Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (Fö 1985:01) om översyn av civilförsvarslagstiftningen m.m., Dir. 1987:38
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1987-08-20
Dir. 1987:38
Beslut vid regeringssammanträde 1987-08-20
Statsrådet Wickbom anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att utredningen (Fö 1985:01) om översyn av
civilförsvarslagstiftningen m.m. genom tilläggsdirektiv ges i uppdrag
att
-- överväga och lämna förslag till en ny terminologi inom vad som i dag
benämns civilförsvar,
-- se över lagen (1960:513) om beredskapstillstånd och de andra
författningar som berörs därav,
-- överväga behovet av ytterligare lednings- och samordningsbestämmelser
för totalförsvarets civila del.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 17 januari 1985 tillkallades en
särskild utredare med uppdrag att göra en författningsteknisk översyn av
civilförsvarslagen (1960:74, omtryckt 1984:1026) och lagen (1964:63,
omtryckt 1984:1027) om kommunal beredskap samt de andra författningar
som reglerar de frågor som behandlas i dessa lagar. Enligt utredningens
direktiv (dir. 1985:1) skall utredningen bl.a. söka lösningar som
möjliggör en harmonisering av nämnda författningar och därigenom skapa
ett regelsystem som bättre än det nuvarande hänger ihop systematiskt och
begreppsmässigt.
Efter direktivens tillkomst har riksdagen fattat beslut om ett antal
reformer som påverkar utredningens arbete.
På grundval av regeringens förslag i prop. 1984/85:160 om ledningen av
de civila delarna av totalförsvaret beslutade riksdagen (FöU 1984/85:11,
rskr. 388) att den civila delen av totalförsvaret skulle indelas efter
samhällssektorer i olika funktioner med en ansvarig central myndighet
för varje funktion.
Enligt beslutet skulle överstyrelsen för ekonomiskt försvar den 1 juli
1986 ombildas till överstyrelsen för civil beredskap (ÖCB) med vidgade
arbetsuppgifter. Vid samma tidpunkt skulle riksnämnden för kommunal
beredskap ombildas till ett råd för kommunal beredskap knutet till ÖCB.
Genom riksdagens beslut har vidare kommunernas roll i totalförsvaret
påtagligt utökats på så sätt att kommunstyrelsen skall vara högsta
civila totalförsvars myndighet på lokal nivå.
I anslutning till det ovannämnda beslutet godkände riksdagen också
regeringens förslag om ledningen av befolkningsskyddet och
räddningstjänsten (prop. 1984/85:161, FöU 12, rskr. 389). Den 1 juli
1986 inrättades statens räddningsverk (SRV) och från samma tidpunkt
upphörde civilförsvarsstyrelsen och statens brandnämnd.
Som en följd av dessa organisationsförändringar beslutade regeringen
förordningen (1986:294) om ledning och samordning inom totalförsvarets
civila del. Förordningen trädde i kraft den 1 juli 1986.
Enligt förordningen skall ÖCB i fred bl.a. leda och samordna
beredskapsförberedelserna vid övriga funktionsansvariga myndigheter.
Statens räddningsverk anges i förordningen som funktionsansvarig
myndighet för funktionen civilförsvar som innehåller delfunktionerna
befolkningsskydd och räddningstjänst.
På grundval av regeringens prop. 1985/86:170 om räddningstjänstlag m.m.
beslutade riksdagen (FöU 1986/87:2, rskr. 1986/87:58) i december 1986
att anta en ny lag, räddningstjänstlagen (1986:1102). Lagen ersätter
brandlagen (1974:80), lagen (1960:331) om skyddsåtgärder vid olyckor i
atomanläggningar m.m. och till en del brandstadgan (1962:91). Lagen
innehåller bl.a. bestämmelser om kommunal räddningstjänst och statlig
räddningstjänst samt räddningstjänsten i krig m.m.
Uppdraget
Begreppet civilförsvar
I syfte att överföra ledningen av civilförsvarsverksamheten på lokal
nivå under civilförsvarsberedskap och det planläggningsansvar i fred som
hänger samman härmed till kommunerna, beslutade riksdagen år 1984 om
ändringar i civilförsvarslagen (1960:74) (prop. 1984/85:49, FöU 5, rskr.
93). Ändringarna trädde i kraft den 1 januari 1987.
I propositionen anfördes bl.a. följande. Begreppet civilförsvar bör avse
en verksamhet och inte en organisation. Behandlingen av frågorna om
ansvarsfördelning och samordning av olika slag av
civilförsvarsverksamhet mellan bl.a. statliga myndigheter, kommuner och
landstingskommuner kräver att begreppet civilförsvar definieras och att
civilförsvarsverksamhetens innehåll bestäms och avgränsas i förhållande
till andra verksamheter inom totalförsvaret. När omfattningen av
civilförsvarsverksamheten är klarlagd och definierad på ett
tillfredsställande sätt kan ansvaret för verksamhetens olika delar
fördelas mellan statliga myndigheter, kommuner och landstingskommuner
m.fl.
I propositionen föreslogs vidare att begreppet civilförsvar i
civilförsvarslagen skulle ges en definition som närmare knyter an till
definitionen i tilläggsprotokoll I den 10 juni 1977 till
Genèvekonventionerna den 12 augusti 1949 rörande skydd för offren i
internationella väpnade konflikter.
I 1 § civilförsvarslagen anges vad som i dag är civilförsvarsverksamhet.
Genom beslut av riksdagen har Sverige ratificerat såväl nyssnämnda
protokoll som det andra tilläggsprotokollet, som avser
icke-internationella väpnade konflikter. I det första
tilläggsprotokollet definieras civilförsvar som humanitära uppgifter i
syfte att skydda civilbefolkningen mot faror i samband med fientligheter
eller katastrofer, att hjälpa dem att övervinna de direkta följderna
härav samt att tillgodose de nödvändiga förutsättningarna för dess
överlevnad. Inom denna ram, som alltså medger ett folkrättsligt skydd
för personal med civilförsvarsuppgifter i händelse av en väpnad
konflikt, kan varje nation, som åtagit sig att respektera och tillämpa
det första tilläggsprotokollets regler, själv avgöra vad som inom landet
är att betrakta som civilförsvarsverksamhet.
Vid den informations- och utbildningsverksamhet som bedrivs inom
totalförsvarets civila del har det visat sig att det finns vissa
oklarheter och missuppfattningar när det gäller sådana uttryck som civil
beredskap, civilt försvar, den civila delen av totalförsvaret och
civilförsvar.
I sin rapport nr 3/84 Ledningen av det civila försvaret anförde
försvarets rationaliseringsinstitut (FRI) att uttrycket civilförsvar
internationellt sett har en mycket vid innebörd och täcker in verksamhet
som hör till flera av de funktioner som ingår i den civila delen av
totalförsvaret. FRI förordade därför en användning av uttrycken
befolkningsskydd och räddningstjänst för den verksamhet som för
närvarande i Sverige avses med civilförsvar.
I förordningen (1986:294) om ledning och samordning inom totalförsvarets
civila del anges att funktionen civilförsvar omfattar befolkningsskydd
och räddningstjänst.
Bl.a. med hänsyn till vad som här har redovisats bör utredningen
överväga möjligheterna att vidga det svenska civilförsvarsbegreppet inom
ramen för det första tilläggsprotokollets folkrättsligt fastställda
definitioner. Utredningen bör vidare överväga om uttrycket civilförsvar
i fortsättningen bör behållas för de uppgifter som utredningen kan komma
att föreslå eller om det bör ersättas med något annat eller andra
uttryck. Det bör stå utredningen fritt att lämna förslag till ändrad
terminologi också i övrigt inom området.
Utredningens slutsatser bör redovisas i det regelsystem som det ankommer
på utredningen att föreslå enligt de ursprungliga direktiven.
Beredskapsbegreppet
I den senaste propositionen om totalförsvarets fortsatta utveckling
(1986/87:95, bil. 1) anfördes bl.a. att den administrativa beredskapen
uppvisar vissa brister och att beredskapsförfattningarna är delvis
ålderdomliga till form och innehåll och i stor utsträckning skrivna mot
andra hotbilder än de nuvarande. Det var enligt departementschefen
nödvändigt att ena och anpassa dessa författningar till dagens behov.
Departementschefen uttalade vidare att det är nödvändigt att beslut som
riktas mot statliga myndigheter om beredskapshöjande åtgärder före ett
beredskapstillstånd också får genomslag i kommuner och
landstingskommuner. Mot denna bakgrund ansåg departementschefen att det
fanns skäl att göra en författningsteknisk översyn av lagen (1960:513)
om beredskapstillstånd och hithörande författningar.
En sådan översyn har nära ankytning till utredningens arbete och till
det uppdrag i fråga om civilförsvarsbegreppet som jag berört i det
föregående. Uppdraget bör inte begränsas till lagen (1960:513) om
beredskapstillstånd och hithörande författningar utan bör avse samtliga
beredskapsbestämmelser. Syftet är att åstadkomma en mer enhetlig
begreppsbildning. Utredningen bör därvid också beakta vad som gäller för
det militära försvaret.
Utredningen bör därför få i uppdrag att se över lagen (1960:513) om
beredskapstillstånd och övriga författningsbestämmelser som berörs
därav.
Det civila totalförsvarets ledning och samordning
En effektiv ledning och en väl fungerande samordning är viktiga
förutsättningar för styrkan hos den civila delen av totalförsvaret.
Indelningen av den civila delen av totalförsvaret i funktioner samt
kommunernas nya roll i totalförsvaret har nu skapat bättre möjligheter
för detta än tidigare.
I förordningen (1986:294) om ledning och samordning inom totalförsvarets
civila del anges att ÖCB leder och samordnar beredskapsförberedelserna
vid övriga funktionsansvariga myndigheter. För ordningen är tillämplig
på myndigheterna under regeringen med undantag för totalförsvarets
chefsnämnd och myndigheterna inom det militära försvaret.
I beredskapsförfattningarna finns i dag endast knapphändiga bestämmelser
om ledning och samordning. Detta gäller exempelvis möjligheterna för
myndigheter på central och regional nivå att meddela föreskrifter mot
sidoordnade och underlydande myndigheter samt mot kommuner och
landstingskommuner. Frågan berör också enskildas och företags medverkan
i totalförsvaret.
Utredningen bör överväga behovet av sådana lednings- och
samordningsbestämmelser för totalförsvarets civila del och lämna de
författningsförslag som övervägandena föranleder. Utredningen bör i
denna fråga samråda med överstyrelsen för civil beredskap som fått i
uppdrag att se över ledningssystemet för totalförvarets civila del.
Övrigt
I den mån utredningen lämnar förslag som medför en kostnadsökning för
statsverket skall den i enlighet med regeringens direktiv till
kommittéer (dir. 1984:5) också föreslå hur dessa kostnader skall
finansieras.
Utredningen bör -- som angavs i direktiven (dir. 1985:1) -- i samband
med översynen sträva efter att åstadkomma förenklingar i regelsystemet
och undvika detaljregleringar.
Arbetet bör vara avslutat senast vid utgången av år 1988.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar det uppdrag som tidigare har
lämnats till utredningen (Fö 1985:01) om översyn av
civilförsvarslagstiftningen m.m. i enlighet med vad jag nu har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)