Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Handeln med optioner m. m., Dir. 1987:1
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1987-01-15
Dir. 1987:1
Beslut vid regeringssammanträde 1987-01-15.
Statsrådet Johansson anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en särskild utredare tillkallas för att utreda frågor
som rör optioner avseende bl.a. aktier samt andra finansiella
instrument. Utredaren bör kartlägga och beskriva handeln med optioner
och liknande finansiella instrument. Han bör vidare lämna förslag till
hur marknaden för optioner m.m. i Sverige skall vara organiserad för att
fylla de krav på neutralitet och självständighet som måste tillgodoses.
Dessutom bör utredaren lämna förslag till vilka regler som bör gälla för
sådan handel.
Utgångspunkter
Värdepappersmarknadens utveckling under 1980-talet
Under 1980-talet har den svenska värdepappersmarknaden genomgått
betydande förändringar. Nya marknader har vuxit fram. Omsättningen har
stigit brant.
År 1980 var antalet företag med aktier registrerade vid Stockholms
fondbörs 103. Vid utgången av år 1986 hade antalet ökat till 161. Även
omsättningen av aktier vid fondbörsen har ökat kraftigt -- från 7 598
milj. kr. år 1980 till 83 400 milj. kr. år 1985. För år 1986 uppgick
omsättningen till 142 miljarder kr. Kursstegringarna har också varit
kraftiga för flertalet börsregistrerade aktier. Det totala börsvärdet
har stigit från 56 miljarder kr. i slutet av 1980 till 450 miljarder kr.
vid utgången av år 1986.
Genom OTC-marknaden har en ny marknad för organiserad handel med ej
börsregistrerade aktier i små och medelstora företag vuxit fram. Antalet
företag med OTC-registrerade aktier har från starten 1983 till utgången
av år 1986 mer än fördubblats -- från 32 till 72. Marknadsvärdet på
dessa aktier har ökat från 3 200 milj. kr. år 1983 till 11 200 milj. kr.
år 1986. Omsättningen uppgick under 1986 till 2,1 miljarder kr.
Vid sidan av den traditionella handeln med aktier har handel med nya
instrument utvecklats främst på penningmarknaden. Exempel härpå är
statsskuldväxlar, bankcertifikat, företagscertifikat och olika typer av
reverser.
Utomlands har vid sidan av aktier och penningmarknadsinstrument nya
finansiella instrument utvecklats. Hit hör bl.a. optioner, dvs. avtal
mellan två parter vilka ger den ena parten rätt att till ett bestämt
pris köpa eller sälja t.ex. värdepapper med valfrihet att utnyttja denna
rätt samt terminer, dvs. avtal om framtida köp eller försäljning av viss
egendom till ett redan vid avtalstidpunkten bestämt pris. För att göra
handeln med dessa rättigheter effektivare har standardiserade kontrakt
utvecklats. Standardiserade terminskontrakt kallas vanligen futures.
Särskilda marknader för handeln med standardiserade kontrakt har
organiserats på många håll. Den standardiserade optionshandeln avsåg
ursprungligen aktier men omfattar numera även t.ex. aktieindex, valutor,
obligationer och råvaror. Marknaden för futures avsåg till en början
främst kontrakt avseende råvaror men omfattar numera också t.ex.
värdepapper och valutor.
I Sverige finns sedan sommaren 1985 en organiserad handel med
köpoptioner avseende aktier. Marknaden, som handhas av ett
fondkommissionsbolag, har snabbt vuxit i omfattning. Under år 1985
uppgick sålunda omsättningen till 505 milj. kr., varav nästan hälften
under december månad. År 1986 uppgick omsättningen till ca 10 miljarder
kr. Nyligen startades handel i aktiefondsoptioner, som närmast är ett
slags indexoptioner. Inom en snar framtid kan handel i säljoptioner
avseende aktier förväntas. Under 1986 kom också en handel med
standardiserade ränteoptioner i gång, dvs. optioner på räntebärande
obligationer. Vidare har under senhösten 1986 ett annat
fondkommissionsbolag tillkännagett att man under år 1987 kommer att
påbörja handel med aktieindexoptioner och aktieindexterminer.
Lagstiftningen på värdepappersmarknaden
Den lagstiftning som reglerar handeln med värdepapper i Sverige har
förnyats och kompletterats under de gångna åren. Eftersom den tillkommit
innan handeln med standardiserade aktieoptioner introducerats i vårt
land saknar lagstiftningen i stor utsträckning bestämmelser som är
direkt tillämpliga på aktieoptioner och liknande instrument. Genom en
lagändring som trädde i kraft den 1 juli 1986 (prop. 1985/86:151, NU 27,
rskr. 287, SFS 1986:313) har emellertid aktieoptioner jämställts med
fondpapper såvitt avser lagen (1985:571) om värdepappersmarknaden. Detta
innebär bl.a. att förbuden mot insiderhandel och skyldigheten att
upprätta avräkningsnotor numera också gäller beträffande aktieoptioner.
Emellertid faller aktieoptioner och liknande finansiella instrument inte
in under den definition på fondpapper som finns bl.a. i
fondkommissionslagen (1979:748) och lagen (1979:749) om Stockholms
fondbörs. Detta innebär bl.a. att dessa lagar, som har tillkommit för
att trygga en sund utveckling av handeln med aktier och andra
fondpapper, inte är tillämpliga på aktieoptioner o.d. Inte heller kan
officiell handel med och notering av kurs beträffande sådana instrument
ske vid Stockholms fondbörs.
Marknadens organisation m.m.
Optionsmäklarna
Den handel med främst standardiserade köpoptioner avseende aktier som i
juni 1985 började i Sverige sker genom ett fondkommissionsbolag --
Stockholms Optionsmarknad OM Fondkommission Aktiebolag (OM). Som
fondkommissionsbolag står OM under bankinspektionens tillsyn. De
standardiserade villkor som gäller för handeln med optioner har
fastställts av OM efter samråd med bankinspektionen.
OM ägs av företagets grundare samt några investmentbolag.
OM:s ägare har nyligen meddelat att man som förberedelse till en
börsintroduktion av företagets aktier avser att sprida ägandet genom
försäljning av aktier till bl.a. övriga fondkommissionärer och
allmänheten.
I samband med att OM började sin verksamhet beslöt styrelsen för
Stockholms fondbörs att tillsätta en arbetsgrupp (Börsens Optionsgrupp)
för att utreda och överväga frågor om organisationen av och ansvaret för
den framtida optionsmarknaden i Sverige. Arbetsgruppen avlämnade i
januari 1986 en rapport benämnd "Utredning och överväganden om en
framtida svensk marknad för standardiserade optioner". Börsstyrelsen,
som ställt sig bakom de i rapporten uttalade slutsatserna, har
överlämnat rapporten till finansdepartementet för beaktande i
lagstiftningsarbetet i anledning av en framställning från
bankinspektionen om lagstiftning beträffande aktieoptioner.
I rapporten diskuteras bl.a. organisationen av optionsmarknadens
centrala funktioner. Därmed avses i första hand marknadsplats, vars
operativa huvuduppgift är att svara för prisbildning och att upprätta
förslag till avslut mellan köpare och säljare, och clearingfunktion,
vars uppgift är att binda samman parterna och se till att kravet på
solvens är uppfyllt.
Arbetsgruppen har diskuterat tre olika modeller beträffande
organisationsformen. En av dem är en privat organisation med begränsad
ägarkrets och driven i vinstsyfte. En annan är en neutral
serviceorganisation med spritt ägande, som drivs utan vinstsyfte. En
tredje modell är en organisation efter mönster av Värdepapperscentralen
VPC Aktiebolag. I rapporten redovisas olika synpunkter på modellerna.
Arbetsgruppen konstaterar att det, eftersom optionsmarknaden
uppenbarligen har flera beröringspunkter med aktiemarknaden och därmed
Stockholms fondbörs, ligger närmast till hands att inrikta
ansträngningarna på den modell som har formen av en neutral
serviceorganisation med spritt ägande och driven utan vinstsyfte.
Avgörande skäl är bl.a. att en sådan organisation bäst svarar mot kraven
på objektivitet och självständighet. Några av arbetsgruppens ledamöter
har senare i en skrivelse till finansdepartementet anfört att
optionshandeln enligt deras mening inte bör länkas in under fondbörsen.
I stället bör man finna andra former i samverkan med handeln och
baserade på hittills vunna erfarenheter.
Penningmarknadsmäklarna
I slutet av oktober 1986 meddelade Penningmarknadsmäklarna PM
Fondkommission Aktiebolag (PM) att man tillsammans med några större
kapitalförvaltare tagit initiativ till en ny options- och
terminsmarknad. Verksamheten, som skall drivas genom ett särskilt bolag
-- Sweden Options and Futures Exchange Aktiebolag (SOFE) -- skall till
en början avse handel med och notering av aktieindexterminer och
aktieindexoptioner. Avsikten är att verksamheten så småningom också
skall omfatta optioner i räntebärande papper och aktier. Enligt PM:s
planer skall handeln vid SOFE starta i början av 1987.
PM har erbjudit samtliga banker och fondkommissionsbolag att teckna
aktier i SOFE.
Som tidigare nämnts hindrar den nuvarande börslagstiftningen -- lagen
(1979:749) om Stockholms fondbörs -- bl.a. att officiell handel och
notering av kurs avseende aktieoptioner och liknande sker vid Stockholms
fondbörs. Börslagstiftningen anses emellertid inte hindra att
börsstyrelsen -- liksom är fallet i fråga om t.ex. OTC-aktier --
tillåter en inofficiell handel i de nya instrumenten i börslokalerna.
Initiativtagarna till SOFE har framfört önskemål om att visst samarbete
skall tas upp med Stockholms fondbörs. Dessutom har Stockholms fondbörs
erbjudits en ensidig rätt att under 1989 förvärva samtliga aktier i SOFE
till substansvärdet.
Riksdagsbehandling
Näringsutskottet har i ett betänkande om fondbörsverksamhet (NU
1986/87:4) hemställt att riksdagen hos regeringen begär en översyn av
förhållandena på värdepappersmarknaden i enlighet med vad utskottet
anfört i betänkandet. Riksdagen har den 19 november 1986 bifallit vad
utskottet hemställt (rskr. 1986/87:20). Tillkomsten av nya
placeringsinstrument, såsom aktieoptioner m.m., är bland de frågor som
enligt betänkandet bör bli föremål för utredning eftersom det är viktigt
att lagstiftningen anpassas till utvecklingen på värdepappersmarknaden.
Utskottet har vidare uttalat att det kan visa sig erforderligt att någon
av de frågor som tas upp i betänkandet utreds i särskild ordning.
Uppdraget
I prop. 1985/86:151 har jag uttalat att det är nödvändigt att, i likhet
med vad som gäller för aktiehandeln, skapa garantier för att även
handeln med aktieoptioner bedrivs så att allmänhetens förtroende för
värdepappersmarknaden upprätthålls och enskildas kapitalinsatser inte
otillbörligen äventyras. Detta gäller givetvis också handeln med andra
optioner och liknande finansiella instrument. Jag sade också i
propositionen att jag senare skulle ta ställning till frågan hur
behövligt beslutsunderlag skall tas fram för hur handeln med
aktieoptioner och liknande finansiella instrument skall organiseras och
de närmare förutsättningarna för handeln. På grund av uppgiftens
omfattning och karaktär anser jag att ytterligare utredning behövs.
Utvecklingen när det gäller introduktion av nya finansiella instrument
har, som framgått av det föregående, gått mycket snabbt och ytterligare
nya instrument kan förväntas tillkomma. Det är därför enligt min mening
erforderligt att vissa frågor avseende optioner och liknande skyndsamt
utreds i särskild ordning vid sidan av den översyn av
fondbörsverksamheten, som riksdagen begärt. Jag förordar därför att en
särskild utredare tillkallas för att utreda vissa frågor rörande handeln
med optioner m.m.
Utredaren bör kartlägga och beskriva handeln med optioner och andra
liknande finansiella instrument samt sätta in denna form av handel i ett
samhällsekonomiskt perspektiv. Utredaren bör dessutom lämna förslag på
hur marknaden för optioner m.m. skall vara organiserad och vilka regler
som skall gälla för handeln där.
Riktlinjer för arbetet
Marknadens organisation
En av utredarens viktigaste uppgifter är att överväga hur marknaden för
optioner och liknande finansiella instrument skall vara organiserad.
Utredaren bör därvid, som jag redan antytt i prop. 1985/86:151, i första
hand undersöka förutsättningarna för att på något sätt knyta handeln
till Stockholms fondbörs (jfr prop. 1978/79:9 s. 163--164). Liksom för
aktiemarknaden måste höga krav på oberoende, självständighet och
offentlig insyn ställas på den som anförtros ansvar för marknad för
optioner och liknande. I detta sammanhang bör utredaren också överväga
bl.a. vilka olika aktörer som skall få uppträda på marknaden som market
maker och vilka krav som bör ställas på dessa.
Handelsregler m.m.
Som jag tidigare nämnt är aktieoptioner o.d. inte fondpapper. De
bestämmelser om handel med värdepapper som finns i fondkommissionslagen
och lagen om Stockholms fondbörs avser i de flesta fall fondpapper.
Detsamma är i och för sig fallet i lagen om värdepappersmarknaden.
Emellertid har som tidigare framgått aktieoptioner, såvitt avser
värdepappersmarknadslagen jämställts med fondpapper, genom en
lagändring, som trädde i kraft den 1 juli 1986. Som framgår av prop.
1985/86:151 har bankinspektionen i en skrivelse till regeringen 1985
föreslagit att aktieoptioner skall klassificeras som fondpapper i den
lagstiftning som reglerar handeln med värdepapper. Skrivelsen har
remissbehandlats. Frågan om vilka handelsregler som skall gälla för
optionshandeln har också varit föremål för överväganden i Börsens
Optionsgrupp.
Med utgångspunkt i nyssnämnda material bör utredaren undersöka i vad mån
nuvarande regler om handel med värdepapper kan göras tillämpliga också
på handeln med optioner och liknande instrument. Om så inte är fallet
och om kompletterande regler också i övrigt behövs skall utredaren lägga
fram förslag härtill. Reglerna bör enligt min mening bygga på den
grundsats som kommit till uttryck i 2 § lagen om värdepappersmarknaden:
Handel med och förvaltning av fondpapper skall bedrivas så att
allmänhetens förtroende för värdepappersmarknaden upprätthålls och
enskildas kapitalinsatser inte otillbörligen äventyras.
I samband med handelsreglerna bör utredaren också överväga det
säkerhetssystem, som erfordras för att en optionsmarknad skall fungera.
En given utgångspunkt är att garantier skapas för en betryggande
offentlig tillsyn över verksamheten. Säkerhetsfrågorna kan kräva
särskilda överväganden av finansiell natur. Speciellt viktigt är detta i
fråga om clearingfunktionen. Hur dessa ekonomiska problem skall lösas
utan att handeln tyngs av alltför höga transaktionskostnader torde kräva
särskilda överväganden.
Utredaren bör också överväga vilka andra frågor än de som här särskilt
har angetts som bör tas upp och redovisas i utredningsarbetet. Exempel
härpå är fondkommissionslagens bestämmelser om fondkommissionärs
handelslager av värdepapper och om kapitaltäckning.
Utredaren bör beakta de direktiv (Dir. 1984:5) som utfärdats till
samtliga kommittéer och särskilda utredare.
-------------------------
Utredaren bör slutföra sitt arbete före utgången av år 1987.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen
bemyndigar det statsråd som har till uppgift att föredra frågor om
kredit- och fondväsendet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen
(1976:119) -- med uppdrag att se över handeln med optioner m.m.,
att besluta om sakkunniga, experter och sekreterare och annat biträde åt
utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall
belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller
hans hemställan.
(Finansdepartementet)