Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av verksamheten med spridning och visning av värdefull film, Dir. 1987:46
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1987-11-12
Dir. 1987:46
Beslut vid regeringssammanträde 1987-11-12
Statsrådet Göransson anför.
1 Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas för att göra en översyn av den
statligt stödda verksamheten med spridning och visning av värdefull
film. Utredaren bör redovisa verksamhetens omfattning och inriktning.
Ansvarsfördelningen mellan berörda organ bör belysas och behov av
förändringar övervägas.
Utredaren bör lämna förslag om hur en permanentning av verksamheten med
stöd till lokal videoverksamhet skall organiseras och finansieras. För-
och nackdelar med en samordning av stöden till lokal
kabelsändarverksamhet och till videoverksamhet bör belysas.
Utredaren bör föreslå lämpliga åtgärder att förbättra informationen om
utbudet av filmer och videogram av intresse för barn och ungdom.
Med utgångspunkt i en samlad bedömning av de uppgifter utredaren finner
angelägna på området bör olika organisatoriska former för respektive
verksamhet övervägas.
Utredarens förslag bör läggas fram senast den 30 juni 1988.
2 Bakgrund
Frågorna om spridning och visning av värdefull film vid sidan av den
kommersiella biografverksamheten har ägnats betydande uppmärksamhet inom
filmpolitiken sedan 1970-talet. Större förändringar på området
genomfördes i samband med den s.k. andra kulturpropositionen år 1975
(prop. 1975:20) och genom 1982 års film- och videoavtal. I det följande
ges en kortfattad översikt över utvecklingen och det aktuella läget.
2.1 Den statliga kulturpolitiken
Efter förslag i den andra kulturpropositionen anvisades särskilda medel
för filmvisning i nya former. Därmed avsågs en lokalt förankrad
visningsverksamhet vid sidan av den kommersiella biografverksamheten. En
förutsättning för en framgångsrik lokal visningsverksamhet angavs vara
en samordnad organisation av vissa uppgifter på central nivå i
organisationernas egen regi. Med sådana uppgifter avsågs bl.a. bevakning
och dokumentation av filmutbudet, samordning och organisation av
filmbokningen, metodutveckling, utformning av projekt och kampanjer,
ledarutbildning och information.
Efter förslag i samma proposition inrättades år 1975 barnfilmrådet, ett
organ för fortlöpande samordning av de olika grupper som var verksamma
på barnfilmsområdet. I rådet ingick företrädare för bl.a. barn- och
ungdomsorganisationer, filmarbetare och kommuner. Representanter för
Filminstitutet, Sveriges Radios båda TV-kanaler och Utbildningsradion
adjungerades till rådet. I propositionen angavs det att rådet skulle ha
till uppgift att dels vara diskussionsforum och remissorgan till
regeringen, dels vara samrådsorgan för Filminstitutet i frågor som
gällde i första hand granskning, import och distribution av barnfilm,
men även produktion och övrig barnfilmsverksamhet.
Det organisatoriska sambandet mellan barnfilmrådet och Filminstitutet
blev emellertid kortvarigt. På grund av svårigheter i samarbetet knöts
barnfilmrådet i stället år 1976 administrativt till statens ungdomsråd.
Barnfilmrådets ansvar begränsades till granskning av och information om
barnfilm samt försöksverksamheter med visning av barnfilm och barns eget
filmskapande. Filminstitutets barnfilmsverksamhet kom i huvudsak att
röra produktion, import och distribution av barnfilm.
I propositionen 1978/79:143 om barn och kultur (s. 41 f.) konstaterades
att konstruktionen med ett barnfilmråd inte fungerat väl. Från att vara
ett samrådsorgan för Filminstitutets sammanhållna barnfilmsarbete hade
rådet utvecklats till ett parallellt organ utan närmare samband med
Filminstitutet.
2.2 1982 års film- och videoavtal
Våren 1982 träffades ett nytt film- och videoavtal mellan å ena sidan
staten och å andra sidan fem organisationer inom filmbranschen samt
föreningen IFPI-VIDEO. Avtalet, som gäller t.o.m. den 30 juni 1991,
presenterades för riksdagen i prop. 1981/82:111 om vissa filmfrågor m.m.
Såväl i avtalet som i propositionen betonas särskilt uppgiften att
främja spridning och visning av värdefull film. Denna uppgift har som
ett nytt ansvarsområde lagts på Filminstitutet.
De statsbidrag till vissa organisationer som dittills hade anvisats
direkt av regeringen upphörde. Medel för visningsfrämjande ändamål
avdelas numera genom bestämmelser i avtalet eller anvisas till
Filminstitutet över statsbudgeten.
Den nya ansvarsfördelningen innebar att barnfilmrådets samtliga
uppgifter övergick till Filminstitutet. Rådet upphörde i och med att det
nya avtalet trädde i kraft den 1 juli 1982.
Filminstitutets ställning som företag i filmbranschen med verksamhet som
i vissa avseenden konkurrerar med de bidragsmottagande organisationerna
låg till grund för uppfattningen att institutet självt är mindre
lämpligt att svara för fördelningen av bidrag för visningsfrämjande
ändamål. Av denna anledning har ansvaret för bidragsfördelningen lagts
hos särskilda organ som står fria från institutets övriga verksamhet,
nämligen visningsnämnden och nämnden för barn- och ungdomsfilm.
När Filminstitutet i samband med 1982 års film- och videoavtal fick ett
uttalat ansvar för att främja spridning och visning av värdefull film
motiverades den nya ansvarsfördelningen med en önskan att sammanföra en
dittills splittrad organisation för filmkulturella åtgärder till ett
organ där man kunde göra en samlad behovsprövning. Samtidigt framstod
det vid denna tid som angeläget att de beslutande organen skulle stå
fria från Filminstitutets övriga verksamhet. Sistnämnda krav avsåg
besluten om bidrag till sådan verksamhet där Filminstitutet driver egen
verksamhet, delvis i konkurrens med andra bidragssökande organisationer
och grupper.
Redan året efter det att den nya ordningen trädde i kraft fick
Filminstitutet egna medel för sin import av film. Det bedömdes mindre
ändamålsenligt att Filminstitutet sökte stöd för filmimport hos sin egen
visningsnämnd. Däremot kan institutet alltjämt av nämnderna beviljas
bidrag för lansering och visning av film.
Den nuvarande organisationen har nu funnits i fem år. Samtidigt har
förutsättningarna på flera punkter förändrats. Efter hand har olika
synpunkter på det lämpliga i nämndernas organisatoriska knytning till
Filminstitutet förts fram. Mot denna bakgrund finns det enligt min
mening anledning att nu göra en översyn av formerna för verksamheten med
stöd till visning och spridning av värdefull film. Översynen bör utföras
av en särskild utredare.
3 Skälen för mitt förslag
3.1 Avgränsning av uppdraget
Den översyn av verksamheten med spridning och visning av film och andra
rörliga bilder som jag förordar bör i första hand behandla det område
som regleras av 1982 års film- och videoavtal. Det är sålunda i huvudsak
fråga om främjande av import, lansering och visning av värdefulla filmer
och videogram vid sidan av eller i samverkan med den kommersiella
biografvisningen. Även centrala åtgärder för att åstadkomma ett ökat
intresse och en ökad kunskap om medierna för rörliga bilder bör omfattas
av utredningsuppdraget.
Utanför utredningsuppdraget bör ligga
-- den censurgranskning av filmer och videogram som enligt
biografförordningen handhas av statens biografbyrå,
-- de frågor om skolans bildämne som skolöverstyrelsen svarar för,
-- Sveriges Radio-koncernens verksamhet och
-- de frågor om främjande av barn- och ungdomskultur som ankommer på
statens kulturråd och statens ungdomsråd.
3.2 Inriktning av utredningsarbetet
Den särskilde utredaren bör redovisa utfallet av den verksamhet som
hittills har bedrivits inom de områden som omfattas av
utredningsuppdraget. Särskild vikt bör läggas vid erfarenheterna av hur
handhavandet av olika uppgifter är organiserat. Frågan om i vad mån
effekten av de samlade insatserna motsvarar de ursprungliga
intentionerna bör belysas.
Tillkomsten av visningsnämnden och nämnden för barn- och ungdomsfilm
motiverades ursprungligen utifrån behovet att ha organ som står fria
från Filminstitutet i fråga om bidragsbeslut. Utredaren bör redovisa
vilka uppgifter utöver bidragshandläggning som nämnderna för närvarande
svarar för. Därvid bör också redogöras för den ansvarsfördelning som
råder mellan nämnderna och Filminstitutet vad gäller de enskilda
verksamhetsområdena. Utredaren bör överväga om det kan finnas anledning
att föreslå ändringar i nuvarande arbetsfördelning i dessa avseenden.
Visningsnämnden bedriver sedan år 1982 en försöksverksamhet med stöd
till lokal videoverksamhet. Utredaren bör utifrån de erfarenheter som
för närvarande sammanställs inom nämnden lämna förslag om former för och
finansiering av denna verksamhet efter det att försöksverksamheten
upphör. Utredaren bör i detta sammanhang ta del av den verksamhet som
kabelnämnden sedan år 1986 bedriver med stöd till lokal
programverksamhet i kabelnät. För- och nackdelarna med en samordning av
stöden till lokal kabelsändarverksamhet och till videoverksamhet bör
belysas och eventuell förändring av nuvarande ordning övervägas.
Den granskning av barnfilm som nämnden för barn- och ungdomsfilm svarar
för skiljer sig till sin karaktär från den censurgranskning som
biografbyrån utför i enlighet med bestämmelserna i biografförordningen.
Enligt min mening finns det anledning att även i fortsättningen
tillhandahålla information om och bedömningar av i stort sett hela det
aktuella utbudet av filmer och videogram av intresse för barn och
ungdom. För att uppnå sitt syfte bör en sådan information emellertid
inriktas mot och nå ut till en betydligt större krets än vad som för
närvarande är fallet. Utredaren bör föreslå lämpliga åtgärder för att ge
informationen större genomslagskraft.
Det bör också ankomma på utredaren att värdera i vilken utsträckning
nämndernas verksamhet bidragit till att öka kvalitetsfilmvisningarna på
mindre orter. Även nämndernas verksamhet med inriktning på
invandrargrupperna bör belysas av utredaren.
Med utgångspunkt i en samlad bedömning av de uppgifter som utredaren
finner angelägna på området bör utredaren överväga de organisatoriska
formerna för respektive verksamhet. Utredaren bör förutsättningslöst
kunna pröva alternativa organisatoriska modeller.
Utredaren bör under arbetets gång inhämta synpunkter från berörda
myndigheter, kommittéer och organisationer, från företrädare för film-
och videobranscherna samt från de organisationer som är verksamma på
området.
Resultatet av utredarens arbete bör redovisas senast den 30 juni 1988.
Utredaren bör beakta vad som anförs i regeringens direktiv (dir. 1984:5)
till kommittéer och särskilda utredare.
4 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om film
och videogram
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppgift att göra en översyn av verksamheten med stöd
till spridning och visning av värdefull film och videogram samt
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaden skall belasta det under åttonde huvudtiteln uppförda
reservationsanslaget Utredningar m.m.
5 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)