Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Spelreglerna på den offentliga arbetsmarknaden, Dir. 1987:42
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1987-10-08
Dir 1987:42
Beslut vid regeringssammanträde 1987-10-08
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet, statsrådet Leijon, anför.
1 Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att undersöka
förutsättningarna att förbättra reglerna för avtalsförhandlingar och
arbetskonflikter på den offentliga arbetsmarknaden. Uppdraget bör
genomföras i nära samverkan med arbetsmarknadens parter. Utredaren skall
i januari 1988 redovisa sina bedömningar till regeringen. Regeringen bör
därefter ta ställning till om och i så fall i vilka former
utredningsarbetet skall drivas vidare.
2 Bakgrund
Den allmänna uppfattningen i Sverige är att det i första hand är
parterna på arbetsmarknaden som genom förhandlingar och avtal skall
ansvara för lönebildningen och andra villkor i arbetslivet. Parternas
ansvar för att löneutvecklingen legat inom de samhällsekonomiska ramarna
har varit en viktig förutsättning för att upprätthålla den fulla
sysselsättningen.
I det fria förhandlingssystemet ankommer det på parterna själva att
utforma och tillämpa reglerna för arbetsstriden. Vår rättsordning ger
sålunda parterna en principiell frihet att använda ekonomiska
stridsåtgärder som påtryckningsmedel för att uppnå sina krav. I detta
ligger att parterna bär förstahandsansvaret även för att arbetsfreden
upprätthålls. Parterna har också åtagit sig att sträva efter fredliga
förhandlingar och att inte tillgripa samhällsfarliga konflikter.
Vid en internationell jämförelse har den svenska arbetsmarknaden
fungerat väl. Det ligger alltså såväl i parternas eget som i samhällets
intresse att slå vakt om den svenska modellen.
3 Svagheter finns
Avtalsförhandlingarna under 1980-talet har dock, särskilt inom den
offentliga sektorn, visat att modellen har vissa svagheter. Under varje
avtalsrörelse på 1980-talet har det förekommit öppna konflikter. Det är
tydligt att parterna mött ökade svårigheter att nå uppgörelse utan
stridsåtgärder och medling. Det förefaller som om den gängse
förhandlingsmodellen inte längre helt svarar mot de krav som ställs på
den.
Det finns antagligen flera förklaringar till det. En orsak av
grundläggande natur är att den ekonomiska situationen i landet varit
kärvare än den var under 60- och 70-talen med de konsekvenser detta haft
för reallöneutvecklingen. Följsamhetsproblematiken och lönestatistikens
utformning torde också ha bidragit. Det kan även finnas förklaringar som
mera rör själva tekniken i avtalsförhandlingarna. För att konsolidera
och vidareutveckla förhandlingssystemet inom den offentliga sektorn bör
en ananlys nu göras för att klargöra vilka brister som kan finnas och
hur de i så fall kan avhjälpas.
4 En utredare bör tillkallas
I samband med regeringens överläggningar med arbetsmarknadens parter den
25 juni 1987 förklarade jag att regeringen överväger att tillsätta en
utredning med uppgift att undersöka hur reglerna för avtalsförhandlingar
och arbetskonflikter fungerar på den offentliga sektorn av
arbetsmarknaden. Syftet med en sådan utredning skulle i första hand vara
att ge uppslag till sådana förändringar som kan leda till en i framtiden
bättre fungerande arbetsmarknad och en lönebildning med mindre risk för
konflikter.
I juli 1987 överlade jag med berörda parter om detta. Inställningen till
tanken på en utredning varierade. För min del anser jag dock att det nu
är lämpligt att tillkalla en särskild utredare för att, i nära kontakt
med parterna, analysera olika problem. Arbetet bör syfta till att ge
parterna uppslag till förändringar och ge regeringen ett underlag att
bedöma om några särskilda åtgärder bör vidtas.
5 Uppdraget
5.1 Allmänt
Mot bakgrund av särskilt de senare årens avtalsrörelser bör utredaren
skapa sig en bild av parternas förutsättningar att själva komma till
rätta med de svagheter som finns i metoderna för att nå avtal på den
offentliga arbetsmarknaden. Genom konfliktutredningens (A 1981:13)
arbete har det nödvändiga grundmaterialet samlats. Utredningen har
avlämnat delbetänkandet (SOU 1984:18--19) Arbetsmarknadsstriden och
beräknar avsluta sitt arbete vid årsskiftet. Utredaren bör vidare göra
en preliminär bedömning av på vilka punkter och enligt vilka linjer det
-- nu eller senare -- kan finnas skäl för riksdag och regering att
förändra de regler som gäller.
Jag anser emellertid att utredaren i ett första skede inte bör lägga
fram regelrätta förslag av den art som statliga utredningar vanligen
gör, t.ex. lagförslag. I stället bör utredaren genom bl.a. fördjupade
samtal med de inblandade presentera uppslag till framtida förbättringar
av vårt system för avtalsbildning och konfliktlösning på
arbetsmarknaden.
Vad gäller utredarens arbetsformer har jag följande uppfattning.
Området för utredningsuppdraget är åtminstone så till vida särpräglat
att riksdag och regering av tradition är ytterst återhållsamma med att
slå fast regler för parternas agerande. Det finns goda skäl att i
största möjliga utsträckning bibehålla denna princip. Riksdag och
regering bör t.ex. inte företa sig något som kan minska det ansvar
parterna själva tar för förhållandena på arbetsmarknaden. Det innebär
emellertid inte att varje initiativ på området skulle vara uteslutet.
Jag kommer i det följande att ta upp vissa företeelser som enligt min
mening bör prioriteras i utredarens arbete. Utredaren bör under hösten
1987 inbjuda parterna till diskussioner rörande några av dessa.
Diskussionerna bör kunna bidra till att finna tänkbara vägar att
förbättra systemet för avtalsförhandlingar och arbetskonflikter på den
offentliga arbetsmarknaden. Utredaren bör i januari 1988 i en rapport
redovisa vad som har kommit fram vid diskussionerna och vad han i övrigt
bedömer kunna vara uppslag värda att ta vara på. Regeringen bör därefter
ta ställning till om och i så fall hur utredningsarbetet skall
fortsätta.
5.2 Förhandlingsordningen
Under flera avtalsrörelser har det inträffat att förhandlingarna kommit
i gång sent. Också när de formellt har kommit i gång har det hänt att
verkliga förhandlingar egentligen inte tycks ha förts bl.a. beroende på
att parterna har avvaktat uppgörelser på andra områden. Ibland har
varsel lagts och t.o.m. stridsåtgärder vidtagits inte på grund av
meningsskiljaktigheter i sakfrågorna utan för att realförhandlingar över
huvud taget skall komma i gång. Krav på medling har då kunnat
framställas långt innan de egentliga förhandlingarna kört fast, alltså
vid en tidpunkt i förhandlingsprocessen då det inte funnits
förutsättningar för meningsfullt medlingsarbete.
Utredaren bör undersöka om det behövs konkreta åtgärder för att
förhandlingarna skall komma i gång avsevärt tidigare -- rimligen innan
de gamla avtalen gått ut -- och uppgörelser träffas i nära anslutning
till den tidpunkten.
Ett sätt att effektivera förhandlingsarbetet kunde vara att parterna
enades om någon form av plan -- s.k. körplan -- för förhandlingarna. De
ordningar som tillämpas i andra nordiska länder kan därvid ge underlag
för uppslag till lösningar. Sådana måste bygga på ett samförstånd mellan
parterna.
5.3 Stridsåtgärder
I Sverige har arbetsmarknadens parter en principiell frihet att genom
stridsåtgärder söka lösa konflikter med motparten. Denna rätt, som är
grundlagsskyddad och alltså enligt regeringsformen kan inskränkas endast
genom lag eller avtal, gäller för dem som kan vara parter i ett
kollektivavtal. Rätten till stridsåtgärder begränsas -- förutom genom
den särskilda lagstiftningen om offentlig anställning -- framför allt av
den fredsplikt som inträder då ett kollektivavtal träffas. Vissa
spelregler finns också för hur stridsåtgärder får användas, bl.a. regler
om varsel innan en åtgärd sätts i kraft.
Den vidsträckta stridsrätten förutsätter att den utnyttjas med stort
ansvar. Genom huvudavtalen har parterna också tagit på sig ett särskilt
ansvar för att arbetsstriden inte skall bli samhällsfarlig eller i
övrigt hota vitala samhällsfunktioner. I ett särskilt huvudavtal för
hela den offentliga sektorn har parterna vidare enats om att sträva
efter fredliga förhandlingar och att undvika stridsåtgärder i fråga om
sådana ämnen varom avtal får anses kränka den politiska demokratin.
Utredaren bör undersöka om dessa avtal kan behöva preciseras,
kompletteras eller i övrigt ses över. Det kan i det sammanhanget finnas
skäl att ta ställning till om den i avtalen reglerade ordningen för att
pröva om en konflikt är samhällsfarlig är ändamålsenlig.
De skillnader som finns mellan stridsrättens förutsättningar på olika
områden bör uppmärksammas. Konflikter kan få olika verkningar beroende
på vilken verksamhet som berörs. Särskilt på vissa delar av den
offentliga sektorn kan tredje man ofta drabbas hårdare än de inblandade
parterna.
En annan aspekt som också har förts fram i debatten är att de
offentliganställdas strejkrätt står i ett motsatsförhållande till
åtskilliga likaledes av grundlagen skyddade medborgerliga fri- och
rättigheter och till förpliktelser som enligt annan lag gäller för de
offentliga myndigheterna. Utredaren bör sammanfattningsvis belysa
skillnaderna i stridsrättens förutsättningar på offentlig och privat
arbetsmarknad.
Gällande regler om varsel av konflikt bör belysas och ställning tas till
om de är ändamålsenliga.
5.4 Organisationstvister
Den grundläggande motsättningen på arbetsmarknaden rör förhållandet
mellan arbetsgivare och arbetstagare. De fackliga organisationerna
tillvaratar sina medlemmars intressen i förhållande till motparten,
arbetsgivaren, och har därvid tillgång till bl.a. stridsåtgärder. Till
följd av organisationsförändringar på arbetsmarknaden uppstår emellertid
också motsättningar mellan enskilda löntagarorganisationer. En
stridsåtgärd som formellt gäller t.ex. rätten att teckna avtal med
arbetsgivaren och som riktar sig mot denne kan i realiteten bero på att
interna motsättningar på arbetstagarsidan inte kunnat lösas. Utredaren
bör överväga om det i en sådan situation är rimligt att en part som inte
disponerar över medel att lösa konflikten -- eller i vart fall står
något vid sidan av den egentliga konflikten -- drabbas av en
stridsåtgärd. I en sådan analys bör även parterna på den privata sektorn
medverka, eftersom dessa frågor berör hela arbetsmarknaden.
Jag vill i det sammanhanget erinra om att arbetsrättskommittén
diskuterade om möjligheter borde skapas att ingripa mot sådana
konflikter. Kommittén diskuterade också hur sådana regler skulle kunna
konstrueras men avstod från att lägga fram förslag i den delen (se SOU
1975:1, s. 414--419).
Utredaren bör belysa om det finns skäl att ompröva denna ståndpunkt. Det
ter sig visserligen problematiskt men ingalunda omöjligt att i lag dra
en gräns för vilka konflikter av berört slag som inte skall behöva
godtas.
5.5 Olovliga stridsåtgärder
I parternas ansvar för att arbetsfreden upprätthålls ligger en
skyldighet att försöka hindra brott mot fredsplikten och att verka för
att olovliga stridsåtgärder upphör. Även i detta avseende har parterna
varit framgångsrika. Olovliga stridsåtgärder har inte förekommit i
särskilt stor utsträckning.
Händelser under senare tid tyder dock på att fredsplikten inte
respekteras tillräckligt. Massjukskrivning, hot om vägran att utföra
vissa arbetsuppgifter och andra maskningsaktioner har vidtagits av
enskilda grupper som påtryckningsmedel i fackliga konflikter. I viss
utsträckning är för övrigt detta slags stridsåtgärder enligt lag alltid
otillåtna på den offentliga sektorn, alltså även då kollektivavtal inte
gäller.
De fackliga organisationerna tar avstånd från sådana metoder men
förefaller ibland inte bekämpa tendenser av detta slag tillräckligt
effektivt. Ett skäl till detta kan vara att åtgärderna inte är avsedda
att framstå som stridsåtgärder. Det kan uppkomma bevissvårigheter för
den som påstår att det rör sig om en olovlig stridsåtgärd.
Det kan finnas skäl att undersöka om det finns behov av åtgärder för att
bättre motverka lag- eller avtalsstridiga aktioner på arbetsmarknaden.
En särskild fråga i detta sammanhang är om tredje man bör ges ett
förstärkt rättsskydd. Det är möjligt att man t.ex. kan tänka sig att en
drabbad tredje man under vissa omständigheter ges en rätt -- vid sidan
om arbetsgivaren -- till ett begränsat skadestånd i anledning av en
olovlig stridsåtgärd eller att kraftigare sanktioner skall kunna
begagnas i en sådan situation.
5.6 Medling
En väl fungerande medling är av stor betydelse för arbetsfreden. Frågan
om förlikningsväsendets verksamhet och organisation har ofta
diskuterats. Utredaren bör överväga hur förlikningsmannaexpeditionens
organisation kan anpassas till minskande arbetsuppgifter men samtidigt
få en om möjligt stärkt position. Man kan t.ex. tänka sig att ge
ordföranden i expeditionens styrelse ett direkt ansvar för kontakten med
parterna när det gäller förhandlingar på riksnivå. Därigenom skulle
behovet av särskilt förordnande medlare kunna minska något, och den
medling som sker genom regeringens försorg skulle förhoppningsvis inte
behöva tillgripas förrän på ett senare stadium än vad som ibland sker i
dag. Härutöver kan det finnas anledning att allmänt analysera
förlikningsmannainstitutets roll och överväga om den bör förändras. En
fråga som kan behöva övervägas är om medlarna bör ges ytterligare
befogenheter, t.ex. att skjuta upp varslade stridsåtgärder.
Frågor om medling berör hela arbetsmarknaden. I en diskussion om
förändringar i medlingsverksamheten bör självfallet även parterna på den
privata sektorn delta.
5.7 Övrigt
För utredarnas arbete gäller de allmänna direktiv som regeringen
utfärdade den 16 februari 1984 till samtliga kommittéer och särskilda
utredare (dir. 1984:5).
Utredaren skall senast före utgången av januari 1988 redovisa sina
bedömningar till regeringen.
Jag vill slutligen framhålla att den tid som nu står utredaren till buds
är kort. Jag är medveten om att redovisningen i januari 1988 inte kan
bli helt fullständig.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar mig
-- att tillkalla en särskild utredare omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) med uppdrag att analysera systemet för avtalsförhandlingar om
arbetskonflikter och att presentera uppslag ägnade att förbättra
systemet, och
-- att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
-- att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)