Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen (Fö 1982:03) om tillträdesskydd, Dir. 1987:26
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1987-05-21
Dir 1987:26
Beslut vid regeringssammanträde 1987-05-21.
Statsrådet Hulterström anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att utredningen (Fö 1982:03) om tillträdesskydd får i
uppdrag att utreda frågor om sekretessgranskning av landskapsinformation
m.m.
Sekretessgranskning av kartor, flygbilder m.m. -- nuvarande ordning
Bestämmelser om förbud mot spridning och utförsel av vissa kartor,
flygbilder och andra fotografiska bilder finns i lagen (1975:370) om
förbud mot spridning och utförsel av vissa kartor (kartspridningslagen)
och lagen (1975:371) om förbud mot spridning och utförsel av flygbilder
och vissa fotografiska bilder (bildspridningslagen).
Kartspridningslagen förbjuder försäljning och annan spridning samt
utförsel ur riket av vissa kartor utan föregående godkännande av statens
lantmäteriverk eller sjöfartsverket. De kartor som det är fråga om är
kartor över svenskt område i större skala än 1:500 000, vilka har
framställts av någon annan än lantmäteriverket eller sjöfartsverket och
vilka återger förhållanden som har tillkommit efter år 1900.
Bildspridningslagen förbjuder försäljning och annan spridning samt
utförsel ur riket av vissa bilder utan tillstånd av överbefälhavaren. De
bilder som omfattas av lagen är flygbilder över svenskt område samt
fotografiska bilder av försvarsmaktens stridskrafter eller
befästningsanläggningar som hör till försvarsväsendet och fotografiska
bilder av kraftverksanläggningar, fabriker, varv, förråd och andra
liknande anläggningar i fråga om detaljer som kan vara av betydelse för
rikets försvar.
I kartsekretessförordningen (1975:372) meddelas närmare bestämmelser om
vilka typer av föremål som inte får återges med kartor och flygbilder.
Kartsekretessutredningen
Under senare tid har användningen av satelliter och den tekniska
utvecklingen inom fjärranalysens område ändrat förutsättningarna för
sekretessgranskningen. Regeringen bemyndigade därför chefen för
bostadsdepartementet att tillkalla en särskild utredare som fick i
uppdrag att se över reglerna för sekretessgranskning av kartor m.m.
(Dir. 1981:57). Utgångspunkten för arbetet skulle vara att undersöka i
vilken mån reglerna kunde förenklas utan att grundläggande
försvarspolitiska krav eftersattes. Särskild vikt skulle läggas vid att
åstadkomma kostnadsbesparingar såväl hos de granskande myndigheterna som
hos dem som framställer det som skall granskas. Utredningen arbetade
under namnet kartsekretessutredningen.
Kartsekretessutredningens förslag
I juni 1983 överlämnade utredningen betänkandet (Ds Bo 1983:1) Kart- och
flygbildssekretess m. m. Enligt utredningen föranleder den tekniska
utvecklingen inom fjärranalysens område endast smärre ändringar i de
bestämmelser som reglerar sekretessgranskningen. Däremot finner
utredningen att granskningsförfarandet kan förenklas i vissa fall utan
att grundläggande försvarspolitiska krav eftersätts. Utredningen
föreslår därför att de som framställer kartor och bilder själva under
straffansvar får se till att alstren inte innehåller hemliga uppgifter.
I syfte att förbättra möjligheterna för en producent att utföra denna
självgranskning föreslår utredningen att det så långt som möjligt skall
fastställas vilka olika typer av uppgifter som inte får spridas.
Som hjälpmedel i granskningsarbetet har granskningsmyndigheterna en
hemlig förteckning över sekretessobjekt i riket. Utredningen föreslår
att även andra statliga och kommunala myndigheter som ofta framställer
kartor och flygbilder på motsvarande sätt skall få möjlighet att använda
uppgifter om sekretessobjekt ur den förteckningen. Vid sidan av
självgranskningen skall det enligt förslaget vara möjligt för en
producent att överlåta sekretessgranskningen till
granskningsmyndigheterna. Utredningen föreslår vidare att omfattningen
av rätten till självgranskning av flygbilder skall regleras i samband
med prövningen av frågan om tillstånd till fotograferingen enligt
luftfartskungörelsen. Bestämmelser om sådant tillstånd finns numera i 8
kap. 4 a § luftfartslagen (1986:166).
Satellit- och ADB-tekniken skapar nya sekretessproblem
Sedan kartsekretessutredningen lade fram sitt betänkande har tekniken
ytterligare utvecklats. Det blir allt vanligare att uppgifter om
landskap och det som finns i landskapet, t. ex. vägar och broar, lagras
och sammanställs digitalt med hjälp av ADB-teknik och att uppgifterna
sprids med hjälp av denna teknik. Med hänsyn härtill anser jag för
övrigt att det i dessa sammanhang är bättre att använda begreppet
"landskapsinformation" än begreppen "karta" och "bild".
Bilder över Sverige och andra länder tas dessutom numera regelbundet
från fjärranalyssatelliter. Bilderna innehåller ofta detaljerad
information. Mottagningsstationer inom och utom landet tar emot sådan
information och distribuerar den vidare till olika användare.
Verksamheten grundar sig bl.a. på samarbete inom den europeiska
rymdorganisationen ESA. Sverige har internationellt hävdat att data från
fjärranalyssatelliter skall vara tillgängliga för alla länder.
Möjligheterna att upprätthålla sekretess beträffande sådan information
torde i praktiken vara begränsade eller obefintliga. Samtidigt ställs
det tämligen långtgående sekretesskrav på information som har samma
innehåll men som produceras på ett sätt som gör att den är tillgänglig
för sekretessgranskning.
Utvidgat uppdrag till utredningen (Fö 1982:03) om tillträdesskydd
Sekretessgranskningen av landskapsinformation som framställs och
vidarebefordras med ADB-teknik prövades endast i begränsad omfattning av
kartsekretessutredningen. Den berörde inte heller närmare de
sekretessfrågor som aktualiseras genom det internationella samarbetet om
informationen från fjärranalyssatelliterna. Jag finner därför att det är
nödvändigt att frågorna om sekretessgranskning av landskapsinformation
övervägs ytterligare.
Utredningen (Fö 1982:03) om tillträdesskydd har i uppdrag att se över
lagen (1940:358) med vissa bestämmelser till skydd för försvaret m.m.
Utredningens arbete avser bl.a. sekretessfrågor av det slag som
uppkommer när landskapsinformation framställs och sprids.
Jag förordar därför -- efter samråd med chefen för bostadsdepartementet
-- att denna utredning får i uppdrag att ytterligare utreda frågorna om
sekretess i samband med framställning och distribution av
landskapsinformation.
Utredningen bör därvid -- mot bakgrund av den tekniska utveckling som
jag har berört -- redovisa behovet av sekretess, de tekniska
möjligheterna att upprätthålla sekretessen, prövningen av
sekretessfrågorna, kostnaderna för sekretessgranskningen och hur
eventuella merkostnader skall finansieras.
Arbetet bör även avse sekretessfrågor rörande sådana bilder som f.n.
omfattas av bildspridningslagen men som inte utgör information om
landskapet, t.ex. fotografiska bilder av försvarsmaktens stridskrafter.
Utredningen bör lägga fram förslag till de författningar som behövs.
Arbetets bedrivande
Utredningen bör samråda med Data- och offentlighetskommittén (Ju
1984:06) (DOK) och samrådsgruppen (C 1986:G) för sårbarhetsfrågor på
ADB-området samt med myndigheter och organisationer som har
expertkunskaper på fjärranalysområdet.
Arbetet bör vara avslutat senast under 1988.
Hemställan
Jag hemställer att regeringen utvidgar det uppdrag som tidigare har
lämnats till utredningen (Fö 1982:03) om tillträdesskydd i enlighet med
vad jag nu har anfört.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Försvarsdepartementet)