Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny organisation för kustbevakningen, Dir. 1987:31
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1987-06-18
Dir 1987:31
Beslut vid regeringssammanträde 1987-06-18.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utarbeta förslag till
organisation m.m. för kustbevakningen.
Bakgrund
I prop. 1986/87:95 (bilaga 6) om totalförsvarets fortsatta utveckling
har regeringen lagt fram ett förslag till ny organisation för
kustbevakningen. Förslaget innebär att kustbevakningen organisatoriskt
skall avskiljas från tullverket och bilda en egen civil myndighet inom
försvarsdepartementets verksamhetsområde och inom den militära
utgiftsramen. Förslaget har antagits av riksdagen (FöU 1986/87:11, rskr
1986/87:310).
I propositionen angavs att en organisationskommitté borde tillkallas för
att lämna förslag rörande den nya myndighetens organisation m.m. samt
utarbeta en plan för genomförande av förslaget. Denna kommitté bör nu
tillkallas.
Uppdraget
Kommittén bör med utgångspunkt i övervägandena i propositionen och de
synpunkter riksdagen givit regeringen till känna lämna förslag rörande
den nya myndighetens organisation, ledning, lokalisering och instruktion
samt hur och i vilken takt de i propositionen beskrivna
rationaliseringseffekterna skall uppnås. Kommittén bör lämna förslag om
hur den nya myndigheten skall anpassas till försvarets planerings- och
ekonomisystem. Kommittén bör redovisa vilka resurser som i samband med
bildandet av den nya myndigheten skall överföras till den militära
utgiftsramen. Vidare bör kommittén utarbeta förslag till erforderliga
ändringar i lagar och övriga författningar. Kommittén bör fortlöpande
lämna förslag till de ställningstaganden som krävs av regeringen för att
myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 1988. Jag övergår nu till
att närmare beskriva de riktlinjer som bör gälla för kommitténs arbete.
Arbetsuppgifter för den nya myndigheten
Kustbevakningen ansvarar i dag för den reguljära civila övervakningen
längs kusten, inom sjöterritoriet och i den svenska fiskezonen.
Kustbevakningen verkar inom en rad arbetssektorer såsom
havsfiskeövervakning, sjötrafikövervakning, allmän gränsövervakning och
tullbevakning.
I vad avser räddningstjänst har kustbevakningen ansvar för insatser när
olja eller andra skadliga ämnen kommit ut till sjöss med undantag för
vattendrag, kanaler, hamnar samt andra insjöar än Vänern, Vättern och
Mälaren. Kustbevakningen biträder även marinen och sjöfartsverket med
kontroll- och övervakningsuppgifter inom deras resp. ansvarsområden samt
ingår som en resurs i den sjöräddningstjänst som sjöfartsverket ansvarar
för. För att lösa nuvarande arbetsuppgifter har kustbevakningspersonalen
vissa tull- och polisbefogenheter. Kustbevakningens arbetsuppgifter --
som jag nu översiktligt har angivit -- skall kvarstå även efter
omorganisationen.
I detta sammanhang bör kommittén belysa hur den nya myndighetens
tullbevakningsuppgifter skall lösas i samverkan med tullverket och vilka
särskilda samordningsbehov som därvid behöver tillgodoses. Med
utgångspunkt i de nuvarande arbetsuppgifterna för kustbevakningen bör
kommittén analysera och bedöma hur en minskad sektorisering kan
genomföras inom sjöövervakningen d.v.s. vilka ytterligare funktioner och
uppgifter inom den totala sjöövervakningen som till totalt lägre
kostnader kan handhas eller utföras av den nya myndigheten. Jag övergår
därmed till att översiktligt ange vilka överväganden som kan bli
aktuella att göra.
I riksdagens beslut (prop 1985/86:170, FöU 1986/87:2, rskr 58) om
räddningstjänstlag m.m. behandlades frågan om fördelningen av ansvaret
inom sjöräddningstjänsten. Kommittén bör redovisa på vilket sätt och i
vilken utsträckning den nya myndigheten kan medverka eller utnyttjas i
en mera integrerad och samordnad sjöräddningstjänst och behandla frågan
om ansvarsfördelning i detta avseende. Kommittén bör också i kontakt med
utredningen om översyn av miljövårdsorganisationen (dir 1986:25)
överväga kustbevakningens ansvar när det gäller insatser i fråga om
t.ex. tillsyn och kontroll av sjötransporter med farligt gods.
För olje- och kemikaliebekämpning till sjöss har bl.a. inom
kustbevakningen under åren byggts upp en beredskap omfattande bl.a.
särskilda s.k. miljöskyddsfartyg. Dessa representerar avsevärda
kapitalinvesteringar och utgör en ovärderlig tillgång i
räddningstjänsten. Fartygen är också utmärkta arbetsplattformar för
andra ändamål. Ett merutnyttjande för uppgifter som utan större
svårighet kan avbrytas för räddningsinsatser bör eftersträvas vilket
samtidigt kan medföra att fartygens räddningstjänstberedskap höjs.
Kommittén bör därför undersöka möjligheterna till ett ökat utnyttjande
och lämna översiktliga förslag till hur miljöskyddsfartygen kan
utnyttjas även för andra myndigheters behov.
Ökad samverkan och samordning
Den nuvarande sektorindelade organisationen inom sjöövervakningen har
lett till en rad dubbleringar både materiellt och personellt. En ökad
samordning mellan marinen och kustbevakningen, men även i förhållande
till andra myndigheter, kan förväntas leda till såväl rationaliserings-
som effektivitetsvinster inom områdena ledningsystem, samband,
informations- och kommunikationssystem, administrationssystem,
utbildning, materielanskaffning, anskaffning av byggnader,
förrådshållning samt underhåll. Organisationskommittén bör lämna förslag
till effektivitetshöjande åtgärder inom de områden som här har nämnts.
Förslagen bör kunna leda till en ökad samordning och integration med
verksamheter av liknande karaktär som kustbevakningen. Särskilt bör
kommittén här uppmärksamma de krav och behov som en samverkan och
samordning inom hela sjöövervakningen kan ställa på ledning, integrerade
sambands- och kommunikationssystem, datorbaserad informationsöverföring
etc. I detta sammanhang bör även undersökas tullverkets behov av att
kunna repliera på dessa system.
Vidare ankommer det på kommittén -- i enlighet med justitieutskottets
yttrande (JuU 1986/87:3) till försvarsutskottet med anledning av
regeringens proposition om totalförsvarets fortsatta utveckling -- att
lämna förslag vad avser ansvarsfördelnings- och samarbetsfrågor i
förhållandet mellan kustbevakningen och sjöpolisen.
Organisatoriska förändringar
I nuläget leds kustbevakningens verksamhet på den centrala nivån --
under generaltulldirektören -- av chefen för kustbevakningen som även är
chef för generaltullstyrelsens kustbevakningsbyrå. Kustbevakningsbyrån
är indelad i en operativ sektion och två tekniska sektioner. De två
sistnämnda sektionerna svarar även för övriga tullverkets behov av
teknisk kompetens. Behovet av övriga stödfunktioner tillgodoses av
ekonomi-, personal och kanslibyråerna inom generaltullstyrelsen.
För tullverkets verksamhet på regional nivå är landet indelat i sju
tullregioner. För ledningen av varje region svarar en tulldirektör med
biträde av en tulldirektion.
För kustbevakningsverksamheten är landet indelat i fyra kustdistrikt.
För ledningen av varje kustdistrikt svarar en kustdistriktschef med
biträde av ett kustbevakningskontor. Kustdistriktcheferna och
kustbevakningskontoren är organisatoriskt integrerade i de fyra större
tulldirektionerna. Kustbevakningskontoren är indelade i en operativ och
en teknisk sektion. Behovet av övriga stödfunktioner tillgodoses av de
administrationskontor som ingår i respektive tulldirektion.
För den regionala ledningen av kustdistriktens verksamhet finns för
varje kustdistrikt uppbyggt ett lednings- och sambandssystem baserat på
ledningscentraler, sambandscentraler och ett kusttäckande radionät. I
viss omfattning tillgodoses kustbevakningens och övriga tullverkets
sambandsbehov genom gemensamma sambandscentraler.
Varje kustdistrikt är i dag indelat i kustbevakningsområden. Totalt
finns femton sådana områden. Inom varje område finns två -- fyra
kustposteringar. Därutöver finns tio regionkustposteringar och tre
flygkustposteringar.
I framtiden skall kustbevakningen vara en självständig myndighet direkt
under regeringen med ett eget operativt ansvar för sin verksamhet.
Organisatoriskt skall kustbevakningen vara en egen, fristående civil
myndighet inom försvarsdepartementets verksamhetsområde. Myndigheten
skall inte ingå i försvarsmakten i fred. Myndigheten skall upprätta egen
anslagsframställning och den totala verksamheten finansieras med anslag
inom den militära utgiftsramen i likhet med t.ex. försvarets
forskningsanstalt.
De förslag som organisationskommittén lägger vad gäller den nya
myndighetens ansvar och arbetsuppgifter samt samverkan och samordning
inom t.ex. funktionerna, ledningssystem och samband bestämmer den
organisatoriska uppbyggnaden och lokaliseringen av olika nivåer inom den
nya myndigheten. Vägledande för organisationsuppbyggnaden bör också vara
starka, operativa ledningsfunktioner och främjande av obyråkratiska
arbetsformer. Mot bakgrund av den operativa verksamheten bör den nya
myndighetens behov av egna stödfunktioner inom områdena teknik,
personal- och ekonomiadministration samt sjörättslig sakkunskap beräknas
i förhållande till de resurser som finns för detta inom andra
myndigheter. Försvarets materielverk förutsätts medverka vid utveckling
och anskaffning av materiel för den nya myndigheten på motsvarande sätt
som för försvarsmakten. Beträffande lokalförsörjningen bör kommittén
samråda med utredningen om genomförande av samordnad statlig
lokalförsörjning (Fi 1987:24).
Mot denna bakgrund bör organisationskommittén belysa och lämna konkreta
förslag till hur kustbevakningen som egen civil myndighet skall byggas
upp. Vissa primära frågeställningar bör därvid studeras och övervägas
såsom
-- avvägningen av ansvarsfördelning m.m. mellan central, regional och
lokal nivå,
-- den centrala och regionala organisationen
-- lokalisering
-- de praktiska möjligheterna till samordning och samlokalisering med
andra myndigheter på central, regional och lokal nivå
Kommittén bör vidare lämna förslag och anvisningar till hur den nya
myndigheten skall medverka i försvarets perspektiv- och
programplanering.
I fråga om utbildning bör övervägas hur denna i olika delar kan
samordnas mellan myndigheterna inom sjöövervakningen.
Kommittén bör med särskild uppmärksamhet analysera och beskriva hur
relationerna till försvarsmakten skall utformas så att kustbevakningens
särskilda karaktär, identitet och civila profil bibehålls.
Däremot skall kustbevakningen, som hittills, ingå i marinens
krigsorganisation. Särskilt bör därvid belysas på vilka områden som
risker finns för att kustbevakningens civila status i folkrättslig
mening kan komma att ifrågasättas under fredsförhållanden.
Anslagsfrågorna
Det bör ankomma på kommittén att ta fram underlag och redovisa förslag
vad gäller de ekonomiska, personella och andra resurser som skall föras
över från tullverkets anslag under sjunde huvudtiteln till nya anslag
under fjärde huvudtiteln. Därvid bör beaktas dels kustbevakningens
särkostnader under tullverkets förvaltningskostnadsanslag (anslag D 4
under sjunde huvudtiteln), dels motsvarande kostnader under
driftskostnadsanslaget (anslag D 5 under sjunde huvudtiteln), dels
ingående reservationer som belöper sig på kustbevakningen under
anskaffningsanslaget (anslag D 6 under sjunde huvudtiteln) och dels för
de projekt som utförs för kustbevakningens räkning under
reservationsanslaget vissa byggnadsarbeten vid tullverket (anslag D 1
under sjunde huvudtiteln). Mot bakgrund av denna redovisning bör
kommittén lämna förslag till kustbevakningens anslag under den militära
utgiftsramen. En av utgångspunkterna för bedömningen får bli
generaltullstyrelsens anslagsframställning för budgetåret 1988/89. En
analys bör också göras vad avser rationaliseringseffekter som uppkommer
inom tullverket till följd av kommitténs förslag. Förslag i
anslagsfrågor bör lämnas till regeringen senast den 9 oktober 1987.
Rationaliseringseffekter och besparingar
Kommittén bör belysa och redovisa storleken på de besparingar och
effektivitetsvinster som förslagen till ökad integration och samordning
inom sjöövervakningen kan leda till samt i vilken takt dessa kan
realiseras.
Instruktion och författningsändringar
Organisationskommittén bör lämna förslag till instruktion för den nya
myndigheten. Kommittén bör också redovisa de författningsändringar som i
övrigt blir nödvändiga att genomföra med anledning av de förslag som
lämnas.
Tidsplan
Utredningsarbetet bör bedrivas så att den nya myndigheten kan börja sin
verksamhet den 1 juli 1988. Kommittén bör fortlöpande under arbetets
gång lämna förslag till de ställningstaganden som krävs av regeringen
för att myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 1988. Förslag bör
också lämnas vad gäller de åtgärder som i aktuella fall blir nödvändiga
att överlämna till myndigheten att själv genomföra i efterhand.
Kommittén bör när arbetet påbörjas och vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt bereda dessa
tillfälle att framföra synpunkter.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst tre ledamöter med uppdrag att utarbeta förslag till
organisation m.m. för kustbevakningen
att utse en av ledamöterna att vara ordförande
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)