Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Direktiv till en organisationskommitté för samordningsorgan inom biblioteksområdet m.m., Dir. 1987:13
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1987-03-19
Dir. 1987:13
Beslut vid regeringssammanträde 1987-03-19
Chefen för utbildningsdepartementet statsrådet Bodström anför.
1. Bakgrund
I prop. 1986/87:80, bil. 6, föreslås bl.a. att delegationen för
vetenskaplig och teknisk informationsförsörjning (DFI) läggs ned vid
utgången av budgetåret 1987/88. Enligt förslaget överförs vissa av DFI:s
uppgifter till andra organ. I propositionen anmälde jag min avsikt att
återkomma till regeringen med förslag hur avvecklingen av DFI bör
beredas.
Riksdagen har ännu inte behandlat propositionen. Jag vill emellertid
redan nu ta upp frågan om hanteringen av de problem som uppkommer vid en
avveckling av DFI. Avvecklingen bör anförtros en särskilt utsedd
kommitté.
Riksdagens avgörande kan inte väntas förrän i maj månad detta år. Om
riksdagen bifaller förslaget att lägga ned DFI, skall en avveckling
därefter genomföras inom loppet av ungefär ett år. Det är uppenbart att
förutsättningarna för att genomföra en avveckling i god ordning och
under de hänsyn som bör tas avsevärt förbättras om arbetet kan
förberedas så att det finns en handlingsberedskap. Av detta skäl anser
jag att kommittén bör tillkallas nu. Intill dess att riksdagen har
fattat sitt beslut skall kommitténs uppgift vara att gå igenom de olika
frågor som skall lösas vid en avveckling och göra upp en plan för
huvuddragen i avvecklingsarbetet. Om riksdagen beslutar att DFI skall
läggas ned, skall kommittén omedelbart övergå till att ansvara för
avvecklingen.
Jag finner det mest ändamålsenligt att nu direkt ange vilka uppgifter
kommittén skall ha, om DFI läggs ner. Av direktiven i denna del följer
naturligt vad kommittén har att beakta i sitt förberedelsearbete.
2. Organisationskommitténs uppgifter
Vid en nedläggning av DFI bör kommitténs uppgifter i huvuddrag vara
följande.
-- Ansvara för avveckling av personal och verksamhet vid DFI.
-- Utarbeta förslag om ansvarsområde och befogenheter, organisatorisk
form och ställning samt administrativa resurser för det organ för
samordning mellan landets forskningsbibliotek m.fl. bibliotek som
föreslås bli inrättat vid en nedläggning av DFI.
-- Analysera behovet av fasta resurser för forskning inom
informationsförsörjningens område. Föreslå avvägning mellan sådana
resurser och projektmedel samt föreslå former för fördelningen av
eventuella projektmedel.
-- Utarbeta förslag om huvudmannaskap för LIBRIS.
-- Utarbeta förslag till anslagsframställning för budgetåret 1988/89 för
sådan verksamhet inom DFI:s nuvarande ansvarsområde som nämnden anser
skall bedrivas även efter den 30 juni 1988.
2.1 Avveckling av personal och verksamhet vid DFI
Avvecklingen av DFI bör inledas snarast efter det att riksdagen har
beslutat om en sådan och ske successivt. DFI:s hittills gjorda åtaganden
bör fullföljas i största möjliga utsträckning fram t.o.m. den 30 juni
1988 men med beaktande av de restriktioner som kan följa av
organisationskommitténs arbete med avvecklingen av DFI:s personal.
En avveckling kommer att ställa stora krav på samordning mellan
kommittén och DFI. Utgångspunkten för arbets- och ansvarsfördelning
skall vara att DFI:s styrelse och kansli ansvarar för sakverksamheten
medan kommittén ansvarar för de egentliga avvecklingsåtgärderna i
samverkan med DFI.
Vidare bör följande gälla.
a) Personal
Arbetsledningen för DFI:s personal i det löpande arbetet utövas som
hittills av myndighetens ledning.
Befogenheten enligt lagen om offentlig anställning (LOA) 15 kap. 1 § att
besluta om uppsägning av personal skall emellertid fr.o.m. dagen efter
det att riksdagen fattat beslutet om myndighetens avveckling utövas av
den särskilda kommittén. Denna skall fr.o.m. samma tidpunkt träda i
DFI:s ställe vad gäller samtliga övriga rättigheter och skyldigheter som
enligt lag och kollektivavtal vilar på arbetsgivaren vid avvecklingen av
DFI. Kommitténs arbete bör bedrivas med den inriktningen att den berörda
personalen i största möjliga utsträckning skall erbjudas nya
anställningar.
Organisationkommittén får för utförande av sitt uppdrag påkalla biträde
av DFI:s personal.
Uppdraget att svara för avvecklingen av DFI:s personal skall utföras i
nära samarbete med DFI, statens arbetsmarknadsnämnd och berörda fackliga
organisationer.
b) Verksamheten
Jag kommer senare att föreslå regeringen att för DFI föreskriva att
delegationen fr.o.m. den 20 mars 1987 inte får stödja nya projekt som
innebär åtaganden efter den sista juni 1988. Delegationen har emellertid
nu åtskilliga sådana engagemang med en varaktighet som antingen löper
tills vidare eller i sin begränsning överskrider den 30 juni 1988. Jag
syftar på t.ex. forsknings- och utvecklingsprojekt, representation i
utredningsprojekt och bevakningsuppgifter inom ansvarsområdet. Det bör
ankomma på organisationskommittén att på grundval av en redovisning från
DFI av myndighetens åtaganden bedöma i vad mån dessa skall fullföljas
efter den sista juni 1988.
c) Övrigt
Organisationskommittén skall ansvara för att DFI:s samtliga
driftresurser med undantag för lokaler och inredning, avvecklas på
lämpligt sätt. Här åsyftas t.ex. utrustning och mediaabonnemang.
2.2 Förslag om ett samordningsorgan för bl.a. forskningsbiblioteken
Biblioteken spelar en central roll för forskningens och undervisningens
informationsförsörjning. Tillkomsten av nya media vid sidan av böcker
och tidskrifter minskar inte bibliotekens betydelse. Tvärtom har
biblioteken i flera fall verkat pådrivande vid utveckling och
utnyttjande av t.ex. databaser.
Samarbete mellan forskningsbiblioteken är en självklarhet, både
nationellt och internationellt. Fjärrlånesystem och LIBRIS är exempel på
samarbete som länge fungerat. I andra avseenden har dock klara
begränsningar i samarbetets utveckling kunnat konstateras. Svårigheterna
att bygga ut ansvarsbibliotekssystemet är det tydligaste exemplet.
Oklarheter i ansvarsfördelningen mellan högskolan och folkbiblioteken
när det gäller biblioteksservice på mindre högskoleorter är ett annat
exempel.
Jag har i propositionen förordat att ett nytt organ för samordning och
planering av forskningsbibliotekens verksamhet och för samverkan mellan
dessa och bl.a. folkbibliotek skall inrättas. Uppgiften att utarbeta
förslag om ansvarsområde och befogenheter, organisatorisk form och
ställning samt administrativa resurser för detta organ bör anförtros
organisationskommittén.
Jag vill redovisa vissa utgångspunkter för kommitténs arbete i detta
avseende. Funktionella och ekonomiska skäl talar för att samarbetet inom
biblioteksområdet bör byggas ut i snabbare takt än vad som hittills
skett.
Kostnaderna för böcker och tidskrifter ligger på en sådan nivå att en
utbyggnad av ett system med ansvarsbibliotek är angelägen. Utveckling
och drift av nya informationsmedier kräver så stora insatser av pengar
och kompetens att samverkan mellan biblioteken ofta är en grundläggande
förutsättning för att ny teknik skall kunna introduceras.
De bibliotek som finns inom högskoleorganisationen --
högskolebiblioteken -- är numera på lokal nivå helt integrerade i denna
organisation. På en del mindre högskoleorter samverkar högskolan med de
kommunala folkbiblioteken när det gäller litteraturförsörjning för de
studerande. Någon organisatorisk förändring på lokal nivå är inte
aktuell. En fastare struktur torde dock krävas för samarbetet i första
hand nationellt mellan biblioteken. Utformningen av denna struktur
kräver omsorgsfulla avvägningar mellan å ena sidan de krav som
ambitionerna att stärka samarbetet ställer och å andra sidan de
begränsningar som följer av att biblioteken ingår i olika lednings- och
styrningsstrukturer.
Jag erinrar här om vad jag anfört vid min anmälan i prop. 1986/87:80
(bil 6 s 37) om de olika bibliotekstyper som bör föras in under
beteckningen forskningsbibliotek. Högskolebiblioteken kommer att utgöra
den helt dominerande gruppen inom det nya biblioteksorganets
verksamhetsområde. Det gör det naturligt att i någon form försöka
anknyta detta organ till universitets- och högskoleämbetet (UHÄ).
Samtidigt finner jag det angeläget att framhålla, att själva faktum att
regeringen anser att ett särskilt samordningsorgan skall inrättas
innebär en markering av en viss särställning för biblioteken inom
högskoleorganisationen.
Frågan om hur ett samordningsorgan för biblioteken skall utformas bör
bli en huvuduppgift för organisationskommittén. Arbetet förutsätter
bl.a. en noggrann analys av hur ansvarsområdet för detta organ skall
definieras i förhållande till bl.a. UHÄ:s och Sveriges
lantbruksuniversitets uppgifter inom högskoleorganisationen. En central
uppgift för samordningsorganet skall vara att främja ansvars- och
arbetsfördelning mellan forskningsbiblioteken och mellan
forskningsbiblioteken och andra bibliotek. Angelägna samverkansområden
är därvid informationsteknologins tillämpning och verksamhetsutveckling
på biblioteksområdet. Kommittén bör överväga vilka befogenheter som
skall tillkomma samordningsorganet.
För det nya samarbetsorganet kommer kansliresurser att behövas. Jag
erinrar om vad jag i detta avseende anförde vid min anmälan av
proposition 1986/87:80. Oavsett i vilken form anknytningen i övrigt sker
till UHÄ räknar jag med att samarbetsorganets kansliresurser i huvudsak
skall kunna tillgodoses inom ramen för UHÄ:s resurser.
Organisationskommittén bör efter samråd med UHÄ avge förslag till
dimensionering av samarbetsorganets administrativa resurser.
2.3 Resurser för forskning och utvecklingsarbete
En väsentlig uppgift för DFI har sedan delegationens tillkomst varit att
initiera och finansiera forskning och utvecklingsarbete. Delegationen
har stött forskargrupper vid bl.a. universiteten i Göteborg, Linköping
och Umeå. Även ett stort antal mer kortvariga projekt har finansierats.
I samband med att en ändrad ansvarsfördelning för den vetenskapliga och
tekniska informationsförsörjningen nu är aktuell är det nödvändigt att
dels pröva frågan om behovet av vissa fasta resurser för forskning inom
området informationsförsörjning, dels analysera vilket behov av
FoU-resurser som föreligger mer specifikt för forskningsbiblioteken och
hur detta skall tillgodoses. I samband härmed bör också prövas vilka av
DFI finansierade insatser som eventuellt bör föras över till högskolan.
Organisationskommittén bör således göra en första analys av behovet av
fasta resurser för forskning inom informationsförsörjningens område,
föreslå dels en lämplig avvägning mellan sådana resurser och
projektmedel, dels hur medel för ändamålet skall fördelas.
2.4 Huvudmannaskap för LIBRIS
Regeringen gav 1984 DFI i uppdrag att utreda frågan om ansvaret för
förvaltning, utveckling och drift av LIBRIS. Detta uppdrag bör i vad
avser huvudmannaskap för LIBRIS nu övertas av organisationskommittén.
2.5 Anslagsframställning för budgetåret 1988/89
Till förslaget om en nedläggning av DFI hör även förslag att delar av
DFI:s nuvarande ansvarsområde skall överföras till annan myndighet
fr.o.m. budgetåret 1988/89. Med tanke på innehållet i övrigt i
kommitténs uppdrag finner jag det ändamålsenligt att den även får till
uppgift att utarbeta förslag till anslagsframställning för verksamhet
som hittills finansierats genom anslag från DFI och som enligt
kommitténs uppfattning skall bedrivas efter den 30 juni 1988, inklusive
anslag för det kommande samarbetsorganet för forskningsbiblioteken med
flera bibliotek.
3. Övriga frågor
I propositionen 1986/87:80 konstaterade jag att biblioteken vid såväl
statliga som icke-statliga högskoleenheter spelar en betydelsefull roll
för informationsförsörjningen. I högskoleförordningen berörs dock endast
de s.k. vetenskapliga biblioteken, dvs. de som finns inom
högskoleenheter med fast organisation för forskning och
forskarutbildning.
Organisationskommittén bör analysera högskolebibliotekens uppgifter i
såväl lokalt som nationellt perspektiv och på grundval härav lämna
förslag till lämplig precisering av bibliotekens ställning och
uppgifter.
Jag har med det nu anförda angivit de uppgifter som skall vila på
kommittén om riksdagen beslutar att DFI skall avvecklas. Jag utgår från
att kommittén med ledning av detta kan vidta de förberedelser som behövs
för att den skall kunna verkställa ett beslut om nedläggning inom den
givna tidsramen.
Organisationskommittén skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer. Förslag till anslagsframställningar för budgetåret
1988/89 skall lämnas senast 1 september 1987. Förslag rörande det nya
biblioteksorganet och därmed sammanhängande frågor skall lämnas senast
den 1 oktober 1987. Arbetet inom kommittén i övrigt skall vara avslutat
senast den 30 juni 1988.
4. Hemställan
På grund av vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar
chefen för utbildningsdepartementet
att tillkalla en kommitté med högst fem ledamöter med uppdrag att
utarbeta förslag rörande samordningsorgan för forskningsbibliotek m.m.
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt
kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta åttonde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
--------------------
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Utbildningsdepartementet)