Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beredskapen mot utsläpp av radioaktiva ämnen, Dir. 1987:28
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1987-06-11
Dir. 1987:28
Beslut vid regeringssammanträde 1987-06-11.
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Roine Carlsson, anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att utreda beredskapen mot
utsläpp av radioaktiva ämnen.
Beredskapen mot utsläpp av radioaktiva ämnen
Ansvaret för beredskap och åtgärder mot olyckor vid anläggningar där
kärnteknisk verksamhet bedrivs ligger på anläggningens innehavare.
Kraven i dessa hänseenden anges i lagen (1984:3) om kärnteknisk
verksamhet i samband med att tillstånd för verksamheten meddelas eller
senare under tillståndets giltighetstid.
Ansvaret för åtgärder utanför anläggningar regleras fr.o.m. den 1
januari 1987 i räddningstjänstlagen (1986:1102). Till
räddningstjänstlagen överfördes utan några större sakliga ändringar
föreskrifterna i lagen (1960:331) om skyddsåtgärder vid olyckor i
atomanläggningar m.m. (atomskyddslagen). Liksom tidigare skall
länsstyrelsen svara för räddningstjänsten vid utsläpp av radioaktiva
ämnen från en kärnteknisk anläggning och vid överhängande fara för
sådant utsläpp. Länsstyrelsens ansvar begränsas inte till utsläpp från
anläggningar inom landet. Ansvaret begränsas heller inte till
länsstyrelserna i län med kärnkraftverk utan samtliga länsstyrelser har
ett ansvar för denna form av räddningstjänst.
Utgångspunkterna för de praktiska åtgärderna vad gäller beredskapen mot
utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning är
riksdagens beslut (prop. 1980/81:90, JoU 24, rskr. 274) om riktlinjer
för energipolitiken. Här läggs riktlinjerna upp för beredskapen utifrån
då gällande riskbild och avseende bl.a. kärnkraftverkens beredskap,
länsstyrelsernas uppgifter, organisation och beredskap samt beredskapen
vid de centrala myndigheterna.
Det pågående reformarbetet inom räddningstjänstområdet syftar till att
göra räddningstjänsten effektivare bl.a. genom att de olika
räddningstjänstorganen skall samverka mera med varandra och genom att
samma kompetens och resurser används såväl i fred som i krig. Som ett
led i denna utveckling har statens räddningsverk inrättats den 1 juli
1986 (prop. 1984/85:161, FöU 12, rskr. 389). Räddningsverket är den
centrala myndigheten för befolkningsskyddet och räddningstjänsten i fred
och i krig. På regional nivå ligger ansvaret för befolkningsskyddet och
räddningstjänsten i fred och i krig på länsstyrelsen. På lokal nivå
ligger detta ansvar på kommunen. Inom ramen för räddningstjänsten ligger
ansvaret på central nivå för beredskapen mot kärnkraftsolyckor på
räddningsverket. Statens strålskyddsinstitut har ett ansvar för att ge
råd om strålningsmätningar samt samordna och biträda med
strålskyddsbedömningar i en olyckssituation.
Vid kärnkraftverket i Barsebäck har ett säkerhetshöjande och
konsekvenslindrande system (FILTRA) tagits i bruk. Före utgången av år
1988 kommer detta system att finnas på samtliga kärnkraftverk i Sverige.
Härigenom minskas riskerna för stora utsläpp av radioaktiva ämnen.
Utredningar med anledning av Tjernobylolyckan
Regeringen gav kort tid efter kärnkraftsolyckan i Tjernobyl i
Sovjetunionen vissa uppdrag till rådet för långsiktiga elanvändnings-
och elproduktionsfrågor (energirådet), bl.a. att lämna förslag som ökar
säkerheten i Sverige vid kärnkraftsolyckor utomlands. Som en första
etapp i arbetet har rådet i juli 1986 lämnat en rad förslag som syftar
till att förbättra säkerheten i händelse av kärnkraftsolyckor.
Regeringen bedömde förslagen som angelägna att genomföra, och i december
1986 beslutade riksdagen (prop. 1986/87:18, NU 12, rskr. 97) om en rad
åtgärder för att höja beredskapen mot kärnkraftsolyckor. Med anledning
av synpunkter som framförts, att ansvarsförhållanden m.m. mellan olika
myndigheter är oklara, framhöll jag i propositionen 1986/87:18 att
bildandet av statens räddningsverk den 1 juli 1986 och den nya
räddningstjänstlagen kommer att leda till en naturligare rollfördelning
och därmed en bättre beredskap.
På uppdrag av statens strålskyddsinstitut och statens
kärnkraftinspektion har generaldirektören Göran Steen undersökt hur
beredskapen och verksamheten med anledning av Tjernobylolyckan har
fungerat inom myndigheternas ansvarsområden. Steen avlämnade den 15
oktober 1986 delrapporten Beredskap efter Tjernobyl. En särskild rapport
om informationsfrågor planeras bli färdigställd under sommaren 1987.
Statsrådet Birgitta Dahl tillkallade den 7 maj 1986 en expertgrupp för
att utarbeta det underlag som energirådet behövde för att kunna fullgöra
sitt uppdrag. Expertgruppen överlämnade den 23 oktober 1986 sitt
betänkande (Ds I 1986:11) Efter Tjernobyl -- konsekvenser för
energipolitik, kärnsäkerhet, strålskydd och miljöskydd. I betänkandet
lämnas förslag till beredskapsförbättrande åtgärder.
Energirådet överlämnade den 5 november 1986 till statsministern
expertgruppens rapport, skrivelser som inkommit till rådet samt det
ytterligare material som rådet eller expertgruppen hade funnit borde
övervägas. I samband därmed föreslog energirådet att beredskapsfrågorna
skulle övervägas i en särskild utredning.
Efter riksdagens beslut i december 1986 om vissa åtgärder m.m. efter
Tjernobylolyckan har regeringen lämnat uppdrag åt vissa myndigheter.
Således skall statens räddningsverk i samråd med bl.a. statens
strålskyddsinstitut undersöka möjligheterna att komplettera beredskapen
mot kärnkraftsolyckor till att i begränsad omfattning gälla samtliga län
genom att utnyttja befintlig räddningstjänst- och
civilförsvarsplanläggning för beredskapsåtgärder. Räddningsverket skall
också svara för att åtgärder vidtas för att omedelbart höja kompetensen
i norra Sverige i fråga om beredskapsåtgärder mot kärnkraftsolyckor samt
särskilt belysa alarmeringsförhållandena runt Forsmarksverket.
Statskontoret skall se över förvaltningsresurserna hos länsstyrelserna i
kärnkraftslänen med utgångspunkt i kärnkraftsberedskapen. Under arbetet
med den samordnade länsförvaltningen avses även beredskaps- och
totalförsvarsfrågorna vid länsstyrelserna bli utredda.
Mot bakgrund av att delrapporten Beredskap efter Tjernobyl och det
övriga utvärderingsarbetet i huvudsak har avsett andra områden av
beredskapen än räddningstjänsten, har statens räddningsverk påbörjat ett
kompletterande utredningsarbete. Även inom statens strålskyddsinstitut
pågår utredningsarbete om erfarenheterna av Tjernobylolyckan. Det kan
tilläggas att regeringen genom beslut den 18 september 1986 gav
styrelsen för psykologiskt försvar i uppdrag att undersöka hur
informationsfrågan har lösts av myndigheter och massmedia i samband med
kärnkraftsolyckan i Tjernobyl. I maj 1987 har styrelsen redovisat
uppdraget.
Det av kärnkraftsolyckan i Tjernobyl föranledda omfattande utrednings-
och utvärderingsarbetet, som endast delvis är slutfört, bör enligt min
mening utgöra underlag för en samlad bedömning av kraven på beredskapen
mot utsläpp av radioaktiva ämnen. Därvid bör även sambandet med
beredskapen mot allvarliga kemiska olyckor tas med i bedömningen. Som
energirådet föreslår bör således beredskapsfrågorna vad avser
kärnkraftsolyckor övervägas i en särskild utredning. Jag föreslår därför
att en kommitté tillkallas för att utreda beredskapen mot utsläpp av
radioaktiva ämnen.
Utredningsuppdraget
Beredskapen i Sverige mot kärnkraftsolyckor är koncentrerad till de
regioner där de svenska kärnkraftverken finns. Kärnkraftsolyckan i
Tjernobyl har visat att effekterna av en olycka kan få större geografisk
spridning än vad vår nuvarande beredskapsplanering utgår från. Viss
beredskap bör därför finnas mot denna typ av händelser även i områden på
relativt stort avstånd från olycksplatsen. Det kan då bli fråga om att
hantera situationer då direkta räddningsinsatser inte behövs. För
närvarande pågår arbete med att minska riskerna för stora utsläpp vid
haveri i de svenska kärnkraftverken. Detta kan påverka inriktningen av
den yttre beredskapen omkring dessa verk.
Kommittén bör mot denna bakgrund ge förslag om omfattningen och
utformningen av beredskapsorganisationen för kärnkraftsolyckor och till
åtgärder för att genomföra förslagen. Kommittén bör därvid beakta de
grundläggande principerna för beredskapen, bl.a. att verksamheten så
långt möjligt decentraliseras till länsstyrelserna och kommunerna, att
den kompetens och de resurser som finns uppbyggda normalt kan utnyttjas
effektivt vid olyckor samt att organisationen är likartad såväl i fred
som i krig så att den kompetens och de resurser som byggs upp för krig
tas tillvara i fredsorganisationen.
Beredskapen mot kärnkraftsolyckor bör vara en del av samhällets
beredskap mot olyckor. Principen att beredskapsorganisationen för
olyckor i kärntekniska anläggningar samordnas med
beredskapsorganisationen för insatser vid andra olyckshändelser bör
således behållas.
Kommittén bör närmare belysa vilka krav som bör ställas på statens
strålskyddsinstitut vad gäller uppgiften att, i samverkan med andra
myndigheter, svara för en sammanhållande, rådgivande funktion i en
olyckssituation. Kommittén bör vidare överväga hur
strålskyddsinstitutets uppgift att därvid samordna och biträda med
strålskyddsbedömningar skall utformas närmare och lämna förslag till
former för samverkan med andra myndigheter.
Kommittén bör överväga frågorna om en utbyggnad av förvarningssystemet
och om resurser för strålningsmätning, innefattande mätning av
livsmedel, gröda och renar m.m. Vidare bör behovet av utbildnings- och
övningsverksamhet samt forskning belysas. I kommitténs uppdrag bör också
ingå att belysa beredskapen mot kärnkraftsolyckor på sjukvårds- och
livsmedelsområdena.
Nuvarande beredskapsorganisation i län med kärnkraftverk bör utvärderas.
Beredskapen för sådana olyckor som kräver räddningsinsatser skall
baseras på de grundläggande principer inom räddningstjänstens område som
har lagts fast genom riksdagens beslut (prop. 1984/85:161, FöU 12, rskr.
389; prop. 1985/86:170, FöU 1986/87:2, rskr. 58; prop. 1986/87:18, NU
12, rskr. 97).
Kommittén bör för sådana olyckor som kräver räddningsinsatser belysa hur
såväl civilförsvarets som försvarsmaktens personella och materiella
resurser, bl.a. i fråga om ledning, indikering, alarmering, utrymning,
undsättning i miljö med radioaktivt nedfall eller kemiska ämnen samt
sanering, effektivast skulle kunna utnyttjas. Även totalförsvarets
frivilligrörelsers möjligheter att medverka bör tas upp. Vidare bör
kommittén belysa de kommunala räddningskårernas möjligheter att delta i
länsstyrelsernas beredskap. De krav som ställs på länsstyrelserna i
samband med radioaktiva utsläpp bör klarläggas.
Allt utrednings- och utvärderingsarbete med anledning av
Tjernobylolyckan är ännu inte slutfört. Kommittén bör väga in resultatet
av detta arbete i sina överväganden. Kommittén bör vidare samråda med
berörda myndigheter.
Kommittén bör lägga fram de förslag till förändringar som kan föranledas
av det utredningsarbete och de utvärderingar som genomförs. För varje
förslag som innebär kostnader för staten skall kommittén redovisa dels
en analys av åtgärdens kostnad i förhållande till dess nytta och dels
förslag till finansiering. Kommittén bör även pröva i vilken
utsträckning kostnaderna bör betalas av kärnkraftsindustrin.
Kommittén bör redovisa sitt arbete senast den 31 mars 1988.
Kommittén bör vid arbetets påbörjande samt vidare under arbetets gång
informera berörda huvudorganisationer och i förekommande fall annan
berörd central arbetstagarorganisation med vilken staten har eller
brukar ha avtal om löner och andra anställningsvillkor samt bereda dem
tillfälle att framföra synpunkter. Kommittén bör därutöver informera
berörda arbetstagare om sitt arbete.
För utredningsarbetet gäller kommittédirektiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (Dir
1984:5).
Jag har i detta ärende samrått med cheferna för social-, jordbruks-,
civil- samt miljö- och energidepartementen.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för försvarsdepartementet
att tillkalla en kommitté -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
-- med högst sju ledamöter med uppdrag att utreda beredskapen mot
utsläpp av radioaktiva ämnen,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta fjärde huvudtitelns anslag för utredningar
m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)