Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Marknadsförutsättningar för olika mineralråvaror, Dir. 1987:33
Departement: Industridepartementet
Beslut: 1987-06-25
Dir. 1987:33
Beslut vid regeringssammanträde 1987-06-25.
Chefen för industridepartementet, statsrådet Peterson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att bedöma
marknadsförutsättningarna för olika mineralråvaror. Kommittén bör också,
om utredningsarbetet visar att det kan vara lämpligt, lämna förslag till
en övergripande strategi för prospekteringsverksamheten inom landet.
Bakgrund
Gruv- och mineralindustrin
Gruv- och mineralindustrin i Sverige är en samhällsekonomiskt viktig
basnäring, som har både industri- och försörjningspolitisk betydelse för
landet. Den utgör grunden för en betydelsefull förädlingsindustri och är
samtidigt en viktig avnämare och samarbetspartner för svenska
tillverkare av gruvutrustning. Utvinningen av malmer och mineral har
också stor betydelse för många orter och regioner i norra och mellersta
Sverige.
Stora delar av den svenska gruvnäringen har under senare år drabbats av
ekonomiska problem. De har sin grund i den allt hårdare konkurrensen
från omvärlden. Den hårdnande internationella konkurrensen hänger samman
med att världens gruv- och metallindustri sedan början av 1980-talet
kännetecknas av ett stort överutbud. Detta beror både på en stagnerande
efterfrågan inom flertalet produktområden och på betydande utbyggnader
av produktionskapaciteten i nya gruvländer, bl.a. Brasilien.
Förhållandet gäller särskilt de för vårt land intressanta
järnmalmsprodukterna samt basmetallerna koppar, bly och zink. Denna
utveckling har lett till kraftigt fallande priser för flertalet
metaller. Instabila valutakurser har också påverkat metallpriserna
negativt. Även gruvindustrin i många andra industriländer, bl.a. USA,
Canada och Australien, har drabbats hårt av de kraftiga prisfallen för
metaller.
Landets mineralråvaror måste utvinnas till kostnader som möjliggör
konkurrenskraftiga priser. De geologiska förutsättningarna för
gruvverksamhet i Sverige är goda jämfört med i andra länder, men de
svenska malmernas ofta komplexa karaktär ställer höga krav på
effektivitet i samtliga led i utvinningen. För att nå konkurrenskraft
måste gruv- och mineralindustrin ha en hög teknisk nivå och vara
flexibel för att kunna anpassas till skiftande produktionsförhållanden
och marknader.
Med syfte att underlätta gruv- och mineralindustrins egna ansträngningar
satsar staten sedan en längre tid tillbaka på en rad nyckelområden inom
mineralsektorn. Det gäller framför allt grundläggande geologisk
kartering, prospektering samt forskning och utveckling.
Grundläggande geologisk kartering
Statlig grundläggande geologisk kartering bedrivs genom Sveriges
geologiska undersökning. Myndighetens årliga anslag, som uppgår till ca
71 milj.kr. för budgetåret 1987/88, finansierar bl.a. upprättande av
baskartor för prospektering.
Prospektering
Den totala prospekteringsvolymen i landet har ökat från ca 130 milj.kr.
år 1982 till närmare 180 milj.kr. år 1986. Statens -- exkl. statliga
företags -- andel av de totala prospekteringskostnaderna uppgick år 1986
till drygt 45 %.
Nämnden för statens gruvegendom (NSG) svarar för den statligt
anslagsfinansierade prospekteringen. Nämndens anslag för den egna
prospekteringsverksamheten uppgår till ca 43 milj.kr. för budgetåret
1987/88. Resultaten av denna prospektering kommer direkt gruvnäringen
till del genom att NSG arranderar ut sina fyndigheter.
Genom NSG verkar staten även för att stimulera och effektivisera övrig
prospektering i landet. Genom det år 1983 inrättade femåriga programmet
för utökad prospektering m.m. har staten i detta syfte lämnat bidrag
till prospekteringsverksamheten med i genomsnitt drygt 40 milj.kr. per
år under de senaste fyra åren.
Genom det av staten direkt ägda företaget Sveriges Geologiska AB
medverkar staten i det praktiska genomförandet av prospekteringen.
Forskning och utveckling
Inom landet bedrivs ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete på
mineralområdet. Den statliga andelen har under senare år uppgått till
mellan hälften och en tredjedel av de totala satsningarna inom detta
område, vilket motsvarat ungefär 75 milj.kr. per år.
Motiv för utredningen
Av avgörande betydelse för utvecklingen av en bärkraftig svensk gruv-
och mineralindustri är att brytvärda förekomster fortlöpande upptäcks
och undersöks fram till exploateringsstadiet. Detta förutsätter en
rimlig nivå på prospekteringen och att prospekteringen är tillräckligt
effektiv. Förutom satsningar på prospektering är det också viktigt att
gruvnäringens konkurrenskraft stärks genom satsningar på forskning och
utveckling. En förnyelse och utveckling av prospekterings-, brytnings-
och anrikningsteknik ger gruv- och mineralindustrin förutsättningar att
på ett effektivare sätt finna och nyttiggöra fyndigheter.
Riksdagen har nyligen (prop. 1986/87:74, NU:32 och rskr. 307) beslutat
att, som ytterligare ett led i det pågående utvecklingsprogrammet för
gruv- och mineralindustrin, ett nytt program för utökad prospektering
skall inrättas. För detta ändamål har 96 milj.kr. ställts till
regeringens förfogande att användas under en treårsperiod. Det är
viktigt att dessa programmedel liksom övriga prospekteringsinsatser
utnyttjas effektivt.
Det nämnda riksdagsbeslutet innebär vidare att ytterligare statliga
satsningar skall göras på forskning och utveckling inom mineralområdet.
Sammanlagt 350 milj.kr. kommer att satsas på ett nytt femårigt projekt
kallat "Gruvteknik 2000". Satsningen är gemensam för staten, gruvbolagen
och gruvutrustningsindustrin. Syftet med projektet är bl.a. att utveckla
nya brytningsmetoder, maskinell utrustning samt planerings- och
styrsystem för att därigenom sänka brytningskostnaderna markant.
Ett sexårigt projekt för prospekteringsinriktad malmgeologisk forskning
kommer att drivas i samverkan mellan styrelsen för teknisk utveckling,
gruvindustrin, prospekteringsorganisationer samt universitet och
högskolor. Projektet syftar till att skapa en prospekteringsinriktad
malmgeologisk kunskapsbas, som bidrar till att upprätthålla och stärka
malmbasen för svensk gruvindustri.
Karakteristiskt för gruv- och mineralindustrin är dels den långa tid som
löper från det att en mineralfyndighet påträffats tills brytning sker,
dels att bara en mindre del av prospekteringen leder till brytvärda
fyndigheter, dels att exploateringen av fyndigheterna kräver mycket
stora investeringar. Dessa grundläggande förutsättningar för branschens
verksamhet pekar på ett behov av lång framförhållning baserad på bl.a.
övergripande marknadsbedömningar.
Prospekteringens inriktning styrs av en kombination av flera faktorer, i
första hand
-- de geologiska förutsättningarna,
-- behovet av malmförsörjning för de gruvor och anriktningsverk som är i
drift,
-- bedömningar av marknads- och prisutvecklingen för olika
mineralråvaror,
-- Sveriges försörjning med viktiga mineralråvaror.
Bedömningar av marknadsförutsättningarna för olika mineralråvaror är
följdaktligen ett viktigt styrmedel för inriktningen av prospekteringen.
Inom regeringskansliet bereds för närvarande ett förslag från
minerallagskommittén till ny minerallag. Förslaget innebär bl.a. att ett
stort antal nu oreglerade industrimineral tas med i lagen. För flertalet
av dessa mineral ökar efterfrågan. Om förslaget genomförs blir de
tillgängliga för prospektering och brytning i större utsträckning än nu.
Förslaget öppnar därigenom möjligheter till en ökning av
industrimineralmarknaden i Sverige. Det finns därför skäl att studera
marknadsförutsättningarna för olika industrimineral.
I näringsutskottets betänkande (NU 1986/87:32) om mineralpolitik anförs
att utskottet utgår från att regeringen föranstaltar om en skyndsam
analys och samlad bedömning av marknadsförutsättningarna för olika
mineralråvaror. Med ett sådant underlag kan enligt näringsutskottet
prospekteringsverksamheten effektiviseras och därmed möjligheterna öka
för en utveckling av gruvnäringen i Sverige.
Riksdagen beslöt att som sin mening ge regeringen till känna vad
utskottet anfört (rskr. 1986/87:307).
Mot bakgrund av vad jag nu har anfört förordar jag att en kommitté
tillkallas för att bedöma marknadsförutsättningarna för olika
mineralråvaror.
Utredningsuppdraget
De olika mineralråvarornas marknadsförutsättningar bör studeras på
medellång och lång sikt. En grundlig genomgång med avseende på olika
marknadsfaktorer bör göras i fråga om de mineralråvaror som i dag bryts
samt de som är och under senare år har varit föremål för betydande
prospekteringsinsatser i Sverige. Detta innebär bl.a. att järnmalm och
metallerna koppar, bly, zink, guld och silver bör studeras. Därutöver
bör uppmärksamhet ägnas åt andra metaller och mineral som det kan finnas
geologiska förutsättningar för att lönsamt utvinna i landet. En
utgångspunkt för urvalet av dessa bör vara den bedömning som den
mineralpolitiska utredningen gjorde (SOU 1977:75, 1979:40 och 1980:12).
Mineraliska energiråvaror samt sand och grus bör inte omfattas av
utredningen.
Studien av de svenska mineralråvarornas marknadsförutsättningar bör
baseras på bedömningar av såväl efterfråge- som utbudsutvecklingen för
resp. mineral i ett internationellt perspektiv. Befintligt
utredningsmaterial från internationella och nationella organ bör därvid
beaktas i så hög utsträckning som möjligt. Särskild uppmärksamhet bör
bl.a. ägnas åt förändringar av mineralråvarornas användning inom olika
efterfrågesektorer på grund av ändrad produkt- och produktionsteknologi.
De bedömningar av de internationella marknadsförutsättningarna som
utredningsarbetet leder fram till, bör läggas till grund för
överväganden om lämpligheten av att lägga fast en övergripande strategi
avseende prospekteringsverksamhetens inriktning inom landet. En sådan
övergripande strategi bör ange huvudinriktningen av
prospekteringsverksamheten samt de tidsmässiga prioriteringar som bör
göras.
Utredningsarbetet bör bedrivas i nära samverkan med Sveriges geologiska
undersökning, nämnden för statens gruvegendom, kommerskollegium, berörda
företag, fackliga organisationer och övriga berörda organ.
Utredningsarbetet bör redovisas senast den 31 december 1988.
Kommittén bör beakta vad som har anförts i regeringens direktiv (1984:5)
angående utredningsförslagens inriktning.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för industridepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst fem ledamöter med uppdrag att utreda
marknadsförutsättningarna för olika mineralråvaror,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tolfte huvudtitelns anslag Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Industridepartementet)