Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Regionalpolitikens inriktning m. m., Dir. 1987:48
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1987-11-19
Dir 1987:48
Beslut vid regeringssammanträde 1987-11-19
Chefen för industridepartementet, statsrådet Peterson, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med
uppgift att utreda regionalpolitikens inriktning m.m.
2 Bakgrund till utredningen
2.1 Genomförda och pågående utredningar
Den senaste utredningen om regionalpolitiken (SOU 1984:74) Regional
utveckling och mellanregional utjämning, avlämnades av den
regionalpolitiska kommittén i augusti 1984. Den parlamentariskt
sammansatta utredningens förslag låg till grund för det beslut riksdagen
fattade om regionalpolitiken våren 1985 på grundval av regeringens
förslag (prop. 1984/85:115, AU 13, rskr. 354).
Under senare år har genomförts och genomförs på regeringens uppdrag
flera regionalpolitiskt betydelsefulla utredningar. Exempelvis kan
nämnas en utvärdering av statens industriverk (SIND) av de sänkta
socialavgifterna i Norrbottens län (klar våren 1988), en utredning av
SIND om turismen (klar våren 1986), en studie utförd av SIND om
tjänstenäringarna (klar våren 1986), en studie av SIND, styrelsen för
teknisk utveckling (STU), universitets- och högskoleämbetet (UHÄ),
skolöverstyrelsen (SÖ) och länsstyrelserna av teknik- och
kompetensspridning (klar våren 1987), en studie av statskontoret och
Lunds universitet av länsstyrelsernas projektverksamhet och
decentraliseringen av det regionalpolitiska arbetet (klara våren och
hösten 1987). Vidare pågår utvärderingar av de särskilda
regionalpolitiska insatserna i Uddevallaregionen och Norrbottens län.
Ett utrednings- och forskningsarbete bedrivs vidare om effekterna av den
könskvoteringsregel som finns i det regionalpolitiska stödsystemet.
Utredningar av stor regionalpolitisk betydelse bl. a. beträffande
trafikförsörjningen för norra Sverige har utförts inom
kommunikationsområdet, som underlag för regeringens aviserade
trafikpolitiska proposition. Inom skatteområdet pågår dessutom
utredningar som behandlar vissa regionalpolitiskt viktiga frågor. Det
gäller bl. a. utredninge n för reformerad företagsbeskattning (Dir.
1985:30).
Den pågående försöksverksamheten med samordnad länsförvaltning är också
av betydelse för kommitténs arbete. Försöken syftar till att förstärka
och effektivisera den statliga länsförvaltningen i frågor som rör länens
utveckling och framtid.
2.2 Den regionala utvecklingen
Den svenska ekonomin har förbättrats starkt under de senaste fem åren.
Sysselsättningen har ökat, arbetslösheten har minskat, balans råder i de
utrikes betalningarna och budgetunderskottet har reducerats kraftigt.
Samtidigt har inflationen pressats ner och lönsamheten och
investeringarna, framförallt i industrin, ökat kraftigt.
Förbättringen i den svenska ekonomin har kommit hela landet till del.
Lönsamheten, investeringarna och sysselsättningen har ökat såväl i
skogslänen som i södra Sverige. Arbetslösheten har minskat i hela
landet. Befolknings- och sysselsättningstillväxten är dock särskilt
stark i storstadsområdena, främst i Stockholmsregionen, samt i andra
orter och regioner med universitet och en i övrigt välutvecklad
infrastruktur.
Sysselsättningstillväxten har varit lägst i Norrlands inland, Bergslagen
och sydöstra Sverige. I dessa regioner har förutsättningarna för
tjänsteproduktion varit sämre, samtidigt som strukturomvandlingen inom
det befintliga näringslivet medfört att industrisysselsättningen
minskat.
Uppbromsningen av den offentliga sektorns tillväxt har samtidigt minskat
denna sektors tidigare balanserande roll.
Utvecklingen har fått till följd att den befolkningskoncentration som
inleddes under slutet av 1970-talet har fortsatt under 1980-talet.
Folkmängden i Stockholms-, Göteborgs- samt Malmöområdena har således
ökat kraftigt under 1980-talet. Detsamma gäller under senare år
universitetsorterna Uppsala, Linköping, Lund och Umeå.
I skogslänen (Värmlands, Kopparbergs, Gävleborgs, Västernorrlands,
Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län), där folkmängden ökade
under 1970-talet, har den med några undantag minskat under 1980-talet.
Sydöstra Sverige och Bergslagsregionen har haft en folkminskning sedan
mitten av 1970-talet och till nu.
Även om den ekonomiska utvecklingen har varit god med en ökning av
sysselsättningen i hela landet så finns det orter och regioner med
bestående stora problem. Det gäller bl. a. norra Sveriges inland,
Bergslagen och delvis sydöstra Sverige. De inomregionala
obalansproblemen är särskilt stora i skogslänen.
De regionala obalanserna kan betyda att inte alla tillväxtmöjligheter
utnyttjas. Möjligheterna att driva verksamheter försämras kraftigt i de
regioner som gått tillbaka. Även i de regioner dit koncentrationen sker
kan det uppstå problem, som gör det svårt att hålla en hög tillväxttakt.
Överansträngda kommunikationer, hög personalomsättning och bostadsbrist
är exempel på sådana problem.
Flertalet bedömningar, bl.a. långtidsutredningens (LU), förutspår att
befolkningskoncentrationen kommer att fortsätta. Den kan innebära att
också nya typer av orter och regioner drabbas av problem i samband med
befolkningsminskningar.
2.3 Regionalpolitiska insatser
Regionalpolitiken har kraftigt förstärkts för att motverka tendenserna
till regionala obalanser samtidigt som den givits en ny inriktning under
senare år.
Förändringarna har föranletts av att nya faktorer kommit att spela en
viktig roll för näringslivets utveckling. Ökad medvetenhet om
infrastrukturens betydelse för den regionala utvecklingen har bidragit
till omformningen av regionalpolitiken.
En ny inriktning är att sektorspolitikens regionalpolitiska roll
betonats i allt högre utsträckning. Särskilt har industri-,
arbetsmarknads-, jordbruks-, utbildnings- och forsknings- samt
trafikpolitiken uppmärksammats. En av huvudpunkterna i det
trafikpolitiska utvecklingsarbete, som pågår inom regeringskansliet
inför den kommande trafikpolitiska propositionen, är att trafikpolitiken
ska bidra till regional balans och att detta blir ett delmål inom
trafikpolitiken. Även kulturpolitiken har under 1980-talet haft uttalade
decentraliseringsmål.
En särskild statssekreterargrupp har bildats för samordning av
regionalpolitiska frågor i regeringskansliet.
En viktig del av de regionalpolitiska insatserna under de senaste åren
har bestått av långsiktigt verkande åtgärder för spridning av ny teknik,
insatser inom utbildningsområdet och andra åtgärder för förbättring av
infrastrukturen. Syftet är att på ett effektivare sätt än tidigare
tillgodose behoven av att utrusta de regioner det gäller med en
infrastruktur och näringslivsmiljö i övrigt som är nödvändig för en
positiv utveckling.
En ny inriktning har också varit samlade program för regioner med
särskilt omfattande strukturförändringar inom näringslivet som t. ex.
Norrbottens län, Bergslagen, Blekinge län, Malmö och Uddevallaregionen.
Dessa insatser har inriktats på såväl utveckling och förnyelse av
befintligt näringsliv som på nyföretagande. Betydelsen av
sektorssamordning speglas i dessa program, som omfattar åtgärder inom en
rad olika områden, som utbildning, kommunikationer,
arbetsmarknadsåtgärder, teknikspridning m. m. För regioner med
långsiktiga obalansproblem har insatserna främst skett med
regionalpolitiskt stöd, utvecklingsinsatser och sektorspolitiska
åtgärder.
I viss utsträckning har också lokalisering av statlig verksamhet
utnyttjats för att motverka regionala obalanser.
Ett annat inslag i politiken har varit en ytterligare decentralisering
av de regionalpolitiska medlen. Kraftigt ökade resurser har således
ställts till bl.a. länsstyrelsernas förfogande för utvecklingsarbete,
investeringsstöd till företagen och för glesbygdsinsatser.
Parallellt med dessa förändringar av regionalpolitikens inriktning har
omfattningen av insatserna ökat både vad avser de specifikt
regionalpolitiska anslagen och regionalpolitiskt viktiga insatser inom
olika sektorer. Riksdagens beslut våren 1987 (prop. 1986/87:100, bil 14,
AU 13 rskr. 268) innebar förstärkningar i båda dessa avseenden.
Resultaten bl.a. i form av nya arbetstillfällen har också kraftigt
förbättrats.
2.4 Behovet av en översyn av regionalpolitiken
De bestående regionala obalanserna och tendenserna till en fortsatt
ojämn regional utveckling i enlighet med LU:s bedömningar motiverar en
ny genomgång av regionalpolitikens mål och medel.
Riksdagen har i samband med behandlingen av årets budgetproposition
beslutat hemställa att regeringen tillsätter en parlamentariskt
sammansatt kommitté för att göra en översyn av regionalpolitiken.
Beträffande utredningsarbetets inriktning anförs att
utvecklingstendenserna i ett längre perspektiv bör studeras. Analysen
förväntas leda till förslag om lämplig inriktning av medelsarsenalen med
hänsyn till de nya förutsättningarna. Vidare bör utredningen behandla
möjliga förenklingar av stödformerna, planering och genomförande av
sektorssamordningen, förutsättningarna för rekrytering av kvalificerad
arbetskraft till stödområdena samt förslag till ågärder med anledning av
statens industriverks utvärdering av nedsättningen av socialavgifterna i
Norrbottens län. Vidare framhålls att resultatet av Expertgruppens för
forskning om regional utveckling (ERU) överväganden beträffande de
offentliga transfereringarna i ett regionalpolitiskt perspektiv bör
studeras.
Riksdagen (NU 1986/87:34, rskr. 274) har vid behandlingen av årets
budgetproposition bl.a. behandlat motioner med förslag om att
vattenkraftskommuner i ökad omfattning skulle kunna komma i åtnjutande
av de vinster som vattenkraften ger. Med anledning härav har riksdagen
föreslagit att denna fråga bör prövas av en regionalpolitisk utredning.
1984 års försvarskommitté har i sitt betänkande (SOU 1987:9) Det svenska
totalförsvaret inför 90-talet framhållit att den regionala utvecklingen
vad gäller de två nordligaste länen varit negativ från
totalförsvarssynpunkt.
Mot bakgrund av de regionala obalanserna och i enlighet med riksdagens
beslut bör en parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas med uppgift
att göra en översyn av regionalpolitikens inriktning m.m.
3 Utredningsarbetets inriktning
3.1 Den regionala utvecklingen
Kommittén bör noggrant analysera drivkrafterna bakom den regionala
utvecklingen sedan mitten av 1970-talet. Särskild uppmärksamhet bör
riktas mot storstadsregionernas expansion, för att klargöra orsakerna
till denna, samt för att undersöka vilken roll dessa regioners tillväxt
har för den ekonomiska utvecklingen i Sverige.
Analysen av drivkrafterna bakom den regionala utvecklingen förutsätts
ligga till grund för en bedömning av möjliga framtida
utvecklingsförlopp. Det är önskvärt att kommittén presenterar flera
alternativ, vilka bör ligga till grund för en diskussion om hur
förutsättningarna för regionalpolitiken förväntas bli förändrade fram
till sekelskiftet.
3.2 Regionalpolitikens mål
Målen för regionalpolitiken är att ge alla människor oavsett var de bor
i landet tillgång till arbete, service och en god miljö. Denna
målformulering har i huvudsak gällt sedan början av 1970-talet.
Regionalpolitiken har emellertid inte enbart fördelningspolitiska
syften. Ett annat av dess mål är att främja tillväxten i ekonomin. En
framgångsrik regionalpolitik betyder att resurser -- människor,
infrastruktur etc. -- tas tillvara bättre och den förbättrar
möjligheterna att upprätthålla balansen i ekonomin. Regionalpolitiken
handlar då också om människors och regioners möjligheter att bidra till
den gemensamma produktionen och till samhällsbyggandet.
För att konkretisera de regionalpolitiska målen har regering och riksdag
angett ett flertal geografiska prioriteringar som varierar beroende på
uppställda mål och anvisade medel. Således finns en stödområdesindelning
för det regionalpolitiska stödet till företag. Inom och i anknytning
till dessa stödområden finns särskilda geografiska riktlinjer för vissa
näringar, t.ex. för turistnäringen och för privata tjänsteföretag.
Sänkta socialavgifter är ett regionalpolitiskt medel, som geografiskt
har avgränsats till Norrbottens län. Gods- och persontransportstöden
omfattar i första hand norra Sverige. Stöd till telekommunikationer kan
ges i Malmfältskommunerna. Styrningar av omlokalisering m.m. av statlig
central verksamhet har givits särskilda geografiska riktlinjer liksom
stödinsatser avseende teknik- och kompetensspridning.
Länsstyrelserna bestämmer vilka regioner inom resp. län som ska
prioriteras i det regionala utvecklingsarbetet och var t.ex.
glesbygdsstöd skall kunna lämnas.
Vidare finns olika riktlinjer beträffande stödets storlek i förhållande
till den totala investeringen, i förhållande till
sysselsättningseffekten, vilken produktion som skall upprätthållas,
vilka branscher som kan ges stöd etc.
En annan form av konkretisering av de regionalpolitiska målen sker genom
fördelningen av medel för regional utveckling till länsstyrelserna och
genom de särskilda program för att åstadkomma regional utveckling som
beslutats för särskilt utsatta regioner, som t.ex. Norrbottens län och
Bergslagen.
Kommittén bör mot bakgrund av förväntade regionala obalansproblem
precisera målen för regionalpolitiken samt lämna förslag till efter
vilka grunder och till vilka regioner de regionalpolitiska insatserna
bör riktas för att uppnå långsiktigt positiva effekter.
De regionalpolitiska målen att alla människor oavsett var de än bor i
landet skall ha tillgång till arbete, service och en god miljö bör
bibehållas. Målet om jämställdhet mellan kvinnor och män bör särskilt
beaktas. Självfallet kan förhållandena beträffande olika mål variera
mellan olika regioner utan att levnadsnivån för människorna i olika
regioner sammantaget behöver vara olika. Kommittén bör eftersträva att
en sammanvägning av olika faktorer, som bedöms ha betydelse för
levnadsnivån, sammantaget skall ge så likvärdiga levnads- och
sysselsättningsförhållanden som möjligt.
Det regionala utvecklingsarbetet har främst kommit att inriktas på
frågor som rör sysselsättning och infrastruktur. När det gäller att i
det praktiska regionalpolitiska arbetet föra in frågor om en god miljö
som en väsentlig förutsättning för regional utveckling krävs det
preciseringar. Mot bakgrund härav bör kommittén redovisa förslag på
vilka miljöfrågor som bör innefattas i ett regionalpolitiskt sammanhang
och hur dessa ska föras in och behandlas i det praktiska arbetet. En
motsvarande precisering är angelägen också när det gäller
kulturfrågornas betydelse i regionalpolitiken. Dessa anknyter i vissa
avseenden -- t.ex. i fråga om den yttre kulturmiljön -- nära till andra
miljöfrågor.
Kommittén bör i syfte att nå en mera operativ målformulering för
regionalpolitiken diskutera några olika scenarier och ge sin syn på vad
som kan vara rimligt att väga samman och jämföra för att nå målen om att
alla människor oavsett var de bor i landet ska ha tillgång till arbete,
service och en god miljö.
Kommitténs överväganden i de frågor som behandlas ovan bör utmynna i att
de regionalpolitiska insatserna koncentreras till de regioner som har
eller förutses få stora obalansproblem.
3.3 Regionalpolitiska medel
3.3.1 Sektorspoli tikens regionalpolitiska betydelse
Samhället har ett övergripande ansvar för att grundläggande
samhällsservice upprätthålls i alla delar av landet. Det gäller
utbildning, kollektivtrafik, barnomsorg, post, tele etc. Bl.a. av den
orsaken måste strävan efter regional balans i ökad utsträckning påverka
politiken inom många samhällssektorer.
Erfarenheterna från senare år tyder på att en väl utbyggd och
differentierad infrastruktur -- utbildning, kommunikationer, kulturella
aktiviteter, service etc. -- har en mycket stor betydelse för vilken
regional utveckling som kan åstadkommas.
Kommittén bör mot bakgrund av de regionalpolitiska mål som ställs upp
närmare precisera vilka infrastrukturåtgärder som har regionalpolitisk
betydelse. Kommittén bör vidare lämna förslag om vilka förändringar av
infrastrukturen som behövs för att åstadkomma attraktiva
utvecklingsmiljöer för människor och företag samt vilka medel som ger de
största långsiktiga effekterna när det gäller att påverka företagens
lokalisering och utveckling. Det innebär att en noggrann avvägning måste
göras mellan åtgärder för att förbättra utvecklingsmiljön för företagen
och insatser avsedda att direkt påverka företagens investeringar. Vidare
bör kommittén bedöma vilka typer av insatser som är effektivast av de
selektiva eller mer eller mindre automatiskt verkande stödformer, som
för närvarande tillämpas. Därvid bör kommittén särskilt beakta att s.k.
generella eller automatiska stöd tenderar att bli mycket kostsamma.
Åtgärder för att allmänt förbättra näringslivsmiljön i skilda regioner
vad gäller teknisk kompetens, utbildning, kommunikationer m.m. har fått
en allt större betydelse för att åstadkomma regional utveckling. Därför
måste regionalpolitiska hänsyn vägas in i många politikområden. Inte
minst för att bibehålla och förbättra servicen i glesbygdsområden är det
viktigt att verksamheten inom olika samhällssektorer inriktas efter de
annorlunda förhållanden som råder i dessa områden jämfört med i
tätbebyggda områden. Betydelsen av en upprätthållen privat service bör
också beaktas.
I budgetpropositionen 1987 (prop. 1986/87:100) föreslog regeringen
åtgärder av stor regionalpolitisk betydelse inom flera politikområden.
Riksdagen beslutade i enlighet med regeringens förslag och särskilda
medel anvisades bl.a. för utbildning vid universitet och högskolor, för
bärighetshöjande åtgärder på vägnätet, för investeringar och drift av
regionala flygplatser m.m. Beslut fattades vidare om att
regionalpolitiskt stöd skulle kunna utgå även till vissa verksamheter
inom affärsverken. Riksdagen har också beslutat om åtgärder för
jordbruket i norra Sverige (prop. 1986/87:146, JoU 26, rskr. 346).
Även om det för flera politikområden och vid flera tillfällen lämnats
förslag om regionalpolitiskt motiverade åtgärder gäller normalt att
sektorsorganen själva skall väga in regionalpolitiska mål i sin
verksamhet och medverka till en balanserad regional utveckling.
ERU genomför på regeringens uppdrag en kartläggning av statliga
resursöverföringar av betydelse för infrastruktur och sysselsättning. I
en delrapport (DsI 1987:6) Geografin i politiken, som presenterades i
maj 1987 tar ERU upp vad man kallar tudelnings- och
blandningsmodellerna. I den senare modellen skall respektive
sektorsansvarig myndighet i sin verksamhet tillgodose såväl
effektivitets- som fördelningshänsyn, t.ex. regionalpolitiska.
Tudelningsmodellen innebär däremot en särredovisning av de kostnader som
målet om regional balans medför och att sektorsområdet i särskild
ordning kompenseras för dessa kostnader. Riksdagen har vid behandlingen
av budgetpropositionen framhållit att en regionalpolitisk kommitté ska
beakta resultatet av ERU:s överväganden om de offentliga
transfereringarna i ett regionalpolitiskt perspektiv.
Kommittén bör nu i nära samarbete med ERU värdera på vilket sätt en
effektiv och efter regionalpolitiska mål väl utformad och anpassad
sektorspolitik skall bedrivas. Därvid bör värderas om den nuvarande
modellen, där varje sektorsorgan skall medverka till en balanserad
regional utveckling, kan utvecklas eller om någon annan form för
sektorspolitikens medverkan bör föreslås. Detta innebär att utredningen
bl.a. bör redovisa förslag till hur planeringen och genomförandet av
åtgärder inom regionalpolitiskt viktiga samhällssektorer bör vara
utformade för att bäst kunna tillgodose regionalpolitiska mål. Vid
utarbetandet av konkreta förslag bör utredningen lägga sin egen analys
till grund för vilka frågor som är viktiga. Störst vikt bör dock läggas
vid industri-, arbetsmarknads-, jord- och skogsbruks-, utbildnings-,
kultur-, miljö- och kommunikationsområdena. Möjligheterna att påverka
tjänstesektorns, t.ex. turismens utveckling och lokalisering, bör också
beaktas.
Kommittén bör hålla sig informerad om den översyn av postverkets och
televerkets verksamhet, som bedrivs genom kommunikationsdepartementets
försorg.
3.3.2 Regionalpolitiskt stöd till företagsutveckling och nyföretagande
Det regionalpolitiska stödet till företagen har huvudsakligen inriktats
på att:
-- ta till vara olika regioners egna resurser,
-- ge möjligheter att stödja företagsutveckling, produktutveckling,
marknadsföring och investeringar,
-- leda till insatser inom utbildningsområdet,
-- genomföras i decentraliserad form och förenklas.
Regionalpolitiskt utvecklingskapital infördes 1985 som en ny stödform
för att bl.a. ge ökade möjligheter att finansiera produktutveckling,
marknadsföring och andra s.k. mjuka investeringar.
Exempel på nya regionalpolitiskt betydelsefulla insatser är
möjligheterna att lämna lokaliseringsstöd till uppbyggnad av
teknikcentra.
En ökad decentralisering och därmed förenkling av beslutsfattandet har
skett, dels genom att regionalpolitiskt utvecklingskapital lämnas av de
regionala utvecklingsfonderna, dels genom att beloppsgränsen för de
investeringar i samband med vilka länsstyrelsen kan lämna
lokaliseringsstöd har höjts. Närmare 80 % av antalet stödbeslut fattas
numera av länsstyrelserna. Beloppsmässigt svarar länsstyrelserna däremot
för mindre än hälften.
Effekterna av stödet har varit goda. Från år 1982 kan det
regionalpolitiska stödet till företag beräknas ha medverkat till mer än
18 000 nya arbetstillfällen. Subventionen per nytt arbetstillfälle var
budgetåret 1986/87 165 000 kr. Av de företag som erhållit stöd har
närmare en fjärdedel varit nyetableringar.
Enligt min mening bör stöd till enskilda företag också fortsättningsvis
vara ett viktigt medel i regionalpolitiken även om ökad tyngd har lagts
och bör läggas vid regionalpolitiskt motiverade insatser för teknik- och
kompetensspridning, kommunikationer, utbildning och andra åtgärder för
en förbättrad infrastruktur. Dessa medel måste komplettera varandra.
När det gäller stödet till företag bör fortsatta förbättringar och
förenklingar av stödets inriktning och administration övervägas.
Kommittén bör således lämna konkreta förslag till hur ett framtida
företagsstöd bör utformas. Härvid bör bl.a. eftersträvas att reglerna
och administrationen ska kunna förenklas såväl för de företag som ska ta
emot stöd som för dem som ska administrera stödet.
För- och nackdelar med åtminstone två alternativ bör därvid värderas av
kommittén. Det ena är att låta allt stöd lämnas efter den flexibla och
selektiva typ av regler som gäller för offertstöd och regionalpolitiskt
utvecklingskapital. Det innebär i huvudsak att det företag som söker
regionalpolitiskt stöd och den administrerande myndigheten kommer
överens om -- inom vissa givna regler i form av högsta bidragssats etc.
-- hur ett eventuellt stöd skall utformas.
Som tidigare nämnts bör kommittén även jämföra effektiviteten hos sådana
generella stödsystem där företaget om det uppfyller vissa i förväg
angivna krav på verksamhetens lokalisering, sysselsättning etc. får ett
stöd som är relaterat till investeringens storlek eller till det antal
nya arbetstillfällen som skapas, med effektiviteten hos stöd där en
selektiv prövning sker av varje projekt.
Kommittén bör också redovisa förslag om hur olika kombinationer av stöd
eller alternativa stöd till företag på lämpligaste sätt skulle kunna
utformas.
I övervägandena om stöd till företag ska ligga att stödet ska ge
långsiktiga effekter på företagets sysselsättning och lönsamhet.
För närvarande lämnas sysselsättningsstöd om företag i stödområdena A
och B ökar och bibehåller sysselsättningen under högst sju resp. fem år.
Från den 1 juli 1987 har sysselsättningsstödet slopats i stödområde C.
Kommittén bör analysera sysselsättningsstödets betydelse för företagen
och bedöma om sysselsättningsstödet bör bibehållas och utvecklas eller
om den effekt stödet har på företagen kan uppnås på annat sätt inom
ramen för det företagsstöd i samband med investeringar och
inkörningskostnader som nu lämnas eller förutsätts kunna lämnas
fortsättningsvis.
Stödformen investeringsbidrag kan lämnas utanför stödområdena i alla
delar av landet. Sammanlagt fattades beslut om stöd för 28 milj. kr.
under budgetåret 1986/87. Stödet innebär att bidrag med högst 15 % kan
lämnas till företag i vissa branscher i samband med investeringar som
leder till ökad sysselsättning. Kommittén bör nu, mot bakgrund av bl.a.
de möjligheter de regionala utvecklingsfonderna har att finansiera
företagsutveckling bedöma om investeringsbidraget kan slopas för att
därmed möjliggöra en ytterligare koncentration av insatserna till de
regionalpolitiskt högst prioriterade regionerna.
Kommittén bör också analysera behovet av lokaliseringslån och lån till
privata investmentbolag samt bankernas och andra finansieringsinstituts
medverkan i finansieringen av regionalpolitiskt motiverade
investeringar. Mot bakgrund av dessa analyser bör kommittén redovisa
eventuella förslag till förändringar. Kommittén bör därvid också värdera
förslag som lämnats av kreditgarantiutredningen.
Slutligen bör kommittén lämna förslag om vilka organ som ska besluta om
olika former av regionalpolitiskt stöd. Möjligheterna till och formerna
för en ökad decentralisering bör därvid prövas för att bl.a. öka
möjligheterna att utnyttja regional och lokal kunskap om företagandets
villkor och för att förenkla och påskynda beslutsfattandet.
Vid kommitténs överväganden beträffande stöd till företag bör särskild
vikt ges åt förslag som innebär förenklingar för de minsta företagen.
Syftet bör vara att stimulera till nya initiativ och etableringar av
sådana företag.
3.3.3 Skatter och avgifter som instrument i regionalpolitiken
Skattepolitiska instrument har i begränsad utsträckning använts inom
svensk regionalpolitik.
År 1982 beslutade riksdagen att sänkta socialavgifter skulle gälla från
och med år 1983 i Gällivare, Jokkmokks, Kiruna och Pajala kommuner för
företag inom alla branscher utom offentlig verksamhet. År 1983 beslutade
riksdagen att avgiftssänkningen från och med år 1984 skulle utsträckas
till att gälla hela Norrbottens län, samtidigt som vissa begränsningar
infördes beträffande vilka företag som skulle omfattas. I Svappavaara
togs socialavgift en helt bort.
En utvärdering av effekterna på de enskilda företagens verksamhet och
vilken betydelse systemet haft för att företag skulle lockas att
nyetablera eller utvidga sin verksamhet, genomförs på regeringens
uppdrag av statens industriverk.
Som tidigare redovisats har under 1980-talet en stark
befolkningstillväxt skett i storstadsområdena och då främst i
Stockholmsregionen samt i universitetsorter. Denna tillväxt har ägt rum
samtidigt som folkminskning drabbat stora delar av landet i övrigt. För
att komma till rätta med de obalanser som denna utveckling leder till
och åstadkomma fler nya arbetstillfällen utanför de nu expansiva
regionerna måste ytterligare regionalpolitiska insatser göras. Kommittén
bör därvid överväga för- och nackdelar med olika åtgärder som kan bidra
till att tillväxten i storstadsområdena och de expansiva
universitetsorterna kan komma de regioner till godo som har eller bedöms
få utvecklingsproblem.
De allmänna investeringsfonderna har periodvis använts för att påverka
företagens investeringar i regionalpolitiskt prioriterade regioner. Inom
utredningen för reformerad företagsbeskattning (Dir. 1985:30) pågår för
närvarande en allmän utvärdering av investeringsfondernas roll i såväl
stabiliserings- som regionalpolitiken. I anslutning till denna
utvärdering skall prövas för- och nackdelar med mer direktverkande
skattepolitiska instrument. Där kommer också frågan om särskilda
investeringsfonder för regionalpolitiska syften att övervägas.
Utöver de nu nämnda instrumenten har beskattningen inte använts som
regionalpolitiskt medel annat än i vissa glesbygdsområden där
fordonsskatten är lägre samt i vissa delar av norra Sverige där skatten
på elkraft är lägre. Det bör nu undersökas om det finns anledning att
föreslå ytterligare skattepolitiska instrument i regionalpolitiken. Det
finns ett flertal olika förslag som diskuteras och som nu bör värderas
och vägas mot andra medel såväl ur effektivitets- som kostnadssynpunkt.
Dessa skattepolitiska instrument berör såväl fysiska som juridiska
personer.
De specifika förhållandena i glesbygden kan motivera viss särbehandling
för att underlätta företagsutveckling och kombinationssysselsättning.
Dessa frågor bör uppmärksammas särskilt.
Effektiviteten hos olika beskattningsinstrument med regional profil har
i hög grad att göra med den allmänna utformningen av såväl företags- som
inkomstbeskattningen. Den regionalpolitiska kommittén bör när det gäller
beskattningen som instrument i regionalpolitiken beakta det arbete och
de överväganden som sker inom utredningen för reformerad
företagsbeskattning. Ett samråd mellan de båda kommittéerna bör
etableras på ett tidigt stadium. Ett liknande samråd bör i förekommande
fall ske med den nyligen tillsatta utredningen om reformerad
inkomstbeskattning (dir. 1987:29).
Vid kommitténs behandling av skattefrågor bör även beaktas
skatteutjämningssystemets betydelse för att åstadkomma en balanserad
regional utveckling.
3.3.4 Åtgärder för att få kvalificerad arbetskraft till
regionalpolitiskt prioriterade områden
Ett viktigt mål för regionalpolitiken är att skapa differentierade
arbetsmarknader. Därigenom underlättas bl.a. möjligheterna för
näringslivet att rekrytera arbetskraft med olika yrkesutbildning och att
när så erfordras kunna erbjuda båda makarna arbete. Insatserna på detta
område kan emellertid behöva kompletteras med t.ex. åtgärder som riktas
direkt till individen eller till arbetsgivaren. Kommittén bör således
undersöka behovet av och lämna förslag som kan underlätta rekryteringen
av kvalificerad arbetskraft. Vidare bör sådana hinder för
arbetskraftsrekryteringen som finns på arbetsmarknaden och som försvårar
eller förhindrar för inflyttande arbetskraft att erhålla en anställning
kartläggas och förslag till åtgärder för att undanröja dessa hinder
redovisas. I sammanhanget bör särskilt beaktas åtgärder som kan bidra
till ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. I sammanhanget bör också
utöver eventuella skattemässiga hinder även andra hinder för
kombinationssysselsättningar, som har särskild betydelse för
sysselsättningen i glesbygden, analyseras och eventuella förslag till
åtgärder lämnas av kommittén.
3.3.5 Regionalpolitiska frågor i övrigt
De regionalpolitiska insatserna berör utöver de områden som redan nämnts
ytterligare ett antal mycket viktiga områden och medel.
Under senare år har genomförts flera betydelsefulla samordnade insatser,
som varit riktade till orter och regioner som drabbats av
strukturomvandlingsproblem. Principerna för sådana insatser har
riksdagen nyligen behandlat i anslutning till propositionen 1986/87:74
Näringspolitik inför 90-talet (NU 1986/87:30 rskr. 271). En viktig
uppgift för kommittén bör nu vara att mot bakgrund av vunna erfarenheter
från de senaste årens insatser värdera den lämpligaste utformningen av
denna typ av insatser. Därvid bör kortsiktiga arbetsmarknadspolitiska
åtgärder vägas mot mer långsiktiga regionalpolitiska.
Även om glesbygdspolitiken i sin nuvarande utformning i huvudsak synes
fungera bra bör kommittén överväga om det finns anledning att föreslå
några förändringar. Som tidigare nämnts bör bl.a. sektorspolitikens
betydelse i glesbygden och åtgärder som underlättar
kombinationssysselsättning uppmärksammas av kommittén. Kommittén bör
också särskilt värdera effekterna av de statliga insatserna i
skärgårdsområdena. Samråd bör i dessa frågor ske med
glesbygdsdelegationen.
Det projektinriktade arbete som bedrivs av statens industriverk och av
länsstyrelserna för att åstadkomma regional utveckling är ett viktigt
inslag i regionalpolitiken för att ta initiativ till och konkretisera
olika typer av insatser. Projektarbetet bör även fortsättningsvis vara
ett viktigt inslag i det regionalpolitiska arbetet. Som tidigare nämnts
har statskontoret i uppdrag att utarbeta förslag till praktiska och
effektiva former för länsstyrelsernas hantering av den regionalpolitiska
projektverksamheten.
Statskontoret har också i uppdrag att studera den betydelse
länsstyrelsernas projektverksamhet har för och de samband som finns med
av andra myndigheter och organ bedriven projektverksamhet i vilken
bl.a. regionalpolitiska, näringspolitiska, forsknings- och
utbildningspolitiska frågor ingår som väsentliga delar. Kommittén bör ta
del av statskontorets hittillsvarande erfarenheter.
Inom jordbruksdepartementets område finns ett system med prisstöd till
norra Sverige, särskilda åtgärder för jordbruket i norra Sverige samt
stöd till trädgårdsnäringen m.m. I samband med ut värderingen av de
regionalpolitiska stödsystemen bör kommittén även överväga samordningen
med dessa stödformer.
Transportrådet (TPR), som är administrativ myndighet för de
regionalpolitiska transportstöden, genomför en fortlöpande uppföljning
av dessa stöd. Kommittén bör i sitt arbete ta del av TPR:s erfarenheter
av stödets effekter m.m.
Kommittén bör i sitt arbete ta del av erfarenheter och inriktning av
regionalpolitiska åtgärder i andra länder. Vidare bör kommittén i sina
överväganden avseende åtgärder riktade till enskilda företag beakta
internationella överenskommelser och inte lämna förslag som kan leda
till konkurrenssnedvridning.
Många kommuner, såväl landstings- som primärkommuner, bedriver ett
aktivt näringspolitiskt arbete inriktat på att ge näringslivet en
samhällsservice och infrastruktur som är gynnsam för företagens
utveckling. Detta är enligt min mening ett mycket viktigt och helt
nödvändigt inslag i kommunernas verksamhet.
Inom det regionalpolitiska arbetet deltar vissa kommuner aktivt. Det
sker bl.a. inom det glesbygdspolitiska arbetet där kommunerna i vissa
län deltar i beredningsarbetet vad gäller stöd till företag m.m.
Enskilda kommuner bedriver ofta gemensamma utvecklingsprojekt med
länsstyrelserna eller i samverkan mellan flera organ, bl.a. SIND. I
samband med program, som beslutats av regering och riksdag för att
hantera strukturomvandlingsproblem, har kommunerna ofta spelat en aktiv
roll.
Kommittén bör nu mot bakgrund av hittills gjorda erfarenheter av ett
aktivt näringspolitiskt arbete i kommunerna och de ställningstaganden
som gjorts i denna fråga av stat- och kommunberedningen (C 1983:02)
bedöma eventuella för- och nackdelar med att kommunerna tar en mer aktiv
del i det regionala utvecklingsarbetet och i vilka former detta bör ske.
En utgångspunkt för detta skall vara att det kommunala engagemanget
skall rymmas inom de ramar som kommunallagen medger.
3.3.6 Genomförandet av regionalpolitiska åtgärder
Kommittén bör, på grundval av sina förslag till utformning och
precisering av de regionalpolitiska målen och medlen, lämna förslag om
hur länsstyrelserna och andra myndigheter och organ skall ta ansvar för
de åtgärder och medel som skall användas för att åstadkomma en
balanserad regional utveckling. Därvid bör eftersträvas att åstadkomma
en så långt möjligt decentraliserad verksamhet utan att möjligheterna
att göra nödvändiga nationella avvägningar åsidosätts. Det senare
aktualiseras i ökad utsträck ning med den stora vikt som
infrastrukturåtgärder har för att åstadkomma utvecklingsmöjligheter i
regionalpolitiskt prioriterade områden. I sådana sammanhang är det många
gånger helt nödvändigt att låta nationella ställningstaganden vara
avgörande.
3.3.7 Finansiering m.m.
Utgångspunkten för finansieringen av de åtgärder som kommittén kommer
att föreslå är att de ska kunna genomföras inom de ekonomiska ramar som
gäller för regionalpolitiska åtgärder. Därmed menar jag dels de åtgärder
där medel anvisas över regionalpolitiska anslag över
industridepartementets huvudtitel, dels sådana åtgärder där
regionalpolitiskt motiverade medel anvisas över andra huvudtitlar.
Riksdagen har, som tidigare nämnts, i samband med behandlingen av
budgetpropositionen 1987 (prop. 1986/87:100, bil 16, NU 34, rskr. 274)
föreslagit att en regionalpolitisk utredning skulle pröva om kommuner
som har utbyggd vattenkraft i ökad omfattning skulle få del av de
vinster som vattenkraften ger. Detta riksdagens ställningstagande bör
beaktas av kommittén.
4 Utredningstid m. m.
Kommittén bör redovisa sina överväganden och förslag senast den 15 maj
1989.
Kommittén bör beakta vad som har anförts i regeringens direktiv (1984:5)
angående utredningsförslagens inriktning.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst åtta ledamöter med uppdrag att utreda regionalpolitikens
inriktning m.m.,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)