Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Delegation för elanvändningsfrågor, Dir. 1987:35
Departement: Miljö- och Energidepartementet
Beslut: 1987-05-14
Dir. 1987:35
Beslut vid regeringssammanträde 1987-05-14
Statsrådet Dahl anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild delegation för elanvändningsfrågor
tillkallas. Delegationen skall få i uppdrag att utarbeta förslag till
åtgärder för att främja en effektivisering av elanvändningen och en
ersättning av el med andra energiformer.
Utgångspunkter för energisystemets omställning
Genom riksdagens beslut våren 1985 (prop. 1984/85:120, NU 30, rskr. 362)
lades riktlinjerna för energipolitiken fast. De innebär att samhällets
behov av en billig och säker energiförsörjning skall tryggas genom ett
energisystem som i största möjliga utsträckning är grundat på varaktiga,
helst förnybara och inhemska, energikällor. En effektiv energianvändning
och en intensifierad energihushållning skall främjas. Stränga krav skall
ställas på säkerhet och omsorg om miljön vid användning och utveckling
av all energiteknik. Kärnkraften skall utnyttjas under en
övergångsperiod. Senast år 2010 skall den sista reaktorn tas ur drift.
Efter kärnkraftsolyckan i Tjernobyl uppdrog regeringen åt rådet för
långsiktiga elanvändnings- och elproduktionsfrågor, energirådet, att mot
bakgrund av olyckan på nytt pröva de grundläggande frågorna om
kärnkraftens säkerhet m.m. I november 1986 överlämnade energirådet bl.a.
rapporten (Ds I 1986:11) Efter Tjernobyl till regeringen. Jag har
tidigare i dag (prop. 1986/87:159) redogjort för mina slutsatser av det
material som har tagits fram av energirådet. Jag konstaterade därvid att
inget avgörande har kommit fram som ger anledning att tidigarelägga
tidpunkten när kärnkraftsavvecklingen skall vara genomförd.
De studier av olika avvecklingsalternativ som gjorts i energirådets
utredningar visar att effekterna på samhället i hög grad blir beroende
av i vilken takt avvecklingen sker. En avveckling på tio år eller
kortare tid skulle kräva stora uppoffringar, både ekonomiskt och
miljömässigt. Detta gäller oavsett om omställningen läggs tidigt eller
sent under tiden fram till år 2010. En längre omställningsperiod,
däremot, ökar möjligheterna till successiv anpassning och
teknikutveckling. En lång omställningsperiod innebär vidare att
upphandlingen av de nya elproduktionsanläggningarna och investeringarna
i effektiv utrustning m.m. kommer att spridas över tiden. Härigenom
minskar risken för överhettning inom de branscher som berörs av
omställningen. Min slutsats är att arbetet nu bör intensifieras så att
omställningsperioden kan utsträckas, med bibehållet slutmål att
avvecklingen av kärnkraften skall vara genomförd senast år 2010.
Detta innebär att vi så snabbt som möjligt bör intensifiera processen
att utveckla alternativa energiformer och förbättra hushållningen med
energi. Detta gäller särskilt möjligheterna att effektivisera
elanvändningen och utveckla ny miljövänlig uppvärmningsteknik som på
sikt kan ersätta den befintliga elvärmen. En rationell elförsörjning
förutsätter att det görs en riktig avvägning mellan
energihushållningsåtgärder och åtgärder för energitillförsel.
Hushållningsåtgärder bör vidtas så länge kostnaden för att spara en
kilowattimme är lägre än kostnaden för att tillföra en kilowattimme.
Ett utvecklingsprogram påbörjas. Avsikten med ett sådant
utvecklingsprogram är att vi med den nya energitillförseln skall kunna
ta en första reaktor ur drift mellan åren 1993 och 1995. Åren 1994--1996
bör vi med denna tillförsel av ny energi och hushållningens resultat ha
kommit så långt att vi skall kunna ta en andra reaktor ur drift.
Tillförseln av ny energi och hushållningens resultat avgör dock när
avvecklingen av reaktorer kan påbörjas.
Arbetet skall bedrivas så att regeringen våren 1988 kan redovisa
preciserade förslag till riksdagen.
En betydande omställning av energisystemet har redan skett. En
omfattande rationalisering av energianvändningen har genomförts inom
såväl industrin som hushållen t.ex. för uppvärmning. Ny teknik, som
bl.a. medför att energiinnehållet i de olika bränslena kan utnyttjas
bättre, har introducerats på marknaden.
Uppdraget
Jag har tidigare denna dag redovisat min bedömning att elpriserna kan
förväntas stiga under de närmaste åren. Denna prishöjning bör leda till
en viss ökning av investeringarna för elersättning och för
effektivisering av elanvändningen. De elprishöjningar som sannolikt
kommer att inträffa under de närmaste åren torde dock inte utan andra
åtgärder leda till en påtagligt minskad elanvändning totalt sett.
Statliga åtgärder kommer att behövas för att övervinna trögheter på
marknaden. Målet bör vara att begränsa elanvändningen så mycket som är
nödvändigt för att vi skall kunna genomföra kärnkraftsavvecklingen utan
att andra samhällsmål hotas. Jag anser att det är angeläget att klargöra
vilka åtgärder som kan behövas för att påskynda elersättningen och den
nödvändiga effektiviseringen av elanvändningen.
En särskild delegation för elanvändningsfrågor bör därför tillkallas.
Delegationen bör få i uppdrag att utarbeta förslag till åtgärder för att
främja en effektivisering av elanvändningen och ersättning av el med
andra energiformer. Under många år har betydande erfarenheter och
kunskaper inom energianvändningsområdet byggts upp såväl inom
organisationer och myndigheter som bland fastighetsförvaltare och
industriföretag. Det är betydelsefullt att denna samlade erfarenhet tas
tillvara inom det utvecklingsprogram som nu påbörjas.
Delegationen bör särskilt belysa möjligheterna att i framtiden
ersätta elvärme med andra uppvärmningsformer. Dessa möjligheter är i hög
grad beroende av den tekniska utvecklingen vad gäller nya former för
småskalig uppvärmning. Det kan gälla t.ex. ny miljövänlig
förbränningsteknik, ny värmedistributionsteknik och värmelagringsteknik.
Vid sidan av utvecklingen av ny teknik är också möjligheterna att
undanröja olika organisatoriska trögheter betydelsefulla, om elvärmen
skall kunna ersättas i så stor utsträckning som är samhällsekonomiskt
motiverat.
Vidare bör möjigheterna att effektivisera användningen av hushållsel och
driftel i bostäder och lokaler särskilt studeras. Detta gäller såväl
enskilda komponenters användning som effektivare systemutnyttjande vad
beträffar bl.a. utnyttjande av överskottsvärme från olika maskiner,
fläktar, pumpar o.d. för att tillgodose byggnaders värmebehov.
De framtida elprishöjningar som kan förutses kommer att ställa ökade
krav på en effektiv elanvändning inom industrin. Det ligger i industrins
eget intresse att möta framtida prishöjningar med insatser för att
åstadkomma sådana effektiviseringar. Detta kan bl.a. åstadkommas genom
nya tekniska lösningar eller genom att beprövad teknik utnyttjas i nya
tillämpningar. Delegationen bör även inom detta område överväga om behov
av åtgärder föreligger.
Delegationen bör ges stor frihet när det gäller förslagens inriktning.
Vid utformning av förslagen bör självfallet det arbete som har bedrivits
och som pågår när det gäller att effektivisera elanvändningen tas till
utgångspunkt. Delegationen bör därför inleda sitt arbete med en
kartläggning av de insatser som gjorts och som pågår inom olika
myndigheter, institutioner, företag etc. Som exempel kan nämnas den
utredning som statens energiverk på regeringens uppdrag genomför
beträffande industrins anpassningsmöjligheter inför
kärnkraftsavvecklingen. Vidare bör delegationen ta del av det material
som har lämnats av utredningen (I 1984:02) om el och inhemska bränslen,
ELIN, samt göra de ytterligare överväganden som detta material ger
anledning till.
I sina förslag bör delegationen särskilt beakta behovet av information
till olika grupper av elanvändare.
Delegationen bör senast den 15 november 1987 redovisa ett första
underlag för beslut om programmets utformning. Delegationen skall beakta
regeringens allmänna kommittédirektiv (Dir 1984:5).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för miljö- och energidepartementet
att tillkalla en särskild delegation -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- bestående av högst fyra ledamöter med uppdrag att utarbeta
förslag till åtgärder för att främja en effektivisering av
elanvändningen och ersättning av el med andra energiformer,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
delegationen.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta fjortonde huvudtitelns kommittéanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Miljö- och energidepartementet)