Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Konsekvenser av olika arbetstidsreformer och förändrade arbetstidsmönster, Dir. 1987:23
Departement: Arbetsdepartementet
Beslut: 1987-05-14
Dir. 1987:23
Beslut vid regeringssammanträde 1987-05-14
Chefen för arbetsmarknadsdepartementet statsrådet Leijon anför.
1. Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas för att analysera konsekvenserna
av olika arbetstidsreformer och förändrade arbetstidsmönster.
Kommittén skall presentera ett samlat underlag som belyser effekterna
för män, kvinnor och familjer av olika slag av arbetstidsförkortningar.
Det bör omfatta kortare arbetstid per dag eller vecka, längre semester,
utökad föräldraförsäkring, alternativa arbetstidsförkortningar och
rörlig pensionsålder.
2. Reformer och debatt under senare år
Arbetstiden är en av de viktigaste faktorerna som formar våra arbets-
och levnadsvillkor. De reformer som hittills har genomförts under
1900-talet för att förkorta arbetstiden och successivt bygga ut
semesterrätten har varit betydelsefulla steg i utvecklingen av vårt
välfärdssamhälle.
När 40-timmarsveckan genomfördes under 1970-talets första år blev
veckoarbetstiden i stort sett lika för alla heltidsarbetande, både för
arbetare och tjänstemän. Sedan dess har emellertid helt nya
arbetstidsmönster utvecklats. Kvinnornas ökande förvärvsarbete har ofta
skett i form av deltid vilket innebär att kvinnornas
genomsnittsarbetstid är betydligt kortare än männens. Den ojämna
fördelningen mellan könen av omsorgs- och hushållsarbete har inte
ändrats på något avgörande sätt trots att kvinnornas förvärvsfrekvens
numera är nästan lika hög som männens.
Tanken på sextimmars arbetsdag för alla aktualiserades tidigt under
1970-talet. Den har sedan dess fått stort utrymme i arbetstidsdebatten i
Sverige, även om andra förslag också funnits med i bilden.
Utvecklingen på arbetsmarknaden har också lett till andra nya krav på
hur arbetstiden skall utformas. En rad ledighetslagar har tillkommit som
ger de anställda möjlighet att för olika ändamål vara borta från arbetet
på hel- eller deltid. Ledighetslagstiftningen har förbättrat
möjligheterna att förena föräldraskap och arbete, studier och arbete
etc.
Redan år 1974 tillsatte den dåvarande socialdemokratiska regeringen en
delegation (1974:09) för arbetstidsfrågor (DELFA) som fick i upgift att
följa debatten om fortsatta generella arbetstidsförkortningar. I
delegationen ingick representanter för arbetsmarknadens parter. DELFA
gav under 1970-talet ut två betänkanden, Kortare arbetstid När? Hur?
(SOU 1976:34) och Arbetstiderna under 1980-talet (SOU 1979:48).
Efter regeringsskiftet år 1982 fick DELFA nya direktiv och utökades med
representanter för riksdagspartierna. De nya direktiven breddade
verksamhetsområdet från att enbart gälla fortsatta generella
arbetstidsförkortningar till att gälla i stort sett alla aspekter på
arbetstiden, t.ex. deltidsarbete, pensionsålder och flexibla
arbetstidslösningar. Under den tid som gått sedan dess har DELFA givit
ut 16 debattinriktade småskrifter och hållit ett antal temadagar och
konferenser. Inom DELFA:s ram har en attitydundersökning genomförts som
visar olika gruppers önskemål om arbetstid. Flera forskningsprojekt har
också initierats av DELFA, bl.a. en omfattande studie om samband mellan
produktion, produktivitet, sysselsättning och arbetstider. DELFA:s
huvuduppgift har dock i huvudsak varit att stimulera debatten i
arbetstidsfrågan.
Jag kommer senare idag att föreslå regeringen att DELFA:s verksamhet
skall upphöra. Det material som DELFA har tagit fram bör tillsammans med
andra förslag läggas till grund för ett målinriktat arbete med sikte på
en samlad bedömning av arbetstidsfrågorna.
Arbetstidsfrågorna har diskuterats livligt i vår omvärld under senare
år. Anledningen till detta är framför allt den stora arbetslöshet som
vuxit fram i västvärlden till följd av den ekonomiska tillbakagången
sedan mitten av 1970-talet. Flera regeringar i Europa har använt
åtgärder på arbetstidsområdet som en del i sysselsättningspolitiken och
många europeiska fackföreningar är starka pådrivare av åtgärder som
syftar till att öka antalet arbetstillfällen genom att sänka
arbetstiden. Arbetsgivarna å sin sida har krävt mer flexibla
arbetstidslösningar bl.a. för att uppnå högre kapitalutnyttjande och en
anpassning till variationer i efterfrågan. En följd har blivit att
veckoarbetstiden för stora arbetstagargrupper sänkts i många länder,
bl.a. i Frankrike, Belgien, Nederländerna och Västtyskland. De
sysselsättningseffekter som man förväntade sig av förkortningarna har
emellertid uteblivit eller varit mycket begränsade. Åtgärderna har dock
inneburit att nya arbetstidsformer vuxit fram, t.ex. starkt
koncentrerade arbetstider.
Under senare år har generella arbetstidsförkortningar genomförts i våra
nordiska grannländer. Sänkningen av veckoarbetstiden i Danmark från 40
till 39 timmar med verkan från årsskiftet 1986/87 var resultatet av ett
regeringsingripande i samband med konflikten på arbetsmarknaden år 1985.
Avtal om ytterligare sänkningar av veckoarbetstiden har nyligen träffats
som kommer att leda fram till 37 timmars arbetsvecka år 1991. I Finland
har de två senaste årens avtalsuppgörelser resulterat i att
årsarbetstiden sänks med ca 100 timmar fram till år 1990 för en stor
grupp löntagare, som vid utgångsläget hade 40 timmars arbetsvecka och
minimisemester enligt lag. 1986 års avtalsuppgörelse i Norge innebär att
nästan alla anställda har 37,5 timmars normalarbetsvecka fr.o.m. år
1987.
De undersökningar som har genomförts i vårt land, bl.a. av DELFA, vad
gäller önskemål om arbetstider visar att en majoritet av alla
arbetstagare är intresserad av fortsatta sänkningar av arbetstiden som
alternativ till reallöneökningar. Det finns däremot tydliga skillnader i
på vilket sätt olika grupper önskar sänkt arbetstid. Kvinnor har oftare
önskemål om kortare arbetstid per dag medan en större andel män önskar
längre semester. Äldre personer önskar oftare än yngre en sänkning av
pensionsåldern. En stor andel deltidsarbetande önskar samtidigt längre
arbetstid.
Kraven på olika slag av reformer på arbetstidsområdet avspeglar sig i en
mångfald kongressbeslut i de fackliga organisationerna. 1986 års
LO-kongress slog t.ex. fast krav på såväl förlängd föräldraförsäkring
och längre semester som kortare arbetstid för anställda med oregelbundna
eller på motsvarande sätt obekväma arbetstider. Samtidigt uttalade
kongressen sig för att sextimmarsdagen står fast som långsiktigt mål.
Den ogynnsamma ekonomiska utvecklingen under slutet av 1970-talet
innebar en uppbromsning av reformtakten på arbetstidsområdet.
Löntagarorganisationerna har under senare år främst verkat för att
säkerställa en positiv reallöneutveckling för sina medlemmar.
Under 1980-talet har den genomsnittliga arbetstiden per sysselsatt och
år ökat. Förklaringen till detta är att deltidsarbetet kommit att
omfatta fler timmar per vecka. Detta beror på att hushållen har
kompenserat lägre reallön med ökad arbetstid, men det beror också på
ändrade attityder och ändrad ålderssammansättning i arbetskraften. Även
om samhällsekonomin numera utvecklas betydligt mer positivt, kommer
utrymmet för reformer att vara begränsat under överskådlig tid.
3. Utredningsuppdraget
Med tanke på de starkt skiftande anspråken på åtgärder anser jag att en
kommitté bör tillkallas för att närmare utreda arbetstidsfrågorna och
presentera ett samlat underlag för att bedöma effekterna av skilda slag
av åtgärder. Ett sådant underlag bör ha stort värde både för
arbetsmarknadsparterna och de politiska partierna.
Arbetsmarknadens parter har traditionellt haft ett stort ansvar på detta
område. Frågan om förkortningar av veckoarbetstiden måste som hittills i
första hand avgöras i förhandlingar mellan parterna. Andra generella
åtgärder, t.ex. frågan om pensionering och föräldraförsäkring ankommer i
huvudsak på riksdagen att ta ställning till genom lagstiftning.
Selektiva åtgärder kan genomföras genom antingen lag eller avtal.
Kommittén bör belysa vilka olika intressen på området som kommer till
uttryck och hur dessa värderas och prioriteras i fackliga och politiska
sammanhang.
Skrivelser med begäran om en arbetstidsutredning har inkommit från
Tjänstemännens centralorganisation (TCO) och Centralorganisationen
SACO/SR.
Utgångspunkten för kommittén bör vara att studera olika
arbetstidsförändringar som syftar till att öka de enskilda individernas
välfärd i samhället.
Kommitténs arbete bör i huvudsak inriktas på att analysera vilka möjliga
effekter som alternativa arbetstidsförkortningar kan ha på den
ekonomiska utvecklingen, prisutvecklingen, produktiviteten,
konkurrensförhållandena, sysselsättningen, den regionala utvecklingen
och arbetets organisation. Kommittén bör även belysa tänkbara
fördelningseffekter och de speciella problem som kan uppstå i enskilda
sektorer och för olika grupper på arbetsmarknaden med hänsyn till
utbildning och yrkesområde. Kommittén bör därvid särskilt belysa de krav
som olika former av arbetstidsförkortningar ställer på arbetsmarknaden
och dess sätt att fungera.
Kommittén bör kartlägga arbetstidens nuvarande fördelning på män och
kvinnor i olika åldersgrupper och med olika arbetsuppgifter,
yrkesutbildning och inkomst. Speciellt bör kommittén undersöka
arbetstidens variation för män och kvinnor med avseende på hushållstyp,
antal barn och barnens ålder.
Kommittén bör också kartlägga de konsekvenser som olika former av
arbetstidsförändringar kan få för jämställdheten mellan könen,
barnomsorg samt för olika familjetyper och under olika livsfaser. Också
den allmänna organisationen av samhällslivet från tidsmässiga aspekter
bör belysas t.ex. tillgängligheten till service och möjligheten att
delta i politiskt och fackligt arbete. Kommittén bör också beakta
forskningsresultat som rör hälsomässiga och sociala konsekvenser av
skilda arbetstidsformer etc.
Kommittén bör undersöka hur stora resurser olika reformer kan beräknas
ta i anspråk och på vilket sätt reformerna kan finansieras.
Förkortning av veckoarbetstiden - per dag eller vecka
Enligt den undersökning av DELFA jag nyss refererade till är en kortare
veckoarbetstid det vanligaste arbetstidsönskemålet bland anställda. Ca
hälften av alla som önskar en sänkning av veckoarbetstiden föredrar
kortare daglig arbetstid.
Frågan om fortsatta generella arbetstidsförkortningar har tidigare
behandlats av DELFA. Sedan DELFA:s tillkomst år 1974 har direktiven
omfattat såväl frågan om sextimmars arbetsdag som hur ett första steg
mot kortare arbetstid skall kunna genomföras. Den ogynnsamma ekonomiska
utvecklingen under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet har
starkt begränsat förutsättningarna för fortsatta generella
arbetstidsförkortningar. DELFA har bl.a. mot den bakgrunden under senare
år inte tagit fram något detaljerat underlag för överväganden i frågan.
Jag anser att kommittén bör överta DELFA:s uppgift att utreda
förutsättningarna för en generell arbetstidsförkortning med sikte på
sextimmars arbetsdag.
Kommittén bör utreda effekterna av en förkortning av veckoarbetstiden
med hänsyn till de regelsystem i lag och avtal som gäller inom olika
sektorer av arbetsmarknaden. Förutsättningarna för en daglig förkortning
av arbetstiden bör därvid ägnas stor uppmärksamhet liksom effekterna för
övertidsarbetet. Vidare bör konsekvenserna kartläggas för
deltidsarbetande och grupper med oregelbundna och obekväma arbetstider
som i dag har kortare normalarbetstid än 40 timmar per vecka.
Längre semester
1986 års semesterkommitté (A 1985:04) utreder f.n. förutsättningarna för
en utjämning av semestervillkoren mellan olika grupper av arbetstagare.
En utjämning av semestervillkoren förutsätter att en stor del av
arbetstagarna ges rätt till längre semester antingen via lag eller
avtal.
Arbetstidskommittén bör utgå från semesterkommitténs överväganden i sin
analys.
Utökad föräldraledighet och sextimmarsdag för småbarnsföräldrar
Rätten till hel ledighet i samband med barns födelse omfattar tiden till
dess barnet fyllt ett och ett halvt år. Därtill kommer rätten till
partiell tjänstledighet, dvs. deltidsarbete omfattande 75 % av
normalarbetstiden till dess att barnet fyllt åtta år eller avslutat sitt
första skolår. Föräldraförsäkringen i form av föräldrapenning omfattar
f.n. 360 dagar sammanlagt för föräldrarna, varav 90 dagar ersätts med
ett s.k. garantibelopp, lika för alla.
Kraven på förbättrade villkor i föräldraförsäkringen gäller främst en
förlängning av tiden under vilken ersättning kan utgå samt en utbyggnad
så att ersättning utges efter inkomstbortfallsprincipen. Hit hör också
frågan om betald sextimmarsdag för småbarnsföräldrar.
Kommittén bör belysa kostnader och andra effekter av åtgärder som syftar
till att prioritera småbarnsföräldrarnas behov i arbetstidshänseende.
Alternativa arbetstidsförkortningar
Under senare år har flera förslag utarbetats som syftar till att öka
individens valmöjligheter på arbetstidsområdet. Tanken bakom dessa
förslag är att individen själv skall kunna avgöra på vilket sätt en
kortare arbetstid skall tas ut. Detta förutsätter bl.a. att
ledighetsrättigheterna görs utbytbara, t.ex. att semester kan sparas
eller bytas till sabbatsår. En annan förutsättning är att det byggs upp
ett system för individuellt sparande av intjänad ledighetsrätt t.ex.
genom arbetstidsbanker. Möjligheter att även kunna disponera
ledighetsrättigheter i förskott har också diskuterats.
Kommittén bör i sitt arbete närmare analysera effekterna av olika system
som föreslagits.
Rörlig pensionsålder
Pensionsfrågorna ses f.n. över av den s.k. pensionsberedningen (S
1984:03). Översynen omfattar flera enskilda frågeställningar.
Arbetstidskommittén bör utgå från pensionsberedningens överväganden i
sin analys.
4. Ramar för utredningsarbetet
För kommittén skall gälla de allmänna tilläggsdirektiv som har utfärdats
den 16 februari 1984 till samtliga kommittéer och särskilda utredare
(Dir. 1984:5).
Kommitténs arbete bör vara avslutat under år 1989.
5. Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för arbetsmarknadsdepartementet
att tillkalla en kommitté omfattad av kommittéförordningen (1976:119)
med högst 15 ledamöter med uppdrag att utreda konsekvenserna av olika
arbetstidsreformer och förändrade arbetstidsmönster,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta tionde huvudtitelns utredningsanslag.
6. Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och biträder
hennes hemställan.
(Arbetsmarknadsdepartementet)