Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av organisationen vid statens invandrarverk, Dir. 1987:44
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1987-10-22
Dir 1987:44
Beslut vid regeringssammanträde 1987-10-22.
Statsrådet G. Andersson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att lämna förslag
om en ny organisation vid statens invandrarverk.
Bakgrund
I regeringens skrivelse 1986/87:134 om flyktingpolitiken redovisade jag
de förhållanden som råder i fråga om flyktingmottagandet och om
handläggningen av asylärenden samt de åtgärder som har vidtagits för att
förkorta handläggningstiderna för dessa ärenden.
Regeringen har också tillkallat en särskild utredare med uppdrag att
göra en teknisk översyn av utlänningslagstiftningen och en särskild
utredare med uppdrag att göra en översyn av organisation och rutiner för
handläggningen av utlänningsärenden. Huvudmålet för de båda
utredningarna är att lämna förslag om hur invandrarverket skall kunna
avgöra ett ärende inom två månader från ansökningsdagen och hur
regeringen skall kunna avgöra ett överklagande inom två månader.
Utredningarnas arbete skall vara slutförda vid årsskiftet 1987--1988.
Den särskilde utredaren med uppdrag att se över organisation och rutiner
för handläggningen av utlänningsärenden lämnade i juni månad en
delrapport med principförslag till ett nytt system och en ny
organisation för mottagandet av asylsökande och för handläggning av
asylärenden. Principförslaget utgår ifrån att nuvarande handläggnings-
och instansordning bibehålls och renodlas, dvs. med polisen som
utredande myndighet, med invandrarverket som beslutande myndighet och
med regeringen som överinstans.
Det föreslagna systemet innebär bl.a. att asylsökande normalt hänvisas
till en utredningssluss för att där genomgå asylutredning. Huvuddelen av
polisens utredningsresurser koncentreras till tre sådana
utredningsslussar, som dimensioneras så att polisens utredning skall
kunna vara genomförd inom två veckor. Invandrarverket skall kunna fatta
tillståndsbeslut i klara ärenden i direkt anslutning till att polisens
utredning presenteras för verket. Utredaren föreslår därför att
beslutsfattare från invandrarverket skall finnas permanent eller
tillfälligt på utredningsslussarna. Utredaren föreslår också att
asylsökande som inte kan få ett beslut i tillståndsfrågan under
vistelsen på en utredningssluss bör -- med vissa undantag -- placeras i
en förläggning i avvaktan på att slutligt beslut fattas i
tillståndsfrågan. Utredaren konstaterar att de föreslagna förändringarna
ställer stora krav på invandrarverkets organisation av
tillståndsverksamheten liksom på andra delar av verkets verksamhet som
rör förläggningarna. Utredaren föreslår därför att verkets organisation
ses över med utgångspunkt från bl.a. utredningens principförslag och att
översynen bör avse organisationen i sin helhet. Eftersom inrättandet av
utredningsslussar, koncentration av utredningsresurser till dessa samt
omedelbar tillgång till beslutsfattare vid slussarna är en mycket viktig
förutsättning för att handläggningstiderna väsentligt skall kunna
förkortas anser utredningen att översynen bör påbörjas snarast.
Det finns enligt min mening också andra skäl till detta.
Invandrarverkets organisation har inte setts över i sin helhet sedan
verkets tillkomst år 1969.
Fr.o.m. budgetåret 1975/76 gjordes en viss förändring av verkets
organisation som innebar att verkets samordnings- och bevakningsansvar i
frågor rörande åtgärder för invandrare och språkliga minoriteter
fördelades mellan två byråer, samordningsbyrån och informationsbyrån.
Merparten av arbetsuppgifterna har utförts av samordningsbyrån. En
betydande del av bevaknings- och samordningsarbetet har skett i form av
kontinuerliga kontakter och samarbete i projektform med de statliga
myndigheter som inom sitt område har ett delansvar för genomförandet av
invandrarpolitiken. Myndigheternas medvetenhet och kompetens på detta
område har ökat kraftigt och dessa myndigheters åtgärder för invandrare
har utvecklats positivt. Verkets pådrivande roll i dessa frågor har haft
stor betydelse för denna positiva utveckling. Jag bedömer att verket nu
efter mer än tio års arbete inom detta område inte längre skall behöva
avsätta lika mycket resurser för att bevaka och samordna andra
myndigheters arbete för invandrare.
Det nya systemet för att ta emot flyktingar som infördes år 1985
medförde en omfattande förändring av verkets verksamhet.
Huvudmannaskapet för flyktingmottagandet togs över av invandrarverket.
Därefter har arbetsvolymen vid verket i hög grad blivit beroende av hur
många utlänningar som söker asyl i Sverige. Jag har i prop. 1986/87:100
(bil. 12, s. 145--147) konstaterat att det ökande antalet asylsökande
under de senaste åren har inneburit en mycket stor arbetsbelastning för
invandrarverket. I syfte att möta dessa förändrade omständigheter har
flera organisationsförändringar vidtagits inom verket. Härutöver har
verket tillförts såväl permanenta som tillfälliga resursförstärkningar
för att möta den ökade arbetsbelastningen.
Det är mot bakgrund av vad jag nu har anfört nödvändigt att se över
invandrarverkets hela organisation. Uppdraget bör anförtros en särskild
utredare.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall utgå från att invandrarverket även i fortsättningen är
central förvaltningsmyndighet för invandrar- och medborgarskapsfrågor i
den mån dessa inte ankommer på någon annan myndighet. Verket skall i
likhet med tidigare bl.a. utöva ledningen av utlänningskontrollen enligt
2 § utlänningslagen (1980:376) och den kontroll som regleras i bl.a.
medborgarskapslagstiftningen. Verket har också huvudansvaret för
överföring och mottagning av flyktingar och för mottagning av
asylsökande. Verket bör även fortsättningsvis bevaka behovet av samt
föreslå åtgärder för invandrare och språkliga minoriteter. Verket skall
också svara för samordningen av samhällsinformation till invandrare
såväl som till svenskar för att öka allmänhetens kunskaper om invandring
och invandrare.
Utredaren skall utgå från de riktlinjer för invandrings- och
flyktingpolitiken som riksdagen beslutade om under år 1984 (prop.
1983/84:144, SfU 30, rskr 410) och från riksdagens beslut under våren
1986 rörande riktlinjer för den framtida invandrarpolitiken (prop.
1986/87:98, SfU 20, rskr 301 och KU 23, rskr 302).
Utredaren bör särskilt beakta:
-- möjligheterna till en effektiv och flexibel ärendehantering.
-- arbetsfördelningen mellan invandrarverket centralt och verkets
förläggningar mot bakgrund av det principförslag som har lämnats i en
delrapport av den särskilde utredaren med uppdrag att se över
organisation och rutiner för handläggningen av utlänningsärenden.
-- invandrarverkets samarbete med och informationsöverföring till och
från polisen, utlandsmyndigheterna och kommunerna,
-- organisationen och dimensioneringen av invandrarverkets resurser för
bevakning och samordning av andra myndigheters åtgärder för invandrare
mot bakgrund av vad jag tidigare har anfört om verkets ambitionsnivå
avseende dessa frågor.
Invandrarverkets verksamhet påverkas i hög grad av förändringar av yttre
förhållanden såväl inom landet som utomlands. Detta ställer stora krav
på informationsinsamlande, planering och ledning av verksamheten samt på
flexibilitet för att kunna möta variationer i ärendetillströmningen.
Utredaren bör därför särskilt beakta verkets behov av strategisk
planering resp. resultatuppföljning och resultatanalys.
Verkets lednings- och tjänstestruktur bör också ses över för att verkets
behov av att rekrytera och behålla kvalificerad personal skall kunna
tillgodoses.
Utredaren skall beakta de slutrapporter som de två särskilda utredarna
med uppdrag att göra en teknisk översyn av utlänningslagstiftningen
resp. uppdrag att se över organisation och rutiner för handläggning av
utlänningsärenden kommer att lämna vid årsskiftet 1987--1988.
Utredaren skall samråda med statskontoret.
Utredaren bör bedriva sitt arbete på ett sådant sätt att invandrarverket
kan börja verka i en ny organisation fr.o.m. den 1 juli 1989. Den 1
februari 1988 skall utredaren redovisa ett principförslag till en ny
organisation vid invandrarverket med angivande av indelningen i
huvudenheter. Senast vid utgången av juni månad 1988 skall uppdraget
vara slutfört. I slutredovisningen skall också anges det ungefärliga
antal tjänster som bör disponeras för enheternas uppgifter.
Utredaren bör vid arbetets början och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner eller andra anställningsvillkor och bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter.
Utredaren skall slutligen beakta de generella kommittédirektiven (dir.
1984:5) till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden enligt
utlänningslagen
-- att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av
kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att lämna förslag om den
framtida organisationen vid statens invandrarverk,
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
-- att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)