Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av särskilda stödinsatser i SWEDFUND:s verksamhet, Dir. 1987:32
Departement: utrikesdepartementet
Beslut: 1987-06-11
Dir. 1987:32
Beslut vid regeringssammanträde 1987-06-11.
Statsrådet Hjelm-Wallén anför.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas med uppgift att göra en översyn av
behovet av och formerna för särskilda stödinsatser i SWEDFUND:s
verksamhet i fattigare u-länder.
Bakgrund
SWEDFUND (Fonden för industriellt samarbete med u-länder) inrättades år
1978. I enlighet med sitt uppdrag har fonden medverkat till etablering
av ett 25-tal samriskföretag med svenskt deltagande i afrikanska och
asiatiska u-länder. Ett par projekt finns i Latinamerika.
I fråga om länderval har SWEDFUND i enlighet med det ursprungliga
mandatet prioriterat verksamhet i programländerna för det svenska
biståndet. Projekt finns även i andra u-länder, med vilka Sverige
bedriver tekniskt-ekonomiskt samarbete, men mindre tonvikt har lagts vid
att få till stånd verksamhet i en vidare krets u-länder.
Under de år som SWEDFUND verkat har det ekonomiska läget försämrats i
många u-länder. Detta gäller inte minst i de fattiga afrikanska länderna
söder om Sahara, där ett flertal av de projekt SWEDFUND medverkar i
återfinns.
Den ekonomiska tillbakagången har haft en ogynnsam inverkan på
förutsättningarna för fondens verksamhet i fattigare samarbetsländer.
Dessa länder präglas dessutom av brist på företagstraditioner och
utbildad personal liksom dåligt utbyggd infrastruktur. För SWEDFUND har
detta medfört att arbetsinsatser och behov av särskilda stödåtgärder vid
företagsetableringar blivit större än vad som kunde förutses från
början. Vissa projekt, på vilka fonden lagt ned ett betydande arbete,
har inte bedömts möjliga att genomföra. I andra projekt har BITS
(Beredningen för internationellt tekniskt-ekonomiskt samarbete) eller
SIDA (Styrelsen för internationell utveckling) tillskjutit medel för
insatser avseende utbildning, driftsledning eller annat tekniskt
bistånd.
Under budgetåret 1985/86 inledde fonden en intern översyn av
stödåtgärder inom projekten och formerna för samverkan med andra
biståndsorgan. I proposition 1986/87:100, bil. 5, sid. 104, anmälde jag
att initiativ skulle tas till en fördjupad analys av dessa frågor.
Syftet är att närmare kartlägga behovet av och lämpliga former för
stödinsatser i projekt i fattigare samarbetsländer, varvid fondens
nuvarande landinriktning och gränsdragningen mot traditionell
biståndsverksamhet bör belysas. Syftet är vidare att utarbeta klarare
riktlinjer för i vilken omfattning och på vilka villkor sådant stöd bör
utgå.
Utredningsuppdraget
Jag anser mot denna bakgrund att en sådan översyn bör genomföras och
föreslår att en särskild utredare tillkallas. Översynen skall utgå från
att de biståndspolitiska målen skall vara styrande för verksamheten och
att fonden alltjämt skall ha till uppgift att i samverkan med svenskt
näringsliv främja tillkomst och utveckling av bärkraftiga företag i
u-länder.
Utredaren bör beskriva fondens nuvarande mål och riktlinjer och deras
återspegling i verksamheten samt diskutera eventuella målkonflikter.
En översiktlig beskrivning och analys av fondens projekt i berednings-,
investerings- och driftfaser bör göras med särskild tonvikt på
skillnader i förutsättningarna mellan
a) olika länder
b) olika projekttyper
c) olika samarbetsparter
d) olika affärsidéer och
e) finansieringsformer.
Erfarenheter av svenska företags intresse för och förväntningar på
deltagande i SWEDFUND:s verksamhet inklusive olika motiv för företagens
engagemang bör också redovisas.
Utredaren bör gå igenom några lyckade respektive misslyckade projekt,
analysera problem och diskutera förutsättningar för att de skall kunna
lösas.
Översynen bör omfatta en analys av erforderliga finansiella och andra
stödinstrument. Erfarenheter gjorda i nordiska och andra motsvarande
internationella stödorgan för industriutveckling bör härvid bedömas.
Utredaren skall ge förslag till riktlinjer och former för beslut om
stödinsatser i projekt i fattigare u-länder samt hur sådana beslut kan
förankras institutionellt. Härvid bör utgångspunkten vara att
biståndsinsatser skall kunna särskiljas från den kommersiella
verksamheten. Fondens möjligheter att täcka sina administrativa och
andra omkostnader bör också belysas i detta sammanhang. Vidare bör
gränsdragningar mot och samverkan med andra biståndsorgan diskuteras.
Översynen bör även omfatta en belysning av möjligheter för SWEDFUND att
medverka till överföring av industriellt kunnande och resurser till
u-länderna i andra former när modellen med samriskföretag inte är
tillämpbar.
Utredaren bör vidare diskutera principer för och konsekvenserna av en
förändring av ländervalet till en vidare krets av låg- och
mellaninkomstländer.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens
inriktning.
Översynen bör vara slutförd före utgången av december 1987. Om utredaren
bedömer att någon fråga som inte förutsätter beslut av riksdagen eller
regeringen bör föranleda åtgärder innan samtliga frågor är belysta,
skall han vara oförhindrad att lägga fram delförslag.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra ärenden om
internationellt utvecklingssamarbete
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1987:119) -- med uppdrag att göra en översyn av behovet av och formerna
för särskilda stödinsatser i SWEDFUND:s verksamhet i fattigare u-länder,
att besluta om sekreterare, sakkunniga och annat biträde åt utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tredje huvudtitelns reservationsanslag
C 8. Övriga u-landspolitiska insatser m.m., delposten E. Utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Utrikesdepartementet)