Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen, m.m., Dir. 1987:21
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1987-03-12
Dir 1987:21
Beslut vid regeringssammanträde 1987-03-12
Chefen för socialdepartementet anför
1. Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas med uppgift att se över
bestämmelserna om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen, m.m. samt
lägga fram förslag till de förändringar som bedöms lämpliga.
Den särskilde utredaren skall överväga
om den personkrets som omfattas av lagen om tillsyn över hälso- och
sjukvårdspersonalen m.fl. (tillsynslagen) bör utvidgas till att avse
även andra personalgrupper t.ex. ytterligare personal inom verksamhet
med särskilda omsorger om psykiskt utvecklingsstörda samt viss personal
med vårdutbildning som är administrativt verksam eller är knuten till
rättsmedicinsk eller rättskemisk verksamhet,
om tillsynslagen bör förtydligas såvitt rör personalens iakttagande av
respekt och skyddande av integriteten t.ex. vid omhändertagande av
avlidna i avvaktan på bisättning och begravning,
om personalens bemötande av anhöriga till patienter och avlidna bör
omfattas av tillsynslagen,
om möjligheterna bör utvidgas för hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd
att interimistiskt återkalla legitimation att utöva yrke inom hälso- och
sjukvården eller begränsa legitimerad yrkesutövares behörighet att
förskriva alkohol eller narkotika,
om förenklingar kan göras i bestämmelserna om hälso- och sjukvårdens
ansvarsnämnds verksamhet,
om och i så fall i vilken utsträckning åtgärder kan vidtas för att
tillsynen över den personal som arbetar med förebyggande vård skall bli
effektiv,
i vilken utsträckning olika yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården bör
omfattas av bestämmelser utöver tillsynslagen,
vilket ansvar sjukvårdshuvudmännen bör ha för att omhänderta avlidna i
avvaktan på bisättning och begravning,
om socialstyrelsens tillsyn enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL) skall
omfatta all hälso- och sjukvård och hur tillsynen skall utformas främst
när det gäller den privata hälso- och sjukvården inklusive
institutionerna samt den hälso- och sjukvård som inte omfattas av
tillsynslagen samt
om socialstyrelsens organisation för att bedriva tillsyn inom hälso- och
sjukvården bör ändras.
2 Bakgrund
2.1 Nuvarande förhållanden
2.1.1 Tillsynen över hälso- och sjukvårdspersonalen
Gällande regler om samhällets tillsyn över hälso- och sjukvårdens
personal bygger på ett utredningsarbete inom medicinalansvarskommittén,
vilket redovisades i kommitténs huvudbetänkande (SOU 1978:26) Hälso- och
sjukvårdspersonalen, ansvarsfrågor, samverkan personal-patienter. Efter
remissbehandling av betänkandet föreslog regeringen riksdagen i prop.
1978/79:220 om samhällets tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen
m.fl. en lagstiftning i ämnet. Propositionen antogs av riksdagen med
endast smärre ändringar (SoU 1979/80:16, rskr. 130).
Enligt 1 § lagen (1980:11) om tillsyn över hälso- och
sjukvårdspersonalen m.fl. (tillsynslagen) omfattas tre grupper av
tillsynen. Den första gruppen är personal vid sjukhus eller andra
inrättningar för öppen och sluten vård av patienter som drivs av det
allmänna, av enskilda med bidrag från det allmänna eller efter särskilt
tillstånd. Den andra gruppen omfattar de legitimerade yrkesutövare som i
annat fall meddelar vård till patienter utanför de nämnda inrättningarna
samt den personal som biträder sådana yrkesutövare i vården. Till den
tredje gruppen hör den personal som arbetar inom detaljhandeln med
läkemedel. Socialstyrelsen har av regeringen bemyndigats föreskriva att
andra grupper av yrkesutövare inom hälso- och sjukvården skall omfattas
av lagen. Denna möjlighet har dock inte utnyttjats.
Tillsynslagen avser den individuellt inriktade vården till förebyggande,
uppspårande, utredning eller behandling av sjukdom, skada eller
kroppsfel samt vård i samband med barnsbörd. Lagen omfattar vidare
tandvårdspersonal men däremot inte t.ex. vårdutbildad personal i
administrativa funktioner, trots att dessa personers bedömningar kan ha
stor betydelse för den enskilde; förtroendeläkare vid de allmänna
försäkringskassorna och läkare, tandläkare och sjuksköterskor vid
myndigheter och organisationer. I regel omfattas inte heller den
verksamhet som bedrivs av vårdutbildad personal vid rättsläkarstationer
eller rättskemiska laboratorier.
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd har enligt den praxis som utvecklats
av nämnden inte prövat ärenden som rör omhändertagande av avlidna.
Regeringsrätten har dock nyligen visat två sådana mål åter till
ansvarsnämnden för ny behandling (regeringsrättens årsbok 1986 ref. 92).
Regeringsrätten ansåg att målen borde ha prövats i sak av
ansvarsnämnden, eftersom klagomålen rörde åtgärder som ålegat respektive
vidtagits av hälso- och sjukvårdspersonalen i yrkesutövningen. En annan
typ av ärenden som inte tagits upp av ansvarsnämnden är frågor som
gäller bemötande av anhöriga då patienten inte varit närvarande.
Omsorger om psykiskt utvecklingsstörda är inte hälso- och sjukvård. I
detta hänseende skiljer sig inte lagen (1985:568) om särskilda omsorger
om psykiskt utvecklingsstörda m.fl. från 1967- års omsorgslag, som
fortfarande gäller i vissa delar under ett övergångsskede. Personalen
inom omsorgsverksamheten omfattas av tillsynslagen endast i de fall den
är verksam vid en sjukvårdsinrättning eller utför arbetsuppgifter som
avser individuellt inriktad hälso- och sjukvård som antingen utförs av
en legitimerad yrkesutövare eller av någon annan person under en sådan
yrkesutövares överinseende.
2.1.2 Personalens åligganden
Förutom de allmänna bestämmelserna i tillsynslagen om vad som åvilar
personalen inom hälso- och sjukvården finns särskilda föreskrifter för
vissa yrkesgrupper; allmänna läkarinstruktionen (1963:341), allmänna
tandläkarinstruktionen (1963:666), reglementet (1955:592) för
barnmorskor och reglementet (1957:656) för sjuksköterskor. Därutöver har
socialstyrelsen utfärdat särskilda bestämmelser som anger vad som ligger
i olika yrkesgruppers ansvar. Som exempel kan nämnas föreskrifter för
legitimerade optiker (SOSFS (M) 1981:11).
I den allmänna läkarinstruktionen finns dels bestämmelser för samtliga
läkare bl.a. om att de skall utöva yrket i överensstämmelse med
vetenskap och beprövad erfarenhet, dels bestämmelser som rör endast
vissa läkare. Tandläkarinstruktionen innehåller liknande bestämmelser. I
barnmorskereglementet anges relativt ingående vilka åtgärder en
barnmorska får vidta vid förlossning. Även vissa andra åligganden läggs
fast, t.ex. upplysningsplikt i vissa fall. Sjuksköterskereglementet
anger inte lika ingående sjuksköterskornas arbetsområde men innehåller i
övrigt bestämmelser som motsvarar dem som gäller för barnmorskor.
Nämnda instruktioner och reglementen är samtliga äldre än hälso- och
sjukvårdslagen och tillsynslagen.
2.1.3 Tillsynen över hälso- och sjukvården
Målet för hälso- och sjukvården enligt 2 § hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763), HSL, är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela
befolkningen. Målet gäller för all hälso- och sjukvård. I tandvårdslagen
anges motsvarande mål för tandvården.
Genom en ändring år 1985 har bestämmelserna om krav på hälso- och
sjukvården (2 a och b §§) gjorts tillämpliga på all hälso- och sjukvård.
I övrigt gäller bestämmelserna i lagen - utom bestämmelserna om hälso-
och sjukvården i krig m.m. - enbart för den landstingskommunala vården.
I prop. 1984/85:181 om utvecklingslinjer för hälso- och sjukvården m.m.
framhöll jag att när de berörda kraven gjordes tillämpliga på all hälso-
och sjukvård måste det också övervägas om inte socialstyrelsens tillsyn
enligt HSL borde omfatta all hälso- och sjukvård. Hälso- och
sjukvårdspersonalen står visserligen redan nu under socialstyrelsens
tillsyn enligt tillsynslagen. Kraven i 2 a och b §§ HSL gäller dock i
första hand den som driver vården. Denne är, när det gäller den enskilda
hälso- och sjukvården, oftast men inte alltid samma person som utför
vården.
Jag var i propositionen inte beredd att föreslå att tillsynen enligt HSL
skulle vidgas till att omfatta all hälso- och sjukvård men framhöll att
denna fråga på lämpligt sätt borde övervägas ytterligare. Avsikten var
att reglerna för de privat drivna institutionerna för hälso- och
sjukvård samtidigt skulle ses över med syfte att samma säkerhetskrav
skulle gälla för dessa institutioner som nu gäller för landstingens
motsvarande institutioner.
2.1.4 Socialstyrelsens och ansvarsnämndens uppgifter
Socialstyrelsen skall enligt HSL utöva tillsyn över
landstingskommunernas hälso- och sjukvård och enligt tillsynslagen över
hälso- och sjukvårdspersonalen m.fl. Styrelsen har rätt att inspektera
verksamheten. Styrelsens förutsättningar att bedriva tillsyn förändrades
när länsläkarorganisationen upphörde år 1981. Enligt prop. 1979/80:6 om
socialstyrelsens organisation och uppgifter m.m., som i dessa delar
antogs av riksdagen, borde styrelsen tillföras resurser motsvarande fyra
heltidstjänster för tillsynen över dels den privata sjukvården och dels
den sjukvård som bedrivs av annan personal än hälso- och
sjukvårdspersonal. Sistnämnda uppgift avser främst kontroll av
efterlevnaden av lagen (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet
på hälso- och sjukvårdens område, den s.k. kvacksalverilagen. Endast en
av tjänsterna har tillsatts.
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnds verksamhet regleras i
tillsynslagen. Ansvarsnämnden prövar frågor om fel eller försummelse i
yrkesutövningen av hälso- och sjukvårdspersonalen m.fl. Om
ansvarsnämnden finner att fel eller försummelse begåtts kan den tilldela
den felande en disciplinpåföljd i form av varning eller erinran. Varning
är den strängare påföljden.
Ansvarsnämnden kan också efter anmälan från socialstyrelsen återkalla en
legitimation eller annan behörighet att utöva yrke, bl.a. om en
legitimerad yrkesutövare visat sig olämplig att utöva yrket eller på
grund av sjukdom inte kan göra detta tillfredsställande. I sistnämnda
fall kan nämnden förordna om interimistisk återkallelse av
legitimationen och om läkarundersökning. Vidare kan ansvarsnämnden
besluta att förbjuda att narkotiska läkemedel samt alkoholhaltiga
läkemedel och teknisk sprit lämnas ut på förordnande av läkare,
tandläkare eller veterinär eller föreskriva begränsningar i utlämnandet.
När förhållandena medger det, kan nämnden meddela ny legitimation eller
besluta att förbud eller inskränkning i förskrivningsrätten skall
upphöra.
Antalet ärenden hos nämnden har under senare år ökat vilket även medfört
ökade ärendebalanser.
2.2 Framförda krav på förändringar
Socialstyrelsen har i skrivelse den 8 februari 1983 till
socialdepartementet framhållit att personalen inom verksamheten med
omsorger om psykiskt utvecklingsstörda bör omfattas av tillsynslagen.
Vid remissbehandling av skrivelsen fick denna uppfattning stöd. Ett par
instanser hade synpunkter på den lagtekniska lösningen.
Riksdagen har vid ett par tillfällen behandlat motioner om tillsynen
över omsorgsverksamhetens personal. I socialutskottets betänkande
1985/86:19 om följdlagstiftning till den nya omsorgslagen underströk
utskottet det angelägna i att regeringen överväger frågan om ansvaret
för olika personalkategorier inom omsorgsverksamheten. Riksdagen biföll
utskottets hemställan.
Riksdagen har vid flera tillfällen påtalat behovet av att överväga
frågor inom ramen för tillsynslagen. I betänkandet SoU 1984/85:2
framhöll socialutskottet att regeringen borde överväga om nuvarande
regler och ansvar för förtroendeläkare i försäkringskassor och
försäkringsbolag är lämpligt utformade. Utskottet underströk i
betänkandet SoU 1986/87:1 på nytt vikten av att en översyn av
tillsynslagen kommer till stånd. Riksdagen har bifallit vad utskottet
hemställt.
Socialstyrelsen har år 1984 på uppdrag av regeringen lagt fram ett
förslag till snabbare handläggning av ärenden rörande återkallelse av
legitimation eller begränsning i rätten att förskriva alkohol eller
narkotika. Bakgrunden till uppdraget var att riksdagen genom en motion
uppmärksammat de långa handläggningstiderna för sådana ärenden och
funnit att möjligheterna till en förbättring borde utredas. Förslaget
innebar att ansvarsnämnden skulle få vidgade möjligheter att i dessa
ärenden interimistiskt återkalla en legitimation eller begränsa rätten
att förskriva alkohol eller narkotika i avvaktan på att ärendet avgörs
slutgiltigt. Förslaget möttes emellertid av invändningar främst ur
rättssäkerhetssynpunkt. Mot denna bakgrund har ärendet överlämnats till
1983 års läkemedelsutredning (S 1983:04) för övervägande.
Socialstyrelsen har vidare i en skrivelse till socialdepartementet den
29 augusti 1985 påtalat att styrelsens möjligheter att fullgöra sina
tillsynsuppgifter är otillräckliga. Styrelsen framhöll att det skulle
finnas fördelar med en viss decentralisering av tillsynen.
I betänkandet SoU 1985/86:13 framhöll socialutskottet med anledning av
två motioner att utskottet erfarit att socialdepartementet övervägde att
tillsätta en utredning rörande tillsynen över hälso- och sjukvården.
Utskottet ansåg det angeläget att en sådan utredning kom till stånd och
förutsatte att den tillsattes skyndsamt. Frågan om en regionalt
organiserad tillsynsfunktion borde enligt utskottet därvid ingående
prövas.
3 Utredningsuppdraget
En särskild utredare bör tillkallas för att se över tillsynslagen samt
vissa närliggande frågor och i de fall förändringar bedöms önskvärda
lämna förslag till sådana.
Den särskilde utredaren bör överväga om tillsynen och disciplinansvaret
enligt denna lag bör utvidgas till att omfatta andra personalgrupper,
t.ex. ytterligare personal inom verksamheten med särskilda omsorger om
psykiskt utvecklingsstörda. Utredaren bör även överväga om och i så fall
i vilken utsträckning vårdutbildad personal - läkare, tandläkare,
sjuksköterskor etc. - som är administrativt verksam eller är knuten till
rättsmedicinsk eller rättskemisk verksamhet bör omfattas av
tillsynslagen. Ett exempel är försäkringskassornas förtroendeläkare.
I HSL framhålls bl.a. att en god hälso- och sjukvård särskilt skall
bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet samt
främja goda kontakter mellan patienten och hälso- och
sjukvårdspersonalen. Respekten för den enskilda människans integritet
måste bevaras också sedan döden inträtt. Det är angeläget att avlidna
tas om hand på ett sakkunnigt och respektfullt sätt inom hälso- och
sjukvården. Vid vårdinrättningar blir detta aktuellt inte enbart när
patienter avlider där utan även t.ex. när avlidna tas emot för
obduktion.
Patienternas anhöriga är en värdefull tillgång i vården och väsentliga
för att underlätta kontakten mellan vårdpersonalen och patienten inte
minst när det gäller barn och äldre. Det är bl.a. därför angeläget att
även anhöriga bemöts med omtanke och respekt.
Utredaren bör överväga om tillsynslagen bör förtydligas när det gäller
den verksamhet som bör omfattas av lagen, t.ex. när det gäller
omhändertagande av avlidna och personalens bemötande av anhöriga till
patienter och avlidna.
Enligt förarbetena till tillsynslagen skall ansvarsnämndens disciplinära
befogenheter liksom tidigare omfatta personalens yrkesutövning utan
begränsning. Det har överlåtits åt nämnden att i praxis finna en lämplig
fördelning av ärendena mellan nämnden och arbetsgivaren. Utredaren bör
överväga om nuvarande rutiner är lämpliga eller om en förändring bör
göras t.ex. så att personalens handlande i egenskap av viss yrkesutövare
prövas av nämnden.
Möjligheterna att utvidga rätten för ansvarsnämnden att interimistiskt
kunna återkalla en legitimation eller begränsa rätten att förskriva
alkohol eller narkotika bör övervägas i detta sammanhang. Frågan bör
därför föras över från läkemedelsutredningen till den särskilda
utredaren.
Ansvarsnämnden består av en ordförande och åtta andra ledamöter och är
beslutför med ordföranden och sex andra ledamöter. Utredaren bör
överväga om beslutanderätten i mindre komplicerade ärenden kan delegeras
t.ex. till en mindre grupp av ledamöter eller till ordföranden eller
till chefen för nämndens kansli. Utgångspunkten bör vara att
handläggningsordningen anpassas till ärendenas vikt.
Utredaren bör också överväga olika möjligheter att förenkla
bestämmelserna om ansvarsnämndens verksamhet i syfte att få till stånd
en snabbare handläggning av nämndens ärenden. En fråga som har nämnts i
detta sammanhang är jävsreglerna.
Ansvarsnämnden har fr.o.m. den 1 januari 1986 genom en ändring i 38 § i
tillsynslagen getts vidgade möjligheter att för offentligt anställd
personal överlämna ärenden till sjukvårdshuvudmannen för åtgärd. Mot
bakgrund av att antalet ärenden till nämnden fortsätter att öka kraftigt
bör den särskilde utredaren överväga om ytterligare ärenden kan
överlämnas till huvudmannen eller annat lämpligt lokalt organ för
åtgärd. En förutsättning för detta måste vara att ärendenas karaktär gör
dem bättre lämpade för lokal handläggning och att nämndens särskilda
kompetens inte är nödvändig för ett avgörande.
Utredaren bör överväga om och i så fall hur socialstyrelsens tillsyn
skall utformas så att den i enlighet med HSL omfattar all hälso- och
sjukvård. Utredaren bör i det sammanhanget se över reglerna för enskilda
vårdinrättningar så att samma säkerhetskrav blir gällande för dessa som
för den offentligt bedrivna vården.
Enligt HSL avses med hälso- och sjukvård åtgärder för att medicinskt
förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador. Tillsynslagen avser
den individuellt inriktade vården. I prop. 1984/85:181 om
utvecklingslinjer för hälso- och sjukvården m.m. framhålls att det
förebyggande arbetet måste vara såväl individ- som samhällsinriktat. I
propositionen föreslogs en ändring av HSL i detta avseende. Förslaget
antogs av riksdagen efter viss formell justering. I lagen lades därvid
fast att hälso- och sjukvården skall arbeta för att förebygga ohälsa.
Utredaren bör överväga om och i så fall vilka åtgärder som kan vidtas
för att tillsynen över den personal som arbetar med förebyggande vård
skall bli effektiv och därvid pröva om tillsynen kan vidgas till att
omfatta även det samhällsinriktade arbetet.
Utredaren bör vidare överväga vilka åtgärder som bör vidtas för att
förbättra statens möjligheter att utöva tillsyn över hälso- och
sjukvården m.m. Därvid bör bl.a. frågan om en regionalt organiserad
tillsynsfunktion prövas, särskilt vad avser tillsynen över privat hälso-
och sjukvård och vård som bedrivs av annan än hälso- och
sjukvårdspersonal. I anslutning till utredningsarbetet rörande en
samordnad länsförvaltning kommer frågan om en länsregionalt organiserad
tillsynsfunktion att prövas. Resultaten från denna utredning kommer
enligt planerna att föreligga under innevarande år. Dessa bör beaktas av
utredaren.
F.n. finns utöver tillsynslagen särskilda föreskrifter för flera
personalgrupper inom hälso- och sjukvården. Det kan även
fortsättningsvis finnas anledning att reglera vissa skyldigheter utöver
bestämmelserna i tillsynslagen. Utredaren bör överväga i vilken
utsträckning personalen bör omfattas av sådan reglering. Bestämmelserna
bör så långt som möjligt förenklas, göras enhetliga och samlas i en
författning.
Utredaren bör även överväga sjukvårdshuvudmännens ansvar för
omhändertagandet av avlidna i avvaktan på bisättning och begravning.
Utredaren bör noga överväga de resursmässiga konsekvenserna av de
förslag som läggs fram. En smidig handläggning utan att eftersätta
rimliga rättssäkerhetskrav bör eftersträvas.
Ramar för utredningsarbetet
Utredaren bör samråda med berörda myndigheter, organisationer och
statliga kommittéer och särskilda utredare.
Uppdraget skall redovisas före utgången av år 1988.
För arbetet skall gälla direktiven (dir. 1984:5) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslag och
konsekvenser.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en särskild utredare - omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) - med uppdrag att göra en översyn av bestämmelserna om
tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen, m.m.
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag för utredningar
m.m.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Socialdepartementet)