Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kontroll av redovisningskonsulter, Dir. 1987:37
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1987-02-05
Dir 1987:37
Beslut vid regeringssammanträde 1987-02-05.
Statsrådet Johansson, finansdepartementet, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare skall tillkallas för att utreda frågan om en
kontroll av redovisningskonsulter. Utredaren skall
* kartlägga i vilken omfattning företag anlitar extern hjälp för
bokförings- och redovisningstjänster, vilken kunskaps- och
erfarenhetsbakgrund som redovisningskonsulterna har samt vilka
missförhållanden som kan föreligga inom branschen;
* överväga om det finns behov av något slag av kontrollsystem på området
och, om så bedöms vara fallet, formerna för en sådan kontroll.
Bakgrund
Rätten att etablera sig som näringsidkare och att driva näring är i
Sverige i princip fri. På flera områden krävs emellertid att den som
bedriver verksamhet skall ha särskild utbildning eller viss tids
praktisk erfarenhet. Möjligheten att etablera sig på dessa områden är
därmed begränsad. Krav av denna innebörd kommer oftast till uttryck i
ett system med legitimering, tillståndsprövning eller auktorisation.
En auktorisation kan vara obligatorisk eller frivillig. Vid obligatorisk
auktorisation föreligger ett totalt etableringshinder för den som inte
uppfyller auktorisationskraven. Sådana krav har i Sverige hittills
införts med stor restriktivitet och gäller normalt endast på områden där
det bedöms nödvändigt för att skydda medborgarnas liv, hälsa eller
säkerhet, såsom vid utövande av läkar- eller tandläkaryrkena.
Frivilliga auktorisationssystem kan administreras av en myndighet eller
av ett organ inom näringslivet. Frivilliga myndighetskontrollerade
system gäller i dag på områden där det finns ett samhälleligt intresse
av att yrkesutövaren har viss kompetens. Detta gäller t.ex. för
revisorer. Rätten att etablera sig är i dessa fall fri men för vissa
uppdrag krävs en särskild kompetens.
Frivilliga näringslivskontrollerade auktorisationssystem administreras
normalt av en branschorganisation. Den som vill bli auktoriserad eller
legitimerad skall ha genomgått en viss utbildning eller t.ex. använda
särskilt avpassad och kontrollerad utrustning i sitt yrke. Rätten att
etablera sig är helt fri och det uppställs inga formella krav för att
man skall få utföra vissa uppdrag.
För konsultarbete inom bokförings-, redovisnings-, skatte- och
finansieringsområdena uppställs inga formella krav på kompetens och
rätten att etablera sig är helt fri. Sådana konsulttjänster
tillhandahålls av revisionsbyråer, bokföringsbyråer och
redovisningskonsulter. Revisionsbyråerna arbetar således dels med
kvalificerad revision (dvs ekonomisk granskning och kontroll) åt
samtliga aktiebolag samt större handelsbolag och ekonomiska föreningar,
dels med redovisningsverksamhet. Det är sålunda mera regel än undantag
att konsulter på de nämnda områdena tar både redovisnings- och
revisionsuppdrag. Redovisningspersonal vid revisionsbyråerna arbetar
normalt under ledning av en auktoriserad eller godkänd revisor över
vilken kommerskollegium utövar tillsyn, och kollegiet svarar därmed för
att verksamheten vid dessa byråer håller hög kvalitet. För att garantera
att revisorn har en oberoende och självständig ställning finns vissa
bestämmelser om revisorsjäv i bl.a. 10 kap. 4 § aktiebolagslagen
(1975:1385, ABL).
Det finns enligt uppgift ca 3 000 företag i landet som bedriver
konsultverksamhet på redovisningsområdet. Branschorganisationer för
redovisningskonsulter är Sveriges redovisningskonsulters förbund (SRF)
och Sveriges bokförings- och revisionsbyråers förbund (SBRF). SRF har ca
700 individuella medlemmar verksamma vid ca 600 byråer. SBRF är en
sammanslutning av ca 170 byråer. SRF:s uppgift är att internt och
externt främja spridandet av god redovisningssed, att utveckla god
redovisningsbyråsed och att genom upplysningar och
fortbildningsverksamhet verka för att vidmakthålla och kvalitativt höja
medlemmarnas kompetens. Den som vill vinna medlemsskap skall ha
kunskaper motsvarande treårigt ekonomiskt gymnasium kompletterat med
ettårig (från 1987-07-01) ekonomisk specialkurs inom ekonomi och
revision. Dessutom krävs fem års allsidig praktik i redovisning, varav
minst tre år på redovisnings- eller revisionsbyrå. Certifikat erhålles
för tre år, under vilken tid obligatorisk "aktualitetsutbildning" måste
genomgås. SBRF bedriver utbildnings- och informationsverksamhet och har
inrättat en reklamationsnämnd och en garantifond. För att en byrå skall
få medlemsskap krävs bl.a. att den har en ansvarig chef, som har minst
fem års kvalificerad allsidig praktik inom redovisningsområdet.
SRF har under år 1984 infört ett eget auktorisationssystem. För
nominering som auktoriserad redovisningskonsult (ARK) krävs
högskoleutbildning med sammanlagt minst 100 poäng i företagsekonomi,
skatterätt och vissa andra ämnen. Dessutom krävs praktik från fem års
sammanhängande kvalificerad och allsidig redovisningsverksamhet.
Auktorisation ges för fem år, under vilken tid obligatorisk
"aktualitetsutbildning" måste genomgås två gånger i både redovisning och
beskattning. Auktorisation meddelas och tillsyn utövas av en av SRF
tillsatt nämnd -- den s.k. ARK-nämnden. Under år 1985 fanns ett
femtontal auktoriserade redovisningskonsulter. Denna auktorisation
innebär inga andra fördelar för yrkesutövaren än att han/hon har bevis
på viss kompetens.
På det för bokförings- och redovisningsbranschen mest närliggande
området, nämligen revision, finns som nämnts tidigare ett
myndighetskontrollerat auktorisationssystem. Tillträdet till branschen
är fritt.
För aktiebolag föreskrivs emellertid i aktiebolagslagen att minst en av
bolagsstämman utsedd revisor skall vara auktoriserad eller godkänd
revisor. Om ett bolags aktier är börsnoterade, om tillgångarna
överstiger vissa belopp eller om antalet anställda har en viss
omfattning, skall minst en revisor vara auktoriserad. Liknande
bestämmelser om att anlita en kvalificerad revisor gäller för ekonomiska
föreningar, banker och försäkringsbolag samt för vissa handelsbolag.
Frågor om auktorisation eller godkännande prövas enligt förordningen
(1973:221) om auktorisation och godkännande av revisorer av
kommerskollegium, som också utövar tillsyn över revisorernas verksamhet.
Meddelad auktorisation eller godkännande gäller för en tid av fem år.
Även ett revisionsbolag kan under vissa förutsättningar bli auktoriserat
eller godkänt.
För andra näringsidkare än sådana som nyss har nämnts, såsom mindre
handelsbolag liksom företag som drivs under enskild firma, finns däremot
inga regler om revision och revisorer. Dessa företag är dock -- enligt
samma principer som gäller för andra näringsidkare --
redovisningsskyldiga enligt bokföringslagen (1976:125).
Tidigare behandling av frågan om statlig auktorisation
Frågan om auktorisation av redovisningskonsulter har tidigare behandlats
av regering och riksdag. I en framställning till regeringen år 1977
begärde SRF att en utredning skulle tillsättas i frågan.
Framställningen, som avstyrktes av kommerskollegiet, Föreningen
auktoriserade revisorer och Svenska Revisorssamfundet, föranledde ingen
åtgärd från regeringens sida. Frågan har efter förnyad framställning av
SRF övervägts av regeringen i olika sammanhang.
I en motion (s) (1985/86:1432) till föregående års riksmöte förordades
att en statlig frivillig auktorisation skulle införas. De krav som
uppställs på en ARK-konsult inom SRF skulle enligt motionärerna kunna
utgöra grunden för en auktorisation. Dock borde det ställas högre krav
på att konsulten fortlöpande aktualiserar sina kunskaper. Motionärerna
framförde att många småföretagare måste utnyttja externa tjänster på
redovisningsområdet och de anförde vidare att kvaliteten i branschen är
synnerligen ojämn. Enligt motionärerna förekommer ekonomisk brottslighet
på området. Vidare menade motionärerna att det måste göras en klar
distinktion mellan å ena sidan revisorns kontrollerande funktion och å
den andra redovisningskonsultens arbete i övrigt. Småföretagen måste
enligt motionärerna dessutom ges större garantier för att
redovisningskonsulterna verkligen besitter såväl teoretiska som
praktiska kunskaper. Ökade krav på utbildning måste ställas på den som
önskar få statlig auktorisation. Dessutom borde redovisningskonsulten
vara skyldig att teckna ansvarsförsäkring, så att klienterna kan hållas
skadeslösa vid brister i det utförda arbetet. Ett
auktorisationsförfarande skulle enligt motionärerna underlätta för
redovisningsbyråerna att knyta kvalificerad personal till sig.
Motionen sändes av näringsutskottet ut på remiss.
Branschorganisationerna SBRF och SRF förordade ett system med statlig
auktorisation av redovisningskonsulter. Riksskatteverket samt
länsstyrelserna i Malmöhus län och i Göteborgs och Bohus län uttalade
sig för en utredning om ett sådant system. Bokföringsnämnden tog inte
uttrycklig ställning men menade att frågan om huruvida auktorisation
leder till en bättre redovisningspraxis inte kan avgöras utan närmare
utredning. Kommerskollegiet, näringsfrihetsombudsmannen, företrädare för
näringslivet och de kvalificerade revisorernas organsationer avstyrkte
förslaget att införa en statlig auktorisation. De skäl som anfördes var
att det skulle hämma konkurrensen, att det inte är säkert att kvaliteten
på utfört arbete höjs eller att tillgången på konsulter ökar, att det
inte går att hindra oseriös verksamhet genom ett administrativt
betungande auktorisationssystem och att den frivilliga auktorisation som
redan finns är tillfyllest.
Näringsutskottets majoritet (NU 1985/86:29) konstaterade att
motionärernas förslag inte innebär att ett obligatoriskt
auktorisationssystem skulle införas. Tillträdet till
redovisningsbranschen skulle alltjämt vara fritt. NO:s invändningar i
syfte att värna om den fria konkurrensen bedömdes därmed inte som tungt
vägande. En kvalitetskontroll i statlig regi, förenad med fortsatt
etableringsfrihet, skulle enligt utskottet innebära en möjlighet till
större trygghet vid valet av redovisningskonsulter, samtidigt som
positiva konkurrenseffekter skulle göra sig gällande. Utskottet menade
vidare att många småföretag har svårigheter att finna en pålitlig och
tillräckligt kvalificerad redovisningskonsult. Mot bakgrund av vad som
framkommit under remissbehandlingen drog utskottet slutsatsen att en
mera bestämd boskillnad mellan revisorernas och redovisningskonsulternas
funktioner var eftersträvansvärd. Utskottet menade att det kan
ifrågasättas om de nuvarande jävsreglerna i bl.a. ABL ger ett
tillräckligt skydd mot en olämplig funktionssammanblandning mellan
redovisning och revision. Ett motiv för en auktorisation som särskilt
borde uppmärksammas var enligt utskottet att ett statligt
auktorisationssystem skulle kunna bidra till att motverka oseriös
verksamhet och ekonomisk brottslighet på redovisningsområdet. Enligt
utskottet finns det också en risk för att företag som anlitar olämpliga
redovisningskonsulter oavsiktligt kan komma att göra sig skyldiga till
lagöverträdelser. En auktorisation skulle bli ett ytterligare instrument
för att åstadkomma en höjd redovisningsstandard och sålunda förbättra
samhällets möjligheter till insyn i företagen. Företag med icke-seriös
inriktning skulle också få svårare att vinna insteg i branschen. Detta
skulle även stå i god överensstämmelse med statsmakternas insatser för
bekämpande av ekonomisk brottslighet. Mot bakgrund av vad utskottet
anförde begärde riksdagen hos regeringen att frågan om auktorisation av
redovisningskonsulter skulle utredas närmare (rskr. 1985/86:308).
En minoritet inom utskottet ansåg inte att frågan om auktorisation borde
utredas.
Utredningsuppdraget
Arbete med ekonomiska frågor såsom bokföring, redovisning, finansiering,
revision och beskattning ställer krav på särskilda kunskaper.
Regelsystemet liksom de praktiska förutsättningarna för sådant arbete
förändras och den som skall utföra det måste fortlöpande hålla gamla
kunskaper vid liv och inhämta nya. Behovet av kvalificerad extern
konsulthjälp i ekonomiska frågor är därmed stort särskilt i små och
medelstora företag som inte har tillgång till egen expertis på dessa
områden. Under den senaste tioårsperioden har vidare kontrollen av
företagens ekonomiska förhållanden skärpts. Reglerna om uppbörd av
skatter och avgifter har ändrats och en lag (1985:354) om förbud mot
yrkesmässig rådgivning i vissa fall, m.m. har trätt i kraft. Revisorns
integritet och oberoende gentemot den han reviderar har alltmer
poängterats i lagstiftningen. Revisorn har även fått ett ökat ansvar för
att kontrollera hur företagen sköter sina betalningar av skatter och
avgifter. Detta innebär samtidigt att kraven skärps på hur arbetet inom
boförings- och redovisningsområdena utförs.
Det som har sagts nu innebär också att efterfrågan på kvalificerade
revisorer har ökat kraftigt i takt med att de små och medelstora
företagens behov av kvalificerade konsulttjänster har blivit större.
En särskild utredare bör därför utses med uppdrag att se över frågan om
kontroll av redovisningskonsulter.
Utredaren bör undersöka i vilken utsträckning företagen anlitar extern
hjälp för bokförings- och redovisningstjänster och hur den ovan
beskrivna utvecklingen har påverkat främst de små och medelstora
företagens möjligheter att anlita extern konsulthjälp för sådana
tjänster. Vidare bör utredaren kartlägga vilken kunskaps- och
erfarenhetsbakgrund som redovisningskonsulterna i allmänhet har i dag.
Utredaren bör därvid studera vilka effekter som den frivilliga
auktorisation (ARK) som SRF meddelar har haft i kompetenshänseende.
Utredaren bör även belysa i vad mån de redovisningstjänster som
tillhandahålls i dag kan anses uppfylla de anspråk på kvalitet som
näringsidkare som tar dem i anspråk har rätt att ställa. I detta
sammanhang bör även förekomsten av olika slag av missförhållanden inom
branschen behandlas.
Mot bakgrund av de iakttagelser som utredaren sålunda gör bör han
överväga och lämna förslag till lämpliga åtgärder. Behovet av och
formerna för något slag av kontrollsystem bör övervägas. Vid
riksdagsbehandlingen diskuterades en kvalitetskontroll i statlig regi,
förenad med fortsatt etableringsfrihet. Utgångspunkten för utredarens
arbete bör vara att tillträdet till branschen även i fortsättningen
skall vara fritt. Finner utredaren skäl för längre gående kontrollformer
skall effekterna på konkurrensen i redovisningsbranschen, bl.a. på
prisbildningen på konsulttjänster, särskilt analyseras. För- och
nackdelar med en obligatorisk respektive icke-obligatorisk auktorisation
bör belysas.
Om utredaren finner att ett statligt kontrollsystem bör införas, skall
förslag lämnas om hur ett sådant bör utformas samt hur det
verksamhetsområde som skall omfattas av det skall avgränsas. Om
övervägandena leder till att ett statligt auktorisationssystem bör
införas bör vidare beskrivas vilka förutsättningar som skall gälla för
auktorisation, hur och av vem auktorisation skall meddelas samt hur
kostnads- och tillsynsfrågorna bör lösas.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv (Dir. 1984:5)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning.
Den särskilde utredaren bör redovisa sina slutsatser och förslag före
utgången av år 1988.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar statsrådet Johansson
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att utreda behovet av och formerna för
kontroll av redovisningskonsulter,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)