Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av transplantationslagen (1975:190), m.m., Dir. 1987:17
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1987-03-26
Dir. 1987:17
Beslut vid regeringssammanträde 1987-03-26
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Sigurdsen anför.
Mitt förslag
En särskild utredare bör tillkallas för att se över
transplantationslagen (1975:190). Utredaren bör bl.a. överväga och lämna
förslag till vilka krav på samtycke som bör ställas för att få ta organ
för transplantation. Bland de alternativ som övervägs bör ingå krav på
aktivt samtycke från givaren. Utredaren bör också överväga om någon form
av registrering av samtycket bör införas och i så fall föreslå hur denna
bör utformas och administreras.
Samtyckesreglerna vid organdonationer och andra obduktioner än
rättsmedicinska bör utformas så enhetligt som möjligt. Utredaren bör
därför också överväga samtyckesreglerna vid sådana obduktioner.
Förutsättningarna för s.k. mindre transplantationsingrepp och
tillvaratagande av biologiskt material från avlidna för annat än
behandling bör också övervägas.
Utredaren bör överväga vilka insatser som behövs från samhällets sida
för att fånga upp och på bästa sätt bereda sådana frågor kring
transplantationer som kan ha etiska konsekvenser.
Bakgrund
Olika sorters transplantationer
Utvecklingen inom transplantationskirurgin har gått mycket snabbt under
de senaste årtiondena. Transplantation är nu en helt vedertagen metod
vid behandling av flera sjukdomar. För andra sjukdomar befinner sig
fortfarande transplantation på forsknings- och utvecklingsstadiet.
Resultaten av transplantationer har förbättrats väsentligt, främst tack
vare nya läkemedel som motverkar att kroppen stöter bort det
transplanterade organet.
Njurtransplantation är sedan mer än tjugo år en etablerad
behandlingsform vid kronisk njursvikt och ofta det bästa alternativet
när det gäller att återfå hälsan för den som saknar egen njurfunktion.
En njurtransplantation ger en betydligt högre livskvalitet än
dialysbehandling. I Sverige har man gjort ca 4 000
njurtransplantationer. Varje år får 300--400 människor en ny njure. Av
dessa får ca 80 % sin njure från en avliden.
Under de senaste åren har i mindre omfattning också gjorts
transplantationer av andra organ än njurar. Transplantation av
bukspottkörtel kan på sikt visa sig vara ett behandlingsalternativ för
svårt diabetessjuka människor. Vissa patienter kan efter transplantation
klara sig utan insulin och framför allt kan sjukdomens effekt på andra
organ i kroppen hejdas. Människor med svåra leverskador kan i vissa fall
räddas till livet eller få förbättrad hälsa om en ny lever kan
intransplanteras. Transplantation av benmärg är ett bra
behandlingsalternativ vid flera former av leukemi.
På flera håll i världen räknas hjärttransplantation i dag som en
etablerad behandlingsform. Även i Sverige har man utfört ett antal
hjärttransplantationer. I dessa fall har man använt hjärtan från avlidna
i länder där hjärnrelaterade dödskriterier tillämpas.
Nuvarande regler om samtycke vid donation av organ
Enligt transplantationslagen (1975:190) får under vissa förutsättningar
organ och annat biologiskt material tas från levande eller avlidna
personer för behandling av sjukdom eller kroppsskada hos annan person.
För ingrepp på en avliden krävs som huvudregel att den avlidne under sin
livstid skriftligen medgett detta. Om det inte finns ett sådant
medgivande får transplantationsingrepp ändå ske om inte den avlidne
eller nära anhörig till honom har uttalat sig emot det eller ingreppet
annars kan antas stå i strid med den avlidnes eller nära anhörigs
uppfattning. När skriftligt medgivande inte finns, skall nära anhörig, i
de fall det kan ske, underrättas om ingreppet innan detta äger rum. I
förarbetena till lagen uttalades att de anhöriga måste beredas en reell
möjlighet att ge uttryck för sin inställning och att det bör göras klart
för dem att de har möjlighet att förhindra ingreppet.
Jag har i en proposition med förslag till lag om dödens inträde m.m.
(1986/87:79) nyligen föreslagit att en människa skall anses vara död när
samtliga hjärnfunktioner totalt och oåterkalleligt har upphört. Till
grund för mina förslag ligger betänkandet (SOU 1984:79) Dödsbegreppet.
Utredningen konstaterade att om hjärnrelaterade dödskriterier tillämpas
öppnas möjlighet att ta organ från en avliden med bibehållen
blodcirkulation. Utredningen ansåg det etiskt riktigt att utnyttja denna
möjlighet att rädda andra människors liv och hälsa. Utredningen föreslog
bl.a. att transplantationslagen skulle förtydligas på så sätt att det
uttryckligen angavs att organ inte får tas om den avlidne har förbjudit
det under sin livstid. Det ingick dock inte i utredningens uppdrag att
se över transplantationslagen.
Remissinstanserna ställde sig över lag positiva till transplantationer
som sådana. Flera remissinstanser förordade dock en översyn av
transplantationslagen, framför allt av samtyckesreglerna vid donation av
organ. De framhöll att en fördjupad analys av olika frågor som hänger
samman med organdonation bör göras som underlag för samhällets
ställningstagande till transplantationskirurgins fortsatta utveckling ur
etisk synvinkel.
Förslag till nya regler om samtycke
I propositionen med förslag till lag om dödens inträde föreslår jag
vissa skärpningar av transplantationslagens regler om samtycke vid
donation av organ. Liksom i dag skall huvudregeln vara att det krävs ett
skriftligt samtycke från donatorn under hans livstid. Om det inte finns
något sådant bör man inte som i dag kunna utgå från att samtycke ändå
föreligger, utan i stället från att samtycke inte finns. Antagandet att
samtycke inte finns bör dock kunna brytas om det framkommer att den
avlidne varit positiv till att skänka organ. Om den avlidnes inställning
är oklar bör den eller de närmast anhöriga ges möjlighet att avgöra
frågan.
Samtycke vid s.k. mindre ingrepp och vid obduktioner
Transplantationslagen omfattar inte s.k. mindre ingrepp, dvs. att ta
blod, avlägsna hud eller hornhinnor eller göra andra liknande mindre
ingrepp. Det krävs då inte något samtycke för att få göra ingreppet på
en avliden.
Enligt justitieombudsmannen (JO) har det visat sig att i praktiken ofta
hela ögat tas bort när hornhinnan skall tas till vara. Socialstyrelsens
rådgivande nämnd för etiska frågor har i ett yttrande till JO uttalat
att borttagande av ett öga inte kan betraktas som ett mindre ingrepp. JO
har uttalat att det finns skäl att se över bestämmelserna om s.k. mindre
ingrepp (1986-05-15, nr 2396-1985).
Enligt obduktionslagen (1975:191) har hittills vid obduktion gällt samma
samtyckesregler som vid organdonation i de fall dödsorsaken är känd.
Obduktion får då inte ske mot den avlidnes eller de anhörigas vilja. Om
dödsorsaken är okänd får obduktion däremot alltid ske, om det behövs för
att orsaken till dödsfallet skall kunna fastställas eller för att en
viktig upplysning skall kunna erhållas om sjukdomens beskaffenhet.
Riksdagen behandlade under hösten 1985 två motioner om reglerna för
obduktion. I motionerna berördes bl.a. behovet av en allmän översyn av
obduktionslagen och vilka krav som bör ställas på medgivande från den
avlidne eller dennes anhöriga.
Socialutskottet framhöll i sitt av riksdagen antagna betänkande (SoU
1985/86:1) Om villkoren för obduktion, att obduktionslagens intentioner
om hänsyn till de närmast berördas uppfattning inte får urholkas genom
att överdrivet många dödsfall för säkerhets skull hänförs till sådana
med okänd dödsorsak eller sådana som anses motivera rättsmedicinsk
undersökning. Utskottet förutsatte att regeringen i lämpligt sammanhang
överväger om de anhörigas rättsliga ställning behöver förstärkas.
Socialutskottet tog åter upp frågan i sitt betänkande (SoU 1986/87:6) Om
vård i livets slutskede m.m. och anförde att de tidigare framförda
synpunkterna alltjämt gör sig mycket starkt gällande. Utskottet
poängterade att det är angeläget att upprätthålla obduktionslagens
restriktiva syn i fråga om obduktioner mot den avlidnes eller de
anhörigas vilja.
Medicinsk-etiska frågeställningar
I samband med transplantationer uppkommer etiska frågeställningar både
när åtgärden har karaktären av forskning och när den är etablerad vård
och behandling. Om det i en framtid blir möjligt att utföra
transplantationer som kan ha genetiska konsekvenser är dessa
naturligtvis av särskilt intresse i detta sammanhang. Flera instanser
har från olika utgångspunkter till uppgift att bedöma etiska aspekter i
samband med bl.a. transplantationer.
I princip skall all medicinsk forskning som innefattar försök på
människa granskas från etiska utgångspunkter av någon av de regionala
forskningsetiska kommittéer som finns knutna till de medicinska
fakulteterna. Detta är ett krav för att få anslag från medicinska
forskningsrådet (MFR). Landstingsförbundet utgav år 1981 en
rekommendation till sjukvårdshuvudmännen i frågan. Den innebär i korthet
att alla projekt som innefattar försök på människa måste vara granskade
och godkända av forskningsetisk kommitté innan de får utföras.
Regeringen inrättade år 1985 ett råd för medicinsk-etiska frågor (S
1985:A). Avsikten är att rådet skall vara en vägledande instans till
regeringen i frågor av medicinsk-etisk karaktär. Rådet skall också
enligt sina direktiv ta upp medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande
samhällsperspektiv och arbeta under öppna former för att stimulera till
debatt och ställningstaganden.
Samma år inrättade socialstyrelsen en rådgivande nämnd för etiska
frågor. Nämnden har till uppgift att bedöma etiska frågeställningar som
sammanhänger med utvecklingen inom det medicinska och sociala området.
Inom Svenska Läkaresällskapet finns en delegation för medicinsk etik,
som ger råd och upplysningar i etiska frågor. Delegationen har bl.a.
utfärdat etiska riktlinjer för användning av vävnad från foster i
transplantationskirurgisk verksamhet.
Den särskilde utredarens uppdrag
Översyn av reglerna för samtycke vid donation av organ
Svårt sjuka människor kan i dag räddas till livet eller få en förbättrad
hälsa genom transplantation. Antalet transplantationer har ökat
samtidigt som förutsättningarna för att dessa skall vara framgångsrika
har förbättrats.
Denna utveckling på transplantationskirurgins område väcker
förhoppningar. Samtidigt reser den också många frågor, bl.a. av etisk
natur. Det handlar om vilka villkor som bör gälla för att man skall få
ta ut och transplantera organ.
Vid transplantationer är man i flertalet fall hänvisad till att ta organ
från en nyligen avliden.
Med de dödskriterier som hittills har tillämpats i Sverige kan organ tas
till vara från en avliden först efter det att hjärtat stannat och
blodcirkulationen har upphört. Organet är då alltid mer eller mindre
skadat av syrebrist. Det gör att resultatet kan bli sämre och
möjligheterna att lyckas med transplantationen mindre än om organet hade
kunnat tas med bibehållen cirkulation. Vissa typer av transplantationer,
t.ex. hjärttransplantationer, kan överhuvudtaget inte utföras om
cirkulationen upphört innan transplantatet opereras ut.
Som jag tidigare redovisat innebär regeringens proposition med förslag
till lag om dödens inträde att bestämmelser införs om att en människa är
död när samtliga hjärnfunktioner totalt och oåterkalleligt har upphört.
Av propositionen framgår att jag anser det vara etiskt riktigt att i de
fall då organtransplantation är aktuell fortsätta respiratorbehandlingen
en kortare tid efter dödens inträde, om syftet är att vidmakthålla
organet i funktionsdugligt skick i avvaktan på transplantationsingrepp.
I propositionen föreslår jag också en skärpning av samtyckesreglerna i
transplantationslagen i syfte att stärka integritetsskyddet och
säkerställa ett fortsatt förtroende för hälso- och sjukvården.
Jag föreslår nu att en särskild utredare tillkallas för att se över
transplantationslagen. Redan i dag är många människor beroende av
transplantation för att återvinna hälsan. Möjligheterna att behandla
sjukdomar och skador genom transplantation kommer säkerligen att öka
avsevärt i framtiden. Samtidigt väcker verksamheten svåra etiska frågor.
En självklar utgångspunkt är att transplantation måste bygga på respekt
såväl för givarens som för mottagarens integritet.
Vid remissbehandlingen av dödsbegreppsutredningens betänkande framfördes
från flera håll att s.k. aktivt samtycke borde införas som förutsättning
för transplantationsingrepp. Enligt dessa remissinstanser bör det krävas
att den avlidne under livstiden har medgett att organ skall få tas.
Inget annat land där transplantationer utförs har, vad jag vet,
ovillkorligt krav på medgivande från den avlidne för att få ta organ. I
många länder finns däremot olika typer av frivilliga system med s.k.
givarkort. Där kan man uttrycka om man är positiv eller negativ till att
organ tas till vara sedan man avlidit. Genom att en person på detta sätt
dokumenterar sin inställning till organdonation kan de anhöriga avlastas
ett svårt beslut.
Utredaren bör överväga och lämna förslag till vilka krav som bör ställas
på samtycke till transplantationsingrepp. Bland de alternativ som bör
övervägas bör ingå krav på aktivt samtycke från givaren. Utredaren bör
också överväga om någon form av registrering av samtycke bör införas och
i så fall föreslå hur en sådan registrering skall utformas och
administreras.
Utredaren bör arbeta utåtriktat och på olika sätt medverka till att
frågor kring donation av organ förs ut till debatt. Det är viktigt att
människor tänker igenom dessa frågeställningar. Genom donation kan man
hjälpa en medmänniska till liv eller förbättrad hälsa. Varje år drabbas
t.ex. flera hundra människor i Sverige av kronisk njursvikt.
En särskild fråga som bör övervägas är hur samtycke till donation av
organ skall lämnas när donatorn är ett minderårigt barn eller annan
omyndig person.
När man tar ställning till vilka samtyckesregler som bör gälla måste man
också beakta att det inom Norden finns ett nära samarbete då det gäller
t.ex. njurdonation. Det är angeläget att det samarbetet inte försvåras.
Omständigheterna vid transplantationer ställer särskilda krav på
dokumentation och administration av samtycket. Det är väsentligt att
snabbt kunna få veta om samtycke finns dokumenterat eller inte. Ett
system för registrering av samtycke bör också ge den enskilde möjlighet
att ändra en tidigare inställning till donation av organ.
Samtyckesreglerna vid organdonation och andra obduktioner än
rättsmedicinska bör utformas så enhetligt som möjligt. Utredaren bör
därför också överväga samtyckesreglerna vid sådana obduktioner.
S.k. mindre ingrepp, t.ex. att ta hornhinnor omfattas inte av
transplantationslagen. Utredaren bör belysa omfattningen och arten av
dessa ingrepp samt överväga om denna typ av ingrepp bör lagregleras
närmare och i så fall på vilket sätt.
Enligt transplantationslagen kan s.k. biologiskt material få tas till
vara. Ofta används detta då för t.ex. läkemedelsframställning eller
forskning i syfte att förbättra transplantationstekniken. Även
förutsättningarna för att ta biologiskt material för sådana ändamål bör
övervägas.
Medicinsk-etiska frågeställningar
Som jag beskrivit i det föregående finns det redan flera instanser som
från olika utgångspunkter har att bevaka och bedöma etiska frågor i
samband med bl.a. transplantationer. Flera av dessa instanser har
tillkommit under senare tid. Utredaren bör likväl överväga vilka
insatser som behövs från samhällets sida för att fånga upp och på bästa
sätt bereda sådana frågor kring transplantationer som kan ha etiska
konsekvenser.
För behandling av bl.a. Parkinsons sjukdom och diabetes bedrivs i dag
forskning med aborterade foster. Socialutskottet har i ett betänkande
(SoU 1986/87:5) Om familjeplanering och abort tagit upp denna fråga.
Utredaren bör överväga frågor rörande hanteringen av aborterade foster.
Enligt propositionen med förslag till lag om dödens inträde bör man få
fortsätta med medicinska insatser en kortare tid efter dödförklaring om
det görs för att hålla ett organ i gott skick inför en transplantation
eller för att rädda livet på ett väntat barn. Utredaren bör ytterligare
överväga förutsättningarna för att fortsätta medicinska insatser efter
dödens inträde.
Ramar för utredarens arbete
De allmänna tilläggsdirektiv som utfärdats den 16 februari 1984 till
samtliga kommittéer och särskilda utredare (Dir. 1984:5) skall gälla för
arbetet.
Utredaren bör ta del av erfarenheter från länder med frivilliga
givarkort e.d. och även i övrigt göra sådana internationella jämförelser
som kan anses motiverade.
Utredarens arbete bör vara avslutat under första hälften av år 1989.
Utredaren bör ha möjlighet att redovisa resultatet av sitt arbete i
olika etapper och i så fall behandla frågor om samtycke till
transplantationsingrepp med förtur.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över transplantationslagen (1975:190),
m.m.,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar
att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns utredningsanslag.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hennes hemställan.
(Socialdepartementet)