riktlinjer för utredningsarbetet
Utredaren bör inledningsvis undersöka vilka olika former av
parkeringsköp som förekommer och hur avtalen om dessa genomförs i
praktiken.
Vidare bör utredaren undersöka i vilka situationer det finns ett behov
av att fortsättningsvis genom parkeringsköp eller på annat sätt fullgöra
skyldigheten enligt 3 kap. 15 och 16 §§ PBL att anordna utrymme för
parkering m.m. genom att ekonomiskt bidra till parkeringsplatser utanför
tomten. Undersökningen bör ske i samarbete med berörda organisationer.
Mot bakgrund av resultatet av undersökningarna bör utredaren lägga fram
förslag till en lösning av denna fråga. Utredaren bör därvid överväga
bl.a. de synpunkter som lagrådet anförde på frågan om parkeingsköp och
hur en lösning bör förenas med PBL:s bestämmelser om parkeringsutrymmen,
plangenomförande och överklagande m.m. samt anläggninslagens
bestämmelser om gemensamhetsanläggningar.
Utredaren bör slutligen överväga vilka konsekvenser förslaget bör få i
fråga om de bestämmelser som rör statens stöd till bostadsbyggandet.
Utredarens förslag skall vara åtföljt av nödvändiga författningsförslag.
Utredningsarbetet bör vara avslutat före utgången av år 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för bostadsdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över frågan om parkeringsköp
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta elfte huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Bostadsdepartementet)